Annons om 4 v gamla kattungar
Annons på Facebook i dag:
"Tre kattungar söker nya kärleksfulla hem."
"Tre söta kattungar söker för-alltid-hem som är säkra, omsorgsfulla och kärleksfulla. Kattungarna är ungefär en månad gamla, mycket söta, nyfikna och lekfulla."
"Söker ansvarsfulla och kärleksfulla ägare som kan ge ett säkert och omsorgsfullt hem. De är fortfarande mycket unga och behöver mycket omsorg, uppmärksamhet och en säker miljö."
"Om du är intresserad, skicka mig ett meddelande och berätta lite om dig själv och den typ av hem du kan erbjuda."
"Endast seriösa och ansvarsfulla adoptivfamiljer, tack."
Man undrar förstås om kattägarna har koll på svenska djurskyddslagstiftning…. och bara är ute i (mycket!) god tid för att hitta nya hem till kattungarna (typ: "nu kan du tinga en kattunge"). Eller om de på allvar tror att små kattungar kan omplaceras vid ca 4 veckors ålder…?
Är det alls på allvar, eller ett bedrägeriförsök?
Kattungar som tvingas lämna kattmamma och kullsyskon så tidigt blir ofta otrygga kattungar, med ökad risk för s.k. "problembeteenden".
Tidig avvänjning har kopplats till flera emotionella, beteendemässiga och fysiska avvikelser så som ökad oro och rädsla redan vid måttligt stressfulla situationer.
Avvänjning före 8 veckors ålder har vidare länkats till en ökad risk för aggressiva beteenden samt stereotypier.
T.ex. så verkar pica (att äta på olämpliga material) vara kopplat till den stress som uppstår då kattungen separeras från katthona och kullsyskon i förtid.
Tidigt avvanda katter uppvisar även mer aggression och misstänksamhet både mot andra katter och mot oss människor.
Tidig separation från andra katter, utan möjlighet för social lek, riskerar i sin tur att generera katter som kan vara dåligt rustade för framtida sociala situationer, ffa med andra katter.
Kort sagt: det finns inga vinster ö.h.t. i att bryta mot gällande lagstiftning och ta hem en för ung kattunge. Kattungar behöver "gå klart i kattungeskolan". Det tar 12 v - minst. Därför är det inte heller tillåtet att separera kattungar från kattmamman före 12 v. ålder. Kattmamman behövs för att träna kattungen när det gäller att t.ex. klara separation, frustration o.s.v.
Inte ens om kattmamman är fräsig och "dum" mot kattungen bör de normalt separeras. Kattmamman SKA träna ungen på separation, gränssättning och hjälpa kattungen att gå från ett diande till att äta fast föda o.s.v. Det brukar kattmammor vanligtvis vara bäst på, långt bättre än vad vi människor skulle vara.
Det ska bli intressant att se om kattägaren återkommer i tråden, och kanske få en förklaring till vad som ligger bakom en annons om 4 veckor gamla kattungar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Blocketannonsen är borta nu, men inte fb-inlägget och det verkade inte precis saknas personer som "ville ha". Förmodligen precis lika "seriösa och ansvarsfulla" som uppfödaren.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Hmmm…. Då måste annons finnas på flera ställen på FB…? Jag såg annons i en mindre lokal kattgrupp, där har bara typ 3 gillat inlägget, och de 3 kommentarer som finns handlar enbart om lagstiftningen, 12-veckors regeln, framtida beteendeproblem, att kattungar bör vara chippade före försäljning o.s.v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Annonsen jag såg finns i en gratis omplacering- grupp. Här är några av svaren:
"Jag har länge velat skaffa mig inte bara en katt, utan en vän🥰"
"Hej finns kvar?" (svar från annonsören: "yes")
"Hej! Jag skickar ett pm 🥰"
"Pm"
"Pm"
"Intresserad 😍 Pm"
"Jag är intresserad"
"Intresserad bor i Uppsala"
"Jag bor i hus anknytning till skog. Lite trafik. Har två katter en bengal och en bondkatt."
"Pm"
"Hej jag har nyss förlorat min hjärtevän.jag som söker är en 64 sjukpensionär hemma jämt har en lite tomplätt bor i hallstahammar dock inget körkort snälla hör av er kram"
"Hej jag vill en av den"
"Sååå sötaaa ❤️❤️❤️❤️"
"Finns dom i Uppsala? Tar gärna den lite mörkare och den som är längst till höger.
MVH"
Sajtvärd Katter iFokus

Den annonsen jag såg var inte personen svensk. Så kanske inte har koll på hur det fungerar i Sverige om man tittar på personens tidigare annonser. Värre är det ju då hur många människor som erbjuder sig att ta hand om dom. Nu genast. Dom låg i en gratisgrupp på Facebook men ligger på blocket för 1500kr.
#3 Skrämmande.
#4 Hittar dem varken i gratisgrupp eller på Blocket, men annonsen har kanske hunnit tas bort ifall de fått många svar. Å andra sidan finns det många gratisgrupper och jag har inte koll på samtliga… Hoppas hur som helst att uppfödaren fått information där också om svensk lagstiftning, om konsekvenser av att separera kattungar för tidigt från kattmamman etc.
- Redigerat 2026-09-08 06:37 av Uppkatten
#6: Facebook-gruppen jag såg har över 100.000 medlemmar och nu är inlägget borta där också. Förmodligen för att tillräckligt många "trygga, omsorgsfulla och kärleksfulla för-alltid-hem" redan hittats.
Min gissning är att den som skrev inlägget försökte hjälpa släkt eller vänner i en annan stad att blir av med kattungarna. Om man är ny i ett land finns en förklaring till att inte ha koll på att det finns särskilda kattregler, men framförallt är det de som svarar som borde veta bättre. Även om annonsören även läser de kommentarer som ifrågasätter och informerar om 12-veckorsregeln visar de villiga köparna att man inte behöver bry sig om den regeln.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-09-08 12:18 av OberonsMatte
Kan ju vara admin som tagit bort inlägget också, t.ex. om det blivit anmält.
Man blir mörkrädd när man ser hur galet illa det står till med kunskap och förstånd hos blivande kattägare.
Jag fortsätter hävda att det behövs katt-körkort.
Även i den lilla lokala gruppen verkar inlägget nu vara borttaget.