Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1739 ggr
Engla
0

Avliva eller ej?

Hörde detta idag. En person hade en katt i en lägenhet som kissade överallt. De visste inte vad de skulle göra….veterinären sa att det inte fanns något att göra. Så de valde att avliva katten. Rätt eller fel? Vad tycker ni? Finns det verkligen ingenting att göra åt ett sådant problem? Jag tycker själv att det var väldigt tragiskt.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

mogge9
0

Hej nu vet inte jag vem du är Engla,men det var ju katten det handlade om,nu är jag inte någon kattmänniska,men jag jobbar mycket för att katter ska ha det bra,men nu till ditt inlägg.  Jag vill säga så här,för det första så skulle dom inte ta död på katten,för det är inte kattens fel att den kissar inne,det är dom som inte sköter kattens låda och tömmer den som man ska göra ofta enligt min fru.  Så hade jag varit den veterinären då hade jag frågat hur sköter ni era djur,det finns alldeles för många  människor som inte skulle ha djur Engla.                  Mogge9

Cammo
0

Hur har veterinären bedömt kissens situation tro? Kan veterinären ha sett sjukdom bakom kissandet? Eller var det bara "bekvämast" att låta kissen få somna in. Det är svårt att bedöma ett fall så här utan att veta alla detaljer.

Om det är så att detta kissande "bara" var ett beteendeproblem, så är det fruktansvärt att den blev avlivad. Det finns många sätt att hjälpa en kisse med sådana problem, men man måste ha tålamod och kunskap och det är förstås helt beroende på vad kiss-problemen beror på…

//Cammo

Lena
1

Vi har faktiskt en artikel om just de här problemen här i Hittekatter där man kan läsa om vad som går att göra när katter kissar eller bajsar på fel ställen. Veterinären hade helt fel för det finns massor att göra i sådana här lägen. Tyvärr ger många upp för snabbt och tar den lätta vägen ut. Särskilt om de får de rådet av veterinären. Jättetråkigt när det blir på det sättet!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Mogge: Jag håller med!!!

Engla
0

Vad jag har förstått verkade de inte ha sökt vad anledningen var till att katten kissade "överallt", utan bara utgått från att det var något fel på kisen. Märkligt att inte veterinären bad dem att undersöka katten! Katten var ensamkatt och jag tror nog att det kan vara därför, att den inte hade någon kompis. Men också för att de har flyttat runt endel på senaste tiden. Jag tycker bara att det är så tråkigt att höra och att avlivning är en så dålig utväg bara för att man inte orkar ta tag i problemet.

MariannE11
2

jag undrar om jag och en annan kompis är dom enda som accepterat att vi tyvärr har katter som kissar fel då och då….min Buzan är nu 7 år och hållt på i snart 7 år, det började när hon blev könsmogen…. men….*viskar*…. det har blivit mycket bättre sen vi flyttade och slängde ut soffan och sängen som luktade apa…… på 3 månader har det bara hänt 2 olyckor och då är det kläder som drabbats…

jag var rätt envis för min sambo ifrågasatte om vi kunde ha henne kvar… men jag är sådär tjurigt envis… Buzan är underbar på andra sätt….precis som alla andra katter… dom har sin egen charm….

det jag gjort under dessa år är att försöka minimera tillfällena genom att ha sovrumsdörrar stängda, ha många kattlådor lite här o där….nu idag så har vi öppnat sovrumsdörrarna igen…. och DET gillar katterna rejält…. = fler sovplatser…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

vanessa
1

Jag tycker att det är fel när man inte går till botten med det hela. Visserligen skulle jag bli vansinnig om mina kissar pinkade på fel ställen, men ändå. Först skulle jag kolla om det är fel på urinvägarna. Det har vi lärt oss på katthemmet att det även händer ynglingar till katter. Sedan fundera på situationen som är. Som i detta fall när de flyttat runt så mycket. Det påverkar. Sedan kan man söka nytt hem till kissen. Kanske en utemiljö skulle passat den, eller en kattkompis, eller att någon är hemma större delarna av dagen med mera. Det finns mycket man kan göra innan man ens tänker på avlivning. Helt fel av veterinären tycker jag.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

ladykatt
0

Ja, jag tror att många gånger avlivas katterna helt i onödan bara för det är det bekväma vägen för många, tyvärr veterinärerna inräknade… I några andra länder finns det lag på att friska katter får inte avlivas och jag tror att vi skulle behöva nåt sådant också här…

Jag själv har också en katt som kissar på fel ställe men jag är glad att den kissar överhuvudtaget. Det gäller min Aragorn som förra året nästan dog efter svåra urinsten problem och tre operationer. I början gick han och satt sig lite överallt när kissbehovet kom och jag var glad att det fungerar igen så jag inte reagerat annat än att jag gick och torkat upp… så man kan säga att jag bidragit till detta men vad spelar det för roll… han kissar för det mesta i duschen så det är lätt att spola bort i alla fall… och bajset går han på låda… inte skulle jag låta avliva honom för detta…

Sedan håller jag med Mogge om att många så kallade felkissaproblem beror på att människor inte sköter lådan så att katten vägrar gå dit. Var med om att en kvinna kontaktat mig för att fråga om jag kan inte ta hennes katt för den kissar lite överallt. Jag frågat om kattens situation, om den anars beter sig normalt, vilka förhållande den befinner sig i osv och bland annat om hur ofta hon byter lådan och fick svaret att ungefär en gång i veckan. Så rekommenderade jag kvinnan att prova rengöra lådan dagligen och verkligen efter ca 1 vecka var katten rumsren igen.

kram/ Ladykatt

Lena
0

#5 Bara det myckna flyttandet kan vara en orsak till kissandet på fel ställe. Att katten kände sig ensam kan också ha varit en orsak. Vad veterinären borde gjort var att först undersöka katten grundligt och sedan gå igenom alla möjliga andledningar som kan orsaka att katter kissar fel. Göra en slags checklista helt enkelt. Tyvärr tror många att det inte går att komma tillrätta med dylika problem. Sedan kostar det ju dessutom lite mera om en veterinär ska undersöka katten ordenligt. Som vi dessvärre känner till allt för väl är många inte intresserade att lägga några pengar på sin katt. Usch ja - man blir deprimerad när man tänker på vilka skrala inställningar som råder runt katter.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kemikal
0

Ja vad ska man säga…skulle folk avliva sina ungar för att de råkar kissa ner sig?

Kisse är egentligen rumsren, men visst har det hänt att han kissat på fel ställe. Då har det handlat om att han varit ensam för mycket under en period (då kissade han i sovrummet), att jag köpte fel kattsand (i soffan), och så hade han diarré och använde lådan så den blev äcklig, vilket jag inte märkte direkt (bajsade precis utanför lådan också). Så då handlar det ju helt om mänskliga fel, vilket det nog oftast gör. Och visst kan man tycka att det är jobbigt och bli lite sur, men då får man tänka i genom vad man själv kan ha gjort som orsakat beteendet, och inte ta ut det på katten. De har t.ex inte valt att bo inne och bara ha en toalett, vi har bestämt det åt dem, så då får vi också se till att sköta deras lådor.

Att sedan veterinärer inte tar tag i frågan och försöker förklara för folk, det är så fel det bara kan bli. De är ju experterna, kanske de enda med riktiga kunskaper en del människor träffar, så om inte de informerar, vem ska då ge dessa människor alternativ?

miranda1
0

Veterinären kunde minst ha kollat om katten kanske hade urinvägsinflamation, vilket kan vara en orsak till att katten kissar utanför lådan. (Var den kastrerad?) Om man är säkert på att problemet inte ligger i själva katten finns det en massa saker man kan prova med.

Vissa katter gillar inte lådor med huv, en del gillar inte papperspellets i lådan, andra vill inte dela lådan med andra katter. Lådan står på fel ställe (den ska stå på ett ställe där det är lugnt). Lådan står för nära matskålarna. Den är smutsigt, rengörningsmedel luktar för starkt. Det finns andra katter i hemmet, och dem kommer inte övernens. (En bra regel är att man ska ha lika många lådor som man har katter, helst en extra). Och så finngs det en massa andra saker att tänka på.

En bra bok är "Din katts hemligheter" från Vicky Halls som är kattpsykolog. Hon beskriver beteendeproblem hos katter och hur hon har jobbat med dem.  

/Miranda

Lena
0

#11 Den boken ska jag lägga på minnet! Alltid bra att lära sig mera vilket kan göra att man kan vara bättre kattägare. Tack för tipset Miranda!

//Lena

vanessa
0

Doris, TV4 katten har ju flyttat från katthemmet. Vi fick en hälsning från henne till vår hemsida, där de bland annat berättade att hon sprang in från sin promenad, och kissade på lådan. Sedan gick hon ut igen. Snacka om att vara rumsren, när man till och med är naturren :-).

www.djurhjalpen.nu

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

kemikal
0

Kisse har utsett en hög med trädgårdsskräp till utetoalett :)

Lena
0

#13 Det var inte dåligt gjort av Doris. Det är vad jag förstått inte helt ovanligt det där att innekatter som vant sig vid att gå på lådan föredrar lådtoaletten före naturen om de senare får möjlighet till utevistelse.

#14 Han kanske vill bättre på komposteffekten av trädgårdsskräpet. Igår när jag klippte gräset hade grannens katt satt sig mitt på gräsmattan och bajsat. Ja det finns alla variationer på det där.

//Lena

kemikal
0

#15 Kanske det. Eller så tycker han inte om att han blir smutsig om tassarna om han gräver i rabatten… :P (Min skräphög och mina rabatter, så ni inte tror att jag saboterar för grannarna.)

Jenna-Gun
0

Hihi

Så gjorde mina katttjejer första tiden de var ute. Men nu gör de sina behov ute.

majvi
1

Vi har en katt i föreningen som kissade överallt i jourhemmet.Han togs till veterinär och utreddes men möjligtvis kunde han ha lite ¨grus i urinen och fick specialkost.Hur det var med lådor vet jag inte men jag förmodar att det sköttes.En dag läste jag ett mail att det skulle nog vara bäst för katten om den fick somna in men sånt vägrar jag gå med på och eftersom det inte fanns något annat jourhem till honom så fick han komma till mig.jag har många katter men hos mig har han skött det här med lådan perfekt trots att jag använder mig av träpellets.DEt finns flera historier på andra forum där en del har gjort allt för att deras missar ska sluta kissa inne men det har inte gått, men sen har katten omplacerats och då fungerar det perfekt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kemikal
0

Ja, ibland kan det bli så, att man inte vet vad som är fel, men en omplacering ändå löser problemet. Bättre om katten kan få ett nytt bra hem än att den ska avlivas åtminstone.

Cammo
0

Jag har också den erfarenheten att en kisse som kissar "lite varstans" ofta vill berätta något för sin familj! Det man inte kan berätta med ett samtal öga mot öga med matte berättar man genom att välja ett lämpligt/olämpligt ställe att kissa på!

Ofta helt enkelt:

-Jag är miss-nöjd med min situation!

Och som många av er här ovan berättat, det kan ju finnas ett antal olika orsaker till att kisse är miss-nöjd! Många gånger är det rena deckarjobbet ju, att ta reda på orsaken!

//Cammo

Lena
1

#20 & #18 Nej det gäller att aldrig ge upp! Katter har ibland sitt eget sätt att förtälja att något inte är till belåtenhet. Då får man försöka se det som en utmaning att lista ut vad det kan vara fråga om som utlöser miss-kissandet.

//Lena

Mona22
0

Det var väl lättaste och billigaste sättet att "lösa" problemet.Skrikandes

Denna tråd låg längst upp på min lista Förvånad
Den är ju jättegammal!

Lena
0

Låg den under någon annan tråd som du läste/skrev i? I så fall är det en nyhet som finns här på iFokus att gamla trådar presenteras slumpvis på det sättet.

Mona22
0

#23 nej den låg till vänster Obestämd.

Vet att man kan hitta lite spännande gamla trådar nedanförGlad

Lena
0

#24 Då var det knepigt!

Mona22
0

Det gör inget. Fick en medalj för att jag väckte en gammal tråd Tungan ute

Lena
0

#26 Inte illa! Frågan är ju ständigt aktuell dessutom!