Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2731 ggr
Naquita
1

"ragdoll" upphittad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna snygging kom till mig idag. Han är okastrerad, tovig och saknar chip:(

I en månads tid har ägare efterlysts, både bland ragdolluppfödare, polis och närområde. Nu ska annons ut i tidningen.

En lugn cool katt som är 3 gånger större än mina egna men ändå undergiven och har sovit sedan han kom:(

Först borstade vi bort alla tovor, upptäckte att han hade brutit svansen någon gång och gav honom stronghold mot alla fästingar och ev. öronskabb:)

Han behöver ett perm. hem om ingen ägare hittas:)

Naquita
0

Undrar om någon saknar mig?

Naquita
0
martdat
0

lägg ut även på raggdoll i fokus, är han rasren så kanske någon känner ijen han, man vet inte,, märkligt med chippet dock, men jag hörde av en vars katt tappade chippet strax efter de kom hem från chippningen, nu ramlade det på golvet så det sågs emn annars kunde man ju gått i godan ro o trott att katten var chippad,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Naquita
0

#3 Han hade en tråd där men de tog bort tråden när de fick veta att han inte var chippad, han dög inte när han räknades som huskatt

Thaeri
0

Lägga upp på kattforum.se?

martdat
0

#4??Rynkar på näsanmen,,,, han ser faktiskt rasren ut,,,,,speciellt som han är såstor tänker jag,, , jaja , du försökte i allfall,,,, söt kille,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Puma77
0

Dåligt att tråden togs bort. Bara för att han inte är chipad behöver inte betyda att han inte är rasren. Inte lätt att höja kattens status när man blir motarbetad av de egna.

Besviken:(

//Pia

Mona22
0

¤4 Min systers kattungar blev chippade och 3 veckor senare vid nästa vaccinering så fanns inte chippet på en av dem kvar. det hade trillat ut direkt efter de hade satt i det. Men de var inte mindre raskatter för det.Förvånad

dåligt att ta bort tråden för det.Obestämd

Alexej
0

Skrev en ny tråd där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vilda-hilda
0

Mycket bra. Det kan ju som sagt vara nån som är väldigt ledsen över sin saknade kisse.

Nalle

Lena
0

Stackars kissen! Skönt att han är under tak nu i alla fall.

Ragdoll iFokus har den policyn att de tar bort allt som har med hittekatter att göra. Råkade själv ut för det när jag skrev om Katthemmet Kompis brand. Fick inget PM heller och hörde då av mig till sajtvärden för att höra vad som hade hänt med inlägget. Då upplystes jag om denna policy.

Vi kan ju lägga ut den på Katter iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Missannas
0

Vad är syftet med en sådan policy undrar jag…

Dessutom är det en rasren ragdoll, en blå bicolor, som säkert är saknad av någon.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lena
0

#12 Måste erkänna att jag har lite svårt att förstå poängen med denna Policy. Man menade att det kunde vara oseriöst med den typen av inlägg och hänvisade i sin policy till oss här på Hittekatter iFokus när det gällde hemlösa katter.

Obestämd

Varje iFokus sajt sätter upp sina egna regler och sin egen policy. Det får man förståss acceptera. Men i det här fallet, när det faktiskt verkar vara en Ragdoll, tycker jag ju att det blir lite knepigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Naquita
0

ja igår hade jag dessutom en uppfödare av ragdoll hemma som bekräftade att han såg ut som en fullt utmaskad ragdollhane. knallblå ögon, fin maskning.

tråkigt, men jag letar efter ägaren någon annanstans.

David
0

Jag har skickat PM till Alexej om tråden, tar gärna emot funderingar/tips på förslag/andra regler för Ragdoll iFokus via PM, så slipper vi ta den diskussionen här.

Det ser däremot absolut ut att vara en Ragdoll, en brun bicolor (tycker den är för mörk för att vara blå) 

Tyvärr är den med all sannolikhet inte uppfödd av en seriös uppfödare, då alla sådana måste chip-/idmärka katterna för att få stamtavla, och då blir det mycket svårare att hitta ev. ägare, eftersom det troligtvis inte heller är en seriös ragdollsällskapskattsköpare som är ägare.

Är med all sannolikhet en "blocket-katt". Var hittades den någonstans? Vet att det har varit några som annonserat ut "renrasiga" Ragdolls på blocket i Skåne för ett par månader sedan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Naquita
0

Puttar för sötnosen!

Marrics
0

Den är blå David det är jag som har varit och tittat på honom:-)

Stamtavlan får man ut utan att idmärka men dom flest chipar sina katter innan dom flyttar men inte alla. Jag vet dom som har sålt sina katter ochipade med stamtavla. Då får man chipa själv.

Chipet kan som dom säger här ovan vara borta. Men troligast är han nog utan stamtavla= huskatt men en väldigt trevlig sådan. Jag glömde varna dig Emma risken är stor att du behåller han:-)

Jag gissar hans ålder till 2 år. Jag vet av en kull som såldes i Karlskrona som var utan stamtavla. Kan vara från den kullen. Nu får vi se vad annonsen ger. Annars är det nog inga problem att hitta nytt hem till honom.

Icna
0

men måste katten verkligen vara id-märkt för att ha stamtavla, men maine coon var inte id-märkt med hade stamtavla endå, vilket jag tyckte var konstigt, men stamtavla fanns endå

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

David
0

#17 och #18.

Det går att få ut en stamtavla på en kattkull utan att id-märka katten, men du kommer garanterat att få en fråga ifrån SVERAK varför de inte är id-märkta. Och jag vet ingen seriös uppfödare som inte id-märker sina katter, varav just mitt påstående att denna kisse inte kommer ifrån en seriös uppfödare, och då blir det ju genast mycket svårare att hjälpa den hem, om den har ett hem.

Är den här kissen kastrerad?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Naquita
0

#19 står redan i första inlägget att katten är okastrerad:)

ElHeMas
0

Bara för vetskap så kan faktiskt chip bli avmangnetiserade också så det inte går att läsa av dem, det har jag råkat ut för men min tjej är ju lika mycke raggis ändå…..

Vi har ursöta bebisar !!!!

Naquita
0

#21 inte enligt ragdoll ifokus:(

Mona22
0

#22 då har de ingen koll alls verkar det som. klart de kan sluta funka även om det är ovanligt.Obestämd