Märklig anonns
Jag hitta en märklig anonns. Ang en dam som eventuellt är allergisk mot katt. Hon ber därför att man ska skicka ett örngott med kattens lukt på. Aldrig hört detta
innan. Jag att man ber att någon skickar ett örngott med kattens lukt på.
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Jag tycker det är ett märkligt sätt ialla fall.
Myse missar
Det skulle nog vara roligt att höra vad hon menar med detta.
Jag väntar svar från henne.
Myse missar
Det verkar väl ganska vettigt? Om man vet att man reagerar på vissa katter, men inte på andra, så ber man att få något, till exempel ett örngott, som har gnidits mot den aktuella katten. Sedan kan man gnugga det mot sin egen näsa, om man får en allergisk reaktion då är det ingen idé att försöka ta hem den kissen.
Olika katter ger olika reaktioner, det har jag sett på allergiska släktingar. En del katter nyser de av på flera meters håll, andra kan de dela säng med utan besvär.
4 Ja då är du den ända som tycker det är vettigt.
Myse missar
Men det är ett ganska vanligt sätt att testa om man tål en viss katt. Man lånar hem en filt/ tröja/örngott eller vad det nu är som katten legat på och drösslat av sina allergener på. Sen får den ev nya ägaren tex sova med det, och på det viset utsätta sig själv för allergenet och se om h*n reagerat på det.
Det är inte för att man ska känna efter om man gillar kattens lukt so man gör på detta viset.
jag vet en som skulle skaffa katt. De åkte till uppfödaren, och under besöket lät de katterna gosa in sig i en medhavd t-shirt.
Eftersom pappan i familjen var väldigt allergisk mot katter, sov han sedan i denna nerhårade t-shirt ett par nätter sör att se om de blev någon reaktion.
Eftersom han klarade av det så bestämde de sig för att köpa katten. Det är väl bättre att veta FÖRE man köper katten, så katten slipper flytta runt i onödan?
7 Första gången jag har hört sånt här.
Myse missar

har man ingen kompis som har katt är ju det jättebra!
blir såååå irriterad på alla djurannonser på blocket, där dom haft djuret i max två månader och har blivit "allergiska" (tror dock inte ens hälften av fallen är allergi på riktigt, men ändå!)
alla borde kolla allergin innan dom skaffar djuret i fråga!
Det hjälper inte alltid att ens kompis har katt. Vissa människor tål en katt, men reagerar på en annan.
Och ja, vissa människor har en benägenhet att bli "allergiska", när nyhetens behag har lagt sig, eller när det är dags att kastrera katten.
Jag såg en Blocketannons där en katt skulle säljas pga flytt/allergi….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag vet också en som fick sin tröja eller om det var T-shirt gnuggad med katten som dom tänkte köpa då husse var allergisk. Tyvärr kunde dom inte köpa katten då husse blev dålig av tröjan.
Så det var ju bra för annars hade dom fått lämna tillbaks katten.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja nu har jag lärt mig detta att det förekommer att man gör så.
Myse missar

Så har jag fått gjort för vissa kattungeköpare. de har haft med sig ett örngott eller liknande som de tagit med hem igen sen.Då märker man om man tål katten eller ej
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Ja nu vet jag att det är vanligare än vad jag trodde.
Myse missar
Mycket bra tråd. Här lär man sig mycket…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!