Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 2088 ggr
karins
0

Avlivning av friska katter

Var hos Djurkliniken i dag för undersökning av sår Stina och Sippan fått på hakan. Fick recept på salva att stryka på. När jag skulle hem med katterna ville Stina inte alls vara i samma bur som Sippan, så jag fick låna en låda där. Veterinären talade om för mig att han nyss hade avlivat en helt frisk katt, som hade legat i den lådan. Veterinären var lite bedrövad över att en frisk katt skulle behöva avlivas. Det kändes hemskt att ta hem Stina i denna låda. Där låg ett lakan den stackars katten legat på och lite kattgodis. det kändes så hemskt. Känner mig väldigt ledsen över att en del människor tydligen inte värderar ett kattliv särskilt mycket.Gråter

Engla
0

Vad tråkigt och hemskt! Tänk vad lite våra katter är värda i vissa människors ögon. Kan ju inte heller vara roligt för veterinären som fick avliva den. Ledsen

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Engla
0

På vilken veterinärstation var du?

vanessa
0

Alltid lika hemskt. Veterinärer i vår närhet ringer oss när de måste avliva en frisk katt. Först frågar de ägaren om det är ok att låta katten leva vidare. Nu hade vi nyss en gullunge, Carisma som var tio månader, som fick leva vidare. Det tog noll sekunder innan hon fick ett nytt hem. Otroligt att folk hellre avlivar än försöker få hem till kissarna och veterinärerna gillar självklart inte att ge död istället för liv.

Titta gärna in under adopterade katter på www.djurhjalpen.nu /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

karins
0

#2, Det var på Karlskrona Djurklinik på Carlandravägen.

Lena
0

Det här att folk avlivar friska katter det tycker jag så illa om så det finns inte ord för mig att beskriva vad jag anser om sådant handlande. Som jag tjatar om så är det inte heller tillåtet i mer civiliserade länder.

#3 Det är jättebra tycker jag när veterinären kontaktar katthem istället för att avliva.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

# 4 Är de bra där? Jag går själv med mina katter till Afvelsgärde.

Ankie
0

Ja det var lika när vi var in med Simon och han skulle kastreras så kom det in en tjej och grinade högt. Jag hörde hur de pratade om att hon skulle ta bort bägge sina katter. Jag kände igen honom som skjutsade henne så jag frågade lite fint vad det var som hade hänt. Han berättade då att katterna skulle avvlivas för att den ena var konstig och det skulle ju ändå inte vara någon som ville ha de. Ja vad säger man?! Hur mycket ska man lägga sig i, jag kan ju inte komma med moralpredikningar när vi står inne på en vet.station och det är som det är. Hon hade ju bestämt sig. Vad det lät på honom så var det inte nå speciellt fel på missarna. Jag blev väldigt berörd av denna händelse och ledsen.

Lena
0

#7 Man kan ju ändå säga att man tycker det är fel och ge dem goda råd för hur de kan lösa situationen för katterna istället. Visst kan det vara känsligt men det spelar ju ändå inte så stor roll om man stöter sig med dessa människor. Ibland kan det vara påtryckningar från den ena i ett parförhållanden som får den andra att göra desperata saker. Bara en sådan sak som att de redan innan de ens försökt bestämt sig för att ingen vill ha dessa katter….

Tänk om det fanns en sådan lag ändå som jag är ute efter som förbjöd sådnat här. Fast kritikerna menar att det inte skulle gå i Sverige. Svensken skulle då ta till de mest bestaliska metoder för att till varje pris bli av med sina katter. Konstigt bestaliskt folkslag man tillhör - inte direkt att jag känner mig stolt över att vara svensk när man hör sådant. Som tur är finns det bra människor också även i detta land. :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

#7 Vi skickade en från katthemmet till veterinären för att köpa veterinärfoder. Kom tillbaka med en så söt katt, att vi blev glada och förvånade. Den skulle avlivas, och ägaren stod och grät. Så hon fick katten och pengar för det. Han fick snabbt ett nytt hem. Vuxen och grann är han. Så man kan lägga sig i, om man har plats för kissen. /Vanessa

karins
0

#6 Jag har gått till afvelsgädet förut. Har bara varit på Karlskrona djurklinik 2 ggr med i dag då. Kks. rekomenderade den då de kanske kan mer om mindre djur. Jag kan inte säga om det är någon skilnad. Men vad jag har hört från andra ska Afvelsgärde vara bättre.

evangeline
0

Det är hemskt när det händer. I vår förening blir vi ibland satta i situationen "hämta katten, annars skjuts den". Vad gör man…? Man vill rädda katten men man vill inte signalera att det funkar med utpressning…så man pratar och argumenterar och kämpar som en tok och ibland, men inte alltid, lyckas man.

Vi har pratat med en vet.station här om att de ska kontakta oss om avlivningshotade, friska katter kommer in. Inget är beslutat än, men det känns som en bra idé.

Helen

morgan_kks
0

#0 *suck*, sedan tidigare har vi sedan länge bett både denna klinik samt den andra att kontakta oss när katter kommer in för avlivning och genom åren har vi akut hämtat väldigt många katter som kommit in och som kommit vidare till nya permanenta hem.

Vet inte varför de sedan ett tag inte kontaktat men vi ska göra som så att vi under nästa vecka kontaktar dem på nytt varför de inte kontaktat då Djurkliniken samt KKS har ett mycket bra samarbete.

Karin.s, såg även att du hade ringt mig, kommer inom kort ringa dig för en sak jag vill be dig om.

Mvh
Morgan

vanessa
1

Evangeline, du har så rätt. Man ska inte utsättas för hot och utpressning. Vi hotas jämt och ständigt, fastän man ger råd om hur de ska  göra. Men när de lämnar in till veterinären så är det inte skjutglada otacksamma människor, utan sådana som är beredda att avliva kissen till en ansenlig summa. Veterinärerna brukar ofta föra över pengarna på vaccinering, ev. kastrering, märkning så att vi slipper det. /Vanessa

Sidentass
0

Usch..lika fruktansvärt varje gång man hör ordet avlivning av en frisk katt…om jag vore veterinär skulle jag inte kunna avliva friska djur..så bra att vetten här har som regel att först kontakta katthemmen iallafall…

Evangeline..förstår att det är ett mycket svårt dilemma när ni får ta emot samtal som är mer eller mindre utpressande…oj..jag vet inte hur jag skulle klarat upp det…vilken svår sits det måste vara..

Sidentass

Lena
0

#11 Synd och skam när folk beteer sig på det sättet och kör med hemska utpressningsmetoder. Verkar vara väldigt vanligt också dessvärre.

Vilken värld vi lever i.

//Lena

Hawknestgrove
0

LEna, tyvärr, så verkar svenskar bestialiska i detta fall. Tyvärr, så beklagar även de norska veterinärerna i många fall den nya lagen, på precis samma grunder. De få ju se efterverkningarna….Missförstå mig inte, men jag har inte höga tankar om folk i allmänhet, när det gäller katthållning. Därmed inte sagt att jag förordar avlivning, absolut inte! Det är det nästan sämsta alternativet. Det allra sämsta är att bara släppa ut kissen och låta naturen ta ut sin rätt… Hur mycket ser man inte av det? Här uppe finns absolut inga katthem. JAg blir så himla illa berörd, när jag får läsa om att fiolk bara avlivar och vet samtidigt, att här finns inga alternativ!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Ska man avliva sitt djur ska man åtminstone göra det på ett bra sätt. För jag håller med om att släppa ut katter med mera, är inte bra. Folk vill inte skjuta sina hundar, hästar eller andra djur - utan just katter. Det är det riktigt sorgliga i det hela. För de ska ha samma värde som jakthunden eller lilla knähunden. Men släpps ut, slås ihjäl, gassas ihjäl eller sätts i plastpåsar och slängs. Det är det som är det hemska. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Ja Vanessa, det är det som är den krassa verkligheten i Strömstad, i alla fall. Ok, jag har inte hört någon som gasat ihjäl katter, men jag kanske medvetet har täppt till öronen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

karins
0

Jag har nu skickat ett brev till Karlskrona djurklinik, i förhoppning att de kontaktar kks. innan de avlivar en frisk katt.

Alexej
0

Bra#19!

Det är de små saker, skickar iväg ett mail t.ex. som gör så mycket. Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#16 Alternativ finns det alltid bara folk är öppna och vill ta dem till sig. Men det finns ett ordspråk som lyder "men ser inte skogen för alla träd" eller "man ser inte horisonten för alla moln". Trots allt finns skogen där likaså horisonten, detsamma gäller andra bättre alternativ än att avliva friska sällskapsdjur, duma dem i skogen och allt vad som svensken gör med berått mod. Ett alternativ heter KASTRERING. Det är inte ett omöjligt alternativ. Vi har alla olika val som vi kan göra.

#19 Bra initiativ!

//Lena

[aysun]
3

det er jätte hemskt å avlive fult friske katter og andre djur. vi människor de fleste av oss människor på jorden setter inget värde på det som är så enkelt og så värdefult, som våra djur og våran natur. det enda som verkar värdefult er våran iphone,ipad osv.osv…..tråkigt.

Hva jeg mener med enkelt är at det er lätt at ta hand om et djur, den vil bare ha mat, vatten og kärlek akkurat som oss människor. Likeså med naturen, hålla naturen rent är inte svårt ta med skräpet hem istället for å slenge det ute i naturen.

En av mina tidligare arbets kollegor, jeg var ny anställd då så jeg hadde inte så bra kontakt med henne men jeg fikk höre at hun hadde avlivat sina 2fult friske katter for at hun ikke kunde ta hand om dem, hun var mkt. ute på resande fot og annat. Hun avlivade dom for at hun inte visste med 100%säkerhet om dem kom til et godt hem eller inte. Eller så var det bare en ursäkt for at hun inte orkade läte etter et godt hem til dom.

Lena
0

#23 Ja du det är nog allt för vanligt att folk helt enkelt följer minsta motståndets lag och avlivar med alla möjliga slags ursäkter. Och i Sverige är det ju tyvärr helt okey att göra så. Inte många som verkar tycka det är fel. Det hade dock inte gått vägen i Nederländerna. Där finns det nämligen en lag som föbjuder att friska sällskapsdjur avlivas.

Mona22
2

Visst är det tragiskt att friska katter tas bort men hellre det än att de slängs ut och går ett ovisst öde till mötes. Kanske med massa lidande, kattungar, våld osv. Självklart ska man försökt omplacera och gjort allt i sin makt innan man tar det beslutet.

[aysun]
0

där kan jeg hålla med om. Skulle jeg ha en katt og som av olika svåre omständigheter gjorde at jeg inte kunde ha katten lengre skulle jeg i förste hand forsöke omplacera den, men då etter at ha kollat den nya ägaren även varit hemma hos dem samt begärt at jeg fikk brev eller kort ang katten. Men det er jätte svårt det der, tenk vad katten skulle undra först får den massor av kärlek og allt annat også plötselig är det mindre eller inget alls av något. usj, stakkars liten, svårt det der.

Lena
4

Vi behöver ha en rejäl attitydförändrig till stånd i det här landet som får folk att förstå att det är ett ansvar de tar på sig när de blir kattägare. Att det inte är en slit och släng vara det handlar om utan ett liv 15-20 år framöver. Inte något man tar död på när det inte är roligt längre. Kan man i Holland, Tyskland och Italien så kan man i Sverige. Vi är trots allt inga vilda stenåldersmänniskor längre utan räknas som civliserade i andra sammanhang.

Jag ser det som en viktig uppgift att driva den frågan vidare. Att inte sitta och tycka att det kan allt vara okey att ta död på den friska katten i alla fall. Det tycker jag inte att det är. Vi får helt enkelt göra vårt yttersta istället. Har sett så månge exempel på lata kattägare som inte alls gjort mycket även fast de tycker det själva. Folk som hotar med både det ena och det andra för att andra ska ta över deras eget ansvar.

Strängare staff och bättre lagskydd skulle inte sitta fel.