Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 236 ggr
Uppkatten
0

Bortsprungna katter - bedrägeri

Med hjälp av AI görs falska bilder som bedragare använder för att pressa förtvivlade kattägare/hundägare med bortsprungna djur på pengar.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1477402-forsvunna-husdjur-anvands-i-ny-bluff-latt-att-bli-lurad

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bortsprungna katter och hundar utnyttjas i en bedrägeriform där husdjursägare pressas på pengar. Läs mer om tillvägagångssättet här.
Vixxen
0

Vilka metoder de kommer på för att luras.

Tarotstollan
1

Varför är vissa människor så vidriga, har inga hämningar och ingen empati?😢👿

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Vargnatt]
2

Bedragare bovar och banditer ligger hela tiden steget före med allt och helt utan hänsyn till både människor och djur utnyttjar situationer det är en hemsk tragisk utveckling vi gått till mötes så känslokallt och ingen respekt alls.

Blir inte förvånad alls över det här har bara inte tänk på det vad gäller djuren och godtroget lägger ägare ut bilder och kontaktuppgifter i hopp om att få tillbaka sina djur eller åtminstone få veta vad som hänt sen blir dom utnyttjade och bedragna på det här viset det är så fruktansvärt tragiskt.

Måtte vi komma tillrätta med alla dom här bedrägerierna dom flesta är uppmärksamma lämna aldrig ut bank ID men tyvärr trillar en del dit. Själv har jag inget telefonnummer eller kontaktuppgifter utlämnade det är så begränsat typ 1177 tandläkare Sas Sj men inte banken vad ska dom med mitt nummer eller epost till dom kan kontakta mig på annat sätt.

Myndigheter så som polis jag skulle även gissa Säpo när vi registrerar kontantkort har inte koll på vilka sen så klart några släktingar och vänner men dom är få som fått numret jag håller stenhårt i det och nyligen bytte jag nummer brukar göra så ibland så även med eposten idag får man försöka med alla möjliga knep och medel.

Har hittills klarat mig bra men för flera år sedan kom en bluffaktura så jag fick ringa till Tyskland allt var i sin ordning och dom tacksamma att jag förde fram att det skickas bluffakturor i deras företags namn.

Det är egentligen inte klokt för ser vi på en händelse där djur sprungit bort då behöver vi kunna lämna kontaktuppgifter men man kan byta sen bara för att vara på den säkra sidan eposten har jag bytt många gånger genom åren medan telefonnumret går det längre perioder med och egentligen ska vi inte behöva hålla på så men jag har inte heller vart utsatt för mycket några försök på telefon som jag blev misstänksam mot men det är längesedan och det har absolut inte förekommit ofta.

Den här sidan känner ni nog säkert till jag har genom åren kollat men hela tiden har det vart grönt på eposten för min del men om det har någon inverkan på bedragare så som i det här fallet har jag noll koll på men man kan få en indikation om mejlen läckt ut där den inte ska sen hur säkert och bra det är nja idag är man misstänksam mot precis allt men jag vill hoppas att det åtminstone ger en viss indikation.

https://haveibeenpwned.com/

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lappar, medium, sökhundar och sociala medier-inlägg. Lotta Malm försöker desperat hitta sin bortsprungna katt Nelly, vilket en bedragare utnyttjade. Genom en AI-genererad bild på katten, försökte han utpressa henne på hittelön.
Vixxen
0

#4: Blä! 🤢

[Vargnatt]
2

Om ni kunde höra mig nu hur svordomarna går ni vill inte ens veta kan jag lova 😡 ursäkta men fy F och mer därtill 😡

Lägg ner all den här möjligheten till sociala medier och det där AI tvi vale milt sagt det ska bort så här kan vi inte ha det.

Någonstans måste det få ett stopp varför reagerar inte samhället det gäller djur det gäller allt vad är det världen håller på med.

Jag är novis jag vet inget jag kan inte ens redigera en bild jag har inget intresse kanske är jag så laglig så jag borde buras in för det.

Jag har fått nog sätt stopp för internet sätt stopp för den här behandlingen av djur och människor.

Internet är ett skithål vi behöver det inte där lurar alla faror varför går vi ens i idet när vi vet hur oseriöst det är jo vi är lurade att tro att allt är sant att det är vår äkta värld i dagens läge grundlurade.

Katten här är ett bevis bort med nätet det ska inte finnas till för alla en gräns behövs alla ska inte ha tillgång där gror och göds tron att internet är något viktigt och bra men vi är lurade inse det 😎

OberonsMatte
2

Om katten har försvunnit är användande av internet och sociala medier fantastiskt!

Det finns inga andra sätt att så snabbt och enkelt nå ut med en efterlysning till lika många människor. Att efterlysning med bild dyker upp i sociala medier är i många fall avgörande för att ev. tips och aktuella iakttagelser ska nå ägaren. När ägaren ser till att hålla efterlysningen levande och uppdaterar med nya ev. iakttagelser skapas ett allmänt engagemang och det är engagemang som behövs för att hitta katten. Genom att sprida efterlysningen på sociala medier sprids den som en löpeld bland fb-användare. Ibland blir engagemanget så stort att det t.o.m. uppmärksammas i övrig media och i hela landet.

Såklart måste man vara medveten om att det finns oärliga personer även på internet och att det är väldigt lätt att vara anonym och påstå saker som inte stämmer. När den som saknar katten skriver att hon anlitat "medium" i sökandet ger det tydlig förhandsinfo om att hon är så desperat/ lättlurad att hon t.o.m. redan har betalat pengar till bedragare.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-05-12 10:37 av OberonsMatte
[Vargnatt]
2

#7: Snabba sätt har du rätt i men hur seriösa är dom ? hur många ska luras av det här och vad kommer efter AI ? jag förlitar mig hellre på dom gamla metoderna före internet för det är ett avskrädes hål som aldrig någonsin borde ha uppfunnits vi har fått många bevis på det genom åren vad finns det ens att ifrågasätta och försvara.

Vi är där nu för vad som varnades för många år sedan och vi är inte ens i mål för hur utvecklingen kommer att ta sin form vi går ett internethelvete och AI-helvete till mötes där inget kan bli trott och äkta vad är det vi håller på med vi talar om våra djur här alla kan vi råka ut för att våra djur smiter fast dom är inne.

Vi måste se klart på det här internet har makten över både våra djur och oss och det ska inte ens finnas möjligheten för varje person att kunna skapa bilder eller falska annonser där måste vi sätta stopp.

Jag ska inte ha friheten inte du heller att skriva allt på nätet dom enda som ska ha dom friheterna är myndigheter men sociala medier med mera ska läggas ner det ska stoppas av många orsaker så här ska vi inte ha det.

Är det något att stå efter nej aldrig i livet ska vi få stopp på det här så ska myndigheter och politiker göra ett internet stopp för oss alla det ska ut ur våra liv.

OberonsMatte
2

#8: Bedragare som ser en chans att tjäna pengar har alltid funnits. Personer som tycker att det är roligt att lura andra "på skämt" har också alltid funnits.

Vilka gamla metoder skulle du använda dig av för att efterlysa en katt? Vilka gamla metoder skulle ev. upphittare eller vittnen använda sig av för att komma i kontakt med dig?

Sajtvärd Katter iFokus

[Vargnatt]
0

#9: Tragiskt nog är det så som du skriver det har alltid funnits men det var inte lika enkelt förr innan den teknik vi har idag men något som gjort framsteg här är lagen om att registrera sina katter där är tekniken till väldigt bra hjälp att kunna läsa av chip och på den vägen kan många katter hitta hem.

Jag använder inga sociala medier endast i fokus och skulle aldrig anlita facebook eller liknande man ser tydligt hur bilder fejkas och används av AI där tycker jag att människan har alldeles för stor tillgång till tekniken den ska begränsas medan myndigheter har tillgång så som exempelvis polis jordbruksverk men även veterinärer eller katthem som kan vara till en stor hjälp för djur som kommit bort att hitta hem.

Problemet är vissa som använder teknik i oseriösa syften inom kriminellt brott med mera inte endast vad gäller djur så det här behöver regleras vem som helst av oss ska inte ha en sådan öppen tillgång vi ser konsekvenserna av det på så många olika håll. Orättvist ja det kan säkert många tycka och det är dom som sköter sig galant men som alltid är det bedragare med flera som förstör och ställer till en jäkla massa.

Nyligen inne på din sajt katter var det en medlem som la ut bilder på en katt annons en Ökenlo med frågan om dom är lagliga i Sverige du var snabb där googlade dig fram på bilden den var använd 2024 om jag minns rätt så katten fanns väl förmodligen inte ens och en bild som använts tidigare 17 000 tror jag det var begärt för den och skulle finnas på Gotland medan du fick fram någon information om en dam på ett helt annat håll.

Det jag vill få fram är det är så oerhört mycket sånt här inte enbart djuren internet måste rensas upp det behöver begränsas vem som helst ska inte ha den här tillgången och minskar våra politiker tillgången lagför det tror jag en hel del av såna här saker minskar men som alltid lär bovar och banditer finna nya sätt ja men då får dom som bestämmer se till att fortsätta arbeta och förebygga stoppa begränsa det är den enda vägen.

Jag är väldigt sträng i sånt här det är jag medveten om men säkerheten måste alltid gå först så det här är krav vi ska ställa på våra politiker både i Sverige och övriga världen dom behöver rensa upp i det här internet träsket allt ska inte vara så tillgängligt som det är idag det är en plattform för bedragare och brottslingar att agera fritt på och så kan vi inte ha det någonstans måste det ageras och begränsa den tekniska tillgången.

OberonsMatte
2

#10: Med tanke på möjligheterna inom dagens teknik och internet är det otroligt viktigt att användare även lär sig vikten av källkritik och medvetenhet om att bilder kan manipuleras. Det är faktiskt något som arbetas med redan på förskolenivå.

När det gäller bortsprungna och upphittade katter saknar myndigheter resurser för att lägga något större engagemang på sådana fall. Katthemmen har fullt upp med katter som saknar ägare och har inte heller resurser att omhänderta/lägga tid på hittekatter som sedan visar sig bo hos upphittarens granne.

För att katter ska vara id-märkta behöver kattägare nås av den informationen och upphittare behöver också nås av informationen att katter kan vara id-märkta. Den infon är lätt att få genom sociala medier. En del (som jag själv t.ex) har t.o.m. skaffat en egen chip-läsare för att kunna vara behjälplig när katter (eller hundar) hittas i mitt närområde. Info om upphittade katter/hundar får jag genom sociala medier.

För ett par veckor sedan skrev en kvinna i en lokal fb-grupp att hon nyss hittat en död katt bakom sitt hus. Jag skyndade dit med min chipläsare, kontaktade ägaren som var på jobbet, så jag tog kattkroppen till närmaste veterinär. Där kunde ägaren sedan ta avsked samma kväll och betala för kremering. Katten hade dött under natten men hade varit saknad sedan i somras, så utan sociala medier hade katten förmodligen blivit liggande där länge (för djur att äta på eller släpa iväg med). Nu var kroppen fortfarande hel och fin när ägaren fick se den och framförallt fick hon ett avslut och slapp undra vad som hände med katten som bara försvann.

Sajtvärd Katter iFokus

[Vargnatt]
2

#11: Jag hör dig och jag förstår dig men jag håller absolut inte med vad gäller sociala medier det ska begränsas och inte vara tillgängligt som det är idag och det ser vi bevis på gång efter annan.

Med dagens tekniska samhälle finns många vägar att gå utan att bedragare med flera ska ha tillgång.

Jag vill ge dig beröm för din insats där med den döda katten och ja det fick ett fint slut om än tragiskt och jag har själv chip läsare ifall en situation uppstår det borde vi alla ha.

Men sociala medier nej den här tillgången ska inte varje människa ha för hur mycket skada har den orsakat och kommer att skada är det så här vi vill se en framtid där djur och människor utnyttjas nej fy fan jag vill det inte jag blir djupt illa berörd.

Veterinärer som utsätts för hat och hot där deras adress namn ja allt publiceras det är banne mig inte ok och det är inte ok med falska djur annonser ursäkta men någonstans måste vi sätta ett äkta stopp så här kan vi inte ha det.

Uppkatten
4

Bortsprungna katter ska kunna återföras till sina ägare med hjälp av ett chip. Men det fungerande inte för Simba som rymde från Helsingborg till Höör. I stället blev sociala medier räddningen.
[Vargnatt]
4

#13: Sånt här är underbart glädjande att se det värmer i hjärtat att det finns fina ärliga människor som hanterar det här rätt 👍och att katten kom hem det känns oerhört varmt och gott 😻

Här har vi ett fint exempel på där person använt sociala medier på rätt sätt men så finns den andra sidan som bara växer och växer ingen hejd på bedragare och något måste självklart göras frågan är bara vad.

Kanske kan legitimering införas med bank ID men hur går det då på ett ställe som här där vi är anonyma. Registrera oss i namn men ändå välja annat användarnamn för den som inte vill använda sitt riktiga namn.

Tekniken finns det måste gå att lösa och jag står på mig i min åsikt det ska begränsas men tycker också att när det får såna här fina slut där sociala medier används korrekt och på ett seröst sätt det känns helt fantastiskt bra.