Hur få fler att låta IDmärka katten?
Vilka åtgärder tror du skulle kunna vidtas relativt enkelt för att öka andelen ID-märkta och reggade katter?
D.v.s. hur når man de kattägare som så här långt inte låtit ID-märka och regga sin katt?
Säkert behövs flera olika verktyg då människor är olika och har olika förutsättningar.
Kreativa tankar och förslag?
Tänk gärna både "här och nu" och mer långsiktigt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Till att börja med böter vilket är svårt att ha koll på men nån gång behöver katten åka till veterinären som kan läsa av om dom är id-märkta sen också kolla upp att dom är registrerade. Det är en väg att kunna börja spinna på det ska också kännas i plånboken så folks verkligen tar sig i kragen och id-märker samt registrerar.
#1 Jag vill minnas att vite är möjligt att dela ut redan idag. Viten sätter man ofta så att dessa blir dyrare att betala än att gör rätt (man får alltså 2 val: betala vite eller låt märka katten före ett visst datum).
Problemet med att koppla det till veterinärbesök är att kattägare då kanske drar sig för att låta katten få nödvändig veterinärvård. Det kan bli olyckligt.
Däremot kanske man kunde ha ett samtal + extra lågt pris på idmärkning när omärkta katter kommer in för andra åtgärder, och strikt ha paketerbjudanden på t.ex. kastrering där IDmärkning alltid ingår?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Men hur får vi allmänheten att verkligen VILJA IDmärka sin katt?
Jag tänker att de som ännu inte id-märkt den katt de köpte för flera år sedan är hopplösa fall. Det skulle möjligtvis vara om de går med på att göra det i samband med att katten besöker veterinär i annat ärende. Jag hoppas att alla kliniker som tar emot omärkta katter påminner om att föreskriften funnits sedan 2023.
Där den stora förändringen behöver ske är vid kattköp/överlåtelse. Katter från katthem och stambokförd avel är alltid id-märkta vid överlåtelse, så problemet ligger hos huskattuppfödare och deras kattungeköpare. Föreskrifter biter inte på kattägare som struntar i föreskrifter, men normen för kattungeköp kan påverkas. Fler måste reagera när ochippade kattungar säljs och köps. Det måste ifrågasättas och bli något anmärkningsvärt att skämmas över.
Säljsidor som t.ex. Blocket försöker höja katters status genom att ha 1.500 som lägsta tillåtna försäljningspris, men då skulle de även kunna kräva att alla katter som annonseras ut där måste vara id-märkta.
Sajtvärd Katter iFokus
#2: Erbjudanden där ID-märkning ingår vid kastrering är nog ganska vanligt, men för alla som faktiskt har köpt id-märkta kattungar känns det lite surt att "rabatt" enbart gäller de som har gjort fel. Jag har själv gått miste om den rabatten vid minst ett tillfälle. Att göra fel ska aldrig löna sig om man vill att folk ska göra rätt.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Till skillnad från dig tror jag inte att alla dessa "hopplösa fall" verkligen är hopplösa fall.
Precis som du hoppas jag att varje veterinär påminner om lagstiftningen om IDmärkning och registrering.
Katter från katthem är nog vanligtvis IDmärkta, dessvärre finns det andra katthjälpsorganisationer som förmedlar katter som är mindre noga med detta (men min känsla är att det går åt rätt håll).
God ide' att sidor som Blocket kan höja kraven! Risken är förstås att säljaren luras. Då måste det finnas kattungeköpare som har rätt norm och som ställer krav.
#5 Det ligger något i det du skriver, men ibland måste man nog se det lite mer i grått - för katternas skull. Självklart ska det inte löna sig att göra fel, det är därför som det finns möjlighet till vite.
Men ibland kan en början (för att upprätta t.ex. en stabil norm i samhället) vara att man "hjälper till på traven". Omärkta katter riskerar därtill att bli betydligt dyrare för katthemmen/samhället än vad det skulle kosta med lite chip-rabatt.
Och som jag brukar säga till barnen jag jobbar med: livet är inte rättvist.
- Redigerat 2026-08-22 12:58 av Uppkatten
#3: En del vill inte id-märka sin katt för att de har foliehatten på och tror att det är myndigheters lömska påfund för att kontrollera fria medborgares "fria katter".
Bland vanliga människor kan det tyvärr bero på ren likgiltighet, dvs. att man faktiskt inte bryr sig så mycket om katten försvinner eller inte. De katterna får klara sig lite bäst de kan och har sällan eller aldrig tagits till veterinär. Sådana kattägare borde aldrig ha fått möjlighet att bli kattägare.
För de flesta vanliga kattägare som värderar sina katter högt är det nog "det händer bara andra"- tänket som spökar. De har utekatter som "bara håller sig i närheten" eller innekatter som definitivt "aldrig" kommer försvinna eftersom de är innekatter. De mängder av både utekatter och innekatter som försvunnit är andras katter. Sådana kattägare borde gå att påverka eftersom det är de som blir förtvivlade den dag katten faktiskt är försvunnen.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Exakt. Jag såg ett inlägg av Ninjatay idag. Han hämtade ner en katt som suttit minst 5 dagar i ett träd. Katten jamade olyckligt, och slutligen lyckan då chipläsaren pep till, kattägaren hittades och en överlycklig kattägare kunde återförenas med katten, som f.ö. eftersökts aktivt av sin ägare.
Tänk om man kunde bygga en TV-dokumentär i flera avsnitt på fall som verkligen berör, där allmänheten verkligen får insikt i varför chipmärkning och registrering är så viktig.
Självklart sändning på bästa sändningstid.
Det tror jag skulle kunna vara ETT verktyg (av många) för att öka antalet IDmärkta och reggade katter.
Då hinner man också vrida och vända på det här med IDmärkning på flera olika sätt. Hur det hjälper katterna/privatpersoner/veterinärer/polisen/katthjälpsorganisationerna/länsstyrelsens djurskyddshandläggare o.s.v.
Man kan även diskutera chipmärkningskostnaden kontra samhällskostnaden för hittekatter o.s.v.
Betona att det handlar om djurskydd.
#9 Jättebra idé.
/Maria