Omärkt och på rymmen
Återigen en efterlysningsannons som gör mig galen…
Yngre katt som sprungit bort. Ägaren beskriver att katten varken har chip eller tatuering.
Ägaren vet således om att katter kan/ska idmärkas men har inte låtit göra detta.
Hen beskriver att katten därtill löper, och att den inte alls är gjord för utelivet.
Och det vet vi ju hur det ofta slutar när löpande katthonor kommer ut på egen tass….
Ägaren beskriver hur katten rymde även nyligen, men att den då kom tillbaka efter ett par timmar.
Så trots att kattägaren vet att katter kan komma ut av misstag och har upplevt det, så har katten inte tagits till veterinär för idmärkning?
Hur tror ägaren att en ev. upphittare ska hitta ägaren om katten inte är märkt och reggad? Katter kan ibland hittas efter lång tid och långt hemifrån. Hur bevisar ägaren att det är hennes katt som har hittats?
Jag blir både galet arg på kattägare som inte tar sitt kattägaransvar, men också ledsen å kattens (och ev. kattungars) vägnar.
Jag upplever att kattägare sviker sina katter när de inte låter IDmärka och regga katterna.
Avel, i sin tur, ska inte gå till på det här sättet och en massa extra kattungar behövs definitivt inte i dagsläget. Landet svämmar över av katter och kattungar som man har svårt att hitta hem till. Då avlar man inte fram fler katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ibland kan man misstänka att katten släppts ut med flit för att bli dräktig, särskilt när katten "råkat rymma" precis under pågående löp.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Absolut.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.