Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: djurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katterkattens-status
Läst 311 ggr
Uppkatten
3

Vad händer om katten inte IDmärks och reggas?

Vad händer om du inte IDmärker och ägarregistrerar din katt?

Lyssna på reportaget så får du veta mer om hur det är tänkt.

https://sverigesradio.se/artikel/detta-hander-om-du-inte-registrerar-din-katt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Länsstyrelsen kommer kunna skriva föreläggande på att kattägare ska id-märka sin katter efter att en ny lag införs vid nyår.Från första januari ska alla ...
  • Redigerat 2022-11-03 17:16 av Uppkatten
Magi-cat
1

Det är det där jag är lite orolig för, vad som kommer att hända med de katter som inte registreras i tid. Det finns dessutom ett undantag för äldre katter, men hur vet man om en katt är så gammal och hur agerar man i sådana fall?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Lst kommer inte att åka runt aktivt och leta efter oreggade katter, och säkert har man några månader på sig att regga katten i lugn och ro efter den 1 januari 2023.

Ofta ser man på äldre katter att de är just äldre katter, och lst kommer inte att jaga dem heller, utan det blir säkert som nu ungefär.

Men kommer det in anmälningar så kan lst i samband med dessa/sina kontroller kräva att alla katter som är födda efter 2008 och som är äldre än 4 månader SKA vara IDmärkta och reggade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

#2 Jag hoppas det hanteras så, i lugn och ro.
Väldigt många känner inte ens till detta med den nya lagen.

Fridaaaa
6

Man kan hoppas att äldre som inte har dator eller liknande - får infon av anhöriga tex.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
1

Det kommer säkert att stå mycket om det i tidningarna och pratas om det på TV i olika sammanhang nu framöver så att budskapet verkligen når ut.

Magi-cat
3

#4 Jag tror tyvärr inte det har enbart med ålder och datoranvändande att göra. Jag har i alla fall träffat en hel del människor, yngre, som inte hört talas om detta.

#5 Vi får hoppas på det. Gärna att man gör en drive för att underlätta märkningen på orter där man har långt till veterinär.

Fridaaaa
1

#6 skrev aldrig att det var enbart med ålder och datoranvändare heller.
Men de som det oftast sämre går ut till. Samt kunna registrera, med att skicka in papper mm. Talar bara av erfarenhet inom äldreomsorgen

• Redigerat 2022-11-03 19:01 av Fridaaaa
Uppkatten
1

Från och med den andra januari 2023 måste alla kattägare id-märka och registerna sin katt. Lagen välkomnas av Hemlösa katter Kalmar som tror att detta kommer att underlätta deras arbete.
Uppkatten
1

Registrerade katter behöver registreras igen. Nu i JBV register som öppnas i januari 2023. Reggar man inte sin katt finns risk för vite.

https://sverigesradio.se/artikel/djurskotaren-om-nya-lagen-for-katter-underlattar-otroligt

Från årsskiftet ska alla katter vara id-märkta och registrerade, enligt en lagändring i lagen om tillsyn av hundar och katter.Har man registrerat sin katt ...
Uppkatten
0

Att landets en och en halv miljon katter kommer att vara id-märkta och registrerade vid årsskiftet är en omöjlighet, enligt Anders Elfström på Jordbruksverket."Alla ...
Magi-cat
0

"Har man registrerat sin katt frivilligt tidigare måste man ändå registrera den hos Jordbruksverket."

Jag tror det behövs mer tid. Alla känner inte till det här och alla kommer inte att hinna med innan årsskiftet, för att vara lite realistisk.

Fridaaaa
2

#11 Det öppnar ju inte förrän i januari, så innan årskiftet kan ingen regga ändå.

Uppkatten
0

Det är lugnt. Vi kattägare kommer att få tid på oss så vi hinner regga.

Men absolut att man kan försöka passa på efter tolvslaget… 😊

Magi-cat
0

Haha, ja det vore ju en sysselsättning vid tolvslaget!

Fast jag tänkte mer på chippningen/märkningen öht och det där som föregår reggningen. 😺

Uppkatten
4

Vi får anordna en tävling här på Hittekatter och se vem av oss som hinner regga katten först! 🤣

Magi-cat
2

Bra idé! 😺😄 Det blir nog inte jag, för jag brukar aldrig kunna hålla mig vaken. 🤣 Hoppas kisse väcker mig …

Uppkatten
0

Kattföreningen Hemlösa Tassar ser positivt på den nya lagen om kattregistrering. Kattens status kommer att höjas, tror föreningen – dessutom blir det lättare att återförena försvunna katter med ägarna.
Uppkatten
0

2023 blir det olagligt att äga en katt som inte är märkt och registrerad. Hyresvärd och i värsta fall rättsväsendet kan kopplas in om katten skadar bostaden.
Uppkatten
2

#14 Verkar vara nya uppgifter här, lagstiftningen börjar gälla den 1 januari, men möjligheten att regga katter finns i praktiken först från och med den 2 januari 2023.

Men då skyndar vi oss att regga! 😊

Uppkatten
1

Från med årsskiftet gäller lagen om alla katter ska id-märkas och registreras hos Jordbruksverket, i annat fall riskerar kattägare att få böter.Lagen gäller ...
UlrikaD
0

Finns ju mängder med blocket annonser med kattungar som säljs utan vare sig chip eller vaccin.
Så rent hypotetiskt skulle dom kunna få böter om dom har osålda kattungar som hunnit bli 4 månader.

Tarotstollan
0

Jag måste få tag i en blankett och var hittar jag den, hos polisen eller kommun-kontoret?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
0

#22 Har inte sett någon information om detta ännu. Kanske kan man printa ut en blankett från Jordbruksverkets hemsida framöver…???

Uppkatten
0

#21 Ja, efter nyår lär det ju vara så att alla kattungar som är äldre än 4 månader ska vara chippade vid försäljning.

Magi-cat
0

Det är bara det att …. Jag är lite orolig för vad som kommer att hända med dessa katter/kattungar som inte märks eller reggas, läggs ut på säljsajter och vad det nu är. Hjälper det med hot om straff? Eller kommer dessa arma katter att dumpas någonstans? (Eller annat öde … 😿)

Det viktigaste är information, massor med information, och jag är rädd att den hunnit med riktigt!

EquusCaty
0

#25: jag vet inte😿

Tjena^^

EquusCaty
0

Kanske det det…

Tjena^^

Fridaaaa
1

#22 Om du har bank-id kan du regga via deras hemsida
Blankett kommer finnas på deras hemsida att skriva ut sen

Uppkatten
1

#25 De kommer nog att säljas precis som vanligt, och så blir det köparen som får "lösa problemet". Tror inte våra myndigheter kommer att sitta och jaga kattägare på Blocket. Däremot kan det ju bli ett tryck från allmänheten om att kattungarna/katterna ska vara IDmärkta.

Det är ju bara att IDmärka dem, och sedan höja priset med motsvarande summa.

Scorpio97
0

Det kanske redan har nämnts, men jag såg att Jordbruksverket har informationsmaterial som man kan skriva ut om man vill hjälpa till att sprida information om kravet på märkning :)

Längst ner på sidan: https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter/marka-och-registrera-katter

//Jessie

Regler om märka katter och registrera anläggning med katter.
Tarotstollan
2

#28. Har inget Bank-id och vill inget ha innan det blir ett tvång.
Får väl gå till biblioteket då och be dem hjälpa mig.

Tarotstollan
2

Jag kollar aldrig på Blocket men står det något på deras sidor om katter om den nya lagen?
Där är ju ett jättebra ställe att upplysa folk om den!

OberonsMatte
0

#32 Nä, det står inget på Blocket. Regeln är att kattungar ska id-märkas före 4 månaders ålder, så tyvärr kommer det fortfarande vara fullt lagligt för huskattuppfödare att sälja omärkta huskattungar och även att köpa en sådan.

Sajtvärd Katter iFokus