Katter och läkemedel
Det är viktigt att våra katter inte får i sig läkemedel av misstag.
Hur gör du för att hålla undan läkemedel för katten?
https://www.sverigesradio.se/artikel/lansstyrelsen-varnar-efter-att-katt-fick-i-sig-tramadol
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här hemma är alla läkemedel ordentligt instängda i köksskåpen. En del kosttillskott finns emellertid framme, men i noggrant stängda burkar som står i en låda på en smal köksbänk. Ingen av katterna har satt sin tass på den bänken under de drygt 15 år som de bott här (foder kan stå framme där utan att ätas upp, så jag vet helt säkert att katterna inte går upp där i första taget). För just de här katterna känns det tillräckligt tryggt. Hade jag haft en yngre katt, eller katter som utforskar bostaden mer aktivt/leker med allt, hade även kosttillskotten blivit instängda i skåpen. För även kosttillskott kan naturligtvis vara farliga för katter att få i sig.
Jag har en byrålåda för medicin.
En gång när jag skulle fylla min dosett tappade jag ett piller och vår gamla katt Moritz var blixtsnabbt.
Jag ringde giftinformationen med en gång och tack och lov så var det bara Omeprazol han hade fått i sig. "Han kommer inte få ont i magen närmaste tiden" fick jag som besked.😉
Numera fyller jag dosetten över diskhon.
/Maria
Min kompis blev av med en av sina katter. Djurorganisationen han adopterat av tog tillbaka den. Han hade fått en anmälan till länsstyrelsen om att det stank från lägenheten. Kom en anmälan till djurorganisationen också. Länsstyrelsen hittade inte något som gjorde att katterna behövde omhändertas.
Men nu till ämnet. Djurorganisationen sa att de hittade två tomma medicinaskar för människor på golvet som var tomma. De ansåg att det lika väl kunde ha varit askar med medicin i. De hade de ju rätt i, men hans medicin fanns inne i ett stängt skåp. De sa att det var den största anledningen till omhändertagandet. Det har gjort att jag drar mig för att lämna en tom ask eller tomt bilister framme. För jag kan ju missa någon tablett.
Jag har min medicin på tre ställen. Har i en kartong med tre fack/lådor, i en plastburk och i ett skåp. Allt finns i badrummet där katterna inte är och är de där inne så är de på golvet och aldrig ensamma.
Mvh
Mig
Alla läkemedel är i ett skåp
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Tappa nån medicin är ju mardrömmen😱 Tur att det inte var farligt iaf. Men innan man får svar vet man ju inte.
Vi har i köksskåp. Kanske onödigt men spolar av handen jag hållit medicinen i för säkerhets skull.