Äldreboende adopterade kattungar
Äldreboende adopterade kattungar – djur minskar ångest och isolering https://share.google/ONf5i1fOJJgSlnHEs
Så bra! 🐈😍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, det låter fint, men lite förhastat kanske att skaffa fyra kattungar på en gång? Att katter är så "lättskötta" är minst sagt ett relativt påstående. Att kattungarna bor i ett eget rum i väntan på att bli utekatter känns inte optimalt om man önskar att katterna ska bli sociala och bekväma i människors närhet. Katter som redan fått vänja sig vid fri utevistelse är inte heller så "bara" att flytta därifrån om katterna inte lever upp till förväntningarna.
För katters skull tycker jag att det är viktigt att katter har en konkret ägare som tar fullt ägaransvar både för tillsyn, omsorger och kostnader. Vad händer t.ex. med katterna när/om nuvarande chefer (som var initiativtagare) byter jobb?
Synd att det inte framgår i artikeln hur de har tänkt rent praktiskt med kostnader och ägaransvar, för det är alltid viktigt oavsett var katterna bor.
Sajtvärd Katter iFokus
Hoppas de tänkt kastrera katterna. Annars står de snart där med fler katter.
Vuxna katter hade varit bättre och mer genomtänkt. Jag tänkte inte på först att det stod "kattungar".
Fyra -ungar låter tyvärr inte så genomtänkt. Man kan hoppas att det är någon som har speciellt ansvar för dem och givetvis ser till att de blir kastrerade.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tycker att det hade varit bättre om de uppmuntrade personal (och besökare) att ta med egna husdjur. Med två entusiastiska chefer borde de själva kunna ta med åtminstone ett djur var.
Och ja, för att djuret ska fungera på tänkt sätt under regelbunden vistelse där behöver det vara ett vuxen djur. En lugn hund och en trygg och social, gosig katt hade varit perfekt, men hur djuren utvecklas vet man inte förrän de är vuxna.
Sajtvärd Katter iFokus