Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågorkattens-status
Läst 122 ggr
Uppkatten
2026-07-25 14:41
1

Katt bortskänkes, efterlystgrupp

Vad tycker du om att annonser om "katt bortskänkes/säljes" dyker upp i grupper på Facebook avsedda för bortsprungna och upphittade katter?

Igår var det dags igen.

En bild på en helt bedårande liten svart-vit huskatt

"Är det någon som vill ha henne? Kastrerad och chippad (akut)".

Inga andra uppgifter.

Är det ok att lägga ut annons i "vilka grupper som helst?"

Är det ö.h.t. ok med den här typen av annonser? Vad tycker du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Besöker Facebook extremt sällan men vill minnas att husdjur är förbjudna att sälja däremot är det helt ok att skänka bort dom och även efterfråga om någon har ett husdjur att skänka bort.

Min uppfattning är att självklart är det helt ok att skänka bort djur och även att efterfråga om någon har lust att skänka bort ett djur. Jag ska inte ha några personliga uppfattningar om varför någon inte kan ha sitt husdjur de själva köpt eller fått kvar av olika orsaker. Men enl mig är det ju bättre att djuret kommer till ny ägare än att någon bara knallar ut i skogen och släpper djuret fritt vind för våg Eller bara knallar bort till närmaste park där de själva bor och släpper djuret fritt vind för våg.

Har själv tagit hand om ett drygt handdussin katter sedan mitten av 2005. Både sk huskatter med även renrasiga typ Bengal, Norsk Skogkatt m fl och jag skulle över huvud taget inte ha uppoffrat mig för tidigare ägaren och tagit hand om katterna om ägaren krävt att få betalt för dom.

Så självklart ska det vara ok att skänka bort husdjur. Eller efterfråga likaså.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Herveaux
2026-07-25 15:55
1

#0: Jag tycker en grupp för bortsprungna och upphittade katter ska handla om just det. Postas det Katt skänkes!-inlägg titt som tätt finns nog en viss risk att folk ledsnar på notiser från FB-gruppen och lämnar. 😕

När det kommer till att skänka djur så tycker jag inte om att folk skriver ut det direkt i annonsen.
Om ett djur kommer med en prislapp redan vid hämtning så höjs tröskeln för intressenter ganska ordentligt utan att det behöver handla om några större summor. En enkel första grov utsållning.

Mina djur har jag alltid betalat för med undantag för irländska varghunden som omplacerades som 18-månaders slyngel. 🥰
Jag och maken var helt inställda på att betala ett femsiffrigt belopp för vår nye familjemedlem, men hans tidigare hem pratade ihop sig när vi träffades och vi fick honom gratis med alla hans saker.
Jag vet inte om jag hade gjort detsamma vid en omplacering till en främling, även om allt kändes bra.

// Harley

Uppkatten
2026-07-25 16:14
2

#1 Anser du att även hundar, getter och hästar ska skänkas bort gratis, eller varför just katter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
2026-07-25 17:34
0

Är det en grupp för upphitade/bortsprungna katter så ska den vara för just det.
Läser ofta inte allt för noga på inläggen innan jag ser bilden. Vissa gånger tänker jag är den bortsprungen nu. Den som skulle omplaceras. Sen läser jag och inser att inlägget är postat i fel grupp.

Håll det var för sig.

Mvh
Mig

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#3: Av alla våra husdjur som katter, hundar, nötkreatur, svin, får, getter, fjäderfä m fl så är ju katten det enda husdjuret som det föds fler av än vad det finns efterfrågan av bevisligen. I synnerhet på grund av alla rasrena katter som föds upp i överflöd till ockerpriser som gör att Sverige håller på att svämmar över av katter som förvildas ute på gator, torg och villaområden.

Vilket naturligtvis i grunden beror på många huskattsägare som inte lägger ner slantar eller energi på att sterilisera sina huskatter.

Övriga husdjur finns det ju en helt annan efterfrågan efter som du säkert är medveten om. När såg du senast vildspringande hundar, nötkreatur, svin, får, getter, fjäderfä m fl ute i vårt svenska samhälle?

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Uppkatten
2026-07-26 18:16
4

Situationen för hundarna var en gång som den är för katterna idag. Då infördes hundskatten…

Uppkatten
2026-07-27 21:17
3

#1 #5 I min värld finns fler alternativ än att skänka eller dumpa djur. Det rimliga är oftast att sälja djuret. För mig är det självklart att man markerar att ett djur är värdefullt. Genom att inte ta betalt signalerar vi att djuret inte har något större värde. Har ett djur inget större värde finns en högre risk att mottagaren av djuret inte blir benäget att kosta på djuret just något, t.ex. nödvändig veterinärvård.

Vi behöver få upp kattens status, inte signalera att en katt är "ett överskottsdjur" som man kan få gratis, och som man sedan inte behöver vara så noga med, eftersom det alltid går att få en ny katt.

Vi ser ju vad den här synen resulterar i: katter dumpas t.ex. när ägaren ska på semester - det är lätt gjort att skaffa en ny katt till hösten. Katter dumpas när de blir sjuka och behöver omfattande veterinärvård, eller så försöker man få katthemmet att ta sig an katten o.s.v.

Säljer man sin katt så ser man att nya kattägaren är beredd att betala för sin katt. Sannolikt är kattägare också generellt mer rädda om djur som de har investerat i. Att betala för sitt djur visar också att man är medveten om att djur kostar. Både i inköp och framöver.

Men ffa tycker jag att det har ett signal-värde: det signalerar tydligt att katter har ett värde och inte är en slit-och-släng-vara.

Sedan kan man förstås diskuterat om det är rimligt att ö.h.t. SÄLJA levande varelser. Som om vi hade någon slags äganderätt över andra individer. Men då gäller det förstås alla djurarter, och är inte förenligt med köttkonsumtion o.s.v.

Sedan är det en annan sak att vi måste få ner antalet katter, eftersom det idag finns fler katter än det finns hem till. Då handlar det inte om att skänka bort katter till höger och vänster (till var och en som kan uppoffra sig och ta emot), utan det handlar ffa om att kastrera mera.

Att rasrena katter (katter med stamtavla) föds upp i överflöd håller jag inte med dig om. Procentuellt sett så utgör de en relativt liten del av antalet katter. Mindre än 10 % tror jag man säger? Sedan vet jag inte vad du menar med att katter med stamtavla säljs till ockerpriser, uppfödare av raskatter gör sällan någon större vinst på sina katter.

Det som däremot är ett problem är alla de kattägare som korsar sina katter hej-vilt och påstår att det är diverse rasinslag i katterna, och som ofta tar nästan mer betalt för sina "gatukorsningar" än vad en seriös uppfödare tar för en kattunge med stamtavla. Dessa personer verkar tro att ju fler rasinslag desto mer värdefull är katten. Trots att de i själva verket "har avlat åt fel håll", och fått en huskatt som resultat. Mycket oseriöst på alla sätt och vis.

Att Sverige svämmar över av katter som förvildas beror således inte på raskattuppfödarna, utan det beror på att vanligt folk inte låter kastrera sina katter. Detta trots att det i praktiken är ett lagkrav att katter ska vara kastrerade för att få vistas fritt ute på egen tass.

Ett annat problem är att det fortfarande finns kattägare som inte låter IDmärka och regga sina katter, trots lagkrav på att katter ska märkas och reggas. Det innebär att många katter som hamnar vilse aldrig kommer hem igen, för även om de hittas/uppmärksammas så lyckas upphittare/veterinär/polis/katthem inte spåra ägaren…

Dessa katter sitter ofta och "blockerar" på katthemmen så att verkligt hemlösa katter inte kan tas in. De blir kvar ute lite till, och hinner i värsta fall föröka sig ytterligare…

Ja, man kan vrida och vända på mycket i de här diskussionerna. Men hemlösheten beror inte på raskattuppfödarna, och det är absolut nödvändigt att höja huskattens status.

Uppkatten
2026-07-27 21:22
3

#2 #4 Jag håller med om att grupper för Bortsprungna och upphittade katter enbart ska innehålla annonser om just bortsprungna respektive upphittade katter.

Omplacera katter kan man göra på andra sidor.

Jag brukar själv klicka på "Anmäl till administratören" om folk försöker omplacera sina katter i grupper för bortsprungna/upphittade katter.

Det är viktigt att det hålls isär.