Blocket i ett nötskal...
Ibland kollar jag runt på blocket för skojsskull :)
O ikvll hittade jag en tjej som lägger ut en långhårig sköldpaddstös där mamman är renrasig skogis med stamtavla. 2000 kr
i annons 2 är där bilder på hela kullen, mamman är densamme, men för att de är korthåriga så tar hon bara 300 kr för dem…haha
alla är lika mkt huskatter, haha blev lite full i skratt xD
Men långhåriga katter är mer värda än korthåriga, det vet varenda människa även om de inte kan något om katter

Finns många konstiga annonser. Det "roligaste" är ju att olika kattungar från samma kull ibland kan bli olika ras. Såg en favorit då de långhåriga var skogisar men en bebis var korthårig och var därför en russian blue då den hade blå färg. Skrattretande som bara den
Sedan var det en ren vägkorsning med bland annat Pixie bob i som kostade 6000kr! Rasen Pixie bob är så otroligt ovanlig i sverige så chansen att det skulle vara sant är nog en på miljonen.
Tror de flesta kollar på sin katt och letar upp den mest exclusiva raskatt man kan hitta och kallar den för det för att kunna ta ut mer pengar trots att de inte gör något test eller ens vaccinerar kattungarna.
Varför är det så fult med en huskatt?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
någon hade en annons på sina kattungar inne på Blocket för ett tag sedan. De skrev att de även hade en hona som väntades föda inom den närmaste veckan. Hennes ungar förväntades! bli Russian blue och Norsk skogkatt.

#3 hahaha!
När man vet skillnaden mellan ras- och huskatt ser man förstås att det är fel.Tror detta är något för raskattuppfödare att ta tag i,via upplysningskampanjer kanske?
#5 det vore verkligen ett toppensätt för raskattuppfödarna att "dra sitt strå". Det är ju tyvärr väldigt utbrett, att så fort en huskatt är långhårig blir det "norsk skogSkatt". Till och med veterinären som kastrerade en av mina jourisar ville skriva in honom som det, men då sa jag ifrån på skarpen - visst var det en väldigt vacker långhårig katt, men en vacker huskatt utan stamtavla! För att hålla mig till ämnet - blocket får jag verkligen ont i magen av. Till stor del pga alla "kaninburar" med olagliga mått som säljs. Kan ju inte låta bli att maila och upplysa om att burarna går bra till ex. marsvin, men en del svarar så himla otrevligt att det är riktigt jobbig att kolla inkorgen :/
Ja det brukar inte direkt vara någon tacksam uppgift att kontakta husdjurssäljarna och påtala att de är helt fel ute. Knepigt att okunskapen fortfarande är så stor. Gäller säkert alla sällskapsdjur, men verkar vara värst när det kommer till katter. Den allt mer vanliga blandrasaveln talar sitt tydliga språk om kattköparnas okunnighet. Om människor var mer insatta skulle det inte förekomma i den omfattning som det gör nu. Frågan är hur man ska nå ut till Svenssons? #5 Som du skriver så klokt vore det en grannlaga uppgift för Raskattuppfödarna att sätta tänderna i.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Förstår inte varför just raskattsuppfödarna ska ta sig an denna uppgift? Det är inte de som annonsera ut felaktigt?
Jag har själv prövat att få blocket intresserade av detta men de har inget som helst intresse i att göra något åt saken. Ifall jag hade försökt kränga en SEAT som en Rolls Royce så hade det säkerligen låtit annorlunda. Men det är ju bara katter det är frågan om.
#8 Jo för att om det är någon som äger kunskap i ämnet så är det just Raskattuppfödarna. Jag skulle t.ex inte vara alls lika bra på det som någon som är expert på raskatter.
Om gemene man blev mer kunnig skulle troligen efterfrågan på blandisar minska liksom marknaden.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#8 de borde ju absolut ligga i deras intresse att informera om detta, eftersom det skulle gynna raskatts-"marknaden" om folk slutade gå på lurendrejeriet med låtsasraskatter. Många säljer ju idag huskatter som raskatter för en ordentlig summa, då är de varken vet.kollade, vaccinerade eller märkta. Bättre vore om köparen då istället för samma summa fick en noga testad, vaccinerad och id-märkt katt från en engagerad uppfödare. (obs, jag säger inte att huskatter är mindre värda!) Dessutom är det, som #9 skriver, raskattuppfödarna som sitter på kunskapen - de har auktoritet i ämnet och därmed större möjlighet att bli tagna på allvar.
Det borde i så fall var ett ämne för deras förbund men inte ens SVERAK har lyckats med detta då det står att de säljer katter i enlighet med SVERAKs regler vilket inte är sant.
En enskild uppfödare kan inget göra, utöver att de själva är seriösa i annonsen och talar om att den säljs med stamtavla.
#11 Kan man inte som uppfödare gå samman och påverka sitt förbund? Typ annonskampanjer, få till stånd debattartiklar i tidningen. Uppdrag granskning etc. etc. Vad jag vet skrivs det inte så mycket om det här problemet. I alla fall inte vad jag har sett. Annat något annat än att vi "gnölar" om det på olika kattforum.
#11 En enskild uppfödare kanske inte kan göra allt, men alla kan ju faktiskt göra -något-, som enskild uppfödare kan man sprida information, likväl som att man åtminstone kan ta ett första steg och ta upp problemet. Man måste ju börja någonstans. Att bara strunta i problemet kommer inte att lösa det, så hittills tycker jag att kunniga människor tar ett krafttag är det bästa förslaget.
SVERAK är ett intresseförbund för raskattsuppfödare inte för BYB eller andra suspekta personer. Att begära att de ska använda medlemmernas pengar till annonskamanjer för att få ned antalet hittkatter tycker jag är nog att gå lite väl långt.
#14 De skulle använda medlemmarnas pengar för att sprida kunskap om att ingen av de katter som säljs utan stamtavla är raskatt,eftersom det saknas stamtavla.I längden tjänar alla katter på att kunskap sprids men det borde vara i seriösa raskattuppfödares intresse eftersom "kopior" sälj som "original" (jag jämför om H&M skulle sälja sina kläder som "korsning av Dior och Versace").
Tog ett lite knasigt exempel,inte för att jag likställer katter/djur och kläder men tänker på den affärsmässiga aspekten.För övrigt har jag själv endast hittekatter ifall någon undrar.
#v15 Av vilken anledning skulle SVERAK använda medlemmarnas pengar till att sprida kunskap om raskatter? Det är inte deras syfte. Det är en intresseförening för raskattsuppfödare men regler om uppfödning.
Nu är jag varken medlem eller uppfödare av katter så jag kan inte påverka men om jag var det så skulle jag var väldigt noga med vad de pengar som jag betalade in skulle gå till och inte vore det hittekattssprobolematiken det är en sak som är säker.
Jag har ingen som helst förståelse för de som tycker att det är SVERAKs sak att hantera. Det har bildats ett förbund för hittekatter, vore det inte bättre att detta sysslade med den saken?
#16 Helt ologiskt! Jag vet att det finns uppfödare av Skogkatter som har lagt av pga blandrasavel.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#16 men nu handlar det ju om att höja kattens status genom information, något som både raskatter och huskatter har allt att vinna på. Att ett intresseförbund är totalt ointresserade av att informera om sitt intresse (i det här fallet: raskatter) på grund av att det skulle kunna gynna även andra katter är för mig väldigt främmande… Om all denna BYB minskar ju vinner ju uppfödarna på det, varför skulle man som uppfödare strunta fullständigt i det?
# 17 # 18 Vad som är logiskt eller inte är en fråga för förbundet och dess medlemmar inte utomstående. En länk till SVERAK.

Vet inte hur andra klubbar har men på min kattklubbs hemsida finns denna info sida.
http://www.artdeco.nu/varningoseriosauppfodare.htm
Vet att många raskatsuppfödare mig själv inbegripit har samma info på sin eneg hemsida.
Stolt ägare till tre La permer
#19 emellertid har vi åsiktsfrihet, så alla är fria att uttala sig. Precis som du gör, eller hur? Jag förstår inte varför du tycker att uppfödare ska strunta i att informera om korrekt uppfödning? #20 det var ju en jättebra text :)
#16 Det ingår vanligen i intresseföreningars uppgift att sprida kunskap om deras specifika intresse!
För mig är det logiskt att - när fler får veta vad som ÄR raskatt och vad som INTE är det då gagnar det på sikt rasuppfödare eftersom de som vill ha raskatt slutar köpa s k "raskatter".De som inte bryr sig om ras utan köper huskatt fortsätter väl som tidigare helt enkelt.
Jag blir lite kring-kring i huvudet
.Ibland är vi raskattuppfödare pest och pina för hittekatt/huskattfolk.Så plötsligt duger vi och ska be ett av våra förbund slåss..
.(det andra förbundet heter WCF och är större utomlands) Varför duger vi nu är en stilla undran.
Jag och många med mig mailar och ifrågasätter annonsörer på Blocket,och har gjort i många år.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#23 håller med dig.
Jag har informerat alla jag känner om detta med hus/raskatter och de förstår men att berätta för såna man inte känner…då blir det liv på dem för de har minnsan raskatter de med. de har faktiskt skogisar för de är långhåriga. Tror inte vissa vill veta eller så vet de redan men vet också att blandraser (påstådda eller äkta) ger mer pengar än "bara" en huskatt.
När man mejlar dem på blocket så får man till 99% bara elaka svar tillbaka. De vill inte kännas vid att de egentligen har huskatter…
#23 Trist att dra alla "hittekattsfolk" över en kam sådär. Skälet till att det är olika bud är ju att Vi Alla Är Olika. Inte en samlad tropp "hittekattsfolk". Det är ingen som har sänt ut er i något "slagsmål" eller bett ert förbund att slåss? Men jag ser inte varför det skulle vara fel att de som har mest kunskap(?) om raskattsuppfödning tar uppgiften att informera om detta. Vilket du uppenbarligen redan gör, skriver du, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
#25 jag skrev hittekattsfolk(INTE hittekattsfolket)Så det är inte alls ihopklumpat.
Gjorde en snabbkoll på blocket igår och fann många annonser som gjorde mig väldigt ledsen. Bl.a en 14-årig katt som inte kunde följa med då de skulle flytta från hus till lägenhet. Vad har denna katt gjort för ont? Och vem vill ha en katt på 14 år?
Hur många 100 kronorsannonser jag såg orkade jag inte räkna och det var ändå på kattungar som på sin höjd var avmaskade. Det är den status som huskatter har i Sverige idag.
SVERAK ska verkligen inte informera om vilka katter som är raskatter och inte, det har de inte koll på själva. Deras definition av huskatt dvs. alla katter utan stamtavla passar väl på mina högst renrasiga katter. Inte ens SVERAK lyckas formulera att det inte är papperslappen med kattens härstamning som avgör om den är renrasig eller inte utan det är registreringsbeviset från det förbund katten är registrerad i som fastställer "renrasighet" (inom hartassar eftersom även utparningskatter som faktiskt är blandraser registreras). De flesta förbund skiljer på registreringsbevis och stamtavla.
Men visst skulle man kunna önska att SVERAK engagerade sig mer för hemlösa katter. De amerika-baserade förbunden TICA och CFA samt engelska GCCF är engagerade med s k breed rescue groups. De tar hand om tex. vanvårdade katter från uppfödare som har gjort bort sig eller andra raskatter (bevisade som bara misstänkta) som behöver nya hem.
#26 Men eftersom du skriver att "nu plötsligt duger vi" så klumpas ju vi som tycker att uppfödare skulle kunna informera mer ihop med de som inte tycker att uppfödare "duger"(?).Det är ju inte så att ni plötsligt "duger", utan andra människor (med andra åsikter) som uttalar sig. Oavsett handlar det inte om att raskattsuppfödare ska behöva "lösa hittekattsfrågan", helt och hållet. Däremot är det viktigt att få stopp på backyard breeding - Det borde vara ett gemensamt mål för alla seriösa kattmänniskor! Och i den frågan tror jag att raskattsuppfödarnas röst väger tungt - ni kommer i kontakt med många intressenter och träffar förmodligen mycket olika folk på utställningar och liknande - så ni har chans att påverka folk som är intresserade av raskatter och uppfödning till att köpa seriöst uppfödda katter med stamtavla, istället för att köpa långhåriga "skogskatter" som inte är vet.kollade, märkta, vaccade eller något, för dyra summor som går rätt i byb:arns fickor och fortsätter göra det till en lukrativ bransch! Som jourhem och "hittekattsmänniska" kommer jag inte i kontakt med den "publiken", och har heller inte tillräcklig kunskap eller auktoritet i ämnet för att kunna informera särskilt ingående. Men nu känner jag att det här börjar spåra rejält OT.

Jag har mycket svårt att tro att en endaste raskattsuppfödare är för huskatts och blandrasavel.Vi jobbar ständigt med att upplysa och informera människor att avel är ett ansvarsfullt åtagande som kräver kunskap och ett massivt intresse och en massa pengar.
Stolt ägare till tre La permer
#29 De allra flesta uppfödare är emot buskavel,och de flesta informerar,tjatar och ifrågasätter ständigt.
#30 #31 Ja, det är ju lite det som är poängen. Men vissa i tråden verkar anse att raskattsuppfödare inte alls ska behöva ha med den uppgiften att göra, utan att eftersom det på sikt även gynnar hittekatter så ska enbart hittekattsflreningar jobba med det här problemet. Samt att den enskilde uppfödaren inte kan påverka någon alls - vilket jag inte håller med om.
#30 och #31: Det skrev väl inte ingvarisbjorn i sitt inlägg? Att raskattsuppfödare är för huskatts eller blandrasavel menar jag?
Jag tycker det är bra att ventilera och komma på sätt hur man tillsammans kan få stopp på huskattsavel och blandrasavel. Där behövs gemensamma krafter. De som jobbar för hittekatter kan kanske försöka nå ut till huskattsuppfödarna och raskattsuppfödarna kanske kan försöka nå ut till blandrasuppfödarna på nya sätt.. Nu menar jag inte de som avlar på påstådda raskatter då utan de som faktiskt köpt raskatt från uppfödare och blir BYB.. Det är väl bara positivt att tillsammans hitta sätt att få bukt med problemet? 
En sak som jag faktiskt tror att katthemsföreningar kan påverka SVERAK med är tidig kastrering. I dagsläge är SVERAKs styrelse helt emot tidig kastrering, men många av deras medlemmar praktiserar det. Kanske har de lättare att förstå några av fördelarna om katthemsföreningarna för en diskussion med dem om hur viktigt det är att ALLA som värnar om katten föregår med gott exempel. Ni har lite mer real life experience av konsekvenserna av huskattaveln än de flesta raskattfolk skulle jag tro.
Jag skulle önska att Blocket har 2 kattsajter: huskatter och raskatter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
# 35 Vem skulle inte tycka det utom BYB?
Söker man nu på en speciell raskatt får man flera träffar där det finns påstådd raskatt av den sorten i den. Skicka gärna ett förslag till blocket, det har jag gjort redan för flera år sedan.
#34 jag är Sverakmedlem sedan 20 (?)år men vill jag kastrera kattungar så gör jag det!Inte alltid,men det händer och jag kan stå för det i vartenda fall!
#36 Buskavel blir vi aldrig av med.
Det är jättebra och du är som sagt inte ensam, men det vore bra tycker jag om SVERAKs styrelse som faktiskt är ansiktet utåt kunde backa lite på sitt enorma motstånd och kanske medge att det i vissa fall är lämpligt.
Sedan har jag fört vidare mina tankar kring Veterinärförbundets aviga inställning till SLU som utbildar de flesta veterinärerna i vårat land, jag hoppas att de lyssnade och tar upp detta under utbildningen framöver.