Överkörd katt
Jag bor ute på landet alldeles vid skogen men har en väg cirka 100 meter bort, med hastighetsgräns 40/60 km/h. Jag vet att katter tidigare blivit överkörda där men det här var första gången för mig.
Körde till jobbet tidigt då jag skulle öppna, så klockan var runt 06.00. En jättevacker sköldpadda som jag brukar se då och då satt alldeles intill vägen. Minns att jag beundrade hur fin hon (högst troligen) var med sin vita kropp och sedan paddhuvudet i rött och svart.
Men usch vad jag mår dåligt varje dag för alla dessa katter som rör sig längs vår väg
Även om man kör enligt hastighetsbegränsningarna finns det inte en chans att stanna i tid och de flesta dårar kör ju tyvärr bra mycket fortare än tillåtet.
Samma dag som jag beundrat den vackra sköldpaddan kom min syster och hämtade mig senare på dagen. Då berättade hon att när hon körde upp till mig så hade hon sett några stått med skyffel och sop och skyfflat undan en överkörd katt från vägen. Mitt hjärta frös till is. När vi körde förbi igen sedan låg katten kvar fast nu vid sidan av vägen, sa till syrran att stanna. Gick ur och såg med tårarna forssande den vackra sköldpaddskatten ligga där stel och orörlig. Katten hade lyckligtvis halsband och vi ringde numret bara för att försäkra oss om att de bilar som stannat tidigare verkligen ringt.
När jag åkte förbi igen flera timmar senare låg katten kvar
Så otroligt ovärdigt att ligga där död vid sidan av vägen.
Men nästa dag var den i alla fall borta.
Snälla alla därute i landet, håll koll på era katter så man inte behöver vara med om detta. Fasar för den dag då jag själv kommer köra över en katt 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Usch så sorgligt att den vackra kissen slutade sina dagar på det där viset. Det är tyvärr en allt för vanlig död för många katter. Katter och trafikerade vägar är ingen bra kombination.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tyvärr är utelivet väldigt farligt för en katt även om man bor på landet. Synd att leka med kattens liv på det sättet
. Ser överkörda katter lite då och då och hoppas innerligt att de dött fort och sluppit lida. Inte alltid man kan stanna och kolla vems det är heller.
Man hinner inte stanna för en katt ens i 10km i timmen om den springer ut rakt framför bilen. 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#1 Nej, det är ju inte det. Jag vet. Men jag anses bo på landet och får alltid skäll eller dumförklaranden för att jag inte har mina katter ute.
Men med just detta inlägg ville jag mest dela med mig av sorgen över denna katt. Känns så otroligt onödigt
Det hör väl kanske inte till just hittekatter, men på kattforumet är det ingen som bryr sig.
#2 Ja, jag vet och det är så himla tragiskt 
Ville ge en egen historia på detta både för att jag själv ville dela med mig av detta som jag mått dåligt av men alla i princip tyckt jag varit dum i huvudet av att ens reagera på, men också för att försöka ge ett ansikte på alla dessa överkörda katter. Jag mår dåligt bara av att höra att en katt blivit överkörd, så denna som var min första jag så gjorde ett riktigt hål i mitt hjärta.
Vi är ganska många här på sajten som har innekatter. Det är tyvärr allt färre miljöer som lämpar sig för fritt utegående katter numera. Att dö i trafiken kan vara en mycket plågsam död. Katterna kan få det hur bra som helst som innekatter men det kräver lite mera av oss kattägare.
Här är en artikel med lite tips för hur vi kan göra våra bostäder bra ur innekattena synpunkt. :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#5 Ja, jag vet som sagt att de flesta härinne har sina katter inne eller ute i kontrollerade former.
Mådde bara så däligt av att se denna katt och böjade med att försöka prata med kompisar och närstående, sökte då lite förstående i det på Katter iFokus så då vände jag mig hit i ett försök.
Ja och många gånger så skylls allt på bilföraren.Se själv, hur kan man hinna stanna om katten dyker upp framför bilen och du kör i 30? Märk väl, att stoppsträckan här är beräknad på sommarväglag!!!
Stoppsträckan vid 30 km/h är 12.8 meter. Bromssträckan är då 4.5 meter och reaktionssträckan 8.3 meter.
Då vill jag åter göra reklam för denna sajt:
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....