Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2313 ggr
Allamej
0

Snälla hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skriver detta här inne eftersom jag har svårt att tro att det skulle finnas kunnigare folk någon annanstans.

Jag får ta allt från början tror jag så att ni ska förstå mitt problem.

Min älskade katt Mimic satte min kärlek för henne på prov ordentligt de första 5 åren av sitt liv. Hon pissade på allt. Det är inte att hon är sjuk pinkande, inte löppinkande utan enbart för att jävlas med mig pinkande.

Orsaken till att hon slutade för 5 år sedan var att hon pissade i min och dåvarande sambons säng, hans gammelkatt kände det och blev rosenrasande och gav henne en omgång som tja… jag misstänker att det är nu hon har glömt den…

För nu har hon satt igång igen.

Först min tröja, sen mitt överkast, min vardagsrumsmatta och en kudde… Kom på henne inatt när vi skulle lägga oss att hon ställde sig i pissposition bakom dörren i sovrummet. Ut åkte hon och raskt in på toa… Jag satte henne i lådan, och Mimic blev bara surare och surare… Hon pissade inte där och då men hennes sovrumsprivilegier är nu förverkade….

Jag pallar inte en vända till…

Hon har god och bra mat, rent vatten, ren toalåda, en kompis som hon avgudar…

Jag fattar inte varför hon gör så här! Vem vill ha en katt som pissar inne? Och ingenting funkar på henne… Ättika- då går hon någon annanstans. Likaså med alla andra saker som är till för att avskräcka eller på något sätt inte vilja pinka där…

Ingenting har förändrats, nada… Och hon pissar ju på lådan majoriteterna av gångerna… det är nån gång var eller varannan dag som hon gör detta….

Hjälp snälla… Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju unna lita på henne och slippa detta problem. Jag har inte råd att köpa nytt för att katten har marinerat det…

Hon är nu 10 år. Hon är den som inte hänger på elementet

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Kittekatten
0

Om katten hållt sig rätt i fem år så måste något vara fel, något har hänt, som gjort att hon börjat igen. Börja kolla upp henne hos veterinär så att det inte är sjukdom som ligger bakom, hon är i alla fall 10 år. Annars, har något förändrats i hemmiljön? Nya saker i hemmet, ommöblering, byte av sandsort, går hon ute så något där kan ha skrämt henne? Har katterna varit ovänner, haft mycket folk hemma över jul, alternativt har ni varit borta mycket? Har ni en låda eller flera?

När sjukdom uteslutits är det rent detektivarbete för att komma på vad som felas, och ibland kanske man aldrig kommer på vad som var problemet men en till låda t ex kan lösa problemet för att det då är lättare att sätta sig i den (om den står centralt) än att hoppa upp i en soffa eller säng. Hoppas ni hittar vad problemet är.

Jenna-Gun
0

Jag utgår från att hon är kastrerad.

Hon trivs kanske inte . Något i hennes livsrytm är förändrat.

Gissar att du får många bra råd av andra mer kunniga här inne.

Jenna

JosephineF
0

Jag skulle nog råda dig till att gå till veterinären och kolla om det finns fysisk anledning till kissandet. En katt kissar inte för att jävlas, det ordet finns inte i deras vokabulär. Är hon kastrerad?

Artiklar att läsa;
När katten inte är rumsren Feliway vs Felifriend

Allamej
0

Nej hon är inte kastrerad… Jag frågade veterinärer över hela stan om det skulle hjälpa att kastrera henne förra vändan med pinkande men dom mer eller mindre avrådde mig ifrån det och sa att det bara skulle göra det värre….

Enda som hände vid jul var att min mamma kom hit… och det har inte satt igång en pissorgie tidigare…

Att jävlas inte finns i vokabuläret… då har ni inte träffat någon som Mimic… Hon smyger inte med det direkt… Inatt satte hon sig i pissposition mitt framför ögonen på mig. Hon ville att jag skulle se.  Efter att hon fick stryk förra vändan började hon, enligt henne att kissa fult ute på gården (bodde på landet då), jag hade inga problem med det utan hon ville bara visa att hon pissade "fult" Hade hon inte publik så lät hon bli…

Mimic är innekatt, trivdes aldrig ute när vi bodde så att hon kunde gå ut… Hon och Skrutt gosar, myser och leker är allmänt gosiga med varandra, så jag tvivlar att dom skulle vara ovänner.

Men jag ska boka tid med veterinären… Jag måste ändå sterilisera Skrutt, viss kan dom göra det när hon blivit 10 månader? Och kastrera en råtta… Lika bra att ta allt på samma gång…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

JosephineF
0

Avrådde veterinären dig från att kastrera katten???? Suck..

Alexej
0

Men katter kan inte prata bara visa och just att hon kissa demonstrativ framför dig ett hennes sätt att prata med dig. Det är nånting hon vill. Du måste bara gissa till dig nu vad det kan vara. Det är som ett ett småbarn som gör dumheter för att få uppmärksamheten från vuxna. Nånting har blivit fel i hennes värld.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

jag tror  hon   protesterar  mot något, eller   har  hon kanske  ont  någonstans, pröva  att  massera magen på henne

Alexej
0

Fattar inte heller det med veterinären. Ingen katt mår bra att löpa utan att få stopp på det. En löpning är inte kul för en katt och påverkar helt klart negativ. Många kissproblem kommer just genom att katten inte är kastrerad eller har fått stopp på sin löpning genom en hankatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut
0

Förstod jag rätt så är båda dina katter inte kastrerade? Det kanske det som är felet. Så kastrera båda två så kanske det hjälper.

miranda1
0

börja med att utesluta (eller fastställa) medicinska orsaker som urinvägsinflamation, grus o.d.

Allamej
0

Japp vetten sa att honkatter är benägna att Börja pissa inne när man kastrerat dom och om dom redan gör det som i Mimics fall så kommer det bara bli värre.

Än så länge är inte Skrutt kastrerad men det är bara en tidsfråga (dvs. när vetten kommer tillbaka efter sitt jullov) innan jag steriliserar henne.

Mimic löper inte eftersom hon går på promon, och av samma anledning så masserar jag hennes mage så fort jag kommer åt för att kolla efter ev. tumörer.

Jag förlorade ju min älskade Maya, inte till juvertumör utan i magen…så jag är en smula paranoid.

Men att det skulle vara något fel på henne… det var inte det förra vändan hon pissade överallt…. Sen ett uppehåll på 5 år och så nu detta…. Ska jag vara tvungen att låna en supergrinig toalettfaschist till kattgubbe att räta ut henne igen?

essut
0

Jag tror att din veterinär har fel, det kan hjälpa att hon blir kastrerad. Om katten var min skulle jag göra det.

Tänk på att Mimic kan få juvertumör om hon går på p-piller hela livet. Så kolla upp om hon har fått det redan..Tycker så synd om henneGråter Låt inte nån skrämma henne det tycker jag är fel..

Lena
0

#4 Svaret är enkelt som korvspad. Om du kastrerar katten kommer hon att sluta kissa på det här sättet. Din veterinär måste vara oerhört okunnig på katt om han säger att det inte hjälper att kastrera henne. Det är det första man tittar på om en katt kissar på fel ställe. Att en katt kissar fel av ren jävelskap är inte sant. Det beror alltid på något.

Här är de vanligaste orsakerna:

1. Katten är okastrerad
  2. Katten är sjuk
  3. Katten protestar mot att något är fel i omgivningen; toalådorna görs inte rent tillräckligt ofta, fel sand i lådan, katten vill ha två lådor, förändringar i familjen/miljön som gör katten stressad.

I ditt fall hittar du som sagt svaret på problemet redan i punkt 1. Du ska inte lita på din veterinär i det här fallet för det han säger stämmer inte alls.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

stumpan-59
0

Jag hade samma problem med en katt ,hon satte sig överallt, detta höll på i ett år innan min sambo fick nog o sa att vi skulle ta bort henne,jag hade provat allt trodde jag utan att det hjälpte,som ett sista försök tog jag ett kompostgaller,ett sådant som blir som en bur på 90*90 cm ,la en skiva över ,den får man sätta fast på något vis, satte in en kattlåda , vatten o mat resten av botten la jag som liggunderlag för henne,jag lät henne vara där i 3 nätter .på dagarna var hon ute ,sista natten tog jag en använd kattlåda ,det är nog 6 år sedan har det aldrig hänt en olycka ens, tror nog hon behövde komma över någon spärr hon hade mot kattlådan eller nåt, detta räddade nog livet på henne ,för min sambo hade fått nog.grejen är ju att hon knappast sätter sig o kissar där hon ligger man ger ju inget val förutom kattlådan.    Detta kan man ha efter att man kollat allt byte av kattsand .rena kattlådor ,om katten är frisk osv  hoppas det löser sig

Allamej
0

Hon kommer ju att få följa med till vetten… Om det inte är något fel på henne och jag steriliserar henne och jag kommer hem och det blir sju resor värre… Vad f*n ska jag göra då?

Kittekatten
0

Nu ser jag en annan sak, den andra katten är 10 månader. Det kan vara det som är orsaken också, om det inte är någon urinvägsinfektion. Liten har blivit stor och börjar antagligen bli könsmogen, vilket påverkar dess rang, vilket i sin tur påverkar den äldre katten. Hon kanske känner att hon måste markera revir för att hålla den yngre på plats. Om de delar låda så kan hon känna sig undanskuffad om den yngres doft finns där, så även det kan vara en anledning.

Och nej, jävelskap finns inte i kattens vokabulär, de är inte lika komplexa varelser som människan. Du tolkar det som jävelskap, men katten försöker bara tala om att det är något som är fel på det enda sätt den kan.

Ankie
0

# 15 men då får du ta det då, ta detta en gång nu med kastration och se vad som händer. Lycka till med kissen!

Lena
0

#14 Enrumstricket är en effektiv metod för att lära en katt att bli rumsren.

#15 Om hon nu skulle fortsätta kissa fel efter kastreringen så följer du exemplet i #14 . Det står även i artikeln; När katten inte är rumsren som du har länk till i #3. Men det första man ska göra är att kastrera sin könsmogna kisse. Annars hjälper ingenting, så länga hon inte är kastrerad får du räkna med att hormonerna spökar och gör att hon kissar på fel ställen ibland. Det är lika dant med hankatter och är ett naturligt beteende för att locka till sig katter av det motsatta könet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut
0

Det verkar som du inte vill lyssna på oss ang. Mimic. Du tror på din veterinär fullt ut..

Jenna-Gun
0

Kastrera (Inte sterilisera) båda katterna så är problemet säkert borta.

Allamej
0

Det är inte att jag inte vill tro er när det kommer till vad vette sa om kastrering och pisseri… det var bara att det var 5 st olika veterinärer som sa det när jag frågade i Skellefteå och även vetten här i Lycksele har sagt det… Det är ju inget jag vill tro men när 6 olika veterinärer säger mer eller mindre samma sak så börjar man ju fundera. Men, jag ska beställa tid för tre kastreringar så fort det blirvardag igen… 2 katt, en råtta… Hoppas jag kommer hem med allihopa också… Ja, jag är fruktansvärt nervös för att låta någon skära upp mina djur.

Misan
0

Självklart tror man på sin veterinär, det vore konstigt annars. Det är inte förens man har gått på smäll efter smäll som man börjar tvivla och inse att de inte kan allt och gärna håller kvar i gamla kvarlevor från 1800 talet.

Har man hållit på ett tag med framför allt hemlösa katter så kommer man snart underfund med deras kunskaper och vilka man kan lita på och tro på. En normal människa skulle aldrig misstro sin veterinär.

Jag håller med alla här att ta henne till en veterinär och be dem kontrollera så att hon inte har fått några medicinska problem, kastrera henne och ungkatten och håller tummarna för att det löser problemen, annars finns det massvis med bra råd att få

Lycka till

Lisa

Maria
0

Håller helt med dig. Jag har visserligen två hanar som det skiljer 8 månader på. Moritz den äldste var kastrerad när Lorentz kom. Vi var noga med att kastrera "nye" Lorentz ganska tidigt så att han inte skulle bli könsmogen och på så sätt skapa oreda i rangordningen. Veterinären höll  med…

Jag kan tänka mig att rangordning fungerar likadant för flickekatter…

/Maria

Ankah
0

Kan ju kanske vara så at veterinären inte vill LOVA att det löser problemen, eftersom kissningen KAN ju ha andra orsaker och då vill de inte att du ska känna dig lurad att betala över tusen spänn och tvingat din katt genomgå operation utan att det blev bättre. Nu är ju kastration väldigt bra att göra ändå, även om det skulle visa sig att hon egentligen är sur på den nya soffan eller vad det nu kan tänkas vara… (Ibland kan det kattliga sinnet, i alla fall för mig, verka mycket mystiskt - lika bra att bara lyda…)

JosephineF
0

#21 Jag var jättenervös när jag kastrerade min Sigrid i somras! Kände mig som en bödel som skickade iväg henne för "lemlästning". Men det gick så bra! Se bara till att du behåller kragarna på katterna sedan så dom inte slickar upp såren, lite beroende på hur stora ärren kommer att vara och hur intresserade dom är av att slicka, det märker du! Vissa har inte krage på alls, men jag skulle inte våga chansa, iaf inte första dagarna!

Vi håller tummarna här för att kastreringen fungerar, veterinären undersöker katten innan också så beskriv problemen! Lycka till!

Allamej
0

Bara en liten fråga till… Någon som vet vad det kostar hela kalaset? Kan man få mängdrabatt? Jag menar, han kommer ju att få kastrera hela dagen…

Mona22
0

#26 kastreringen i sig tar nog bara 15- 20 minuter eller så. det är uppvaket som gör att kissarna får stanna kvar. men  vissa veterinärer låter en ta hem sina kissar på en gång men det är nog bättre om de får hålla koll på dem.

fråga om ni kan få rabatt efterssom ni har två.

Kattolin
0

#16 Även min tanke var detta med en könsmogen ungkatt i hemmet. Absolut något som kan påverka den äldre kissande katten. För övrigt håller jag med om samtliga goda råd som lämnats i denna tråd!

Lycka till!

evamojje
0

Efter att ha läst tråden och så insett att du har en ny tillskott på 10 månader i huset som antagligen har blivit könsmogen *L* och antagligen går och sprayar och gnider sig och sprider allmän väldoft som katter känner *L* så är det nog det som fått din dam att börja kissa inne igen. Och lösning är kastrering av båda.

När det gäller att 6 veterinärer har sagt att det är värre med kastrering så förstår jag inte alls. Vad hade dom för lösning till dig då när du sökte?

I vilket fall så har även veterinärer utvecklas dom senaste åren så förhoppningsvis så får du hjälp i vilket fall, för till veterinären tycker jag att du ska oavsett.

Och jag tvivlar på att du får mängdrabatt. Att folk kommer in och kastrerar 2 katter på en gång är inte direkt ovanligt *s*.

Jag hoppas att råden i tråden hjälper dig.

//Eva

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Debattia
0

När min gamla honkatt blev könsmogen började hon kissa i min säng.Jag kastrerade henne och sen har det aldrig hänt mer. När mina två hankatter blev könsmogna så började dom kissa ,helst på plastpåsar, har aldrig mer hänt efter kastreringarna av dem. Min veterinär sade att efter kastrering brukar dom sluta kissa överallt. 

Jag tror också att den andra katten börjar bli könsmogen, men helt klart ska sjukdom först uteslutas.Det kan vara första symtomet på en sjukdom.  Skickar också med några små tips. Kissar dom på ett annat ställe och inte i lådan kan man prova och ställa lådan där dom kissar, går det inte ställa en låda där så ställ eller lägg något annat så katten inte kan gå dit.Kanske inte gillar lukten på rengöringsmedlet som lådan görs ren med, Prova annan sort av kattsand, katter brukar vilja ha varsin toalåda.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!