Annons:
Etikettsajten
Läst 7883 ggr
kattgubben
2013-08-02 12:45

Fiahemmet igen

Gå in och titta på följande och avgör själv om du tycker att de gjort rätt eller fel.

http://www.nt.se/24nt/?category=5629214&clip=8711710&date=latest&startTime=0m0s

Annons:
Kaiia
2013-08-02 13:32
#1

Men det är väl klart att dom måste anmäla till polisen? Det är ju till dom man hör av sig till om ens katt försvinner, och om polisen och katthemmet inte kan jobba tillsammans, så kommer det ju hända såna här saker…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Emma--]
2013-08-02 14:03
#2

Dom har gjort fel. 
Sen kan jag inte tycka att man som ägare ska vänta med att hitta sin katt heller. Finns ju tyvärr samarbeten som kan ge vissa rätten att avliva djuren relativt fort.

Men om det inte finns anmält hos polisen, så försvinner ju möjligheten för ägaren att hitta sin katt på det sättet.
Och dom hade ju då inte ens rätt att sälja katten.

[eskils]
2013-08-02 14:54
#3

Båda har gjort fel, tycker jag. Fiahemmet som inte kontaktade polisen och ägaren som inte började leta förrän efter mer än två veckor. (!)

Visar bara återigen hur viktigt det är att ha sin katt märkt och ägarregistrerad. Den här ägaren trodde att katten var märkt, men det var den tydligen inte…

[Emma--]
2013-08-02 14:58
#4

Sen lider jag även med dom köpare dom sätter i en knepig sits genom att inte följa reglerna.

Silvestris
2013-08-02 15:07
#5

Fiahemmet har gjort fel, helt klart. Skitit i det blå skåpet och nu har det uppdagats att deras rutiner bryter mot svensk lagstiftning alldeles oavsett vad de tror sig ha för överenskommelse med polisen. Hittegods ska anmälas hos polisen. Katten (i det här fallet) står då under polisens ägo temporärt tills ägaren har hittats eller polisen skriver över katten på tex. katthemmet. Om så inte sker tillfaller hittegodset upphittaren efter 3 månader, om upphittaren vill ha det. Annars får polisen omplacera eller låta avliva katten.

Jag skulle anmält Fiahemmet om jag inte fick tillbaks katten.

Alexej
2013-08-02 22:10
#6

Tycker de gjorde rätt. En katt som inte är märkt har ingen ägare. Tjejen borde ha vetat om hon registrerade katten eller inte. Vi kan inte heller vänta i månader att en ev ägare dyker upp. Att sakna sin katt efter 2 veckor och sedan vänta ännu längre? Då kontakta man alla katthem i närheten och hänger upp lappar. Antar att katten blev upphittad, satt i karantän, kom upp på hemsidan och förmedlades. Inget som händer på två dagar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Emma--]
2013-08-02 22:15
#7

#6 Rätt att inte följa lagen?

Alexej
2013-08-02 22:16
#8

#7 Det finns inget katthem som väntar 3 månader med att förmedla en katt!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
2013-08-02 22:25
#9

#8 Men dom anmälde inte ens hos polisen att dom fått in katten. Dom följde inte lagen för att ens ha rätt att sälja katten vidare.

martdat
2013-08-02 22:57
#10

självklart anmäler man en katt upphittad till polis innan man omplacerar.  sen att jag inte fattar varför man inte är orolig när ens katt är borta två veckor är en annan historia….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Silvestris
2013-08-03 00:40
#11

#6

I juridisk mening har du fel. En katt måste inte vara ID-märkt för att ha en ägare och det vet du. Att man sedan tycker att en katt ska vara märkt är en helt annan sak.

Om ni inte kan vänta den lagstadgade tid som krävs för att ni lagligt ska få omplacera katter ska ni inte ta hand om dem. Många katthem har dock ett bra samarbete med polisen och anmäler upphittade katter till polisen. Polisen kan sedan efter 14 dagar skriva över katten på katthemmet. Katthemmet är då kattens juridiska ägare och har rätt att omplacera katten. Hur svårt kan det vara? Kan man inte få till ett sådant samarbete med polisen är det 3 månaders om gäller. Surt, men det är så lagstiftningen är utformad och man står inte över lagen bara för att man tar hand om upphittade katter.

Alexej
2013-08-03 00:49
#12

#11 Hur många katthem känner du till som anmäler alla upphittade katter?

Och jag står för det: En katt som inte är chippad har ingen ägare. Annars kunde vem som helst komma till katthemmet och påstår att katten är deras. Om någon verkligen bryr sig om sin katt märker man den och anmäler det till katthemmet i närheten direkt. Är katten omärkt måste man verkligen visar genom bilder att katten är deras-svårt med svarta katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
2013-08-03 00:53
#13

#12

Det spelar ingen roll, men du får det att låta som att de flesta inte gör detta och det är ju illa om det är så. Katthemmen står inte över lagen. De ägnar sig åt illegal verksamhet om de håller på och säljer katter som de inte äger.

Annons:
Alexej
2013-08-03 00:58
#14

#13 Det spelar ingen roll? Då vet du inte ett enda katthem som gör det men ändå påstår du att många katthem gör det. Säljer katter som de inte äger? Du menar katter som inte är märkta, utkastade, oönskade, utefödda-dvs hemlösa! Dags att jobba på ett katthem då…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
2013-08-03 00:59
#15

#14 menar du att det är vanligt att katthem inte anmäler hos polisen?

Alexej
2013-08-03 01:05
#16

#15 Tror du verkligen att ett katthem har tid, resurser och intresse att anmäla alla upphittade eller infångna katter till polisen? Varför chippar folk inte sina katter när de vill ha de tillbaka?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
2013-08-03 01:11
#17

#16 svara på det du. Jag vill gärna tro att katthem följer lagen men utifrån dina svar blir jag ju en aning orolig. Det är inte lag på att märka sina katter, men det är inte relevant i frågan om att följa lagen när man hittar en katt.

Alexej
2013-08-03 01:37
#18

#17 En aning orolig? Välkommen till verkligheten! Det springer kanske 150 000 katter där ute som inte kommer att få chansen att komma till ett katthem utan kommer att dö ute. Katter som föder nya kattungar hela tiden och vi måste säga nej till nästan alla. Katter som lider, som svälter, som är sjuka och som är förvildade. Det går kanske 30 samtal från folk som vill bli av med sina katter på ett samtal som vill ha en katt och ett samtal som saknar sin katt. Alla katthem har en jättelång kölista med katter som väntar på att kunna komma in och alla är lika akuta. Katter i nöd. Ska ett katthem anmäla 15 svarta katter, 18 svart-vita katter 14 tigrerade katter, 3 sköldpaddor osv varje månad till polisen? Polisen har inte ens en bildbank. Nästan inga katter som kommer till ett katthem är kastrerad. Att någon påstår att katthemmets katt är deras omärkta katt förekommer väldigt sällan, däremot hör folk av sig till katthemmet när de saknar sina katter.

Det är inte katthemmet som ska söka en ägare, det är inte polisens jobb att förmedla katter, det är ägarens uppgift att hitta sin katt. Och det förebygger man med en märkning. Väldigt naivt att tro att polisen skulle matcha en upphittad svart omärkt katt med en annan bortsprungen svart omärkt katt….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
2013-08-03 01:59
#19

#18 svar ja, dom borde anmäla alla till polisen hur liten chans det än är att hitta ägaren på det sättet. Men det här får mig att fundera en hel del över katthem.

Alexej
2013-08-03 02:03
#20

I Stockholm finns några katthem som hänvisar alla med upphittade katter först till polisen med katten innan de tar in katten på katthemmet. Då får de under tiden tills överskrivningen betalt av polisen. Nakdel är att du inte få göra nånting med en poliskatt, inte kastrerar, inte vaccinerar, inte avmaskar, inte skabbehandlar. Bara förvarar och hur kul är det med en okastrerad hane? Annars brukar katthem sätta upphittade katter i karantän under ca 14 dagar där de kastreras, vaccineras, avmaskas, skabbehandlas och ID-märks. Alla katthem har idag hemsidor och oftast fb-sidor där alla katter visas upp. Och katthem brukar ha listor med saknade katter, där ägare genom mail eller FB och då helst med bild på katten anmält sin katt som försvunnen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
JenL
2013-08-03 08:20
#21

Sen tycker jag att det skulle vara skönt och inte så himla svårt att skapa en online formulär & en databank av upphittade katter hos polisen.

Det är inte kul att står i telefonkö för 30 min för att kommer ens fram till polisen för att annmälla en upphittat katt, speciellt om man jobbar ute i fältet på landet och måste ringer till olika polisstationer för varje katt.

Så en formulär med möjlighet att lada upp en foto också skulle vara jättebra.  Sen finns det självklart inget pengar för att göra detta. Synd.

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

martdat
2013-08-03 09:13
#22

jag har anmält många katter upphittade . enkelt,  tyvärr är det vanligt vad jag förstått att katthem inte anmäler upphittade.  djurens chans däremot som jag hjälpte nyligen  var noga med detta . varenda en blev anmäld upphittad. däremot lämnade jag in en upphittad i Växjö o frågade då hur vi gör med polisanmälan. men de gör inte det sa de-. då gjorde jag det själv men ändå…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Silvestris
2013-08-03 10:00
#23

#14

Jodå, jag känner till katthem som ser till att alla katter de tar in anmäls försvunna hos polisen. De har utvecklat ett bra samarbete med polisen och behöver inte sitta och vänta i 30 minuter för varje katt de får in.

Alla katter katthemmen får in är inte hemlösa. En del har rymt, en del är utekatter som bara har antagits varit borkomna eller hemlösa osv. Människor som engagerar sig i katthem har samma medborgliga skyldigheter som oss alla andra och det innebär faktiskt en skyldighet att anmäla hittegods (som katter är) till polisen. Om du struntar i detta och bara tar hand om katten och behåller eller säljer vidare kan du göra dig skyldig till brott så som egenmäktigt förfarande eller stöld (snatteri eftersom huskatter sällan har något högre ekonomiskt värde).

Sedan är det felaktigt att man inte får göra någonting med en katt som är omhändertagen av polis. Även polisen är skyldig att följa Djurskyddslagen så sjuka katter ska ges behandling eller avlivas, men visst… du får inte sätta igång och kastrera, vaccinera och ID-märka dessa katter eftersom en eventuell ägare ska ha möjlighet att få tillbaks sin katt. Polisen har heller inte de ekonomiska resurser som behövs för att bekosta allt detta (något som borde ändras, polisen borde inte behöva ta ansvar för djur öht men just nu är det så).

Selma99
2013-08-03 10:16
#24

Detta är onekligen ett problem. Dessutom är det så att - som vi alla vet så dyker ibland bortsprungna katter upp en bit i från där de bor. Har du då inte anmält katten försvunnen hos polisen i tex grannkommunen - så lär du inte vara hjälpt av att katten är anmäld hos polisen.

Jag anser likt Alexej att det är ägarens skyldighet att märkta, leta, anmäla sin katt försvunnen. Samtidigt så kan jag hålla med Silvertris om att visst ska alla katthem följa lagen - men jag vill påstå att ibland är det nästintill omöjligt - om man får in många katter och ska ringa polisen varje gång. Istället gör kattehemmen en stor insats för katterna och oansvariga kattägare genom att kastrera, behandla katter för diverse sjukdomar och märka dem. De allra flesta katter som kommer in är i behov av vård och definitivt kastrering.

Jag känner inte till det specifika fallet trots att jag volontärarbetar på fiahemmet (uppehåll just nu pga personliga skäl) men vet att det alltid kollas id-märkning och att det finns information om bortsprungna katter som människor ringt eller mailat om som gås igenom. Det sparas även annonser från de lokala tidningarna där människor efterlyst sina katter.

[Emma--]
2013-08-03 10:23
#25

#24 tar man inte på sig för mycket om man inte klarar av att följa lagen?

Selma99
2013-08-03 10:36
#26

#25 Det kan alltid diskuteras. Frågan är väl också om samhällets syn på katter gör att det faktiskt inte finns något bra rikstäckande register över bortsprungna djur. Det är inte någon som prioriteras. Däremot så gör katthemmen den stora samhällsinsatsen för dessa katter - helt uppbyggt på ideellt arbete av människor som har intresset och önskan att göra skillnad.

Rätt eller fel? Ingen är felfri och saker kan alltid förbättras men jag är nog benägen att säga att jag tycker katthemmen ska fortsätta att ta in så många katter de förmår att hjälpa - om de kan garantera att katterna tas om hand på ett bra sätt och kan omplaceras till ägare som förhoppningsvis tar bättre hand om dem än de som kastar ut katter. Det krävs en del av katthemmen med lokaler, karantän, veterinärvård och hela organisationen runt omkring och där bedrivs det ett fantastiskt arbete av många föreningar. Vad ska prioriteras är alltid en fråga.

[Emma--]
2013-08-03 10:42
#27

#26 vissa verkar ju klara av att följa lagen och göra det där bra arbetet som katthemmen gör om du läser #23. Det kan ske förbättringar angående hur anmälningar till polisen går till, men det är fortfarande något som måste prioriteras. Vad finns det för anledning att inte följa lagen? Ska man då på katthemmen sitta och avgöra vilka som är hemlösa, utkastade, eller bara försvunnit från sina hem? Ska man avgöra det genom idmärkning och kastrering för att se vem som är en lämplig kattägare att få tillbaka sin katt?

Annons:
Alexej
2013-08-03 10:43
#28

#25 Välkommen att jobba på ett katthem. Lätt att sitta hemma med sina raskatter? och tror att livet är som en bilderbok. Jag ringer iaf inte till polisen om en upphittad svart okastrerad, omärkt katt.

Tjejen i artikeln visste inte att katten inte var märkt? Går man inte till veterinären, chippar, betalar, registrerar och sparar alla papper på ett ställe som man letar fram när man vill anmäla en försvunnen katt efter några veckor. Tjejen kan inte ha ansträngt sig så mycket och framförallt inte kollad hemsidor på olika katthem och kontaktad katthem. Vad tror folk egentligen när de har utegående omärkta katter? Att katten levereras tillbaka av sig själv?

Jag hittade en gång en hona mitt i stan som fick ungar några dagar senare. Anmälde henne till polisen. Gick till tidningen och fick in en artikel om ansvarslösa kattägare. Då hörde en kvinna av sig som också hade anmält sin katt försvunnen hos polisen. Och det i lilla Skara och katten hade speciella kännetecken. Polisen går inte och letar efter matchande anmälningar. Önskade också som #21 skriver: en digital sida där alla katter lägs in och matchas mot varandra. Idag är det inte så. Det är inte polisen man vänder sig till för att leta sin "hittegod" utan till alla katthem i närheten plus en massa lappar och annonser överallt.

#23 Skulle vara intressant om du kan namnge de katthem som anmäler alla inkomna katter och sedan under 10-14 dagar gör ingenting med katterna tills polisen har skrivit över katten. Då blir det en karantäntid på 4 veckor?

Dessutom skulle också en anmäld katt kunna förmedlas efter 10-14 dagar. Så att vänta några veckor tills man saknar/anmäler sin katt är korkad. För då kan katten vara förmedlad till en ny (bättre?) ägare och katten är äntligen chipmärkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2013-08-03 10:47
#29

Visst gör katthemmen ett fantastiskt och ovärderligt arbete! Men kan man inte tänka sig en rutin där katthem 1-2 gånger i veckan ringer eller mailar polisen och berättar att man har fått in t ex en svart hankatt från X-gatan datum…, en tigrerad honkatt från Y-torget datum… osv. Det behöver väl inte ta så lång tid? Då har ev intresserad kattägare en möjlighet att lättare få tillbaka sin katt, om de själva ringer polisen.

Och så tycker jag att polisen/kommunerna/Länsstyrelserna borde ha regelbundna kampanjer i massmedia för att få folk att märka och registrera sina katter! Och kastrera!!

[Emma--]
2013-08-03 10:50
#30

#28 det där känns som en väldigt dömande kommentar bara för att jag inte har samma åsikt och tycker man ska följa lagen. Vet mycket väl att världen inte är en bilderbok! Och det spelar väl ingen roll vad jag har för katter hemma? Man får tycka vad man vill om vad man ska göra för sin katt, men det är inte min sak att bestämma vem som förtjänar att få chansen att få hem sin katt igen.

pia-app
2013-08-03 10:54
#31

Vi försöker anmäla de katter vi får in som är upphittade till polisen. Vi har säkert missat någon gång men vi försöker ha det som princip. Sen har vi några gånger ringt Fiahemmet också för att kolla om det katthemmet fått in någon förfrågan om katten. Är ju också bra om man kan få till en sådan rutin att man kollar med varandra.

Vore dock bra som skrevs tidigare om ett bättre system när man kontaktar polisen så att det gick smidigare. Vi ska kontakta dom för att diskutera det hela.

Kan sen hålla med om att ägaren inte skött det hela så bra med att inte leta efter katten direkt och inte ha den märkt.

Men vi måste försöka hålla oss till lagen och göra rätt och vi får ju överta katten efter 14 dagar så får man bara till rutinerna med att ringa polisen så ska det ju fungera.

Känns ju väldigt bra när man lyckas återförena en katt med husse eller matte. Då kan man också passa på att ta upp det här med vikten av märkning.

Imasy
2013-08-03 10:55
#32

Jag förstår inte heller hur man kan påstå att det är tidskrävande att anmäla en katt upphittad? Det är ju gjort på några minuter.

En sak som jag har märkt hos dem som har utekatter, är att är katten borta hemifrån i en vecka så är det inget konstigt. Det är först när katten varit borta bort mot två veckor som en oro kan börjar uppstå.

Men då skulle ju deras katter kunna vara inlämnade på katthem, ivägsålda och en anmälda upphittade utan att ägaren ens hade en chans att få tillbaka den då?

Alexej
2013-08-03 10:59
#33

#29 Rent praktiskt? Du anmäler din katt som försvunnen hos polisen. Vad händer sedan? Polisen letar inte aktivt efter matchande katter utan hänvisar till katthem, att annonsera osv. Polisen letar inte efter bortsprungna katter och inte heller efter några anmälningar som skulle passa. De har annat att göra.

Så är verkligheten och jag säger hela tiden att har man inte märkt sin katt är chansen väldigt liten att få tillbaka den då. Alla vet idag att man ska märka sin katt, en lite utgift men samtidigt en stor chans att få tillbaka sin katt. Bryr man sig inte om att märka katten borde man kanske inte ha en katt. Jag ser omärkta katter som hemlösa och i behov av nya hem där ägaren bryr sig om katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Selma99
2013-08-03 11:02
#34

#29 Det vore bra med en sådan rutin tycker jag. Problemet är nog lite som Alexej skrev ovan att även om man anmäler så prioriteras inte detta hos polisen och följs inte upp. Men visst kan det öka chansen för en ägare att få tillbaka sin katt. Sen måste jag tillägga lite provocerande kanske - att vissa ägare borde inte få tillbaka sina katter som de släppt ut okastrerade och omärkta och som de sen inte anstränger sig för fem öre för att få tillbaka OBS. detta är en personlig åsikt som jag har och som jag vet att katthem brottas med då de måste lämna tillbaka katter som uppenbarligen inte tas om hand och ges den omsorg som de förtjänar. Även där gör katthemmen en insats som anmäler vanvård i vissa fall men liksom annat när det gäller katter så är det inte något som prioriteras av samhället.

Annons:
Imasy
2013-08-03 11:02
#35

#33

Jo, fast man kan väl inte bara ta andras saker (katten nu då) för att man själv anser att ägaren inte är bra för att denne inte uppfyller ens egna krav och förväntningar på djurägarskapet?

[Emma--]
2013-08-03 11:07
#36

Om min katt försvinner ringer ju JAG som ägare polisen. Det kanske inte är många som gör så, men det är en chans att få tillbaka sin katt. Många ställen har inte katthem lokalt, och då kanske katten flyttas till stödhem mil ifrån där katten hittats.

Alexej
2013-08-03 11:08
#37

#31 Anmäler ni verkligen till polisen att tex denna vecka har vi fångad in två svarta katter, en tigrerad skadad hane, fått in 2 svart-vita katter som har gått länge ute utan att någon brydde sig och en sköldpadda med ungar som levde på en soptipp? Alla omärkta och förvildade? Hur många ägare har ni då hittad genom polisen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
2013-08-03 11:16
#38

#24

Det räcker rimligtvis med att du rapporterar in upphittade katter en gång per dag. Inte måste du ringa in varje katt separat inte. Någon sådan paragraf finns inte. Har man god kontakt med polisstationen går det säkert bra att maila in uppgifterna också.

Saken är att alla katter ska anmälas upphittade till polisen (undantaget sådana katter man får in just via omhändertagande via myndigheterna, där är ju polisen redan inblandad som verkställande myndighet).

[eskils]
2013-08-03 11:17
#39

#34 vissa ägare borde inte få tillbaka sina katter som de släppt ut okastrerade och omärkta och som de sen inte anstränger sig för fem öre för att få tillbaka

Håller med om detta. Men om de inte anstränger sig för att få tillbaka katten, så är det ju ingen "risk" att de hittar den genom polisen, om katthemmen tagit in den och anmält till polisen. Katthemmen kan ju knappast bedöma bara genom att se på katten om den är älskad eller ej. En del oansvariga ägare har ju också förmåga att bättra sig, alla är inte fullärda på alla områden.

#33 Du anmäler din katt som försvunnen hos polisen. Vad händer sedan?Polisen letar inte aktivt efter matchande katter 

Jag har själv för många år sedan hittat en bortsprungen katt (grannens) genom att ringa polisen. De hade fått in en anmälan om en upphittad katt med den beskrivningen och satt upp lappen på sin anslagstavla. Nu finns det kanske moderna metoder. Men att registrera en anmälan gör väl polisen i alla fall, även om de inte letar aktivt.

Silvestris
2013-08-03 11:24
#40

Självklart är det korkat att inte ID-märka sin katt och ja, det är skitkorkat att inte börja leta efter den förrän efter 2 veckor. Ägaren är ett spån, men det är faktiskt inte olaglig att vara korkad.

Det är däremot olagligt att lägga beslag på andras egendom. Oavsett om man behåller den eller säljer den vidare.

Och ja, många polisstationer är skitdåliga på att ta upp anmälningar om katter. Många gör inte sitt jobb. De ska matcha anmälningar om upphittade katter med anmälningar om försvunna katter.

Blir någonting bättre för att ALLA skiter i sina åtaganden? Är det inte bättre om vi försöker arbeta för att ALLA faktiskt gör det de är skyldiga att göra? Dvs. katthem anmäler upphittade katter till polisen, polisen matchar anmälningar. På vissa orter fungerar detta. Gissningsvis på orter där det finns eldsjälar som har arbetat för att få till ett fungerande system. Inte där man anser att om ingen annan gör det de ska behöver inte vi göra det heller.

Selma99
2013-08-03 11:26
#41

#39 Du har en poäng där. Vi kan inte alltid avgöra om den upphittade katten är illa omhändertagen - katthemmen har en viktigt uppgift att informera oupplysta kattägare om både kattens behov av omsorg och vilka skyldigheter man har som djurägare (att se till att djuret mår bra). Jag tror också att sämre kattägare kan förändra sitt beteende genom att få information och lära sig. Tyvärr finns det en del hopplösa fall skulle jag vilja säga men där skiljer sig helt enkelt synen på djurens värde hos människor.

Annons:
pia-app
2013-08-03 11:31
#42

Men om man ringer polisen och anmäler så har ju ägaren en chans att få tillbaka den om de ringer dit. Det vet vi ju att polisen inte aktivt letar efter ägaren utan det handlar ju om att det finns en chans för ägaren att hitta sin katt. Jag tycker att det känns bättre att ha anmält för då vet jag att vi gjort det vi kan för att hitta ägaren och sen är det fritt fram att ordna ett nytt hem.

Sen kan vi väl tycka vad vi vill om det här men det är väl viktigt att vi följer de lagar som finns. Tycker vi sen att de är fel så får vi agera vidare på andra sätt.

Silvestris
2013-08-03 11:31
#43

#34

Visst är det så att vissa inte borde få tillbaks sina katter, men det är inte katthemmens uppgift att bestämma sådant. Att leka myndighet ska de låta bli. Om en djurägare ska få tillbaks sitt djur eller inte är en myndighetsfråga.

Selma99
2013-08-03 11:37
#44

#34 Precis - det är därför jag poängterade att det var en ytterst personlig åsikt. Detta är ett problem som jag tror att de flesta katthem ibland råkar ut för - att de får in en katt som kan misstänkas (på goda grunder) ej tas väl omhand. Men eftersom att det är en myndighetsfråga måste katten lämnas tillbaka till ägaren.

Selma99
2013-08-03 11:37
#45

Oups, svaret var ju till dig Silvestris i inlägg #43 förståss :-)

[eskils]
2013-08-03 11:41
#46

Man brukar ju alltid råda folk som har bortsprungna katter att anmäla det till polisen som första åtgärd.

vallhund
2013-08-03 11:58
#47

#28

Inte underligt att katthem får dåligt rykte med sådana förespråkare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Nightcat]
2013-08-03 12:27
#48

Efter att ha tittat på klippet och sedan läst alla inlägg så kan jag ärligt säga att jag drar mig från att köpa en katt från ett katthem. Känns väldigt otryggt om man köper katt från folk som inte följer lagen

Annons:
Silvestris
2013-08-03 12:37
#49

#48

Och hur kul ska det kännas att veta att det kan vara så att den katt man har köpt kan tillhöra någon annan? Det är ju en olycklig situation för alla parter.

Lena
2013-08-03 13:02
#50

Att ringa polisen och anmäla upphittade katter borde alla göra som nummer 1 när en som det verkar hemlös katt omhändertas. Gäller såväl privatperson som föreningar. Visar det sig sedan att katten har ett hem har vi ju ett problem mindre att ägna oss åt. Jag menar det finns ju ett gigantiskt överflöd med herrelösa katter kvar där ute…

Det man skulle önska sig är ju ett rikstäckande register som gjorde det möjligt att spåra bortsprungna och upphittade katter över hela landet. Som det är nu kan det vara som att leta efter en nål i en höstack. Många kattägare vet inte heller var de ska anmäla och leta. 

Följande punkter behöver vi fokusera oss på (anser jag)

  • Bättre rutiner för bortsprungna katter

  • Mer information till kattägare 

  • Fortsätta jobba för att ID-märkning ska bli obligatoriskt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
2013-08-03 13:16
#51

47och 48.Då finns det väl inget annat råd än att upphittad katt anmäls  både till polis och till katthem samtidigt av upphittaren.

Silvestris
2013-08-03 13:19
#52

#50

Ja, polisen som ju ansvarar för att ta emot anmälningarna borde verkligen ha ett register som automatiskt matchar anmälningar med upphittade katter mot anmälningar med borttappade katter. Kunde detta kompletteras med bilder och en hemsida där folk kan söka själva skulle polisen slippa mycket jobb. Antagligen skulle de inte behöva ta emot särskilt många anmälningar om borttappade katter eftersom ägare själva skulle kunna gå in och söka bland upphittade katter.

majvi
2013-08-03 14:55
#53

Gäller hittegodslagen för upphittade katter måste väl även länsstyrelsen ha katterna i 3 månader och inte avliva direkt eller efter 10 dagar.Tänker de skjuta av en kattkoloni kan det tänkas att det finns katter med ägare som har rymt och anslutit sig till kolonin.Flera gånger har voluntärer vid TNR-kolonier hittat enstaka tama katter som har kommit till matplatsen. Katter där de sen har hittat en ägare.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Silvestris
2013-08-03 15:47
#54

#53

Som myndighet har Länsstyrelsen rätt att t.ex. besluta om avlivning oavsett om katter är ägda eller inte. Polisen får beslagta egendom utan att löpa risk att göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller stöld också.

Myndighetsutövande ger andra förutsättningar.

[eskils]
2013-08-03 16:18
#55

#54 Om en ägd katt med en otydlig öronmärkning springer bort och blir infångad på order av Länsstyrelsen, har de då rätt att låta avliva den bara för att de tycker att den verkar skygg?

Nästa fråga: vet du de här sakerna på riktigt? T ex arbetar du med sådana frågor?

Annons:
Silvestris
2013-08-03 16:47
#56

#55

Länsstyrelsen har rätt att besluta om avlivning av djurskyddsskäl t.ex. om de anser att en katt är så pass skygg att den far illa av det. Även om katten är ägd.

Jag har utbildning inom djurskydd, men arbetar inte med det.

lillmymlan
2013-08-03 17:01
#57

#56. Min katt kan vara tam med mig, men skygg med andra människor som de inte känner… ska någon annan tala om för mig om min katt ska få leva eller inte… någon helt utomstående… makabert!

Klart att man ska följa lagen…Jag skulle ha blivit otroligt ledsen om ett katthem hade sålt min katt… efter 14 dagar… men alla mina är id-märkta så jag hoppas att både chip och id kollas på alla missar som hittas iaf :/

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2013-08-03 17:18
#58

#56 "om de anser att en katt är så pass skygg att den far illa av det"

Ja det är ju den biten vi tvistar med myndigheterna om. Deras bedömningar på den punkten har mycket kvar att önska kan jag säga. Det är ju här man lutar sig mot forskning som man misstolkat… 

I Västra Götaland har man en rutin för att bedöma om en katt är förvildad. Den bygger mer på hundars beteenden än katters. Hur man tror att man ska kunna avgöra om en katt är förvildad genom att studera hur den reagerar när några vilt främmande människor slänger till den några godbitar är för mig en gåta? Kommer katten rännande som en hund hade gjort kan den få leva, om inte fattas beslut om avlivning pga att den är förvildad och då per automatik anses lida av det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
2013-08-03 17:28
#59

#57

Ja, det är lite av den befogenheten en myndighet som ska upprätthålla djurskyddslagstiftningen har.

#58

Det är olyckligt när relevant kompetens saknas, tyvärr kommer inte den punkten förbättras så länge vi sitter med den regering vi har. Dåligt med resurser ger dåligt djurskydd.

[eskils]
2013-08-03 18:54
#60

#59 Var djurskyddet bättre på s-regeringens tid? (Var själv inte "med" då.)

Det måste ju vara en mardröm för en kattägare att få veta att Länsstyrelsen avlivat ens bortsprungna katt, bara för att den var rädd där i buren i den främmande omgivningen!

En sak som fler Länsstyrelser skulle kunna göra, är att lägga ut bilder på sin hemsida på de katter man har tänkt avliva ett par veckor i förväg. Så kunde ägare till bortsprungna katter titta där och kanske känna igen och rädda sin katt. Länsstyrelsen i Värmland arbetar så. Se länk

http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/upphittade-katter/Pages/default.aspx

Ännu bättre vore förstås att sluta avliva friska katter! Rädsla är ingen sjukdom.

Selma99
2013-08-03 19:01
#61

#59 S regeringen införde djurskyddsmyndigheten - något som djurskyddsrörelsen lobbat för i många år. Den borgerliga alliansen började sin karriär som styrande regering att lägga ner djurskyddsmyndigheten 😭

Selma99
2013-08-03 19:05
#62

Det skulle vara intressant att höra hur andra katthem eller organisationer som omplacerar hittekatter gör när det gäller detta med att anmäla en upphittad katt till polisen. Görs det alltid? (där vet jag ju i och för sig att det inte alltid görs av alla) men ni som gör det - hur organiserar det. Ringer ni (eller mailar, faxar) för varje katt som kommer till katthemmet eller som finns i de kolonier som det arbetas med (även i TNR kolonier då en del av dessa katter omplaceras då det är möjligt). Det vore som sagt intressant hur ni som är engagerade i olika föreningar gör??

Annons:
[eskils]
2013-08-03 19:32
#63

#61 Wikipedia säger bl a så här om Djurskyddsmyndigheten:

"Djurskyddsmyndigheten kom under sin relativt korta existens att ådra sig omfattande kritik, bland annat för att orsaka rättsprocesser genom att ställa i mångas tycke orimliga krav på vissa djurägare, krav som i många fall ändrades i domstol."

Vi får väl hoppas på ett bättre djurskydd i framtiden, vad det än blir för regering.

Lena
2013-08-03 19:35
#64

Nuvarande djurskyddsmyndighet kom ju till under sittande regering med föresatsen att det skulle bli så mycket bättre. Men det har vi inte sett ännu som sagt. Tvärtom…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Selma99
2013-08-03 19:40
#65

Jag tycker inte att djurskyddsmyndigheten som infördes av S regeringen överhuvudtaget fick en chans att börja arbeta. Men jag håller med dig Eskils man kan alltid hoppas på ett bättre djurskydd oavsett vilken regering som styr. Men som det är nu duger inte!

pia-app
2013-08-03 20:19
#66

#62

Vi ringer kanske inte samma dag den kommit in utan under den veckan. Vad gäller de kattkolonier vi jobbat med har vi inte ringt då det i våra fall har funnits en person som har matat dom och så att säga "ägt " dom och då blir det ju ett överlämnande till oss. Utan vi ringer om de hittekatter som kommit till oss.

Det som kan göra att man missar är att som den här veckan så ringde jag om en katt som var upphittad i Norrköping och satt i kö. Sen var det en katt som var upphittad i Linköping och då var jag tvungen att sätta mig i kö dit vilket kan göra att man missar då man kanske inte har tid och sen riskerar att glömma.

Skulle vilja kunna maila och kunna ha tillgång till ett register för förlorade katter för då kunde man själv kolla .

Det är en sak som tar lite tid tyvärr när man har så mycket annat som ska göras också.

Men sen är ju nästa fråga vad man gör som i det här fallet när ägaren hör av sig och katten är såld. Vad säger lagen då ?

Silvestris
2013-08-03 21:01
#67

#63

Ja, Djurskyddsmyndigheten hade faktiskt som mål att faktiskt se till att svensk Djurskyddslag skulle börja efterlevas. Det fick de mycket skit för. I Sverige ska saker helst bara se bra ut på papperet… när det gäller djurskydd.

#64

Det finns ingen djurskyddsmyndighet längre. Den lade Alliansen ned. Sedan flyttade de över djurskyddsarbetet från kommunnivå till Länsstyrelserna OCH drog ned resurserna (motsvarande 10 heltidstjänster bara i Västra Götaland). Man rev även upp det lagförslag som i praktiken skulle ha förbjudit minknäringen (i den form den bedrivs idag). Där satte man ribban. Sedan har det bara gått utför. Det hände ju inte så mycket med förslaget till ny djurskyddslagstiftning heller.

brutt
2013-08-03 21:29
#68

62. Vi ringde ju till Fiahemmet om en röd katt som var helt tam och gick och skrek och som inte sedan tidigare funnits i kolonin alltså ingen infödd katt. Fiahemmet hade fått in en efterlysning på den katten men inte polisen där fanns ingen anmälan när vi ringde dit.Hur som helst lät Fiahemmet ägaren ringa upp oss då och katten skjutsade av en av oss till sin ägare.Skulle aldrig chansa och bara ringa till ett av valen katthem polis. Det verkar vara så att många tror att det räcker med att lämna in en efterlysning till katthem har jag märkt under årens lopp.

Silvestris
2013-08-03 21:35
#69

#68

Och man ska komma ihåg att ringa näraliggande veterinärkliniker! Viktigt att komma ihåg. Det är inte ovanligt att folk som hittar katter går till närmsta veterinär för att kolla av ID-märkning. Där får man snabbare hjälp än hos polisen. Har katten dessutom lyckats skada sig är det veterinären katten hamnar hos, om det är en vettig människa som hittar den.

Jag fick tillbaks min kattunge tack vare att upphittaren gick till veterinärkliniken här och kollade av ID-märkningen. Hon lämnade även sitt telefonnummer där så när jag ringde till kliniken kunde jag snabbt komma i kontakt med tjejen som hade tagit hand om min katt.

Annons:
[Nightcat]
2013-08-03 21:53
#70

#66 Enligt lagen så har Fia hemmet inte ägt katten när de sålt den, därför skall köpet ogillas och då bör ägaren få tbx sin katt. De nya ägarna kan dock säga att de gjort köpet i god tro och då kan parterna få tvista i rättegång.

brutt
2013-08-03 22:10
#71

69.Mycket bra tips!

Alexej
2013-08-03 22:24
#72

#66 Pia-app, också i kattkolonier kan det finnas ägda katter som blir matade av någon. Varför anmäler ni inte dessa katter då? Och ni gör ingenting med katten under de 10-14 dagar tills katten blir överskriven på er? Ingen kastrering, ingen vaccinering?

#57 Klart att man ska följa lagen…Jag skulle ha blivit otroligt ledsen om ett katthem hade sålt min katt… efter 14 dagar… 

Det händer just när man följer lagen att katthemmet har rätten att förmedla en överskriven katt efter 10-14 dagar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
2013-08-03 22:34
#73

Jag skrev om de kattkolonier vi haft att göra med och då har det inte varit något tvivel om vem som ägt katten och matat den. Men skulle det vara det så måste man ju anmäla . 

Vi brukar vänta med kastration och vaccinering men vi har nog gjort fel några gånger. 

Men även om vi missat några gånger så är vår intention att anmäla alla katter vi får in och det är det viktiga ,jag anser inte att det är fel att man ska göra det.

brutt
2013-08-03 23:01
#74

Det finns som jag ser det iaf ytterligare en viktig aspekt. Om katten katterna inte anmälts som upphittade har de ju liksom aldrig funnits.Det verkar ju inte speciellt rättsäkert för dem då eller vad det gäller statistik angående hemlösa katter.

Rafflan
2013-08-03 23:12
#75

Intressant läsning :)

Så man får bryta emot lagen bara det är för djurens bästa, hm, ska komma ihåg det ;)

Selma99
2013-08-03 23:40
#76

Nej man får naturligtvis inte bryta mot lagen men jag misstänker att flera (kanske flertalet) katthem inte har den rutinen att ringa till polisen. Dessutom så tror jag att de som arbetar med kattkolonier i tex de större städerna oftast inte ringer polis om de katter som finns där och de kan ju som sagt också vara bortsprungna likväl som katter som lämnas in till katthemmen.

Jag ställde frågan längre upp i tråden om hur ni/de gör som jobbar med hittekatter och omplacering. Än så länge har bara Pia-App svarat för hur de gör i deras förening. Skulle vara intressant att veta hur ni andra gör på både katthem och i kolonier. Inte för att försvara fiahemmet eller någon annan men det kan vara ett intressant problem att faktiskt jobba med då jag tror att det behövs bättre rutiner på både katthem och hos polis. För ganska många år sedan gjorde jag ett arbete åt Djurens Rätt i samarbete med Hundägarnas intresseförening ang. problemet med försvunna och stulna hundar. Detta projekt visade hur otroligt bristfälligt polisens register över försvunna djur är. Och då kan man ju bara gissa hur det är med katter som ju generellt har en lägre status i samhället.

Annons:
vallhund
2013-08-03 23:45
#77

Det är inte polisens eller andra myndighets skyldighet att upprätta register över djur. JBV tog över den utlejda hundregistreringen efter att de inte betalat SKK som överenskommits. SKK hade redan ett fungerande register.

Polis o privatpersoner använder sig ff av SKKs register för att spåra hundar/ägare eftersom det är betydligt bättre än JBVs register. Hör o häpna de registrerar även katter för en billig peng.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2013-08-03 23:54
#78

Jag att man 1 gång i veckan sätter sig och mejlar enligt en mall med tex gissad ålder, kön, märkt eller ej (en del som är märkta är ju inte registrerade), färg och sen en liten bild och skickar till en ansvarig polis. Borde inte ta lång tid att skriva ålder, kön och färg, och bild tar man ändå när man ska lägga ut dem på hemsidan?

Katthem verkar ju inte intresserad av att sammanför bortsprungna katter med deras ägare om dem inte ens orkar anmäla dem upphittade till polisen? då alla "svensson svensson" anmäler sina saknade katter ditt…

Och om man hittar en ägare så slipper man ju "den" katten och får plats för en ny katt som behöver platsen mer?

Selma99
2013-08-04 00:15
#79

#77 Jag pratar inte om ID märknings register utan register över bortsprungna djur som man anmäler till polisen. 

#78 jag håller inte med dig om detta. Jag har själv varit med o sett när det kommit människor som hämtat sin katt som blivit inlämnad av någon annan. De är oerhört tacksamma oftast att någon brytt sig om att både lämna in katten och att någon tagit hand om den. Sedan har man kunnat informera om vikten av både kastrering och ID märkning. 

Sen tycker jag inte riktigt om generaliseringen "Katthem verkar ju inte intresserad av att sammanför bortsprungna katter med deras ägare om dem inte ens orkar anmäla dem upphittade till polisen? " Det finns många katthem i Sverige som gör ett fantastiskt arbete och jag vill faktiskt tro att alla vill göra ett gott arbete - sedan finns alltid saker som behöver förbättras naturligtvis.

brutt
2013-08-04 00:27
#80

78. Klart att de kan vara bortsprugna katter också i kolonier.Men är katterna redan anmälda till Polis och myndigheter så vet de ju redan om hur många de är och förhoppningsvis även varför de blev så många.Det vore ju som att anmäla samma svarta och grå katter som upphittade flera gånger i den kolonin jag skriver om.Där var det en sak mellan djurskyddsinspektör miljö och hälsa samt förening.Förutsätter alltså att anmälan om upphittade katter fanns redan från början.

Hur andra gör vet jag inte.Men allt som kan förbättra är önskvärt.

Rafflan
2013-08-04 00:28
#81

#79 jo men när man läser verkar det vanligt att dem inte anmäler katterna tyvärr :(

Selma99
2013-08-04 00:45
#82

#80 Det jag tänker på är att i kolonier som någon förening tex. tar sig an och kanske bedriver både TNR och omplacerar de katter som är möjliga att omplacera. Om man matar katterna och tar ansvar för dem så borde det inte vara någon skillnad utan de katterna skulle ju också anmälas som "upphittade" hos polisen. I alla fall gällande de katter som omplaceras. Det är ju inte helt otänkbart att katter som har en ägare ansluter sig till en koloni. Att polis skulle på nåt sätt registrera katter (omärkta) i en kattkoloni förutsätter jag att så inte är fallet. Inte heller LST som oftast helst ser att katterna avlivas - i all synnerhet skygga katter.

majvi
2013-08-04 08:40
#83

Ofta dröjer det innan katthemmen kan ta in katter p.g.a platsbrist.När det är kattungesäsong brukar t.ex hankatter inte prioriteras. Katthemmen skulle kunna ställa krav på de som hittar katter att de anmäler till polisen och efterlyser ägare så är det gjort när katten kommer till hemmet

.En del personer vill bara ha kattungar och om alla upphittade kattungar måste stanna i 3 månader på katthemmet kommer de att söka efter kattungar på annat håll. Katter och kattungar som hittas i igentejpade lådor ,kassar i soprummet,skogen..där vet man ju att det inte är någon idé att söka efter ägare.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
pia-app
2013-08-04 10:10
#84

Tycker i alla fall att frågan om vad gör man när den här situationen uppstår är intressant. Fiahemmet sa att man bryter mot lagen om man tar tillbaka katten från dom man köpt den av. Men enligt polisen så har man ju brutit mot lagen redan då man sålde den utan att ha anmält den till polisen. 

Hur skulle ni göra då det nu finns en ägare men katten är såld ? Knepigt!

kattgubben
2013-08-04 10:42
#85

Det har i den här tråden frågats efter en redovisning över hur olika katthem gör med polisanmälningar. Endast Pia-app har svarat för "sin" förening. Beror uteblivna svar från andra föreningar på att de inte anmäler till polisen, läser inte frågor i den hära tråden eller läser inte alls på den här hemsidan? Min personliga åsikt är att vi alla, oavsett om vi är privatpersoner eller representanter för djurhem, alltid ska följa lagen Att sedan lagen ine alltid följs kan det finnas en förklaring till men som Fiahemmet uttrycker det att de följer en överenskommelse som polisen inte hört talas om är märkligt. Jag anser även att det borde vara självklart att kastrera och märka sin katt. Att sedan vissa på den här tråden anser att en omärkt katt inte har en ägare är ett för mig ett mycket märkligt resonemang. Jag sällar mig nu till de som efterfrågat redovisningar från djurhemmen hur de gör med polisanmälningar. Vore mycket intressant att få någon form av statistik på detta samt att få till stånd ett bättre och lättare sätt för djurhemmen att kunna göra polisanmälningar. Att få sitta i olika telefonköer flera timmar är helt orimligt. Att få till stånd en överenskommelse med polisen att djurhemmen skulle kunna skica e-post med beskrivning ooch en bild kan ju inte vara så svårt ,

majvi
2013-08-04 12:05
#86

#85 Det står faktiskt som rubrik "Fia-hemmet igen" hur ska då de från katthemmen veta att de ska gå in och skriva om ifall de anmäler upphittade katter till polisen?

De flesta som är engagerade i hittekatter och hjälper till aktiva hinner inte läsa på den här sidan och om de gör det kanske de inte läser allt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

johnnys girl
2013-08-04 13:24
#87

Det är ett allmänt känt faktum att många inom polisen inte anser att det där med upphittade katter borde ligga på polisens bord. De har viktigare saker för sig och därför fungerar det väldigt olika beroende på polisstation och vem man träffar på. Somliga sköter sig föredömligt, medan andra vägrar att ens ta emot en anmälan. Men faktum kvarstår. En upphittad katt man kan anta ha en ägare (dvs tam ) går under hittegodslagen och skall anmälas som hittegods och polisen är skyldig att ta emot anmälan, vare sig de gillar det eller ej. Att polisen är ovillig och att de ej har något bra rikstäckande sökregister är ingen ursäkt för att strunta i en anmälan. Det handlar om större frågor än så. Dels behövs det statistik på antalet upphittade, bortsprungna katter för att få kunna få en uppfattning om problemets storlek, dels handlar det om rättssäkerhet för såväl katten som för ägaren. Och vem vet. Polisen kanske själva upptäcker att det vore bra med gemensamt rikstäckande register om man tjatar tillräckligt mycket.  Det har pratats om kolonikatter och förvildade katter i tråden. men Hittegodslagen omfattar djur där man kan anta att det finns en ägare, dvs tama katter. När det gäller förvildade katter finns ingen anmälningsplikt vad jag vet.

När ett föremål anmälts som upphittat är det tre månader som gäller innan föremålet kan skrivas över på upphittaren. detta gäller föremål som cyklar, plånböcker osv. När det gäller levande djur får polisen göra undantag och  förkorta den tiden till fjorton dagar eftersom polisen inte har förvaringsplats för upphittade djur.

Katthem har en viktig funktion att fylla och gör en betydande djurskydds- och samhällsinsats. Tyvärr stämplas katthemsfolk ofta som lite "konstiga" och tas inte på allvar. Även om vi inte gillar det så är det fakta och för att vi ska ses som en seriös aktör måste vi följa de regler som finns. Annars kommer Katthemmen  aldrig få den status och respekt vi förtjänar.

I Stockholm har vi arbetat metodiskt med att komma bort från godtycke och "High Chaparall" inom polisen när det gäller hittekatter. Det ska ärligt sägas att det gått lite fram och tillbaka, men det går stadigt mer framåt än bakåt i samarbetet med polisen. tack vare envist tjatande om polisanmälan har  upphittade katter och Katthemmen en bättre respekt och status i dag än de hade för tio år sedan.

Det är korrekt att de första fjorton dagarna innan katten är överskriven på oss behandlar vi den bara för sjukdom, skabb och mask. Dvs akuta tillstånd som behöver behandling.  Det är först när katten blir överskriven som vi vaccinerar, kastrerar och id-märker katten. Det blir en något längre karantänsvistelse för katten, helt korrekt. Men det är smällar vi är beredda att ta i ett långsiktigt arbete för att höja statusen på katterna och katthemmens arbete.

Ett katthem kan inte ta emot katter lite hipp som happ från folk som påstår sig hittat katten och sedan omplacera den. Risken är att det kan vara någons katt. Även om den inte är märkt. Vi råkade en gång ut för en person som tröttnat på grannens katt, stal den och körde till oss och påstod att han hittat katten. Man vet aldrig vad folk får för sig. Återigen, det handlar om att arbeta seriöst och långsiktigt. Det är först när det upprättats en polisanmälan och katten skrivits över på katthemmet som katten i laglig mening tillhör katthemmet och vi har rätt att omplacera den. Följer man inte de reglerna kan man som förening eller enskilt katthem råka illa ut och dessutom får alla andar katthem dåligt rykte

Skulle det dyka upp en ägare som kan bevisa med bilder  att det är deras katt så får de lösa ut katten mot de kostnader vi haft för kastrering ev medicinering osv. Men rent formellt har ägaren då förlorat sitt ägarskap över katten och kan egentligen inte göra några anspråk på katten.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Lena
2013-08-04 13:33
#88

#85 Citerar din fråga: "Beror uteblivna svar från andra föreningar på att de inte anmäler till polisen, läser inte frågor i den hära tråden eller läser inte alls på den här hemsidan?" 

Vi har, som jag nog redan skrivit i den här tråden, drygt 100 katthem i landet. Alla dessa katthem läser inte vad vi skriver på Hittekatter iFokus. I alla fall inte dagligen. Att en frågan diskuteras här når därför inte med automatik alla Sveriges Katthem. De går därför inte att dra några som helst slutsatser om vilka rutiner alla katthem i landet har utifrån vad vi skriver och diskuterar här. Att dra alla katthem över en kam utifrån vad några personer svarar blir således helt galet. 

Katthemmen har i regel mer än fullt upp med det praktiska arbetat med katterna. Därför har de i regel inte så stora möjligheter att hänga på nätet och delta i diskussionerna på olika forum. För att få veta vilka rutiner varje katthem har skulle vi behöver gå ut med en enkät till varje katthem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Selma99
2013-08-04 14:17
#89

#87 Tack för ditt långa svar. Jag håller med dig om att när det gäller katters att höja katters status så behöver man ibland kräva av myndigheter att de tar sitt ansvar så som polisen - att de verkligen tar emot en anmälan (för jag tror som du att det inte alltid är självklart att polisen gör sål) Jag har bara en fråga : Du skriver att: 

"En upphittad katt man kan anta ha en ägare (dvs tam ) går under hittegodslagen och skall anmälas som hittegods och polisen är skyldig att ta emot anmälan," - Då är det alltså skyggheten som avgör om man behöver anmäla sin katt. Jag menar att även en skygg katt kan komma på villovägar o behövas registreras hos polisen som upphittad?

Hur gör ni, anmäler ni alla katter som kommer in? Alltså även de som är skygga?

pia-app
2013-08-04 14:59
#90

Självklart anmäler vi även skygga katter. En katt som har kommit ut kan vara enormt skygg och rädd och inte bete sig som vanligt. Så det går ju inte att avgöra direkt om den har en ägare eller inte. Likadant kan ju en katt som blivit övergiven vara tillgiven .

Håller med Johnnys girl om att ska vi ses som seriösa så måste vi följa de lagar som finns vad vi än tycker om dom.

Annons:
brutt
2013-08-04 15:37
#91

82. Nej polisen smög ju inte runt i buskarna nattetid för att registrera varje individ som faktiskt existerade. Det hade nog tagit dem några år med 50 omärkta okastrerade katter svarta och grå Jag menade naturligtvis inte att polisen skulle ha haft ett register över varje kattindivid
Men att antalet katter var väl kännt från början hos myndigheter Alla skulle skjutas stod det i tidningen slutet 2005.

Selma99
2013-08-04 16:12
#92

#91 Jag har ju ingen aning om vilken kattkoloni du pratar om men jag undrar fortfarande - de katter som omplaceras via förening/eller för den delen engagerad person - anmäls den som upphittad först hos polisen? Det spelar ju liksom ingen roll om myndigheterna vet ungefärligt antal katter i kolonin utan just den specifika individen som omplaceras. Den kan ju vara ägd av någon.

brutt
2013-08-04 16:20
#93

92. Jo visst kan det vara så  och så var det i princip i dessa fallen med kattkolonin. Det var alltså egentligen ägarna som gav sin tillåtelse till omplacering eller icke förutom myndigheten då i första hand.

majvi
2013-08-04 17:35
#94

En person kan ha matat en eller flera katter under en längre tid där katthemmet sen tar katterna då de har plats.Matar man en katt en längre tid kan man betraktas som ägare och då har "ägaren" och katthemmet en överenskommelse att katthemmet tar hand om katterna,genom omplacering eller TNR då det är frågan om kattkolonier.

Rör det sig om en stor kattkoloni med bl.a   7 svarta ,korthåriga ,omärkta ,skygga honkatter kan det vara svårt för en ev ägare att identifiera sin katt som försvann för flera år sen..

Jag vet att flera gånger har den som har varit och tittat på en upphittad katt inte varit säker på om det har varit deras katt eller inte.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[eskils]
2013-08-04 18:38
#95

Vi vet att polisen inte gillar att ha ansvar för bortsprungna och upphittade katter. Om alla upphittare, både privatpersoner och föreningar, blir envist noggranna fr o m nu med att ringa in varenda katt de tar hand om, så kanske polisen snart blir desperat och kräver att det inrättas ett statligt nationellt register över försvunna och upphittade katter, där folk kan skriva in och söka katter själva! Då skulle polisen avlastas och letandet efter katter skulle underlättas. Det kanske t o m skulle spara pengar åt staten. ☝️

Silvestris
2013-08-04 18:45
#96

#94

Och den personen som matar är ju skyldig att anmäla varenda upphittad katt till polisen. Något som antagligen sker i väldigt liten utsträckning. Där kan jag bara hoppas att katthem som kopplas in informerar om den skyldigheten. Katthemmet kan ju i värsta fall göra sig skyldiga till medhjälp till brott om de börjar hjälpa till och omplacera dessa kolonikatter som aldrig har anmälts upphittade.

brutt
2013-08-04 20:13
#97

96.I artikeln iden lokala papperstidningen står det mer ingående än i reportaget som visas härinne på hittis. Det står att katthem har samma skyldighet som privatpersoner att anmäla upphittad omhändertagen katt till polisen.

96.Det blir ju lite snårigt förstås om katterna redan är ett ärende för djurskyddsinspektörer ska hen då anmäla dem som upphittade till polisen vid sin inspektion eller inspektioner av dem? Det är ju inte alltid menar jag som katterna i en koloni blir omhändertagna och omplacerade. Det är väl tyvärr så att de oftare skjuts. En skjuten katt kan ju inte heller återförenas med sin ägare så samarbete krävs väl med polisen då innan något sker?

Annons:
Silvestris
2013-08-04 20:19
#98

#97

Om en koloni omhändertas via ett beslut från Lst är polisen den verkställande myndigheten och således blir katterna automatiskt kända för polisen. Skjuts katterna är det även polisen som ger tillstånd för detta (i tätort/detaljplanerat område) och de ska endast utfärda individuella tillstånd, just för att minska risken för att tama och ägda katter skjuts.

Sedan är polisen säkert dålig på att dokumentera omhändertagna katter och det här med tillstånd för att skjuta är inte vattentätt.

Om Lst tar beslut att av djurskyddsskäl avliva katter och polisen inte är iblandad behöver katterna inte anmälas som upphittade eftersom det finns ett myndighetsbeslut om avlivning av djurskyddsskäl. I det läget spelar det ingen roll om katten är ägd eller inte, men visst vore det bra om en eventuell ägare får veta att katten har blivit avlivad.

Rafflan
2013-08-04 22:24
#99

Även skygga, toviga och magra katter ska anmälas upphittade då dem kan ha ägare som saknar dem då dem kanske sprungit bort. Och även om det finns en matare till kolonin måste man anmäla dem då hon kan ha börjat mata några katter som redan hade ägare.

Hos veterinären verkar inte katter få sån lång tid på sig att hitta sin ägare, kanske dem har ett speciellt avtal som man även kan ha med katthem? :/

Thaeri
2013-08-05 00:24
#100

Hade de anmält katten som upphittad till polisen och dessutom lagt över ansvaret på polisen, vad gäller kostnad för uppstallning och så, så hade de väl fått katterna överskrivna på sig efter 10-14 dagar, som det oftast är?

Så vad hade problemet varit om katthemmet anmält? Det hade slutat likadant i alla fall, men utan juridiska problem.

Alexej
2013-08-05 07:53
#101

#100 Precis! Det är dags för ägare av omärkta katter att inse att deras katt kan ha fått ett nytt hem bara 2 veckor efter att den försvann. Bryr man sig om sin katt och vill ha den tillbaka, märker man katten.

Hur det slutar här vet jag inte men jag tror att tjejen inte har en chans att få tillbaka sin katt. Katten var inte märkt, ägaren hade väntad länge med en efterlyssning, inte kollad själv om katten finns på katthemmet, inte anmäld själv till polisen (senast då hade hon insett att katten inte är märkt), kanske inte sökt aktiv själv genom annonser och lappar. Katthemmet förmedlade en hemlös katt  och de nya ägare köpte helt legalt en katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
2013-08-05 10:46
#102

#101 dock köpte dem fortfarande en katt som inte var i deras ägo = inte deras att sälja. Hade dem gått den lagliga vägen med 14 dagar och sen hade katten skrivits över på dem hade det var okej, men nu gjorde dem inte det så katten var aldrig deras, kan nästan klassas med stöld…

martdat
2013-08-05 11:09
#103

vi hade en liknande incident med en hund här förra året. en person sålde en hund hon inte hade rätt att sälja. det gick hela vägen till kammarrätten men den rättmäktige ägaren fick tillbaka sin hund trotts att den var såld ytterligare en gång. så den som köpt hunden i god tro fick vackert lämna den till den riktiga ägaren. allt drogs civilrättsligt men ändå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Silvestris
2013-08-05 11:18
#104

#103

Ja, man har skärpt lagen. Sedan 2003 har det blivit mycket svårare för köpare att hävda att man köpt en vara i god tro.

Annons:
Lena
2013-08-05 17:35
#105

Om en katt/hund blir upphittad och uppstallad via Polisens upphandlade djurpensionat handlar det minsann inte om 3 månader. 10 högst 14 dagar får djuret på sig. Dyker ingen ägare upp inom den tiden avlivas katten/hundan i regel. (Man har en praxis som säger att djur som det kostar mycket att stalla upp undantas från regeln 3 månader som annars gäller för hittegods). Därför viktigt att man som djurägare är snabb med att själv anmäla försvinnandet till Polisen.  

I den här pdf filen finns mer information om vad som gäller!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-08-05 18:16
#106

 #90 Pia-App som anmäler alla upphittade och infångna katter-även skyggisar: När kastrerar ni katten, när får ni katten överskriven,  får ni betalt av polisen under tiden?

#87 Stockholms katthem som bara anmäler tama katter. Hur rimmas det med att du skriver att anmälningar är viktiga för statistiken när ni inte anmäler skygga, förvildade, kattkolonier? (Dels behövs det statistik på antalet upphittade, bortsprungna katter för att få kunna få en uppfattning om problemets storlek, dels handlar det om rättssäkerhet för såväl katten som för ägaren.)

Ni väntar 14 dagar tills katten är överskriven på er? 14 dagar plus 10-14 dagar sitter katten då i karantänen? För ni kan ju inte sätta nyvaccinerade, nykastrerade katter hos andra? Ni avmaskar och skabbehandlar under den första tiden men kommer katten också till en veterinär för undersökning fast den måste komma tillbaka när katten ska kastreras? Hur gör ni med fertila hanar som skvätter hela tiden?

---------------

Jag hörde om ett katthem som anmäler tama katter men fick godkännande av polisen att kastrera direkt. Undrar hur lagen ser på det? Någon som vet? En kastrering betyder ju ett stort ingrepp på en katt som kanske har en ägare som tänkte avla på katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
2013-08-05 18:25
#107

Vi får katten överskriven efter 14 dagar. Vi har ju inget katthem utan katterna bor i stödhem och det blir oftast 14 dagar innan kastrationen då vår veterinär bara arbetar en dag i veckan. Behöver katten komma till veterinär för undersökning får vi anlita en annan veterinär. Sen kan det självklart bli problem om det blir en hane som skvätter och där har vi någon gång inte väntat tiden ut.

VI får inte betalt av polisen utan vi ser katten som vårt ansvar från det vi tar den men försöker göra rätt genom att anmäla till polisen så att det dels är rätt lagligt och dels att ägaren har en chans att hitta sin katt.

Vill inte på något sätt utge oss för att vara perfekta utan vi missar också att anmäla och då oftast pga av köerna. Man hinner inte att stå i kö och så kommer något annat mellan och då är det lätta att missa att ringa igen.

Alexej
2013-08-05 18:33
#108

#107 Men om polisen inte koppla ihop 2 anmälningar på olika polisstationer, hur vet ni då att ni ringer till rätt polisstation? Katten kan har försvunnit på ett annat ställe än där den hittades.

Varför tar ni inte betalt? Ni brukar ha många sjuka katter och insamlingar. Varför då inte ta pengar genom polisen? Som jag vet gör Stockholms katthem det. polisen betalar ju också för alla omhändertagna katter. Det är ju bortskänkta pengar då…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
2013-08-05 19:46
#109

Då får jag väl ta en diskussion med polisen om vi kan få betalt för att ha hand om katten. Visste inte att den möjligheten fanns. Får väl diskutera det med polisen.

Vi ringer till den polisstationen som är närmast där vi hittat katten.

Vet också att polisen inte lägger ner något större jobb på att matcha anmälningar utan det handlar ju om att lagen säger att man måste anmäla. Har man sen tur någon gång så kan man hitta ägaren den vägen.

johnnys girl
2013-08-05 20:01
#110

#106  Jag sa aldrig att vi inte anmäler alla katter. jag skrev bara vad hittegodslagen säger. Dvs att en katt som **kan antas ha en ägare
**ska anmälas som upphittad. Det innebär att det inte finns någon skyldighet att anmäla en katt som man kan anta inte har en ägare exempelvis en skygg kolonikatt.

Skulle katten behöva omgående vård så får den naturligtvis det även om det formellt inte är vår katt, men annars väntar vi tills den är överlåten. Även om det är en fertil hankatt. Allt annat är egenmäktigt förfarande

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Alexej
2013-08-05 20:07
#111

#110 Sorry, då tolkade jag fel. Men ni får betalt under tiden tills katten ör överskriven på er? Vad tror ni om möjligheten att få dispens från polisen att kastrerar katter direkt?

Då anmäler man en upphittad katt, kastrerar den, får betalt från polisen och kan omplacera katten efter 10-14 dagar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
JenL
2013-08-05 20:37
#112

Alexej,

kan du ger oss några exempel av katthem som får betalt av polisen ? Det skulle vara bra med några exempel när vi tar upp det med polisen här. 

Jennifer

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

majvi
2013-08-05 20:43
#113

Var står det att alla katter i en koloni ska anmälas till polisen?

Djur

6 § Uppgifter om upphittade sällskapsdjur ska registreras i Polisens hittegodssystem.

Är det fråga om förvildade katter är de inte särskilt sällskapliga.I och för sig är det bättre om kolonikatterna betraktas som sällskapsdjur än ohyra.

Ett djur som är borttappat räknas som hittegods och faller under hittegodslagen. Det innebär att om du omhändertar ett borttappat djur är du skyldig att anmäla det till Polisen.

Hur ska man veta om man hittar en koloni med  skygga katter att man är skyldig att anmäla varje katt till polisen?Läser man på deras hemsida står det ju om borttappat djur.Man kanske inte tycker att katterna man ser verkar vara borttappade.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Selma99
2013-08-05 20:46
#114

¤113 Termen "sällskapsdjur" kan väl knappast tolkas efter om katten är skygg eller tam. En katt på rymmen behöver knappast vara sällskaplig - de katter jag har är inte sällskapliga med någon annan än de i vår familj.

Alexej
2013-08-05 21:16
#115

#112 Som jag vet får åtmonstone några katthem betalt för uppställning av upphittade katter, dvs katthemmet kräver att upphittaren anmäler katten till polisen innan en katt tas in. Dagsersättningen brukar ligga på 70-80 kr/katt. Precis som man får från polisen för omhändertagna katter plus bensinpengar för att hämta katten och till veterinären - ca 18/mil. Samtidigt kräver det väldigt mycket skrivbordsarbete.

Men vi ser vad Johnnys girl svarar på det.

----------------

Men angående det tråden handlar om kan en omärkt katt då förmedlas legalt efter 10 dagar, inte mycket när en kattägare letar efter sin omärkt katt. Framförallt när katten inte hinner komma upp på en hemsida. Så för mig är det obegripligt hur en kattägare kan tro att det finns en chans att få sin omärkt katt tillbaka, framförallt inte om man väntar några veckor tills man börjar sakna katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
2013-08-05 21:21
#116

Men handlar det inte om att det är viktigt att vi följer de regler som finns vad vi än tycker om dom personligen. Både för att det ska kännas bra för vår egen skull och för att vi ska ses som seriösa av allmänheten.

Sen tycker nog de flesta härinne att kattägaren gjorde fel som inte letade efter sin katt direkt och inte hade märkt den.

bymaruska
2013-08-05 22:15
#117

Upphittade katter inlämnade via polisen får alltid ett ärende likaså en anmälan om försvunnen katt eller anträffad skadad/död katt. Katter som direkt lämnas till katthem eller förening av "någon" ramlar inte atomatiskt i detta register. Vadå kö, det är väl katthemmens förban… skyldighet att anmäla att en katt söker sin ägare. En anmälan till polisen och en annons på blocket för 20 kr bör väl iallafall vara basic. Men det kanske är lite kostsamt att hålla sig till tremånaders regeln därför hoppar man över.

Tidigare har jag sett annonser i dagstidningen om att en katt söker sin ägare med katthemmet eller föreningen som kontaktperson, har man övergivit den modellen måntro.

Det borde väl vara alla katthem/föreningars främsta mål återförena ett upphittat djur med sin ägare. Om sedan inte ägaren håller måttet som djurägare då är det en helt annan sak men inte för katthemmet eller föreningen att sätta sig till doms över.

Att den här katten inte var ID märkt eller anmäld saknad är självklart ett ägaransvar, och att inte katten blev anmäld saknad känns väl lite sisådär men inte heller det är något lagbrott. Men att som katthem/föreningen omplacera en tam katt vid god hälsa utan att utreda ägarförhållandet är ett stort misstag och minst lika allvarligt som att inte ID märka sin katt vilken idag inte är förbjudet. Jag hoppas att katthemmets omplacering ser inslaget i TV och hjälper till så att katten får komma hem nu katthemmet tydliga ovilja att hjälpa till lyser så solklart.

Selma99
2013-08-06 07:54
#118

#117 Anmäler Östgöta katterna alla sina omplaceringskatter till polisen? Jag frågar dig eftersom att jag vet att du engagerat dig där? Speciellt i Arkösundskolonin.

Eftersom att du skriver "Det borde väl vara alla katthem/föreningars främsta mål återförena ett upphittat djur med sin ägare." så borde väl det vara så?

Nej Bymaruska - det tror jag inte. Kattehemmen främsta mål tror jag är att ta hand om upphittade katter. Behandla dem från diverse åkommor,kastrera, id-märka och hitta ett gott hem till katten. Det tar åtskilliga veckor innan en katt hamnar på hemsidan som säljklar. Men om det främsta målet är att hitta den ursprungliga ägaren så antar jag att det redovisas som målbeskrivning på olika katthems hemsidor tex. Men du och jag har nog inte samma glasögon helt enkelt.

Slutligen - du hoppas att omplaceringshemmet ser inslaget och ser till att katten kommer hem till ursprungsägaren. Ja vad ska man säga - rent juridiskt må det kanske vara det rätta, vad vet jag som inte är juridikutbildad. Men med den "lilla" informationen efter tv inslaget så kan jag väl säga att jag kanske inte håller med dig. Om man inte ens anmäler sin "familjemedlem" som saknad varken till polis, katthem eller annonser eller för den delen en liten lapp i närområdet man bor efter flera veckor så kanske det inte är det rätta hemmet för någon katt - eller ens något djur överhuvudtaget. Ja visst sätter jag mig till doms över en kattägare nu men jag väljer nog att utse mig till moral tant här! Och tyckandet är ju fritt som tur är.

Annons:
Alexej
2013-08-06 08:28
#119

Där kan jag bara ge Selma rätt!

Katthemmets främsta mål är knappast att hitta ägaren till en omärkt, okastrerad katt. katthemmets främsta mål är att få kattägare att kastrera och märka sina katter och hjälper katter som behöver hjälp, mest i form av nya hem.

Är en kattägare intresserad att få tillbaka sin katt då söker man sin katt!! Och om en kattägare tror att katthemmets katt är deras får de lösa ut katten, dvs betala katthemmets kostnader. Men det är sällan att folk vill det. Vi hade en svart omärkt okastrerad katt där en tjej trodde det var hennes tills hon hörde att katten hade kostad 6000 kr i veterinärkostnader.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
2013-08-06 08:40
#120

#118. Vi har haft en del som avvikit från kolonierna och då har vi anmält katterna upphittade till polis och annonserat på blocket, annars har vi inte gjort det.

Nu visste vi i Arkösund, att alla katter, utom 2 blåpaddor var födda där. Vi hade annons ute på Gråis och lappade hela Arkösund och i tidningen, ingen hörde av sig och sa att det var deras katt.

Nu har dessa katter haft samma matare i många år och det finns också bilder sedan 2004 (Linköpingskolonin) som dokumenterade katterna.

Ingen katt som vi tagit in har varit kastrerad eller id-märkt, för det har våra veterinärer kollat såklart.

Om det hade varit så, hade vi såklart letat ägare till katten, eller om katten hade visat sig tam!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

johnnys girl
2013-08-06 08:41
#121

Polisen är skyldig att förvara upphittade djur och  djur de omhändertar efter länsstyrelsens beslut.  Eftersom polisen själva inte har möjlighet att göra detta upphandlar man denna tjänst vart tredje år. Det är rikspolisstyrelsens upphandlingsenhet som sköter upphandlingarna som gör för varje polislän var för sig. Det är fritt för den som vill att lämna ett anbud i upphandlingen,  dvs hur mycket betalt man vill ha per dygn för att förvara ett djur åt polisen. Den med bästa budet(lägst betalt) vinner anbudet och skriver ett tre-årsavtal med polisen. Ofta har  polisen  avtal med flera aktörer i samma län.
I Stockholm, som är det jag känner till bäst har polisen under flera år haft avtal med Stockholms Katthem, Solgläntan och Kattstallet. Avtalet har inneburit att polisen i första hand ringt dessa tre katthem som tagit emot i mån av plats. Om inget av de tre katthemmen haft plats har de ringt andra katthem som då fått betalt per dygn för katten/katterna.

Förra året var det ny upphandling i Stockholm och plötsligt hade det smugit  in ett nytt krav i upphandlingen. Den som vann upphandlingen skulle ombesörja avlivning då myndigheten så beslutat. Detta innebar att Stockholms Katthem och Kattstalllet inte kunde ställa upp på kraven och nu är det enbart Solgläntan som har avtal med polisen. Men enligt samma princip som tidigare så ringer de runt till de andra katthemmen om Solgläntan har fullt och då får katthemmen betalt per dygn för katten.

Vem som har avtal med polisen är en offentlig handling, så det kan man ta reda på. Om sedan polisen hör av sig till en förening och vill placera en katt tycker jag gott ni kan säga att ni vill ha samma dygnsavgift som den som har avtalet. Varför ska de ideella föreningarna ställa upp gratis när det finns privata företag (katt/hundpensionat t.ex) som tjänar bra med pengar på att ta emot djuren?

Alexej; Eftersom ett upphittat/omhändertaget djur tillhör staten tror jag det är svårt att få till en deal där man kastrerar innan katten är överlåten, men testa. Frågan är fri, man kan inte få mer än nej.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Alexej
2013-08-06 09:28
#122

#121 Det finns redan ett katthem som får kastrera innan katten är överskriven. Då borde det finnas samma möjlighet för alla katthem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Selma99
2013-08-06 10:23
#123

# 120 tack för ditt svar. Jag har alltid tyckt att Östgötakatterna bedriver en bra verksamhet. Bara så att du vet.

Även denna katt som det ursprungligen handlar om var både  omärkt och okastrerad.

bymaruska
2013-08-06 11:31
#124

Selma99

Jag är inte direkt engagerad i Östgötakatterna mer än att Malin och jag är goda vänner och jag försöker bidra med det jag kan när det behövs. Vad jag däremot vet är att Östgötakatterna är de enda i vårt län som arbetar med skygga katter så kallade kolonikatter på ett sunt sätt med en gigantisk dokumentation och hög prio för de mest utsatta individerna i sammanhanget samt att alla utplaceringar också ska vara lämpliga.

Främsta mål i det här sammanhanget bör det vara att söka efter ägare iallafall försöka hjälpa till så det finns en möjlighet till återföreningen om det är lämpligt. Jag förstår också att katthem/föreninger har långt många viktigare saker på sin agenda. Men att strunta i det när man får in ett frisk och välskött djur känns lite märkligt.  Och den erfarenheten har säkert alla katthem att de kan känna skillnad på en luffare och en katt med misstänkt eget hem.

För några veckor sedan hittade jag en liten förvirrad katthona. Malin och jag ordnade med husrum och inom 1 timme så hade vi en varit på vet.stationen ock kollat ID, kontaktat polisen och lagt ut en annons på blocket. Under kvällen lappade vi hela området och självklart var det en glad matte som ringde upp. Det här var en omärkt och okastrerad hona….. självklart höll vi en lång föreläsningen om vikten av ID märkning och kastration när vi lämnade katten åter till matte dagen efter. Under vad som hade hänt med den här lilla katthonan om jag lämnat henne till katthemmet.

[eskils]
2013-08-06 11:43
#125

#124 Så fint att den lilla kattfröken kunde få komma hem igen, och bra att ni föreläste om kastrering och märkning! Men jag hoppas att hennes matte ersatte er ordentligt för alla era omsorger!

Annons:
Upp till toppen
Annons: