Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 53 ggr
Uppkatten
2026-08-29 08:05
1

Skulle du vilja kunna stoppa din katts åldrande?

Vad är du beredd att göra för att stoppa din katts åldrande?

Om alls något?

https://www.sydsvenskan.se/ekonomi/nya-trenden-i-usa-stoppa-husdjurens-aldrande/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katten sägs ha nio liv. Det hindrar inte ägare att försöka ge sina husdjur ett så långt liv som möjligt.
OberonsMatte
2026-08-29 11:41
1

Sjukdomar och krämpor är en del av naturligt åldrande, men när det händer kan jag inte bara stå och se på. Jag är beredd att ge katten de läkemedel och behandlingar som rekommenderas av veterinär.

Njurdietfoder och blodtrycksmedicin förlänger livslängden för dåliga njurar, men oftast enbart med förhoppningen att katten ska uppnå mer "normal" förväntad livslängd. Moltas som blev 16,3 år fick några extraår tack vare behandling för njursvikt, högt blodryck, TR och artros, men när symtom på något helt annat visade sig valde jag att avsluta.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-08-29 11:42 av OberonsMatte
Maria
2026-08-29 12:03
1

Vår gamle Moritz fick också njurbesvår.
Det var ett elände med njurkosten. Han totalvägrade och blev "låg"
Vi bestämde då att han skulle få fortsätta som vanligt med sin mat.
Bla Dansk leverpastej från delikatessdisken varje fredag.🙂
Han blev 17 år och hade kanske fått mer tid om vi gett honom behandling och rätt foder men då hade han inte haft någon livskvalitet.

/Maria

OberonsMatte
2026-08-29 12:32
0

#2: Ja, man kan inte hålla vid liv bara för livsuppehållandets skull. Det måste finnas livskvalitet eller hopp om återfådd livskvalitet. När katten redan uppnått det som kan räknas som förväntad livslängd (runt 15 år) känns det oftast naturligare att släppa taget.

Sajtvärd Katter iFokus

Vargnatt
2026-08-29 14:28
4

Jag gör allt för mina katters hälsa men det här skulle jag inte gå på vem vet vad dom får i sig och mina katters hälsa där ska en veterinär ge råd. Alla vill vi väl att djuren ska leva länge min äldsta hon blev 19 år och tre månader dom sista åren hade hon cancer men veterinären ansåg hon hade god livskvalitet pigg åt glad det är såna råd vi ska lyssna på inte en massa tok och hopkok från internet.

När jag läser artikeln förvånas jag över dom hussar och mattar som besöker veterinären är inte preparaten tillräckliga det borde vara stora beviset för mår djuret bra behöver dom väl inte gå till veterinär.

Som Veterinären säger i artikeln sluta med behandlingarna som istället gör att katten och hunden mår dåligt men hussar och mattar är svåra att få att sluta vad är det för djurägare som inte lyssnar till veterinären dom besöker veterinär av en orsak djuret mår inte bra och ändå väljer dom att fortsätta.

Det här eländet kan skada allt hjärntvättande via sociala medier beställandet från olika länder dom har ingen som helst koll på vad dom ger och utsätter sina djur för vad det är dom stoppar i dom det är ju hemskt hemskt 😢

Alla vill vi att våra djur ska leva länge men inte till ett pris där dom far illa en dag är dom som vi gamla sjuka det finns inte en återvändo det är vi medvetna om när vi skaffar djur och vi är också medvetna om att vi människor oftast överlever våra djur.

Är man så rädd som dom här hussarna och mattarna att förlora sina djur så man utsätter dom för vad tusan som helst för preparat då ska man inte skaffa djur då är man inte lämpad som djurägare.

• Redigerat 2026-08-29 14:28 av Vargnatt