Fetmaläkemedel för katter
Ozempic för katter - kan det vara något? Övervikt är vanligt bland svenska katter, och kan leda till en rad hälsoproblem. Men är läkemedel rätt väg att gå? Hur tänker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nej vore vansinne, galet till människor och skulle aldrig utsätta mitt husdjur för det heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Men låt säga att katten inkommer till veterinär/katthem och väger dubbelt så mycket som den borde. T.ex. åtta kilo istället för fyra. Eller om länsstyrelsen får in en anmälan om samma överviktiga katt. Hur hjälper man den katten bäst, tänker du? Om skadan s.a.s. redan är skedd. Vi vet att det kan vara både svårt och riskfyllt att banta en katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
På nätet finns det beskrivet hur katter vägt både 17 kg och mer än 21 kg…
#2 På andra sätt än läkemedel som inte är bra för kroppen. Många människor har fått biverkningar och så som även suttit i långt efteråt. Pest eller kolera
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Vilka sätt upplever du fungerar bra på kraftigt överviktiga katter?
Naturligtvis måste ett ev. läkemedel vara sådant att fördelarna uppväger nackdelarna för katten. En annan fråga är i vilken utsträckning man kan jämföra katter med människor. Katter tål t.ex. kortison bättre än oss, men dör av alvedon… Vi människor kan ju också ha förväntningar på läkemedel och få placeboeffekter vilket knappast katten får. Vi människor kan sannolikt också "framkalla"/förstärka biverkningar hos oss själva genom vår rädsla för biverkningar, eller missa att det inte alls var en biverkan utan en tredje faktor som "blandat sig i".
Jag är tudelad. Jobbet på en sundare livsstil måste göras av kattägaren läkemedel eller inte. Som djurhälsovårdspersonal har du ingen insikt i vad ägaren gör på hemmaplan för att förbättra hälsan för katten. Skulle jag vara med och rekommendera bantningsläkemedel till en katt (eller hund) skulle jag vilja se att djurägaren har fått igång en viktminskning innan läkemedlet sätts in. När man ser att djurägaren har fått till en viktminskning har man kvitto på att nödvändiga åtgärder har satts in och då går det att sätta in läkemedel som hjälper till i de fall det handlar om extremt feta djur.
Om ägaren fortsätter att servera för mycket mat trots att katten är överviktig är det ägaren som måste få hjälp med sitt beteende, inte katten. Jag tror inte på snabba genvägar. Viktminskning ska dessutom ske långsamt för att vara hälsosamt och det är extra viktigt att det går långsamt om katten är rejält överviktig.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-07-19 19:36 av OberonsMatte
Nej, någon quick fix fungerar inte när det gäller katter. Det gäller att hitta en bra balans, där katten får så få negativa följdverkningar som möjligt av sin fetma, kosthållning samt av ett ev. läkemedel.
Minns när jag kom till veterinär med egen katt som börjat bli för rund, det är kanske 20-25 år sedan nu. Vi var väl inte där p.g.a. kattens övervikt, utan för vaccination eller något, men jag uttryckte ändå att jag började bli bekymrad över kattens vikt och mat-tjat.
Veterinären skrattade bara. Sedan förklarade han att för hundar och människor var övervikt skadlig. Men inte för katter.
"Låt katten äta", var hans råd. "Det kommer inte att ge några negativa effekter på sikt".
I dag vet vi bättre än så, tack och lov.
Och nej, jag lydde inte veterinärens råd, utan hittade tids nog en bantningsmetod som fungerade: mjau blötmat i begränsad mängd.
#9: Den veterinären kanske blandade ihop olika saker. Att hundar och människor tål snabb viktnedgång bättre än katter betyder ju inte att katters övervikt är hälsosam.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Jag vet inte hur han tänkte. Jag hänvisade spontant till risk för diabetes och en rad andra sjukdomar, men han hävdade att något sådant samband såg man inte i praktiken när det gällde katter… Pratade strax senare med en granne som var veterinär, och hon höll inte alls med honom, utan sa som jag att övervikt hos katter måste kunna ge negativa konsekvenser.