Ha kattunge ute länge?
Hur länge får man låta kattungar vara ute i denna kyla?
Grannens katt har nu varit utanför dörren och jamat i flera timmar. Katten är nu ca 4 ½ månad gammal. Men hon började släppa ut den redan när den var ca 10 veckor.
Då har hon nunmmer ett redan begått ett fel mot föreskrifterna. Man får inte ta en unge från mamman för 12 veckors ålder. Sen tycker jag att du ska ta in katten till dig och anmäla henne för vanvård av djur. Arma lilla krake…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Stackarn, jag hade absolut ringt på och sagt till att katten skriker.

Usch, om kissen skriker och vill in, men inte får komma in, så tycker jag att du ska ta in den till dig.. Om du har möjlighet..?
Sen hade kanske ett samtal med grannen varit på sin plats. Säg att blir det inte ändring på det här så anmäler du henne!
Pälsbollarna i Höganäs
Jag har en make som är super allergisk mot katt. Vi är flera grannar som tycker hon har den lilla ute alldeles för länge. Vi får gå ihop oss om detta.
Ja gör det. och kan inte någon annan i så fall ta in den? för den blir ju dålig…….

Få dem att åtminstone bygga ett varmt o skönt katthus som hon kan gå in i på dagarna om hon fryser!
#6 Som en hundkoja då? Kanske jag kan bygga och springa över med, samt dra info om att katten bör kunna komma in när den varit ute en stund….
En 4-5 månaders unge gör inget ute den här årstiden
Kan berätta att NU kom dom hem från arbetet. Dom måste alltså ha släppt ut katten imorse/förmiddags och släppt in den först nu.
Gå in dit och tala om hur katten vrålat hela dagen och att fler än du är orolig över kattungen.

Stackars lille kissen…så får inte djur behandlas, förstår inte hur folk tänker i denna vinterkyla…hoppas någon kan ta in missen snart..sen behöver ju ägarna få veta hur kissen fryser så att det inte upprepas flera gånger..
Vilka dj-a idioter! Låta sin lilla kattunge vara ute ensam i kylan med alla faror som hotar, I FLERA TIMMAR!!! De borde anmälas eller hotas med anmälning till Länsstyrelsen! Bra att du och grannarna ingriper.
Kan någon granne ta in katten om det händer igen? Bor ni i flerfamiljshus så kan ni ju ta in den i trapphuset åtminstone.
En bra färdig kattkoja kan man köpa här www.kattkoja.se
Tyvärr så är det hyreshus med flera lägenheter varav jag själv bor så att vi har egen ståltrapp och altan/balkong. Katten brukar sitta och tigga om att få komma in till oss. Tyvärr så kan jag inte ta in den eftersom min make är väldigt allergisk. Jag har sagt till dom första gången att jag helst inte vill ha den på våran balkong då maken inte tål den. Dom bara tackade att jag kom med katten och stängde dörren.
JAg ifrågasätter om det ens är lagligt att göra så….. och kan ni gå ihop flera grannar, så är ni starkare. Det ädär är ju djurplågeri/vanvård. Ring LST och fråga om det är tillåtet…Vore ju det bästa om katten "försvann"
men då skaffar de väl bara en ny att plåga…..en liten fin anonym insändare i lokaltidnignen kanske?????
#14 Ja, bara försvinna vore nåt…haha. Ska fixa detta på nåt vis. Katten måste ju frysa nåt fruktansvärt dom timmar den är ute. Jag fryser ju genom jackan efter ca 30 min.

Stackars katt. Typiskt folk att tro att en katt klarar sig alltid. Den fryser ju!! Det är ju iskallt ute. Bara för att de har päls klarar de ju sig inte hur länge som helst. Katter är inga magiska djur. Fy för såna folk!!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Frågan är, kan man göra något åt det förutom att ta in den lille?
här är en liknande historia! och tydligen finns det regler!!!!

#0 Har du anmält till länsstyrelsen? Du kan vara anonym. Hawknestgr har postat en länk till LT om du går in på länken i #18.
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
kan lägga den här med….
Du öppnar den här och sen kilckar du på ditt län…..
En till som ville ha katt, men inte kan ta ansvar, man blir så arg och förbannad. Nu skall det bli över 20 grader kallt ett par dagar igen och jag tror inte att en så pass liten kisse klarar av att vara ute 8-9 timmar ute. Hoppas ni tar en pratstund med denna oansvarige ägare och berätter att ändring sker med det snaraste. Jag törs nog inte berätta vad jag hade gjort här. Berätta gärna hur detta fortläper och går.

Hur är det med mat och vatten? finns väl knappt mat till en utekatt nu och vattnet lär ju frysa direkt
tänk att inte folk tänker längre än näsan räcker, men de gör ju det enkelt för sig. Bara slänga ut katten och åka.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Stackars lille katt! Bra att du reagerar.
För någon månad sedan hittade jag en vilsen, gnyende liten misse på 10-12 veckor. Ägarna hade köpt honom vid 6-8 veckor (fick olika bud..) Han hade också blivit utsläppt, skulle vara utekatt. Jag hittade honom några hundra meter ifrån E18…
va f*n ska man då med katt till??????
Ja att "nappa" den och finna ett GOTT hem, kan ju vara något
Om nu kattägaren är dum nog att inte inse vad h*n utsätter stackarn för.
Det kan ju bero på okunskap? Nonchalans?
De är väl less på katten som de fick i somras… den är ju inte lika gullig längre?
Vi hade ett liknande problem här förra vintern. Jag fick veta av en granne att en yngre donna släppte ut sin unga misse i gryningen varje morgon innan hon stack iväg till jobbet. Jag spårade upp hennes arbetsplats och ringde och pratade med henne men hon var inte mottaglig. Sa att katten ska vara och förbli utekatt och att han därför måste lära sig tidigt att klara både stadstrafik och väder och vindar. Hävdade också att hon tyckte det var djurplågeri att ha innekatter!
Termometern visade på ca 20 minus och en tvär nordan blåste genom märg och ben den dagen då missen "försvann". Enligt uppgift frös missen så han skakade i sin fjuniga bebbepäls och faktiskt hoppade rakt in i famnen och borrade sig in och under den varma täckjackan på den lite äldre donnan som kom och hämtade in honomn. Han bor nu hos en kattvänlig familj en bit bort och är en mycket älskad, trygg och maffig pojke idag (har jag hört…). Om den yngre, korkade donnan har saknat och letat efter sin misse vet jag faktiskt inte.
Jag föreslår att du, iurochskur, ev tillsammans med dina grannar ser till att den lilla misskötta kattungen får komma in i stugvärmen bums medetsamma. Anser att familjen ifråga har förverkat sin rätt till missen. Kurage och civil olydnad när det gäller livet på en försvarslös småis är det bästa jag vet! Just do it!

Instämmer.
Passa sen snabbt på att märka o registrera den. För det lär ju inte dena dam ha gjort. Sen kan ju hon komma o försöka bevisa att det är hennes katt. Vi är nog många som gärna ljuger om att ha "sålt" den till ny, ansvarsfull ägare. Tror ju knappast att polis skulle misstro tex en göteborgare som påstår sig ha sålt en halvvuxen kattunge från sin mosters gård som hon själv inte kunde ha kvar pga osämja i sin egen kattflock (min kära granne ställer gärna upp o backar upp den storyn!) till denne nye ägare. Så behövs det så ställer åtminstone jag upp som fiktiv fd ägare o säljare. 
Innan man tar en katt borde man iaf prata med ägaren om problemet. Kanske de skärper sig. Risken finns annars att de bara skaffar nästa katt och gör likadant.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hoppas att någon pratar med personen ifråga att man inte kan lämna kissen ute i över 20 graders kyla medan dom jobbar. Frågan är väl var gränsen sedan går, när måttet är rågad så att säga. Ser ni katten ändå gå ute och skriker och vill in, kan ni ta in katten in så den får värma sig. Sedan ringer ni till djurpolisen mig, så hämtar jag katten därifrån.
Grannen har inte varit anträffbar idag, men katten verkar ha fått vara inne idag. Får luska lite mera under dagen då jag ju är ute ofta med min valp.
Det är bra att vissa bryr sig lite, undrar hur världen skulle se ut om vi fullständigt gav fan i det.
Ja pelusa, och Alexej, ni har rätt båda två… Visst är det bästa att katten bara är "borta". MEn samtidigt så finns ju risken som Alexej säger att skräpet skaffar en ny liten. Hur vi än väder oss, så har vi ändan bak….. men jag röstar för pelusas förslag om jag hade blivit tvungen att välja. Följ ditt hjärta!!!!

Hur är det om hon ringer länsstyrelsen, behövs det bildbevis då på att kattungen varit ute?
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
helst……..det underlättar. OCh det syns ju på skuggor och ljus hur länge det är, för man kan ju manipulera med tiden på en kamera.
Ja det är fruktansvärt hur allt för många beteer sig mot sina djur. Man blir arg och beklämd.
När det gäller en ungkatt som får gå ut i den här kylan kan man inte riktigt vänta in att kattägaren ska skärpa sig. Inter när det inte har hjälpt tidigare. Den kan helt enkelt frysa ihjäl under tiden. Man kan då ta in den och samtidigt tala om att man gjort det till dess ägare. Alernativt ringa polisen/Länstyrelsen och anmäla att man hittar en svårt köldskadad katt. Då har man agerat den lagliga vägen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vem av oss vill stå ute i 10 timmar ens i vinterkläder :-( Kanske de som tycker missarna ska vara ute i kylan själva skulle prova på att kura i snön under en bänk i sin vinterjacka….vilket är en jacka mer än kisse har
Jag har en kattunge här med sönderfrusna trampdyna:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#38 Stackare…ska se om jag får mig en titt på katten imorgon om den är ute då med.

Och jag har en kattunge här med troligen förfrusen svanstipp.