Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 3226 ggr
[Liinda]
0

Så många katter på blocket i södermanlandslän

Bara för att jag hade så tråkigt så satt jag och räknade ut hur många vuxna katter och hur många kattungar det finns på blocket.se i Södermanlandslän.

Sammanlagt så fanns det 227 katter. 56 var vuxna katter och 171 var kattungar.

Jag har inte räknat annonser utan jag har räknat antalet katter i annonserna så antalet blev rätt.

Josefa
0

Jadu, har du ännu mer tid över så kan du roa dig med att räkna antalet katter till salu på Blocket i Skåne också.

Jourhemmet
0

Haha, jag brukar också kolla där. Skickar iväg ett mejl till vissa. Som tex när det står i annonsen att "kattungar 12 veckor måste bort pga att mammakatt har fått en ny kull" Då kan jag inte hålla mig Skrikandes

Jourhemmet
0

Vad ska man göra för att nå ut till folk om att kastrera sina katter? Jag blir galen..

Men nu är det faktiskt BARA 3½ sida med kattungar i Sthlms län

tuska
0

Jag mailar till  säljare av katter i mitt län att de ska ID märka sina katter innan de byter ägare och registrera ägare med Id nummret detta är gratis hos SVERAK. ifall katten någon gång skulle komma på villovägar så hittas ägaren. Det tog tid att komma ifatt på blocket, går nu in varje dag, alltid är det några nya försäljare, kanske kanske någon tänker efter.  Man önskade att man kunde skriva mera information, men då anses man som besvärlig påhoppare så jag går försiktigt tillväga. Jag ber dem hjälpa till på det viset för att höja huskattens värde, så det inte blir en hemlösing.

Jourhemmet
0

Mycket bra.

Josefa
0

I Skåne är det 12 sidor…

Puma77
0

Kanske en sammanställning över hela landet och sen några exempel t.ex skåne, stockholm. Det kanske skulle få folk att tänka efter lite samtidigt.

Fast det är ju ett riktigt skitjobb :(

//Pia

tuska
0

Nu har jag idag mailat 2 säljare av jkattungar jag är hack i häl på dem.

Kan se att kattungar säljs vaccinerade avmaskade Id märkta för 300 kr.   Bra det tar sej sa mordbrännaren.

Jourhemmet
0

Det har jag undrat över. Hur kan folka sälja dubbelvaccinerade kattungar för 200:- Dom går ju back??

Mona22
0

#9 prova föda upp raskatter Flört där går man mera back.

Är lite osäker om de verkligen är vaccinerade, vill de bara bli av med ungarna tror jag inte det skulle lägga ner de pengarna på dem.

Jourhemmet
0

Det är min tanke också, undrar om köparen får med sig vaccinationsintyget?

En tjej som var här och köpte en kattunge för ngr dgr sedan hade köpt en kattunge till som skulle vara dubbelvaccinerad enligt ägaren. När hon kom hem såg hon i vaccinationskortet att den bara fått första sprutan.

Josefa
0

Det där tror jag nog inte riktigt på.

tuska
0

#9  Jag undrar om det finns intyg på vaccinationObestämd

De finns säkert köpare som inte har ett hum att det ska finnas intyg på det.

Uff va annonser det finns 29 sidorSkrikandes

Mona22
0

#11 då hade den ju inte fått 2 efterssom de skriver in det isåfall.Obestämd

grundig
0

folk tar inte sitt ansvar som djurägare utan mass producerar små gulliga kattungar som dom tror dom ska tjäna pengar på och att dom går åt som smör i solsken , tror itne det går att göra så mycket åt detta tyvärr , enda lösningen är väl avlivning av 500 000 katter vilket inte är ett alternativ

Alla katthem jobbar konstant i motvind både mot antalet katter men även rent ekonomiskt , fanns det pengar till katthem kunna dom avancera

informera och åter informera folk hur viktigt det är mad kastreringar men även läre antalt hobby uppfödare minska radikalt med och det är väl dig man läre nå ut

Gullimat
0

Varför går man mera back att föda upp raskatter

Alexej
0

316 Det är känd att seriösa raskattuppfödare inte gör det för ekonomisk vinst. Livet som raskattuppfödare kostar mycket pengar, tar mycket tid och är bara nåt när man är verkligen engagerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Icna
0

Bara en tanke  att när de säger "dubbelvaccinerad" menar de kanske inte att de vaccinerats vid 2 tillfällen utan att det fått för både kattsnua och kattpest, båda tolkningarna är ju rätt. dock är det en skillnad om de säger att de vaccinerat katten 2 ggr

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

tuska
0

#16   Ja livet som raskattsuppfödare, tar all fritid, resor,bensin, hotellrum, planering och det går åt massor av pengar.  Guld i mun 

inte att glömma utbildning och avgifter hit och dit höga avelsförsäkringar kullförsäkringar mm. Att ha avelshonorna avelsförsäkrade tills sista kullen uppnått en ålder av 3 år.

Det är inte bara att sätta en kattkull till världen och räkna på att pengar kommer in. Alla avgifter som ska ut sen när kullen är född det blir summor det.

Josefa
0

Men de kostnaderna har även en seriös huskattsuppfödare. Fast de sällan får mer än en tusenlapp för kattungarna. Iaf i Skåne.

Alexej
0

Lena gjorde ett Blocketstatistik redan för 4 år sedan.

Här

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Såg en annons på Blocket där djurambulansen i Skåne säljer katter?? Pysslar dom med sånt också?

Alexej
0

För Skara finns bara 6 kattannoneser på Blocket och 4 är från oss…

tuska
0

#20  Då får huskattsuppfödarna skylla sej själva.

Jag tror inte det går att försäkra huskatten som en avelshona med en doldafel försäkring på honan   och när det gäller utställningar med all den kostnaden som blir får inte huskatten vara fertil och inte bli avelsgodkänd.

Tror inte att någon huskattsuppfödare åker till utlandet för att para en hona, tror du det ?

eller köper in en hane från ex. England Tyskland USA. En huskattsuppfödare har absolut inte de kostnaderna

Vad kostar en parning av huskatt?

Vad kostar varje levande huskattsunge som ägaren av hanen ska ha ?

jag vet att du kämpar med alla dina kattungar och jag tycker faktiskt dom är värda mer än 1000 kr om du nu säljer dem enl. SVERAKS regler och bestämmelser.

Vart är alla huskattsuppfödare när det anordnas kurser och föreläsningar inom klubben…..  Ja är de med i någon klubb överhuvudtaget ?

Icna
0

inte heller raskattsuppfödare har nån anledning att gnälla, de får också skylla sig själva, det är en hobby de väljer att lägga pengarna på, går de minus så får de skylla sig själva. vilket väldigt många som har en hobby gör.

är ens huskattsuppfödare välkommna i klubben? annars är det väl knappast konstigt om de inte finns med på era kurser/föreläsningar

tuska
0

# 25  Jag gnäller inte, för mej är det helt naturligt att en hobby får kosta, men det var frågan om pengarna man tjänade på sin hobby som jag försvarade. Det kan göra mej så grinig när folk tror att pengar bara rasar in när man råkar ha en välplanerad kull efter allt man lagt ut på en avelshona.

Visst är du välkommen till  en kattklubb va du än har för katt.

Har du en huskatt ska den bara vara kastrerad med intyg innan utställning.

PawPets kurserna i tre delar får alla gå (internetkurs)  Inte gratis

SVERAK diplomering får tyvärr inte huskattsuppfödarna gå. (ej gratis)

Men på alla kurser föreläsningar som klubben anordnar är alla välkommna som betalar medlemsavgift. (ej gratis)

Icna
0

jag tolkade kanske ditt svar "Då får huskattsuppfödarna skylla sej själva." fel då.

Synd att det inte finns siffor på vad som kostar osv raskatt kontra huskatts uppfödare, det är ju ett evigt argumenterande om vem som tjänar mest/minst.

Det måste vara stor skillnad på olika seriösa raskattsuppfödare i kostnader med, och teroretiskt borde det finnas de som tjänar pengar på det. Tror folk ser olika på vilka kostnader har med aveln att göra och vilka man haft endå även om man inte avlar, ex i vilken katergori hör inköpspriset hemma igentligen, inom aveln eller ska man inte räkna med det efetr som det inte spelar nån roll hurvida man avlar eller inte när det gäller inköp osv, finns nog många anledningar till man ser olika på hur mkt det kostar att avla

jag trodde faktiskt inte man fick vara med i vissa klubbar om man avlade utan stamtavla, jag hade för mig att man kunde bli avstängd eller vad man ska kalla det.

Josefa
0

Ska man över huvud taget tjäna pengar på sin hobby? I vilken annan hobby/fritidssysselsättning gör man det?

Tycker bara det är så synd att det i de dyra kurserna som uppfödarna går på, inte lärs ut att det redan finns alldeles för många katter här i Sverige.

tuska
0

NEJ Josefa man tjänar inga pengar på denna hobbyn….  Vi är inga sport människor som tjänar storkovan. Detta är inget hobbybollspel där man kan sparka eller slå en boll till miljoner.

Vi värnar om att rasen vi föder upp ska bibehålla sina egenskaper extriört mentalt och vid god hälsa. Vi brinner för vårat intresse KATTEN.

Jag gillar inte huskattsavel det lär jag erkänna, gillar inte de hemlösa katternas situation, ej heller de sargade sjuka katterna som finns utan att få veterinärvård. Därför är jag här inne på hittekatter för att ibland göra någon liten insats. genom att skippa att köpa mej ett par byxor eller ny vinterjacka, istället se till att någon får hjälp med en hemlöskatts kostnader.

#27  Du får vara med i en kattklubb ställa ut din kastrerade huskatt men att avla på den NIX. Du får delta som medlem i kattklubbens kurser och föreläsningar ingen rynkar på näsan om du har en kastrerad huskatt, många många har en sån oxå bland sina avelsdjur.

Icna
0

#29 jo jag vet att man är välkommen med kasterade katter, men det var ju de som avlade utan stamtavla vi pratade om, eftersom du undrade vart de var nånstans när det hölls kurser, men de verkar ju som sagt inte välkommna hellar så då är det inte konstigt att de inte dyker upp heller