Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3171 ggr
annebeate
0

Älskade, älskade Lilla-Lo

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I dag vid middagstid var jag för första gången inne på "Vi söker ett hem!". Jag kom att läsa tråden om Lilla-Lo och har sedan dess känt mig både sorgsen och upprörd inombords.

Lilla-Lo, en grårandig hankatt, som föddes för  3-4 år sedan, hade som ungkatt övergetts av sina ägare när de flyttade från sin gård. Ägarna hade inte ens brytt sig om att informera de nya ägarna om att  Lilla-Lo fanns. Han fångades till slut in i fälla våren 2009. Han blev bl.a kastrerad och märkt. Man ville låta honom återhämta sig  efter veterinärbehandlingarna i en sadelkammare  p g a han var skygg för människor. Stressen blev för stor  för honom att vara instängd och han flydde och han var sedan borta ett bra tag. En familj kom då i kontakt med honom, ägarlös som han var, och gav honom mat  och han fick tillfälligt bo i deras källare men ansåg sig inte av olika anledningar kunna  fortsätta ha honom boende hos sig som sin katt.  Familjen kunde klappa honom lätt. Han hade klarat  hösten och flera omkringboende  engagerade sig i Lilla-Los öde och sökte efter hem åt honom. En av dem satte i mars månad i år in en tråd om hjälp till hem åt honom just under "Vi söker ett hem!". Vad händer strax efter? En annan granne, som regelbundet fått påhälsning via kattluckan  av Lilla-Lo, tar honom  på eget initiativ till veterinären och avlivar honom väl medveten om att grannarna hans, som jag förstått det inget visste, för fullt sökte efter hem åt Lilla-Lo. Lilla-Lo fick aldrig känna av att vara en älskad liten katt.Gråter

Älskade Lilla-Lo berövades sitt liv så hjärtlöst och ofattbart. Jag saknar ord.GråterGråterGråter

monsi
0

Grrrrrrrrrrrrr! Vilken skitstövel.

Mina föräldrars grannar gjorde något liknade med en katt mina föräldrar hade kämpat med över ett års tid att få att lita på dem så han åt när de var i närheten.

Pappa kunde nästan klappa honom.

Grannarna lyckades fånga in kisen pga deras honkatt löpte.

Orsak de ville inte ha flera kattungar, så i stället för att kastrera honan avlivade eller släpte hankatterna på en gård på landet.Gråter

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

annebeate
0

Själva inlägget om Lilla-Lo i tråden "Vi söker ett hem!" har nu tagits bort på TS begäran och det finns nu bara kvar några kommentarer från TS själv  och några andra. Det finns ju ingen liten kisse att göra något för  när han nu så obarmhärtigt fått lämna detta livet. Gråter

Lena
0

Men gud så ledsamt! Ibland jobbar vi som hittekatthjälpare i motvind. Det svider i hjärtat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

så ledsen man blir över folks agerande som får katterna att lida och betala priset för deras dumhet.

Jag tog bort inlägget igår och har idag tagit bort de andra efterföljande inläggen då katten inte längre är aktuell i den tråden och sen så ska ju den tråden bara innehålla katter som söker hem.

Vila i frid Lilla-lo :(

//Pia

Sidentass
0

Finner då inga ord, så oehört sorgligt, så bedrövligt, så ledsamt..:-(

Ankie
0

men snälla nån, vad är hjärtat nånstans??? Fy för den lede….Gråter

Praxis
0

sorligt

annebeate
0

I går sken solen över Malmö Gladoch våra fyra katter kunde vistas ute i rastgården en lång stund. Lilla Kajsa, som haft det så kämpigt en tid nu, låg avslappad på rygg och det syntes lång väg att hon njöt i fulla drag när solen värmde henne. Själv satt jag ute i rastgården och tänkte på hur gott Kajsa och hennes kattkompisar har det och önskade att Lilla-Lo och andra olycksbröder och systrar hade fått uppleva  samma trygghet och omtanke.

annebeate
0

Om en liten kise ……Gråter

Hawknestgrove
0

ja som inte fick leva vidare. Egentligen är ju sånt åtalbart.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Jaha se där var den sorgliga lilla historien om Lilla-LoGråter Mycket riktigt har jag missat denna tråd. Samma vecka som detta stod att läsa hade jag inte många timmar över till hittekatter Rynkar på näsan. Jag var då i Varberg och ordnade för min just då hemkomna rullstolsbundna mamma - nyss utskriven från sjukhuset med en halv förlamning i kroppen. Ja det är inget försvar men jag minns att den tiden var jag mycket frånvarande både fysiskt och mentalt.

Mycket ledsamt att sådant här händer när man ser att räddningen är nära!

RIP Lilla-Lo - du var älskad av flera även om du inte fick ett eget hem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
0

Jaha se där var den sorgliga lilla historien om Lilla-LoGråter Mycket riktigt har jag missat denna tråd. Samma vecka som detta stod att läsa hade jag inte många timmar över till hittekatter Rynkar på näsan. Jag var då i Varberg och ordnade för min just då hemkomna rullstolsbundna mamma - nyss utskriven från sjukhuset med en halv förlamning i kroppen. Ja det är inget försvar men jag minns att den tiden var jag mycket frånvarande både fysiskt och mentalt.

Mycket ledsamt att sådant här händer när man ser att räddningen är nära!

RIP Lilla-Lo - du var älskad av flera även om du inte fick ett eget hem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

brutt
0

Det här var hemskt med  Lilla LO Gråter

RIP Lilla LOGråter

Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det här är en mycket grym och sorglig historia. Tyvärr inte helt ovanlig. Lilla-Lo har dessvärre flera medsystrar och medbröder som delat samma öde. Icke desto mindre viktigt att inte glömma honom.

Att det ska vara så orättvist med katters liv! Att människor kan vara sådana okänsliga bestar just när det kommer till katter.

Lilla-Lo

Lilla katt, lilla katt varför fick du inte leva? Sviken, övergiven, frusen och hungrig blev din vandring här på jorden.

Precis när du såg ljuset i din mörka tunnel tar det helt plötsligt slut. Någon stal din chans till lycka när du trodde du var räddad.

Varför?

Det var ju så lite du begärde. En vandring i solen borde väl alla vara värda, även du Lilla-Lo. Men det enda du fick var en frostig stig som bara ledde bort…

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Må du vila i frid nu älskade lille missen…med sällskap av våra övriga små änglamissar….

Alexej
0

Sorgligt öde men tyvärr vardag för många hemlösa katter. Många får inte ens en död hos en veterinär utan dör ensam ute.

Jag har en äldre skygg svart hankatt från en kattkoloni i Malmö. När han sövdes ner för undersökning visade det sig att han var kastrerad och tatuerad (en gammal otydlig tatuering). Trots många försök hittade jag inget i registret. Hade gärna velat veta mer om hans liv. H

Hade han en ägare nångång och blev skygg sedan eller en TNR-katt?

RIP lilla Lo och alla dina kattvänner som aldrig fick chansen till ett bra kattliv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mona22
0

Kan man inte anmäla h*n? katten var ju id-märkt och har därför en ägare egentligen. Man kan väl inte bara avliva en märkt katt utan att veta exakt vem som äger honom?Skrikandes

brutt
0

17.Nej verkligen inte!

Hawknestgrove
0

både veten och den som gick dit borde ha anmälts. Egenmäktigt förfarande  är det minsta.

Mona22
0

#19 men veterinären kan ha blivit lurad med. står det inget vem som äger katten kan den som kom in ha sagt att det var derasObestämd

Men den som gjorde det borde verkligen bli anmäld.

Hawknestgrove
0

ja, han har det största ansvaret. MEn ärligt talat, man kommer till vet och de gånger man betalar kontant, då finns det ju inga som helst bevis vem man  är! det borde egentligen krävas leg när man kommer och alvivar ett djur. och betalar kontant.OCh personnumret bör sparas i åtminstone 3 månader.

Lena
0

#21 Ja det borde vara en självklar rutin kan man tycka. Vet att de gånger jag varit tvungen att avliva dödsjuka katter så har jag fått skriva på en handling. Men det verkar inte som alla veterinärer använder sig av det. Så länge inte alla katter är ID-märkta säger det inte så mycket heller.

Hawknestgrove
0

ja jag har aldrig fått göra det. MEn i det ena fallet betalde jag med check och i det andra fallet, så kände veten både mig och Pyssa. Så han visste. Dessutom så hade jag aldrig kunnat spela den sorgen jag hade.  Vår vet nu som har efterträtt, han tar bara kort elelr faktura. Då kan man ju inte komma undan med att man heter Kajsa Anka. MEn just det där, när man betalar med kontanta pengar, vem är man egentligen och vems är katten?

annebeate
0

Så mycket vackert som skrivits  till Lilla-Los minne och så många kloka synpunkter som skrivits i denna tråd.När det gäller Lilla-Lo hade han övergivits av sina ägare när de flyttade  och han  var så kärlekstörstande. Jag har inte ord som passar att skriva i denna tråd när det gäller hans ägare. Hur kan man?!

Hawknestgrove
0

hoppas verkligen någon av grannarna åtminstone hade mage till att polisanmäla dem som flyttade ifrån den lille…