Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2573 ggr
Josefa
0

3 små

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I måndags fick jag  hem 4 små kissar som förlöstes akut med kejsarsnitt på midsommar afton. Mammans mjölkproduktion hade inte kommit igång och hon var inte intresserad av ungarna heller.

Hon hade fått 5 ungar. En av dem dog ganska snart. De andra 4 fick ägaren med sig hem, som hon försökte flaskmata. Det gick inte alls bra. Och hade absolut ingen lust att lägga ner mer tid på det.

När kissarna kom hem till mig var de inte i det bästa skicket. Vägde mellan 70 och 80 g, 4 dygn gamla. Såg ut som alldeles nykläckta ungar. Som ungar som inte diat än  och fått igång blodcirkulationen. En av pojkarna var döende. Och han dog sedan 2 timmar senare. De andra 3 har piggnat till och äter bra nu.

Det kom sedan fram att mamman till dem har en kull ungar där hemma som är 4 månader. Ungarna som kom hem till mig är  "frostade" så mamman har inte mått bra under dräktigheten och har helt enkelt inte orkat krysta fram bebbarna. Varför gör folk så här med sina katter?

chigak
0

Men pluttarna så söta små liv!

Stackars mamman som har behövt gå igenom detta.

Vad är det att ungarna är "frostade"?

Jourhemmet
0

Man kan inte sluta förundras över hur människor tänker..vilken idiot. Hon ska inte ha några djur. Stackars mamman.

Hawknestgrove
0

Hur är folk funtade…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Josefa
0

Pälsen har liksom en gråaktig färg över sin riktiga färg som försvinner med tiden. Beror oftast på att mamman har haft en infektion när hon varit dräktig.

chigak
0

#4 ok, då förstår jag. Hade inte hört talas om det innan.

anebit
0

Stackars lilla mammakisse.

Min gamla Rasmus har en syster som är 4 månader äldre och hans mamma tog inte alls hand om honom som hon hade gjort om hans storasyster.

Att jag vet det är att dom föddes på landet hos min bror. Mamman kastrerades efter det.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Josefa
0

Ja den här honan blev sån tur är kastrerad nu i samband med kejsarsnittet.

Alexej
0

ja, hoppas att kattägaren kastrera nu också. ett kejsarsnitt var nog inte så billigt.

Josefa, att du orkar. Men samtidigt är kattungar verkligen otroligt söta:)

Rosor till en kattmamma, rosorna frös tyvärr ihjäl under vintern.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tuska
0

Har du koll på hur många småbebisar du stödmatat under den tid du räddat små bebisar ?. Jag tycker du alltid har fullt upp. Har full förståelse om du tappat räkningen.

Gullimat
0

Underbara Josefa för allt du gör för dom små, och att du vill dela med dig av det med bilder också, till oss som också försöker kämpa på med allt elände i kattvärlden, och ger dig alldeles för lite nattsömn. Utan dig hade dom inte levt idag. Pussa dom små från migKyss och alla dina andra underbara kisar.

Josefa
0

Jag har ju faktiskt skrivit en slags jounaler på alla bebbar jag tagit emot, så jag skulle kunna räkna dem.

En bild till dig Gullimat. Lille Helge 11 veckor, som hela tiden varit så intresserad av dem ser ut som en jätte bredvid de små kissarna.

Gullimat
0

Så härligt att lille Helge vill ge dom små lite kisevärme.

Jourhemmet
0

Josefa, jag har en fem veckors hemma som jag nappar och som nu har gula diarrér och kräktes i morse flera ggr. Ger honom KMR och läste nu på burken att det innehåller laktos. Hur kan det komma sig då nästan ingen katt tål laktos? Vill ju inte ge honom det så att han blir ännu sämre i magen. Tips??

gulliver
0

Så ledsen man blir Gråter. Men så glad att de små nu kommit i din vård Josefa. Och att mammakatten nu är kastrerad. Hur orkar du med allt Josefa?

Alexej
0

#13 vad är KMR?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Mjölkersättning för kattungar.

Minka040
0

Tycker också att Josefa kan ta och räkna efter hur många kattungar hon har räddat till livet. En större vardagshjälte än henne får man banne mig leta efter! Glad

Josefa
0

Kattungar kan ibland bli dåliga i magen. Tror inte det beror på laktosen i mjölken. Har du börjat ge den riktig mat? Kanske att den fått lite för mycket. Eller har mjölken varit för kall? Den ska vara lite varmare än kroppstemperatur. Och jag använder alltid vatten som kokat först.

Låt kissen fasta några timmar. Börja sen att ge lite honungsvatten, eller ännu hellre kamomillte med honung. Knappt 1 ml första gångerna. Men ofta. Några gånger i timmen. Efter några timmar så blanda i lite mjölkpulver i vattnet/teet. Fortsätt att ge små miniportioner. Magsjuka brukar gå över ganska snabbt om bara magen får vila ett tag.

Jag brukar också blanda i Trevis (snälla magbakterier) i mjölken. Knäcker en kapsel och strör i mjölken en gång om dagen. Men en kapsel räcker till flera kattungar. Trevis finns på apoteket.

Josefa
0

Är den förresten avmaskad?

Det måste göras i flera omgångar om det är en utefödd kisse. Jag brukar använda Banminth när de är 2 veckor gamla, och sedan vid 5 veckor använder jag antingen Axilur eller Flubenol. Och sedan en omgång till några veckor senare.

Har varit med om att det inte räckt att bara avmaska med Banminth, fast kattungarna är uppfödda med flaska. De kan bli rejält dåliga om  de har mask. Både kräkning och diarre utan att man sett några maskar. När de sedan fått avmaskningsmedel så har de spytt upp massor av små korta hakmaskar tror jag det var.

Jourhemmet
0

Tack för svaret Josefa. Jag avmaskade honom i tisdags med Banmint. Han hittades när han var fyra veckor i en vedbod skrikandes. Jag tycker det känns lite hemskt att avmaska med Axilur när han nu bara är fem veckor och redan är så dälig i magen.

Han har fått kroppstempurerad ersättning. Han har nallat en hel del på de vuxnas blötmat så jag får hoppas på att det är boven. Fastar gör han självmant idag för han vill inte äta någonting men han går till vattenskålen ofta och det är ju huvudsaken. Provade nyss lite Pro-Kolin som jag fått till en annan unge som bor här med sin mamma och som har diarré. Ska skydda tarmslemhinnan och lugna magen.

Josefa
0

Nora, Nike och Nisse 9 dagar.

Josefa
0

Här sitter Leia barnvakt. Och använder Isak som hittades i kartong som kudde.

Gullimat
0

Underbara bilder. Du är en duktig fotograf också. Vissa har alla tillgångarFlört

Tänk, att du har lyckats med dessa små också, som inte hade dom bästa förutsättningar.Pussa dom på nosenKyss

Josefa
0

Bebisarna har varit dåliga i magen ett tag. Men så i söndags vågade jag mig på att ge dem avmaskningsmedel. Och ut kommer en massa små gryn. Maskägg? Bajset var alldeles grynigt i 3 dagar. Nu börjar magarna att ordna till sig. Får hoppas på att de växer till sig nu. De är ganska sena i utvecklingen. De svart/vita började inte öppna ögonen förrän i lördags. 15 dagar gamla.  17 dagar när de var helt öppna. Men mask gör att de blir lite sena. Är det någon som vet om man kan ge avmaskning redan innan de är 2 veckor?

De har varit pigga och ätit hela tiden och dag kände jag att de börjar få små piggar i munnen.

Josefa
0

En bild framifrån. Nora, Nisse och Nike.

Mona22
0

Varför gör man så mot sin kattSkrikandes. stackars kisse. tur att hon blev kastrerad samtidigt. det var ju tur att bebisarna fick komma till dig!Glad

Gullimat
0

Så stora dom blivit sötisarKyss Mår dom bra efter avmaskningen?

Det måste väl då vara Mamman som haft mask eller hur funkar detObestämd

Josefa
0

Ja ungarna får spolmask av mamman. Men tycker att eftersom mamman inte är en hemlösing så borde hon kanske inte haft så mycket mask.

Men ni som är väldigt insatta, är det genom mjölken det smittar eller är det på något annat vis? För denna mamman ska inte ha haft någon mjölk.

Gullimat
0

Det är ju för dåligt om Mamman hade mask.

Kan tänka mig att Mamman tvättar sig i rumpan och sen tvättar ungarna över munnen att dom får i sig den vägen i såfall, men jag tror dom föds med mask om Mamman har det.

Jourhemmet
0

Jag har läst att det smittas via mjölken.