Utekatt i farlig miljö
Jag möter en katt i en mycket trafikfarlig miljö. Han är där och jagar i kanten av ett stort fält. Alldeles intill är det en stor livligt trafikerad väg. Det hela utspelar sig i en svensk storstad.
Jag ser att det är en van utekatt. Den rör sig utan att tveka, och bryr sig varken om människor, fordon eller cyklister. Dess fokus är helt inställt på jakt.
Katten får strax tag på en stor mus som den kalasar på mitt på cykelbanan. Cyklisterna får helt enkelt väja för katten som har "parkerat" där. Katten har halsband på sig, men jag vågar inte störa för att kolla efter eventuella kontaktuppgifter. Det behövs så lite för att stressa en katt, och skulle den fara ut i trafiken så är risken stor att det slutar illa.
Jag går en bit därifrån. Lägger ut en annons i en lokal kattgrupp. Sedan dör mobilen, batteriet är slut, och jag är på väg ner mot stan. När jag lämnar området ser jag hur katten tar sig över den stora livligt trafikerade vägen. I galopp kryssar den mellan både stadsbussar och bilar. Fyra filer. Det är en mycket farlig trafiksituation, både för katt och för bilister.
När jag flera timmar senare kommer hem kollar jag om någon ägare har gett sig till känna.
-Ta in katten, uppmanar folk i tråden, och smiley:sarna gråter stora blöta tårar.
Som om man bara skulle kunna plocka upp en vilt främmande katt, placera den i cykelkorgen och cykla tillbaka hem flera kilometer för att parkera katten i något katt-fritt extrarum som man då tydligtvis ska ha ståendes där hemma?
En person hör av sig och hoppas av hela sin själ att det ska vara deras katt. Trots att det finns tydliga olikheter mellan katterna. Det behövs ingen chipkoll för att se att det är olika katter, om man är lite van vid att titta och jämföra. Men jag förstår deras hopp - så otroligt väl.
Men någonting är vagt bekant med katten. Jag börjar bläddra bland egna gamla bilder, och jo, visst verkar det vara den. En katt som jag har hittat flera gånger tidigare (när han har varit bortsprungen), om än det är länge sedan nu. Katten har blivit både större och grövre. I så fall är den långt hemifrån. Minst 1 km fågelvägen. Ett långt avstånd för en katt i stadsmiljö.
Jag taggar matten. Jo, det är deras katt, svarar hon efter långt om länge. Han är utekatt förklarar hon, som om jag inte visste det vid det här laget. Matte anser att vi får räkna med att katten befinner sig i det här området, då han är en äventyrare.
Men här befinner sig katten i en utomordentligt farlig miljö, försöker jag. "Tack för informationen", är det svar jag får.
Jo, jag förstår att man kan vilja ha utekatt. I rätt miljö. Men det här är inte rätt miljö för en äventyrare.
Och nej, det handlar inte bara om katten och om kattens familj. Om att katten ska "få leva naturligt" (hur nu ett litet värmeälskande ökendjur ska kunna leva naturligt i ett bistert svenskt begynnande vinterväder).
Och hur ofta ser vi inte därtill hur ägare till utekatter sedan ofta anklagar bilister för att "köra som dårar" när deras katt har blivit påkörd (jo, det slutar ofta där…). När dåren kanske i själva verket var just den som släppte ut katten, trots en trafikfarlig miljö… i tron att just den katten skulle ha trafikvett, vilket inga katter har. Och bromssträckan är lång, så lång, när man försöker hejda sin bil…
Nej - det handlar inte bara om katten och kattens ägare. För hur mår den personen som råkar köra på katten? Som tvingas bli den som släcker kattens liv. Hur mår den personen som tvingas uppleva stressen i att försöka fånga in och få med en svårt trafikskadad katt till veterinären, när man har bråttom till jobbet, förskolan, mötet. När bilen är fylld av ens egna upprörda barn som såg katten och var med om olyckan. Hur känns det att behöva ringa kattens ägare och berätta att katten är död, när ägaren bryter ihop, och kvider att katten inte skulle vara DÄR. Och vad händer den dagen när någon inte kan stoppa impulsen att väja för katten, och det blir en större trafikolycka där människor kanske både skadas och dör…?
Nej, ska man ha en utekatt som vandrar, och som kastar sig runt i trafiken utan betänkligheter, då är det nog dags att ta sitt ansvar och flytta med kisse dit kisse kan ha det bra och vara tryggare på sina utflykter. Och där det är säkrare för fler om katten befinner sig. Det handlar inte bara om kattägaren och katten. Det handlar om oss andra också.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, precis! Håller fullständigt med! Den där typen av utekattsägares nonchalans handlar inte bara om kattens säkerhet utan också fullständig nonchalans av hur andra medmänniskor kan drabbas av den nonchalansen.
Att vara den som hittar en svårt trafikskadad, men ännu levande katt måste vara en fasansfull upplevelse.. och ännu mer om man var den som körde på katten.
När utekatter håller till i livsfarliga och olämpliga miljöer långt hemifrån beror det oftast på att katten introducerats till fri utevistelse i alltför ung ålder och utan att ägaren varit med och vant in katten inom ett begränsat revir och försäkrat sig om att katten faktiskt fortsätter att hålla sig där även när den släpps utan tillsyn.
Det finns en stor okunskap bland utekattsägare när det gäller när och på vilket sätt katter bör introduceras till fri utevistelse för att hålla sig inom ett mindre, tydligt begränsat revir. Även en stor okunskap när det gäller hur kastrerade, fullvuxna katters naturliga behov/beteende och revirkänsla fungerar och hur tidiga vanor och senare erfarenheter påverkar det. Tidiga vanor - av att i omogen ålder och driven av oförstånd och nyfikenhet kunnat gå vartsomhelst dit nosen pekar… och senare erfarenheter - av att vid begynnande vuxenhet börjat ses som ett hot av befintliga katter i kärnområdet och därmed drivas att undvika det.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag hade en granne. Visserligen bodde vi i ett villaområde men det låg emellan två större trafikleder. De "avverkade en katt per år" innan de insåg att utekatt inte var så lämpligt.😔
/Maria
#1: Vill inte få tråden alltför off topic men jag undrar bara hur man skulle introducera en katt till utemiljö på rätt sätt? Jättebra att du skriver detta, jag har hört om folk som bara låter sina katter gå var dem vill och "katter ska klara sig själva". Vilket de inte alls ska.
Jag var nära att köra på en katt igår! Som tur var hoppa den ut i vägen straxt efter en rondell så jag hade inte fått upp farten än och han stanna (men det var inte långt kvar till katten så hade jag kört vägens hastighet vet jag inte om jag hunnit stanna).
Den hoppa upp på vägen och sen stanna och bara titta sig omkring, efter en stund börja den i långsamt mak traska över till andra sidan vägen (som tur är ingen mötande trafik).
Såg ut som en raskatt med blinghalsband så vet inte om den kommit ut av misstag (känns ändå som de flesta med dyra raskatter brukar vara lite mer måna om att hålla dem inne).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4 Jag tycker rätt många har raskatt ute… Och de har förstås lika dåligt trafikvett de med… katterna alltså… Där jag bor går en ragdoll ute. Ibland ser jag en perserliknande katt. Några kvarter längre bort går bengaler ute. Åt andra hållet går en birma ute. O s v. För några år sedan gick en kritvit långhårig skönhet ute för den var för jobbig inne (huskatt dock, men en riktig snyggingkatt som väckte uppmärksamhet). Men det kanske ser lite olika ut beroende på var man bor…?
Men tur att du slapp eländet med att köra på en katt. Det är inget man vill råka ut för.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Kanske är olika vart man bor för här omkring är det främst huskatter man ser ute.
Ja det var väldigt skönt att slippa! Hade förstört hela dagen om jag kört på den, emotionellt, behöva jaga ägare, eventuell veterinärvård om katten inte dött, lyckas fånga katten om den var skadad men lyckats fly platsen, utbyta uppgifter till försäkringsbolag, missat tiden för däckbyte, inte haft tid att veckohandla och troligen inte känt sig speciellt emotionellt stabil för kvällens ridlektion.
För många år sedan råkade pappa köra på en katt (dog direkt, det var kolsvart ute på en landsväg så först trodde han det var en räv han kört på), inte skoj att behöva ringa ägaren och berätta att katten var död (det visade sig vara en avelskatt som precis pensionerats och därför fått börja gå ute).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu