Utställning av huskatt....
Är totalt novis när det kommer till utställning av huskatt och behöver lite råd:)
Måste dom vara kastrater för det första? Och är det endast klubbar som har utställning av husisar, alltså måste man vara medlem för att delta?
Annika
Du ska skaffa ett huskattsbevis kolla SVERAKS sida där får du redapå hur det går till.
Din katt ska vara över 10 månader och kastrerad med intyg om detta från veterinären
Din katt ska vara ID märkt med chip.
Din katt ska vara vaccinerad och lika där intyg.
Du ska vara med i en kattklubb och skicka din utställningsanmälan till klubbens utställnins sekreterare, som sen skickar den vidare till den klubben som har utställningen. Din klubb ska hjälpa dej med allt du funderar över, hjälpa dej vid din första utställning mm. Du kan äka på vilken utställning du vill inom landet och Norge. Andra länder fodras Rabies vaccinering.
All information finns att läsa på SVERAK ang. utställning blanketter mm.
Lycka till

Äsch då, hade för mig det där om kastrering men va inte säker alls…..
Tackar för svaret:)
//

Kan berätta att jag ställer ut min huskatt ofta. Och det är hur kul som helst. Det är roligare att ställa ut henne än mina raskatter. =) Kan ju bero lite på att hon vinner så himla mycket. Fast det är mindre press på huskatterna med, mina raskatter måste följa en ganska invecklad standard medans en huskatt som även den har en standard men den består av att katten skall vara hel o ren samt trevlig i sitt sätt. Så ofta far bara jag o huskatten på utställningar tillsammans =) Man träffar en massa personer med samma intresse och man får många nya vänner och det är kanon kul. =)
Titta in på en utställning och se hur det går till vet ja =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det är väl även regler på hur nära inpå en utställning man får t.ex. vaccinera och när sista vaccination var gjord.
#3 EddaM, du kan säkert det där reglerna.

Man får senast ha gjort det 15 dagar innan och vaccinationen får inte vara äldre än ett år =)
S*Luddhuvet´z

#3 Vet att vi hade husisar med när jag höll på med rasknissar men är just de där med kastrering som sprack, vacc ID märkning och ålder blir inget problem däremot men hon är icke kastrat och hade varit så kul att testa henne där…..
men kika ska jag göra ändå:)
//

#6. Men det är väl bara att kastrera henne före utställningen då? Om det är en huskatt är det ju ändå det enda rätta att göra.
#6 Kastrera henne och ställ ut henne. Husisar ska du väl ändå inte avla på (hoppas jag)???!!
Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna katt tjej ska ha en kull helt klart och inget konstigt med det alls om ni frågar mig,
//
#9 Det är väl en huskatt vi pratar om? I så fall är det väldigt konstigt att medvetet avla med tanke på att det inte råder någon som helst brist på vackra huskatter. Snarare tvärt om!
Har du funderat över på hur svårt det kommer att bli att finna seriösa köpare till hennes ungar? Eftersom du skriver här inne kan det knappast vara en nyhet för dig att det svämmar över av annonser om fina kattungar. Och att väldigt många här inne ägnar hela sin fritid och spenderar mängder av pengar på att ta hand om de kattungar som lättvindigt har införskaffats, slängts ut och givit upphov till ännu fler hemlösa individer.
Tänk efter en gång till!

Ska eller måste nog helt klart förtydliga mig lite här nu känns de som, att det råder översvämning av kattungar är ingen nyhet alls för mig utan tvärtom, det här är inget överilat alls och att jag bestämt att ta en kull på denna fröken heller inget som jag bara kommit på i en hast, handlar knappast om att släppa ut henne okastrerad vind för våg……..när de kommer till hennes ungar så kan jag lugna dig med att säga att dom redan är bortlovade när och om det blir några vill säga, tror nog alla som har hållt på med uppfödning i någon form förstår vad jag menar med just den meningen,
gör mig en tjänst och döm inte alla efter dom som icke kastrerar och släpper ut för jag hör inte dit:P
//
Medvetet avla på en huskatt? ja varför skulle man? den är ju sååååå mycket mindre värd än en ras katt? samma är det om jag hade fått en dotter istället för en son, dom är ju bara pest och pina,
Tycker att många av er här sitter på lite väl höga hästar, jag känner folk som avlar på renrasiga katter och jag känner folk som har en huskatt, och ser inte att dom älskar dom mindre för det,
en katt är ett djur, ett djur är en sak man har känslor för, och det är upp till varje om dom vill avla på det djur dom har, ras katt eller inte, platt ellet lång nos, röd eller vit,
Tror många av er som sitter här på höga hästar ska istället ta och stänga av datorn och gå till ert husdjur och visa lite kärlek, för den är ju renrasig……
Och att påstå att huskatter är lika är bara idiotiskt, varför inte avla på en fin huskatt som har bra egenskaper?
//Förstår inte hur folk kan dömma katten efter håret

Huskatter är lika mycket värda som raskatter (utom pengamässigt), men så länge det finns över 100 000 hemlösa huskatter och marknaden svämmas över av dem och det helt enkelt inte finns tillräckligt med bra hem till dem, så är det inte försvarbart att avla på dem nej. Ska man avla på dem bör man utföra en mängd hälsotester på avelsdjuren, samt se till att varje kattunge är besiktigad, vaccinerad x 2, avmaskad och chipmärkt samt givetvis att den (och mamma katt inte minst) är veterinärvårdsförsäkrade och kattungarna bör dessutom vara kastrerade innan de säljs. Om man utför allt detta bör kattungen kosta minst 1000-1500 kr eller mer, men det är väldigt få personer som är redo att betala det för en vanlig huskatt tyvärr, så då riskerar man att sitta med kanske 6 kattungar osålda.
eller så säljs de för en spottstyver och så fortsätter det. JAg mår illa när folk medvetet avlar på sina huskatter. skamligt är det. USch!
Stolt personal till 4 innehuskatter varav tre är oskulder. De tre äldsta varav den äldsta är 11 år…. Den yngsta kom in när hon var två år till oss….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#11 och #12
Tror ni har hamnat på fel sajt. Här kämpar vi för att minska antalet huskatter i Sverige. Inte genom avskjutning som många gärna gör utan genom kastrering.
Alla katter är fina och alla kattungar är söta men det finns redan för många huskatter i Sverige. Över 1, 6 miljoner…..
Hur kan ni garanatera att era köpare kastrerar sina katter? Kanske de också vill ta en kull för katten är så fin. Är säkert att många hemlösa katter också kommer från en ägare som tyckte att deras fina katt måste ha en kull först. 
Jag skulle inte ens ha något emot huskattavel om det skulle finnas en plats för alla katter. Men marknaden är övermättad. Det finns absolut fler katter än folk som söker en katt. I år har det varit nästan omöjligt att hitta ett hem för en katt. Katthemmet är fullt, jourhemmen är fullbelagda och det ser inte så ut att det skulle vända. Det finns fortfarande en massa kattungar och dräktiga tama!! katter ute men var ska man göra när ingen vill köpa katt?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ja jag gråter varje dag, när jag åker hemifrån, för bara en km från mig så går det två små halvvilda fina huskatter vid vägen varje dag. och jag kan inte ta in dem!!! OCh så snackar folk om att avla på sina huskatter. nä fy faderen!!!!!! Vi som förening som har som policy att ingen av våra katter ska reproducera sig! Med andra ord, så kastreras de vid 12 veckors ålder!!!!!
#15 har inte hamnat på fel site, för anser att man inte ska stirra sig blind på huskatter är problemet, raskatter är lika stort problem i så fall, om du avlar fram fler raskatter så blev mer huskatter hemlösa? right?
Det ni gör nu är att klanga ner ännu mer på huskatter, dom är inte värda att avla på, bla bla bla, vad är det ni håller på med? ni klangar ju ner på dom ni ska höja värdet av?
Ser ni inte att ni sänker huskatterna och höjer raskatterna? ni ska höja individen, grön, blå gul, det kvittar
Sluta klanga ner på huskatter, det är inte huskatter avel som sker under kontrollerade former som är problemet, det är djur som springer ute och blir påsatta och får massa kattungar,
Vill ni ha bort alla katter där ute gör nåt åt det, men säg inte att huskatter är sämre än några andra, för det är ett djur vi pratar om,
Föreslår att du läser lite mer här på sajten….Då borde du fatta att det är huskatter som vi har problem med och inte raskatter.
Och du höjer aldrig status på nånting som det finns för mycket av. Har du hört om den nya modetrenden? Det finns folk som avlivar sina katter innan semestern för att skaffa nya sedan. Skulle man göra så med sina hundar? Nej, för de kostar några tusendlappar…en kattunge kan du lätt få gratis efter semestern.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har läst mycket här, och problemet är lika mkt raskatter som huskatter, för höjer du antal raskatter så blev det mer huskatter över,
Ja då har hört talas om att det finns folk som släpper ut eller avlivar sina katter, men det blir ju inte bättre av att se huskatter som ett problem djur,
Det är inte katternas ras som är problemet, utan människor som har dom.
#17 Förklara gärna för mig på vilket sätt framavlandet av ännu fler katter, när marknaden är redan mer än mätt, höjer dennas status.
Även "handel" av sällskapsdjur styrs av tillgång och efterfrågan. Vid stor tillgång är värdet av "varan" litet. Ju större tillgången är desto lägre värdet blir. Är värdet av "varan" lågt så har den inte heller någon status i vårt samhälle. Och det märks. Katter skänks bort gratis eller för en-krona-tassen. För att det finns alldeles får många av de.
Varje katt som föds bidrar till "överskottet" vi redan har. "Överskottet" går idag på gatorna och svälter ihjäl eller skjuts av som råttor.
Varje katt som föds konkurerar om ett hem med de som redan går hemlösa idag.
Det är just du som klankar ner på huskattens värde genom att du anser att det är okej att bidra med ännu fler. Det sänker kattens status ytterligare. Vill du verkligen kattens bästa så propagerar du för kastrering så att antalet kan stabiliseras och att katterna som går hemlös nu får en rimlig chans till ett bättre liv.
#20 Äntligen en som pratar om handel :) Självklart är marknaden mätt, och nåt måste göras, kastreringar av stora mängder är det som måste skes, men det jag vill poängtera är att lyft inte fram rasen, utan individen,
Du skriver att varje katt som föds, bidrar till vårt överskott, det är hel rätt och blir glad att du inte skriver huskatt, för det är samma sak med ras katter,
Anser du har rätt i ditt tänkande, dock så ska man främja dom som älskar sina djur, och kanske vill ha kattungar, problemet är dom föräldrarlösa,
Tror att det finns otroligt många här som bara vill väl, men anser det är olika problem och olika vägar att gå, anser inte att nåt är fel, för alla gör vi det vi tror på och vem vet vi kanske fixar det här i framtiden,
Har hundratals ideer för att få bort dom föräldrarlösa, dock så krävs det otroligt mkt frivillig tid och ork att göra det,
//Lyft fram individen och inte rasen
Det är inte de föräldrarlösa katter som är problemet. Det är kattägare som inte tar sitt ansvar och kastrerar sina katter! Punkt/slut!
#22 sant :) och det är dom som inte kastrerar sina katter och inte bryr sig vad som händer därefter som är problemet,
Främja bättre avel på katter, minska föräldrarlösa katter, hjälp till att underlätta för kastrering, det är melodion :)

Raskatterna konkurrerar inte alls med huskatterna då den som vill ha en raskatt köper sig det, planerar ofta noga sitt köp osv. Många som skaffar huskatt gör det för att ha det lixom, inte för att de älskar katter.
Däremot så konkurrerar alla dessa sk. rasblandningar med huskatterna. Blir en kattunge långhårig ja då måste det ju vara skogis i (inte =() och många föder upp kull på kull o säljer dem dyrt för att tjäna pengar och dessutom testar de inte föräldra djuren eller vacc de små. Dessa oseriösa uppfödarna måste man få bort helt enkelt.
Sedan om det kunde bli lag på att alla utekatter skall vara kastrerade, ja det hade hjälpt en del med.
S*Luddhuvet´z

En raskatt tar INTE en huskatts plats. En person som vill ha en raskatt köper ingen huskatt. Dessutom avlar inte de som har raskatter om det inte finns någon efterfrågan. Efterfrågan på huskatter är borta för länge sedan men endå avlas det för fullt.På det sättet höjs verkligen inte huskattens status. Efterssom det finns så många så kan man inte ta vettig betalt för katten då man kan få dem gratis.
Vill man avla huskatter finns det Europèen. Den ser ut som en huskatt men har stamtavla och är kollad för sjukdomar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Suck, ni funderar inte på att ni lever i en skyddad värld? stäng av datorn och se till att göra lite nytta, och glöm inte rösta på SD nästa gång då ni finner att vissa raser är mer värda än andra…

Har aldrig sagt att en katt skulle vara mer värd än en annan. Men om man skall kunna avla på huskatter i framtiden o värna för den genuina huskatten, då skall det ju inte vara en massa raskatt inblandat i den. Och för att kunna behålla huskatten så måste man få bort alla dessa ras korsningar o de oseriösa uppfödarna.
Kan inte säga att din #28 kommentar gör någon nytta alls. Och jag sitter upplysningsvis inte så mycket framför datorn och jag har jobbat på katthem och jag skänker pengar till dem, men pengarna rinner ju iväg när folk slänger ut sina katter när de tröttnat på dem som en leksak. Som skiter i om katten klarar sig när de lämnas vid sommarstugan. Är ingen rasist o kommer aldrig att bli en!
S*Luddhuvet´z

#26 skulle det vara
S*Luddhuvet´z
# 25 Dessutom avlar inte de som har raskatter om det inte finns någon efterfrågan.
Tyvärr är det du skriver långt ifrån verkligheten. De finns uppfödare som avlivar avkomma de inte får såld. Vissa uppfödare "rear ut" kattungarna som inte blivit tingade. Det finns faktiskt en hel del oseriösa raskattuppfödare/ägare, precis som det finns oseriösa huskattägare.
Genom att jag är mycket aktiv i katthemsvärlden kan jag även intyga att det finns många uppfödare som säljer okastrerade raskatter och en del av dessa katter blir aldrig kastrerade och är ändå utekatt. Dessa katter bidrar också till antalet hemlösa katter.
Så även raskatter bidrar till problematiken med hemlösa katter, dock inte alls i lika stor andel som huskatter.
#26 Jag tycker du har missat poängen. Det finns för många hemlösa katter och om du ser dig omkring så är det inte en massa katter med stamtavla, utan katter av rasen 'huskatt'. Ergo: det behövs inte fler av den senare rasen och det bästa du kan göra för att det ska finnas en chans att åtminstone dämpa problematiken är att stoppa tillflödet. I klartext KASTRERA DIN KATT. Hona likväl som hane!
För att ta ett exempel: Burberry brukade vara ett exklusivt märke, men så kom det att sitta på var man och därmed var marknaden förstörd och varorna i det närmaste osäljbara. Företaget har spenderat en förmögenhet på att försöka få tillbaka den exklusiva prägeln. Detsamma gäller för katter. Skulle vi kunna se till att det fanns en balans mellan tillgång och efterfrågan, eller ännu hellre ett mindre underskott, så skulle man inte slänga ut en katt man tröttnat på.
Efter som även huskatten börjar få ett om än lite större värde så tycker jag på ett sätt man skulle kunna få avla på dem i framtiden.
Men precis som med alla andra djur oavsett sort så ska djur för avel alltid genomgå hälsokontroller. Dessutom skulle det isf behöva uppföras ett seriöst avelsregister för huskatter så att man kan spåra av sjukdommar etc.
Men som det är idag ser inte heller jag att det borde avlas på huskatter.
Däremot undrar jag lite över detta med utställningen och kastrering - hur gör man med en huskatt som är kastrerad för länge sedan (och man inte har några papper kvar på detta)?
Hakuna matata!
#31 En vetrinär kan ju kolla upp att katten är kastrerad och skriva ett intyg på det.
Ett ultraljud visar att kastrering är gjort, eller rent av syns Op ärret vid rakningen.
#32 Tänkte mest på att det blir en onödig kostnad. Går det inte att söka på deras id eller liknande och se vilka ingrepp de gjort?
Hakuna matata!
På Id nummret visas endast ägaren till katten.
Den veterinären som gjorde ingreppet har kanske en journal ?

Ojojojoj sånt rabalder det blev här, bara för att göra ett inlägg nu så kan jag säga att jag avlar inte och tänker inte heller avla som många tror här, ingen och då menar jag ingen kisse kommer från mig utan att vara vacc och besiktigad så är det bara, sen struntar jag i om jag köpt katten för 200 eller 5000 där,
men som sagt, ingen vet ens om hon kommer bli parad eller få kattungar än,
håller helt med många inlägg här ovan och då speciellt att det spelar ingen roll om det är huskatt eller raskatt utan är folket bakom kissen som gör det seriöst eller ej,
#29 det där skriver jag under på direkt då jag mött mkt i mina dagar, många ska inte ha katt oavsett ras nu, många köper även en sk sällskapskatt av ras för att tron finns att tjäna mkt pengar på avel, så är inte fallet utan tvärtom
men åter till ämnet nu som faktiskt gällde utställning och inget annat eller så kan mod låsa denna tråden om forumet tillåter eftersom den spårat ur lite:)

Grejen är ju att för varje huskatt som föds planerat, så tar den en plats för en annan katt som istället blir avlivad eller får leva ett liv i misär och kanske slutligen dö av svält, kyla eller obehandlad sjukdom. Detta sker ju otroligt sällan med raskatter, eftersom folk köper dem för dyra pengar. Det är huskatterna som är överflödiga, och om de minskar (folk kastrerar sina katter så att överskottet inte späds på) så kommer de så småning om att öka markant i status (efterfrågan), eftersom det inte kommer gå att få tag i huskatter så enkelt. Det blir då svårare för de oansvariga kattköparna att skaffa sommarkatt, men om de väl köper en för dyra pengar så tar de förhoppningsvis bättre hand om den (eftersom man håller av det man betalat dyrt för).
Så om du som kattägare väljer att ta en kull på din huskatt och redan har köpare på de kommande ungarna, säg 5st som exempel, så tänk på detta: Om du inte tar kull på din katt så finns det chans att 5 hemlösa lidande katter får de hemmen istället. Får din katt ungar så kan de 5 hemlösa ungarna dö för att de inte fick de där hemmen.
Är det verkligen värt att neka nödlidande katter goda hem, bara för att du har lust att din katt ska få ungar?! Jag förstår inte, och är förtvivlad över att någon kan tänka så!! Din katt behöver inte få ungar, så varför?!!?
#36 dina åsiketer om parning av huskatt make me sick. Det märks att du aldrig har varit i kontakt med ett Djurhem överhuvudtaget och sett eländet och oroat dig om nätterna för vad som ska hända med de små du har under dina vingars skydd.Sen är det ju bara att jubla åt, att huskatter måste vara kastrerade för att få ställas ut. Ingen huskatt ska reproduceras!!!! Mitt motto. För som sagt, det finns europe. Där har du en "rasren" huskatt. Är lika konsekvent i mina åsikter om avel på hundar som inte har klara papper. Sen kvittar det om de är aldrig så rasrena, har de inga papper på att de är reggade hos SKK så är det blandras. Punkt slut och det anser jag är en styggelse och ett lurendrejeri av högsta klass.

Jag tycker absolut att huskatter kan avlas på i mindre skala SEN, när och OM vi någonsin får bort överskottet av dem! Så länge det finns hemlösa katter så ska huskatter inte avlas på, enligt min åsikt. För varje ny som sätts till världen så tar den en lidande krakes plats så att den lidande dör en plågsam död.
Eftersom det ser ut som det gör med alla överflödiga katter så tycker jag faktiskt att det är fel att avla så mycket även på raskatter som man idag gör. Det finns otroligt mycket skogkattungar som uppfödarna knappt kan bli av med, lika så med några andra raser. Och att en raskatt inte snor platsen för en hemlös stämmer bara i vissa fall, inte i alla. Många velar mellan att köpa huskatt från katthem och att köpa raskatt, och det är inte ovanligt att det är slumpen som avgör vilket det blir - eller omplacerarens övertalningsförmåga. Så ibland tar en raskatt upp en plats för en hemlös, faktiskt, även om det kanske inte är väldigt vanligt.
I nuläget tycker jag hur som helst att man ska dra ner väldigt mycket på raskattaveln, och att huskattaveln ska sluta helt. Raserna finns kvar om det avlas i liten skala, och huskatterna kommer "alltid" fortplanta sig eftersom det finns så många hemlösa okastrerade katter. Men det skulle minska enormt på de hemlösa om folk som funderar på att avla på sin huskatt helt enkelt avstod. På så vis skulle det bara bli de hemlösa katterna som kom in i ett hem, istället för att medvetet tillverkade kattungar ska ta upp platserna.
# 39 Word! :)
Det finns redan raskattuppfödare som har slutat pga alla blandisar. Men det tycker jag är sorgligt.
Ska man förbjuda alla Mercedeshandlare bara för att Saab går dåligt?

#41 Det tycker jag är väldigt bra gjort av dem!
Men som jag skrev tidigare så tycker jag att raskattaveln ska minska - inte förbjudas. Till exempel finns det otroligt många skogisuppfödare, och marknaden för skogisar är ganska mättad, faktiskt. Det behövs inte fler. Avelsbasen är väldigt stor - det skulle inte göra någonting alls om säg en fjärdedel av skogisuppfödarna skulle lägga ner sin avel - många uppfödare försvinner men det finns mer än tillräckligt många ändå för att hålla rasen vid liv med en fortsatt rätt bred avelsbas.
Och nej man behöver inte förbjuda alla Mercedeshandlare bara för att Saab går dåligt - det är bilar, döda ting, det är skit samma om en massa Saabar står år ut och år in på en bakgård nånstans, för att folk hellre vill ha en Mercedes. Men katter är levande varelser och går inte att jämföra med bilar!
Det känns som om det är flera som delar in huskatterna i två grupper, de med hem och de hemlösa.
Katter med hem är värdefulla och man höjer värdet ännu mer då man låter dom få ungar.
Katter utan permanenta hem är värdelösa och det gäller också ungarna.Det gör inget att kattungar dör ute för att det inte finns hem till dom.
Många kattungeköpare vill inte ha skygga kattungar men det finns många dräktiga honor som tas in där kattungarna växer upp i ett hem och de blir precis lika goa och sociala som de medvetet uppfödda kattungarna.När katterna har flyttat från jourhemmet kan en ny kattfamilj eller dräktig hona tas in men om katterna blir kvar då blir inte nästa familj hjälpt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Många uppfödare har faktiskt börjat med att kastrera kattungarna innan de säljs, så att de med säkerhet vet att en katt från deras uppfödning inte blir ett fall för en hoppsan-kull eller "men den är ju så sööööt!"-kull.
Skulle nog även göra det själv om jag hade kull. En katt till sällskap ska ju ändå kastreras, så då kvittar det väl om jag gör det på en gång.
Folk ser bara kortsiktigt när de avlar på huskatter. De försvarar sig hela tiden med att "men jag ser till att de kommer till kärleksfulla hem" Visst det kanske du gör men de som köper kattungen kanske själv väljer att avla på sin söta gulliga och speciella huskatt, de ungarna får hem och efter 3 generationer så kanske det finns en familj/person som tröttna på katten och slänger ut den.
Man har inte bara ansvar för sin kull utan måste tänka längre fram. Ärliga raskattsuppfödare försöker just det för att hålla rasen ren ifrån ärftliga sjukdomar mm.
//Pia
#44 Imazy Faludjursjukhus kastrerar inte de små kattungarna =(
Jag har gjort så att mot vet.intyg av kastrering före 8 månaders ålder betalar jag kastreringskostnaden, det har fungerat bra.
Jag ser på blocket att min ras börjar blandas upp 
Nej tyvärr gör de ju inte det, vilket faktiskt förvånar mig med tanke på alla deras andra resurser. Så det blir ju att åka en bit isådanfall.
Eller göra som en del andra gör. Väntar med att sälja ungarna tills de är 5-6 månader gamla.
#21 Varför inte ta emot en dräktig hemlös honaeller en hona som redan fått sina små om man nu vill ha kattungar? Då får man det man är ute efter samtidigt som man inte ökar kattbeståndet medvetet. Ditt resonemang är inte försvarbart! Tycke det är synd att det är så många som tänker i samma banor som du. Alla våra katter är "sötast" och skulle få jätte söta kattungar. Men vi tar vårt ansvar och avlar inte fram fler!
Skriv gärna ner dina ideer om hur man ska minska antalet katter för det kanske finns frivilliga som gärna lägger ner både sin tid och ork för att lösa det.

Ja, att ta sig an en dräktig hona/nybliven mamma är ju kanon om man vill ha kattungar. Då har du ju dessutom hem till de små sen, som annars skulle tas upp av ungarna din hona annars skulle föda helt i onödan!
Ja, fick samtal om en dräktig tam hona men det finns ingen plats för henne….Skaraborg.

Tyvärr verkar det inte som om TS är inne här så ofta? Eller har så mycket att skriva..
Anissen skrev mycket här när lilla Tyson blev sjuk.