Död Vit Katt Med Fläckar i Häljarp
Min mamma har hittat en Vit katt med svarta fläckar på vid en väg i Häljarp.
Katten har troligtvis blivit påkörd.
Någon saknar säkert denna katt, känns alltid skönare att veta vad som hänt även om katten inte lever mer.
Har bild på katten men inget jag vill lägga upp här, vill du se om katten e din så skickar ja självklart bild.
MVH Jenny Sjöstrand 0737-332053
Mail: Chiiiicka@hotmail.com
Jättebra att skriva en tråd om det, chansen finns ju att ägaren faktiskt läser här. Påkörda katter tas bort från vägarna nästan med en gång så hittar man inte sin älskling direkt så får man som ägare aldrig veta vad som hänt katten om inte någon sett den. Och det är alltid bättre att veta än att gå och undra.
kattens svans är helsvart och har en svart fläck på kroppen sen resten vitt, ansiktet vet jag inte då de ej syns på bilden.
Så ledsamt! Bra att du skriver om kissen här!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Du bör även ta kontakt med polisen, om du klarar av det flytta undan katten från vägen in en bit och märk ut platsen.En plastpåse i en gren räcker. Snällt att du skriver, tycker jag med.
För er som inte vet var det ligger, så kopierade jag text från Wikipedia.
Häljarp är en tätort i Landskrona kommun i Skåne län.
Drygt 2500 invånare och åtskiljs från Landskrona endast av motorvägen E6 samt koloniområdet Axeltofta. Häljarp ligger öster om E6:an, till huvuddelen söder om Saxån och norr om Saxtorpsskogen. Den dubbelspåriga västkustbanan går genom Häljarp och det finns en järnvägsstation med stopp för Skånetrafikens lokaltåg Pågatågen. Det finns dagis och skolor upp till nionde klass samt sedan 2004 en golfbana - Öresunds GK. Vid högstadieskolanskolan ligger en idrottsplats med fullstor gräsplan för fotboll (hemmaplan för Häljarps IF) samt en normalstor idrottshall (hemmaplan för Häljarps SK innebandy). Det är inte långt till Saxtorpsskogen, som växer på sandhaltig mark och därför mest består av björk och tall. (Bok är annars det vanligaste skogsträdet i Skåne).
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Katten har min mamma tagit hand om , hon har troligtvis begravt kissen nu, då ingen hört av sig angående den. =/

Du får gärna skicka en bild på katten till mig, så vidarebefordrar jag den till en som är av med sin katt, så får hon kolla ifall det kan vara den.
Min mailadress: sagolika@gmail.com
Tack på förhand!
mvh Nina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ring även och meddela veterinärer i området, så fick ägarna till den påkörda katten tag i mig här norr om Stockholm. Lappa i matbutiken, kanske en annons på blocket?

Så ledsamt när katterna omkommer i trafiken, blir alltid så oroad när jag ser katter där dom inte borde vistas…Bra att du skrev om missen är..
Rip misse-vännen…;-(
har annonser på blocket och en massa kattsidor affären m.m.
men ingen som hört av sig tyvärr.
Katten är begravd ute på ett stall iallfall :)
Jo super trist när dom blir påkörda, tyvärr e de många som inte försöker att stanna eller köra om katter som springer över vägen m.m., visst ibland får man välja att själv krocka eller köra på katten och då e de klart man väljer att köra över katten än att orsaka en stor bil olycka.
Men tycker att folk som kör över en katt iallafall kan stanna längre fram och kolla katten om den e död m.m. och kolla halsband märkning eller nått, tyvärr e katter noll värda för väldigt många =(
Blir själv jätte orolig när mina katter inte kommer hem varje dag , då tänker man alltid de värsta tyvärr.
ja, tyvärr, det är ju den risken man utsätter sina kissar för om de får gå ute fritt. Har skrapat upp för många på våra småvägar. Så mina går tryggt inne och i rastgård
#10# Ja det är ju en prioritering man får göra. Vi har valt ett fritt och lyckligt liv med risker framför ett mer instängt begränsat liv utan risker för våra katter. Visst finn risken för att de blir påkörda men då vet vi att de levt lyckigt den tid de fått.

#9 det är inte så enkelt att stanna även om man åker i bara 30 tex. Man åker med flera meter i sekunden och efter man hunnit reagera och fått stopp på bilen så har det gått 10tal meter i 30km/h. Sedan kan man räkna själv hur långt det behövs vid högre hastigheter.
Oftast när man kör över ett djur så är det påväg över och kan försvinna ner i diket eller så märker man inte helt enkelt att man kör på dem. Slår den i kofångaren så är det knappt man märker något. Vi körde på en räv på det sättet, hann bara precis se att den kom upp och sedan lät det lite men den var helt borta trots att vi letade.
tyvärr kan inte bilister anklagas, det är kattägarna som släpper ut sin (älskade?) katt på ett ställe där katter verkligen inte ska finnas.
#11 vad säger att innekatter bara måste vara inne? man kan faktiskt gå med dem i koppel och ha koll på dem precis som hundägare måste. Lagen om tillsyn gäller katter lika mycket som hundar…
Sedan är det ju inte bara risken att bli påkörd som finns utan massor med andra saker men det är väl inte lika viktigt. Sedan är det inte du som tar risken utan låter katten göra det.Det är katten som ligger halft mosad på vägen och skriker (jodå, jag har varit med om det
). Det är katten som får alla sår av någon annans katt som inte gillar denne. det är katten som blir slagen och sparkad på bara för att du tycker utelivet är bättre för kattens skull. är det verkligen det om man tänker efter ?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#11# Visst kan man hård dra allt om man tycker det är roligt, man kan måla upp vilka hemska scenarion som helst för att försvara att man håller sin katt instängd hela dess 20 åriga liv, i slutändan är det ändå en prioritering och ett val man gör. Jag anser inte att en katt är ett djur som är lyckligt av att gå i koppel eller sitta i fönstert och titta på de andra frigående katterna utan att kunna vara med.
Katten är ett fritt djur och den glädje jag ser hos mina katter när de rusar runt på tomten, smyger på kringblåsande blad, klättrar högt upp i träden, rullar sig på varm asfalt och bara njuter är absolut ingenting jag tänker ta ifrån dom.
Det finns risker för min sexåriga son också när han springer till lekplatsen ett par meter bort, ett annat barn kan vara dum mot honom, han kan trilla från gungan, någon kan kidnappa honom,
jag kan räkna upp hemskheter i all oändlighet men är det för den sakens skull okej av mig att bestämma att han ska sitta hemma i fönstret och titta på när kompisarna springer bort till lekplatsen?
Livet är fullt av risker, du riskerar livet varje dag du går utanför dörren, du kan alltid råka ut för något obeskrivligt hemskt, väljer du för den sakens skull att stanna hemma, isolera dig från världen?

#13 det går inte jämföra en katt med ett barn. Möjligvis en 2årig unge isåfall. en katt vet inte vad en bil är tex och att man inte ska springa över vägen utan att kolla. Man kan inte förmänskliga en katt men många gör det och tror att den är som en människa, men oavsett vad man tror så är det fortfarande ett djur som drivs av instinkter.Katten är inget magiskt djur som överlever vad som helst. den har inte 9 liv utan bara en mjuk kropp som blir platt om den blir överkörd…
Varför är det bara katten som "mår dåligt" av att vara instängd ? inte andra djur? fåglar, kaniner och allt vad det kan vara. Nej bara katten
.Sedan att en fågel har bra mycket större revir att vara på än en katt men sedan sitter i en liten bur, det räknas inte.
Sedan har man samma ansvar som med en hund men det har nästan alla kattägare missat. Man SKA ha uppsikt över sin katt för att den inte ska göra skada för någon.
Jag har inget emot en utekatt om man bor riktigt bra till, utan massa stora vägar osv. Visst kan katten bli skadad endå men man minimerar ju riskerna allafall.
#14# Ett barn är heller inget magiskt djur som överlever vad som helst, även barnet har en mjuk kropp somm blir platt om den blir överkörd. En tvååring fattar inte det här med bilar, en sexåring kan inte värja sig om om vuxen bestämmer sig för att ta med barnet, risker finns för alla levande varelser. Är då barnet mindre värt för dig än katten eftersom du håller katten instängd men inte barnet?

#15 du har väl ändå någorlunda koll på ditt barn eller ?Du förväntar dig att en katt som jämförs med en 2 åring ska kunna klara sig helt själv i trafiken osv. Där har du skillnaden. Du skickar väl inte ut din 6åring i närheten av en väg utan att ordentligt förmana den att absolut inte gå nära och akta sig ordentlig eller om den måste gå över se till att de kollar ordentligt, troligen kommer du inte ens låta den gå ut där om det är en stor väg. Sedan förmanar du den att inte gå in till någon okänd och liknande. En unge fattar det då du kan förklara vad som händer men inte en katt. Där tror du för mycket om din katt tyvärr.
Jag tar mitt ansvar för mina katter. Jag har skaffat katt och inte mina grannar. Jag går ut med mina i koppel precis som min granne går ut med sin hund i koppel. Katten går under samma lag om tillsyn men endå är det mer okej att katter får springa lösa men inte snälla hundar…
Varför har katten mer rättighet ??
som jag så många gånger har lagt in. kolla stoppsträckan… Det går inte att stoppa! Kör du i 30, så är stoppsträckan över 12 meter. OCh det i torrt sommarväglag. Det är lätt att skylla på en bilist när man inget körkort har….
#16# Du jämförde katten med en tvååring, inte jag.
Jag jämför katten med ett barn generellt, för de flesta, utom du verkar det som, är inte mer rädda om sin katt än sitt barn, och de allra flesta sexåringr får gå till en lekplats en bit bort utan att föräldern följer med.
Du kan förmana hur mycket du vill, du styr ändå inte över vad som kan hända på lekplatsen mer än du styr över katten och som sagt, ett barn har inte fler liv än en katt eller tåligare kropp heller när det kommer till en bil i hög hastighet. Både när det gäller våra barn och våra djur så väger vi för och emot, risker mot frihet, hela tiden. En del väljer att leva i rädsla och stänger in djuret/barnet och en del väljer att ta lite risker för att djuret/barnet ska få leva ett meningsfullt liv.
intelligensmässigt så är en unge på två år och en katt likvärdiga. OCh slutledningsförmågan är densamma. MEn det är klart, det är en annan diskussion.
#19# Poängen är dock att risker finns överallt, vill man så kan man hitta på hur äckliga och hemska saker som helst som kan hända när man lämnar ytterdörren, men vi väljer att ta risken eftersom vi inte vill att våra barn eller vi själva ska leva instängda hela livet. Detta kan ältas i evigheter och i slutändan är det upp till var och en att välja. Jag skulle aldrig stänga in mina barn och isolera dem för att de ska leva riskfritt och jag väljer att inte göra det med katterna heller. Däremot är jag noga med att försäkra, vaccinera, kastrera katterna, de får ordentlig bra mat, de sover i sängen med oss, det finns alltid ett knä ledigt för dem och de har varsitt krypin där de kan dra sig undan. Jag tycker att mina katter har det bästa av två världar och om de skulle råka ut för något så är det en tröst att de fått ha det så den tid de fick.
JA, som sagt, men det är en annan diskussion. Som många av oss har fört här tusen gånger. Sök på Innekatt/Utekatt, så får du se.OCh jag ska inte börja diskutera detta i denna sorgesamma tråd.
Det enda jag vill poängtera här, är att så många vill kasta sk*t på bilförarna, i synnerhet de som inte ens har körkort. Att inte stanna efter påkörningen, det är enligt mig omoraliskt och fel, men tyvärr inget brott när det gäller så små djur som en katt. OCh på en motorväg så är det dessutom förbjudet, tyvärr, men sånt skulle jag strunta i om det hände mig.Nog 17 stannade jag och kollade.
MEn att undvika att köra på en kisse, som dyker upp rakt framför bilen även om du kör i 15-20 km är omöjligt! Du hinner inte! likväl som man inte kan undvika en tvååring om den poppar upp framför bilen på samma sätt.
Det är inte rimligt att jämföra hundar och katter i dessa avseenden. Hundar har varit domesticerade bra mycket längre och man har medvetet avlat dem till att inte ha behov av att leva ett liv utanför människans regler och kontroll.
Om man väljer innekatt ligger det makt uppå att inte bara ge den ett gott inneliv (vilket kräver mycket arbete) utan också välja en individ som trivs med det livet. Det är inte alla individer som fungerar så, hur mycket man än envisas, och dem är det djurplågeri att hålla inne. Om man då inte kan ge katten möjlighet att gå ut så ska man inte ha den katten.
Absolut rätt sagt gronstedt. Jag jämför en katts intellekt med en människa på två år i slutledningsförmåga. Det är inte jag som kommit på två år som intellektuell åder utan jag läste det nånstans, Gud vet var.
#21# #22# Kan bara instämma med er båda två. Speciellt #22# Tog upp det jag tänk på hela tiden, den vesentliga skillnadn mellan hund och katt.