Kattungar delade på
Såg ett inlägg från ett katthem. En upphittare har hittat en kull med kattungar på en parkeringsplats. Katthemmet skriver att dom är för unga för att lämna mamman. Så jättebra att dom blev hittade och att katthemmet kunde ta emot.
Men upphittaren har kvar en kattunge.
Om dom är för unga för att vara ifrpn mamman är dom väl för unga för att vara ifrån varandra också?
ja man ska absolut inte sära på en kull. Hade jag varit katthemmet hade jag anmält det till LS
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 Fick svar av katthemmet att dom hade andra katter hemma så det var ok.
Och att det var ett bättre öde än att sitta i en kartong på en parkeringsplats. Vilket jag ju absolut håller med om.
Men jag har alltid hört att man ska hålla ihop en kull.
Enligt lagstiftningen får du inte skilja en kattunge från kattmamma och kullsyskon före 12 veckors ålder.
Vill upphittaren behålla en kattunge så får upphittaren komma överens med katthemmet om det, och hämta kattungen från katthemmet när kattungen blivit 12 v.
Det är ännu bättre om kattungarna får stanna längre tid än 12 v. hos kattmamma och kullsyskon, särskilt om kattungen har gått igenom något stressande/traumatiskt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Helt klart inte enligt lagstiftning då kattungen kunde stanna med sin mamma och sina syskon. Man får inte separera dem utan veterinärs inrådan.
När det gäller att det - i enstaka fall - kan vara OK att separera kattungen före 12 v ålder från kattmamma och kullsyskon, så ställer lagstiftningen krav på relationen mamma - kattunge, samt att en veterinär ska vara med och fatta beslutet, OCH enligt kursen jag gick i djurskydd: undantag får då enbart göras när det gäller enstaka kattungar och det ska då handla om enstaka dagar (t.ex. att kattungen hämtas av sin nya ägare lö 8/10 istället för må 10/10 p.g.a. särskilda omständigheter). Men ett enskilt katthem/en upphittare får inte själv fatta beslutet att en kattunge ska berövas sin kattmamma + kullsyskon. Det är INTE vad lagstiftningen säger.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-09-06 04:52 av Uppkatten

Av 271 kommentarer är det mindre än 5 stycken som sagt nåt angående delandet på kullen. Folk är ganska hårda mot dom. Katthemmet gav svaret ovan, andra skrev mer åt detta hållet;
"Strunta i besserwissrarna - det finns verkligen inga regler som säger att man inte får dela på en moderlös kull. Eller orsaker att inte göra det, bara kattungarna får växa upp med andra katter., Det är det viktiga, inte att de måste ha iämnåriga lekkompisar."
De har fett fel. Lagstiftningen finns till av en anledning och ska följas.

Jag blir tillsagd att detta inte gäller moderslösa katter. Rent logiskt borde det väl vara ännu viktigare för dom att hålla ihop.
Det gäller i högsta grad moderlösa kattungar. Kullen SKA hållas ihop, däremot är det OK att de får en "extra-mamma" och hos henne ska hela kullen stanna tills de är stora nog att flytta hemifrån.
Är man ens säkra på att kattungarna är moderslösa, så det inte går någon stackars kattmamma kvar ute och får mjölkstockning….???

#9 Dom blev hittade i en transportbur på Ikeas parkeringsplats. Ingen ägare i sikte tydligen. Jag får skäll får jag påpekade detta. Hänvisade till jordbruksverket, men blir tillsagd att det ingenstans står att det gäller moderslösa kattungar.
Moderslösa kattungar har förstås samma rättigheter som alla andra kattungar. Det går inte att dela ut moderslösa kattungar till höger och vänster i för tidig ålder.
Det rimliga är väl att ringa lst då och fråga. Förutom lagparagrafer brukar det finnas omfattande förarbeten som vägledning.
Till och med AI håller med, och skriver bl.a :
"Att bli lämnad helt ensam utan både mamma och syskon är djupt traumatiserande för en kattunge."

Nu får jag skäll från annan kattförenings människa för atr jag kritiserar deras jobb.
Jag har mejlat en mkt kunnig person, och frågat vad som gäller ifråga om moderlösa kattungar, och huruvida det finns lagar/regler/förarbeten att hänvisa till.
Jag hoppas att hon svarar mig. Har inte haft kontakt med henne på flera år.
Självklart har jag inte uppgett vilket katthem det handlar om, eftersom jag inte själv sitter på de uppgifterna.