Länk sökes
Någon som vet var man hittar att valpar måste vara minst 8 veckor innan de tas från mamman?
En ***** som påstår att mopsvalpar kan säljas när de är 6 veckor.

Sidan 8 under rubriken AVEL
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Men där står inget om 8 veckor.

ser nu att det står på sid 9 §18
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jo nu hittade jag det. Tack.

#0 Skulle det vara speciellt för just Mopsar? Att de kan säljas så tidigt menar jag. Bara fundersam.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Du har så rätt så Josefa
Det gäller alla hundar och helst skall dom vara 10 veckor enligt seriösa uppfödare.

#6 Ja precis. Har aldrig hört någon som sagt att just mopsar skulle få säljas tidigare.
Ja, det undrar jag också.
Han hade en annons inne på Eniro om sina valpar födda den 7de januari. De skulle vara leveransklara om ett par veckor. När jag mailade honom om att de måste vara 8 veckor så svarade han att jag hade fel. Mopsar får lov att säljas när de är 6 veckor, men att de inte kunde vaccineras förrän de var 8 veckor.
Nu har han iaf fått skriva till i annonsen att de inte är leveransklara förrän de är 8 veckor. Fast det lär han ju inte följa.
Men har inte SKK samma regler som Sverak, att man som reggad uppfödare säljer djuren före rekommenderad lev. ålder kan man bli utesluten?

#9 Precis! Men säljaren kanske inte är reggad o kommer undan?
Jo då är det väl bara att ta kontakt med LST, SKK kan ju inte göra mycket då.

#11 Får hoppas att säljaren är med för sådant ser inte SKK lätt på!
9000 vill han ha för ovaccinerade valpar. Och priset går att diskutera vid snabb affär. Kan just undras om hundarna är insmugglade. Fast han skriver att föräldrarna är svenskregistrerade. Men folk som köper 6-veckorsvalpar kollar nog inte efter något registreringsbevis.
josefa, den var oseriös så det visslar om det… Backyard breeding. För en normal rasren mops med klara papper går lös på mellan 15000 och 18000 kr. Vår vet här köpte loss en mops, som hade nåt skönhetsfel för några år sen. HAn betalde 8000 kr. och som sagt det var flera år sen. så de eventuella papperna som de mopsarna har, duger inte ens att ha som toapapper. Var det en Blocket annons, så tycker jag den luktar smuggel lång väg…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja där luktar det ju skunk må jag säga. Är de dessutom insmugglade så ser väl inte myndigheterna lätt på det heller. Kanske är därför de är ovaccinerade?
anmäl?
PÅ Eniro under Malmö
Tycker det är värt att testa att anmäla. ring 11414 och hör med dem. det kan ju faktiskt även vara snodda vovvar!
Det går ju inte att anmäla någonstans nu, när han har skrivit till att de inte får flytta innan de är 8 veckor.
ja, fast allt detta kan faktiskt även tyda på att valparna kan vara stulna. Det finns ingen sida här inne om mops? Gå in på hundar så kan du i alla fall få lite hänvisning. Jag menar, man prutar inte på djur och i synnerhet inte redan i en annons. OCh han bör ju ha mamman hos sig….Som sagt rasrena är de INTE, det kan du hoppa upp och sätta dig på
I annonsen finns det inget som tyder på att valparna inte är hos mamman nu. Han skriver att valparna är födda 7/1 och leveransklara om ett par veckor.
Har någon annan förresten sett alla annonser med jättebilliga hundar och även någon gång raskatter som ibland finns på div. gratis annonsställen? Om man svarar på en sådan annons så visar det sig att djuret finns utomlands och annonsören ordnar transport till Sverige. Är det någon som vet om det är någon form av lurendrejeri?
nej… jag klarar tyvärr inte av att kolla annonssajterna. Blir för lessen…
#22 Häromdagen såg jag en tjej på ett annat forum som skulle köpa en chihuahua för 3000kr, och hunden skulle fraktas från Tyskland. Förskottsbetalning förstås. Men de andra på forumet avrådde och hon genomförde inte köpet.
Jag är övertygad om att det är något lurt, och jag hoppas att folk är på sin vakt. 

#22 #24 det kostar 900 kr att få tillstånd att ta in en hund eller katt så det blir ett smuggeldjur isåfall. Sedan måste de ha pass och vara id-märkta och lite till..är katten/hunden äldre än 3 månader måste den rabiesvaccineras och hunnit fått antikroppar mot sjukdommen. kommer inte ihåg hur många månader man var tvungen att vänta.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
På en annan annonssida har han skrivit " kommer från orginalet av äkta rasen" lika kallar han mopsar för "mug" *haha* man tycker att han borde veta att mopsar heter "pugs" o inte mug.

#26 Lite avslöjande?! 
hur många valpar var det? han lyckas nog att kamma hem en bra slant ändå… Fy för såna…..
Det kostar mera än 900kr att få en katt/hund klar att föras in i Sverige från land där rabiessmitta finns. = de flesta Eu länder.
Först ska rabiesvaccin utföras - djuret måste då vara ID-märkt. Sedan ska man vänta i ca 4 månander och därefter ta ett blodprov som ska skickas till ett godkänt laboratorium. Provet måste visa att djuret har bildat antikroppar mot rabies. Max 10 dagar innan avresa måste man även ha intyg på att avmaskning har skett mot dvärgbandmask. Det är således minst 3 veterinärbesök plus testet i labbet. Bara kostnaden för testet går lös på en hel del. En dryg tusenlapp per katt var det när vi tog in våra katter i Sverige 2006. Dessutom tar det tid, räkna med ca 6 månader.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"