Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 202 ggr
Uppkatten
2

Överviktig katt - skippa torrfodret

Skippa torrfodret och fixa ett "gym" till din katt ifall den är överviktig.

Övervikt är inte skadligt enbart för människor utan även för våra husdjur.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sa-hjalper-du-din-overviktiga-katt-skippa-torrfodret

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Övervikt hos katter blir allt vanligare och kan leda till följdsjukdomar, enligt veterinären Anna Norlin. Hon rekommenderar burkmat framför torrfoder, ...
Fridaaaa
1

Helt rätt, och skippa "dietfoder".

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thaeri
2

Och om du måste ge torrfoder av någon anledning, håll koll på mängden!

Man måste inte låta det stå framme hela tiden, utan det går alldeles utmärkt att väga upp det och servera tre måltider om dagen eller så, precis som de flesta gör med blötmat eller rå mat.

• Redigerat 2025-06-22 10:55 av Thaeri
Fridaaaa
1

#2 Dock, är torrfoder som att vi lever på mcdonalds, så inte speciellt bra att ge öht

Thaeri
4

#3: Absolut. Men har man en katt vars mage kraschar så fort man ger något annat så…

Jag är den första att rekommendera blötmat och rå mat, men min kisse klarar inte det alls. Jag har försökt och försökt och försökt, inklusive att ge probiotika, men mer än en liten smakbit av något annat än torrfoder och så blir det diarré direkt.

Det riktigt sura i sammanhanget är att hon klarade blötmat jättebra tills jag hade en kattvakt i en vecka som bara höftade istället för att mäta upp maten, så hon fick alldeles för mycket och efter det har det bara inte gått.

Uppkatten
7

#3 Veterinärfoder kan knappast jämföras med mat från Mc Donalds. Och många torrfoder av idag får nog ändå betraktas som bättre än för t.ex. 20 år sedan. Men behöver man få ner katten i vikt brukar blötfoder fungera bäst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
1

#5 All torrfoder är likvärdigt med skräpmat jo. Veterinärer har inga foder med bra innehåll och veterinärer kan extremt sällan någonting kring kost. Detta är inte åsikt, utan forskning och fakta.

Thaeri
7

#6, jag gissar på att du är autistisk och ganska ung?

Jag var som du för 18-20 år sedan när det här med katter var nytt för mig, och allt var jätteenkelt. Men när man väl har haft en katt som måste äta torrfoder för att ens få behålla maten blir saker väldigt annorlunda…

Ta det lite lugnt och läs på om mer än bara de perfekta typexemplen, för jag lovar dig om att ifall du behöver välja mellan "McDonalds" som gör att du får behålla maten, och kronisk diarré som gör att du långsamt svälter, då väljer du "McDonald's."

De flesta av oss här på sajten vet som sagt fördelarna med blötmat och rå mat, men vi är också erfarna nog att veta att allt inte är svart eller vitt.

• Redigerat 2025-06-22 20:37 av Thaeri
91Marran
0

#7: Var har autistisk med detta att göra?

Mvh
Mig

Fridaaaa
1

#7 Jag är lugn. Du är väldigt dömande och överdriver ofta i dina kommentarer, och väldigt svartvit, vilket blir jobbigt och tråkig attityd från din sida mot andra.

Har inte autism eller annan diagnos nej, märklig kommentar från din sida, och ung beror på vad du räknar som ung men 30 +.

Du kanske ska se över ditt egna tankesätt samt sätt att läsa andras kommentarer istället för att försöka lägga det på andra?

• Redigerat 2025-06-23 14:24 av Fridaaaa
Thaeri
1

#9: Du dömer verkligen andra efter dig själv.

Vem av oss sade att "a är samma som b, punkt", och vem sade "jo men vissa använder ordet utan någon officiell definition så här"? Vem av oss har sagt att torrfoder är helt fel att ge oavsett varför och hur man gör det?

Kan du svara på det? Och kan du även säga vilket synsätt är mer svartvitt?

#8: När man är autistisk tänker man ofta väldigt svartvitt, och det fungerar inte alltid så bra när man har med levande varelser som katter att göra. Och jag vet detta av egen erfarenhet, jag är autistisk själv och har fått tänka om rejält ett par gånger när verkligheten krockat med min bild av den.

Som sagt, Fridaaaa kunde ha varit jag själv i när jag var 20-25, och jag hoppas att om hon någonsin hamnar i min sits att hon väljer den väg som låter katten överleva även om kosten kanske inte är helt optimal.

• Redigerat 2025-06-25 04:04 av Thaeri
Fridaaaa
1

#10 Eller inte. Jag tar inte åt mig av ditt skitsnack.

Och sluta ljuga. Jag har inte tänkt "svartvitt" som du påstår.
FAKTAMÄSSIGT är torrfoder skit men INTE skrivit att kattens hälsa ska isidosättas. Det har du hittat på helt själv, så det kan du lägga ner direkt, för det accepterar jag inte att man gör. Så ta av dig offerkoftan och sluta kasta sten i glashus är mitt tips till dig. Är fel person du har hoppat på och ljuger om kan jag säga dig. För du skriver massa saker som absolut inte stämmer.

• Redigerat 2025-06-25 07:23 av Fridaaaa
Uppkatten
3

Jag vill inte ha de här tongångarna på Hittekatter. Tänk er för.

Att säga att torrfoder är skit är att gå för långt, mot bakgrund av den forskning som finns idag. Olika foder kan vara olika bra för olika katter i olika situationer.

Men vill man få ner katten i vikt är blötfoder ofta den bästa vägen att gå.