Avlivningstråd på katter
http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c58de45f-d415-44e5-920c-105ea3bffc0d#40
Som nån skrev där, jag blir mörkrädd!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

såg den , är inte där inne alls typ, blir bara irriterad,. nu har medarbetarna att göra, jises vad anmälningar, fattar bara inte vad de anmäler,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jösses säger jag bara. Har missat den totalt.
Inga anmälningar via mig i alla fall;)
//Pia

ts. har nog missat vad du blir mörkrädd av
Alla får väl ha olika åsikter? eller vad menar du?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Denna Anna Lundin eller vad hon heter skrev följande: ja, se till att avliva alla katthemskatter som inte har ett normalt beteende, jag är övertygad om att DET skulle höja katternas status i samhället! För så länge det finns ett överskott av katter som det inte finns bra hem till om man inte tjatar på folk att ta emot dem, kommer katternas status förbli låg!

Tror inte att avlivning av katthemskatter skulle bromsa överskottet av antalet katter i samhället. Inte heller att omvandlande av katthem till avrättningscentraler skulle höja kattens status. (Tror inte att Anticimex har höjt gnagarnas, oj förlåt jag menar skadedjurens, status speciellt mycket…).
Det är nog kastrering som har ett större effekt… okastrerade katter bidrar till överskottet av antalet katter, inte katter som finns på katthem (som ju oftast är kastrerade).
Suck
_* www.djurskyddsportalen.se *
_
Sen är det ju så att vad vi människor anser som "onormalt" beteende oftast är ett beteende som har en funktion för djuret men som vi inte förstår. Kunskapen om djurens beteende är oerhört liten hos de flesta djurägare.
Många vetenskapliga undersökningar och artiklar bekräftar att beteenden hos djur som människor ser som öonskad är fullständigt normala i djurens värld. Det är oftast människan som brister i kunskapen att tolka och bemöta djurens beteenden.

¤4 nej där håller jag med dig. kan inte TNR funka bra när det handlar om väldigt skygga katter?

Jag har oxå läst den tråden o ibland undrar man om vissa folk här inne ens tycker om katter.. ska inte hoppa på nån.. för då får jag väl en anmälning helt oprovocerat på mig..
Min Zorro e / var en elak katt, hans bits o var arg för det mesta.. där e inget fysiskt fel på honom o han har varit sån sen han kom till mig.. ska jag avliva honom för att han inte e som han ska.. för han kan bita mig? NEJ jag hanterar hans beteende o har lagt ner mycket tid o tålamod med honom o visar att hans beteende accepteras ej av mig.. Jag har även sagt till mina kompisar o min familj att de klappar honom på egen risk …nu efter 5 år har jag en relativt lugn katt som får sina raseriutbrott ibland.. tänk om jag skulle avlivat honom medetsamma han började då hade han aldrig fått chansen att bli den lugna o gosiga katt han e nu..Kan tillägga att jag e ingen kattexpert så kan jag få en arg katt lugn så kan vem som helst….
Vad jag egentligen vill säga e att jag vill ge alla djur o människor fler än en chans här i livet o att vissa inte tycker det tycker jag e väldigt skrämmande faktiskt
Jag kan bli vansinnig på såna trådar. just Anna Lundin har jagad brt många från Barn.ifokus med sina knäppa inlägg. Barnservietter, såna som man kan torkar bort bajs på rumpan, är farliga och de som köper såna är bara lata mammor:(.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sån e ju skitbra när man är ute t.ex Smidigt och allt.
//Pia

Jag tycker att det är ganska onyanserat från båda håll.
För egen del anser jag inte heller att det är ok att hålla en katt (eller annat djur) vid liv till vilket pris som helst. Jag har sett ett antal exempel genom åren som djursjukvårdare där djuren har fått lida i onödan för att ägarna vill "göra allt". Det är inte alltid en tjänst att hålla på att behandla ett djur.
Även ett djur kan fara väldigt illa psykiskt och kan faktiskt vara mer betjänt av att få somna in än att omplaceras igen och igen. Eller ens alls ibland.
Man kan definitivt inte jämföra mnniskor och djur i denna fråga och att dra upp dödsstraff är en barnslig brist på retorik. Djuren har fördelen att få slippa lida och få somna in. Det finns människor som vill det men inte får.
Jag tycker nog att en hel del skribenter här ska fundera över hur de beter sig.
Har missat tråden på Katter då jag pga enskilda angelägenheter inte haft möjlighet att besöka internet alls sista veckan.
Verkar dock som TS enbart är ute för att provocera. (Välbekant fenomen på kattsajterna).
#10 Visst kan det finnas gränser när det är humansat att låta en sjuk katt somna in. Där måste man göra en individuell bedömning från fall till fall.
Att generellt anse att alla katthemskatter med avvikande beteenden ska avlivas är enligt min mening att gå på tok för långt och har knappast något att göra med att höja kattens status.
Vi som jobbar med hemlösa katter vet av erfarenhet att många hittekatter visar ett vad man kanske kan kalla "avvikande beteende" i början. Jag skulle nog vilja vända på steken och istället kalla det ett normalt beteende på en onormal situation. Dessa katter har nämligen varit utsatta för extrem stress under sin tid som hemlösa. Det här beteendet försvinner dock i 98 fall av 100 med lite tid och tålamod. Det är det vi arbetar för på den här sajten att ge dem livet tillbaka - inte att ta det ifrån dem.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Läste tråden med mycket nonchalans och oacceptans i en del inlägg och undrade då förstås vem som skulle bedömma det avvikande beteendet på katten, vilka kriterier som skulle gälla.Det är väl känt att en bedömning av vad som är normalt eller avvikande beror på den som bedömmer.Det kan ju också vara så i vissa fall att det är kattens omgivning som är det avvikande.
Bra att det finns utbildade veterinärer.

Jag tycker hela tråden där spårade ur totalt. Jag är ingen "kattmänniska" och min kunskap om katter och deras beteende är väldigt begränsad. Däremot är jag råttuppfödare och har varit aktiv både i Råtthjälpen och privat med att ordna hem åt utkastade tamråttor. Många ggr har de utkastade djuren beteenden som man aldrig skulle acceptera på en råtta som fötts hos en seriös uppfödare och bott i ett bra hem. Men djur som blir utkastade blir ju självklart xtremt påverkade och stressade, och med tålamod brukar de flesta faktiskt bli bra råttor efter ett tag, ibland har värsta bitråttan som knappt gått att hantera förvandlats på bara några veckor till en supergo familjemedlem.
Så jag tycker verkligen inte man kan bedömma ett beteende förrän djuret fått ett hem, tid och omsorg. Det tar tid för djuren att bygga upp förtroendet för människor igen.
Men, ibland kan jag tycka att man inom många djurhjälpsorganisationer anser att djuret ska leva till vilket pris som helst. Och då anser jag att det blir fel. Kan inte djuret få ett liv med kvalite och trygghet, kan jag tycka att det ibland är humanare att avliva, samma om djuren måste genomgå långa plågsamma behandlingar, ett exempel är ju katten med titanben som det skrevs i en tråd här.
Eller att man ger katter med cancer cellgifter. En människa kan ju berätta hur den påverkas av denna typen av behandlingar och också välja att inte ta eller fortsätta en svår behandling. Medans djuren inte har den möjligheten.
Alltså, hur kan man bara bete sig så i en diskussion på öppet forum? Jag hade skämts…
Har man förmågan att vagga in ett djur i trygghet så är det väl klart att man ska prova.
Det borde finnas många fler djurpsykologer som skulle ha hjärtat på rätta stället och verkligen engagera sig i att engagera ägaren/ägarna till att få djuren att känna trygghet. Som vissa skriver i tråden så finns det ju inavel, medfödda hjärnskador osv och då kanske det i många fall är bättre att låta dem få ro och frid i Regnbågslandet…
Jag hade personligen inte brytt mig om att få en anmälan på mig… Jag hade anmält tillbaka… Men, å andra sidan skulle jag aldrig kalla någon för dum eller annat i en kommentar, mer än möjligt mig själv…
Alla har olika åsikter, men om någon skulle vara verkligen dum och elak med påhopp mot mig eller någon annan, så hade jag nog sett till att få personen ordentligt tyst…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Hörde att Anna Lundin avlivar sina katter när de inte jagar möss längre. Vem är det då som har beteendestörningar?
ps Hon ska ha skrivit det i en tråd för ca 1 år sedan, 3-handsinformation.

#15 säg åt henne att kastrera katten så kommer den ju jaga möss istället för att leta killar/tjejer.
#15 Det ska man nog ta med en klackspark.
Det verkar som att det uttalandet härstammar från en historia som innehåller så mycket mer än att bara avliva när jagandet slutar…
Jag vet inte, jag känner inte människan (och ingen annan här inne heller för den delen), men där tycker jag att man kan läsa mellan raderna att det ligger mer bakom.
Jag tycker det är bra att du står på dig. Jag förstår dock inte varför du skulle ha blivit anmäld. Jag kanske har missat något när jag läste…
Man ska hålla sig till sina tankar och värderingar, men inte skada andra med dem. (Invecklat skrivet?)
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.