Kattregistret
Hur ser du på Jordbruksverkets kattregister. Är det ett ägarregister, eller enbart ett register med kontaktuppgifter för varje enskild katt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-07-21 20:32 av Uppkatten
Är det inte både och?
En del hävdar att det inte är ett ägarregister utan att vem som helst kan regga en katt på sitt namn.
Jbv kollar naturligtvis inte köpeavtal, men lagstiftningen säger att ägaren ska regga sin katt.
För katthem finns ett lite annat förfaringsätt.
Om en rättstvist skulle uppstå är registret en stark indikation på vem som äger katten, men ägandet kan behöva styrkas även med t.ex. ett köpeavtal (rent juridiskt)
Men hur bevisar man vilken katt man har köpt om katten inte är idmärkt?
Många katter är väldigt lika, så fotobevisning kan bli svår.
Ser att folk dividerar mkt kring det här på nätet, men begriper inte riktigt vad diskussionerna egentligen handlar om.
Det är väl klart att Jbv ägarregister inte bevisar att du har betalat för katten och har ett kvitto på det? Jag ser inte att det står i motsats till att varje kattägare är skyldig att idmärka och regga sin katt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är ett register som möjliggör att upphittade katter kan identifieras och kopplas till ansvarig ägare (eller tidigare ägare). Det händer förmodligen att folk glömmer att göra ägarändringar, men får man kontakt med tidigare ägare finns det iallafall en verklig person att utgå ifrån (även om en del verkar omplacera sina katter till fullständiga främlingar som de inte ens minns namnet på).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-07-21 23:57 av OberonsMatte
Ja, det är märkligt det där, att folk påstår att de glömt (namnet på) personen de omplacerade katten till. Kanske kan det ibland vara ett sätt att försöka hålla sig utanför en ev. konflikt? Eller så omplacerades inte katten utan dumpades. Men helt säkert så bryr sig många inte särskilt mkt om var katten hamnar - bara de blir av med katten…?
Enligt mig är det främst för att kunna hitta någon som är ansvarig för katten.
Behöver inte vara just ägaren.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Kan man vara ansvarig för katten utan att vara kattägare med ett kattägaransvar menar du?
Ja, det är klart att för katthjälpsorganisationer förhåller det sig ju så. Men för privatpersoner? Ska katten då reggas om på ny ansvarig om katten ska bo hos t.ex. kattvakt för en tid? Eller om katten ska bo hos mattes föräldrar närmaste året?
Tar man på sig ansvaret för en katt, utan att vara kattvakt, så får man nog ta kattägaransvaret fullt ut (och vara kattens ägare) i alla fall den tid man har katten, tänker jag. Katten ska ju inte vara reggad på akuthem, jourhem eller liknande (utan i så fall på den katthjälpsorganisation som har katten hos sig just då).
I Lagen om tillsyn över hundar och katter står det:
2 § Den som äger en hund eller en katt ska låta märka sitt djur så att det kan identifieras. Märkningen ska vara bestående. Lag (2022:186).
3 § Statens jordbruksverk ska föra register över hund- och kattägare. Ägaren ska registrera sitt ägarskap i ett sådant register.
Notera även:
5 § Register över hund- och kattägare enligt 3 § får användas för att fastställa vem som äger en hund eller en katt.
Sedan är det väl rimligt vid en ev. rättstvist mellan två privatpersoner att man även beaktar köpeavtal och motsvarande, tänker jag. Men i t.ex. ett djurskyddsärende förväntar jag mig att kattregistret kan användas för att fastställa vem som är att betrakta som kattens ägare (förutsatt att katten är märkt och reggad). Det ska inte gå att t.ex. dumpa en katt och sedan säga att "det är inte min katt", om allt tyder på att det är just den personens katt.
Jag ser att registret fyller flera funktioner, t.ex:
Att hjälpa katter att hitta hem.
Hemlösa katter ska snabbare kunna identifieras, omhändertas och omplaceras.
Bra för veterinärer att se att det är "rätt" katt de behandlar.
Det är ett verktyg för länsstyrelse och polis för att fastställa ägandet i djurskyddsärenden.
Och så vidare.
- Redigerat 2026-07-22 10:04 av Uppkatten
#6 Kan ju vara en äldre person eller tex handikap, och lättare för anhörig att hjälpa till, finns flera anledningar, huvudsaken är att någon har ansvaret och att katten är reggad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Som jag ser det så ska katten fortfarande vara reggad på ägaren och inte på någon annan. Det är vad lagstiftningen säger.
Däremot kan det kanske finnas utrymme att lägga till ett telefonnummer till en anhörig eller motsvarande, om ägaren själv inte kan kommunicera sådan person vid behov.
Lagstiftningen är nog intresserad av just kattägandet, inte av vem som ev. är kontaktperson eller extra-stöd för en viss katt.
Men visst, hade mina gamla föräldrar katt så fick de gärna lägga in även mitt telefonnummer i registret, om de skulle önska så, ifall den möjligheten ges. Antar att det kan finnas utrymme för flera telefonnummer, länge sedan jag fyllde i det där nu?
När jag övertog min systers katter minns jag inte om vi ändrade i något register, men om någon vid ev. upphittande hade kontaktat henne istället för mig hade det inte spelat någon större roll.
Sajtvärd Katter iFokus
Vid första inskrivning hos "min" veterinärklinik skrevs id-numret av direkt från stamtavlan. Vid besök brukar de kolla med avläsning att kattens chip stämmer med deras uppgifter, så att det är rätt katt. Om de även kollar att jag stämmer med id-registrets uppgifter vet jag inte, men jag tror inte det.
Sajtvärd Katter iFokus
#10: Nej, veterinärkliniker kontrollerar inte ID-nummer mot Kattägarregistret. Den som är registrerad som ägare av djuret i deras journalsystem betraktas som ägare. Kommer någon annan in med djuret kontaktas ägaren i systemet eftersom det är ägaren som ska godkänna allt som sker med djuret.