Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 5957 ggr
Tequila
0

Hemlösa kattungar, kattungar skänkes....

Förra fredagen blev jag  uppringd på jobbet det fanns en kattmamma med tre ungar nära en större väg i Uppsala. Åkte dit direkt efter jobbet och såg så småningom mammakatt och tre ungar, skygga förstås. Satte igång med att leta fångstburar och fick tag på en. Hela lördagen i regnet och söndag dag gick men så hade vi fått in hela familjen som nu fått ett jourhem att bo i.

Söndag eftermiddag kom två kattungar till mig som skulle ha avlivats då man inte lyckats placera dem.

Från måndag till lördag åkte vi en några mil utanför Uppsala där vi tyvärr första dagen möttes av att en kattunge hunnit bli påkörd och död. Kvar fanns två mammor och fyra kattungar. Nu är även dessa infångade och omhändertagna av föreningen Samvetet.

Blir så uppring på lördag eftermiddag, på marknaden i Möklina ger man bort kattungar - gratis! Åh vad det gjorde ont i mig…. så jag bad personen ta med kattungarna hem. Det var åtta stycken jättefina små knyten som var mycket hungriga och törstiga då de kom till mig. Hur kan man låta åtta små kattungar sitta i en alldeles för trång bur en hel dag för allmän beskådning? Vem vet, kanske kunde det ha blivit gratis ormmat? Dem man trodde var kattflickor hade rosa band runt halsen, alldeles för hårt fastsatta. Kontaktar åter föreningen Samvetet som tar fyra av dessa.

Varför kastrerar folk inte sina katter????? Så här skulle det inte behöva vara. Vi kastrerar kattungarna innan de placeras och jag önskar det skulle bli vedertaget, främst för katternas skull. Det här har varit den värsta veckan hittills (17 kattungar och 3 vuxna honor) och jag undrar vart skall det sluta??…….

/Lena, föreningen Musses vänner i Uppsala

Alexej
0

Det är bedrövligt med alla katter, tydligen fattar folk fortfarande inte hur viktigt det är med kastreringen. Men ni är underbara för att ni hjälper så många!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

En fråga - ni kastrerar kattungarna? Vid vilken ålder då?

Och applåd härifrån med förstås! Ni gör ett toppenjobb!

Lena
0

Vilket jobb ni gör i Musses vänner! Visst är det för bedrövligt det där att folk är så dåliga på att ta ansvar och kastrera sina katter. Skänka bort katter på marknad, det var lite väl magstarkt! Det finns mycket kvar att önska av katthållningen i Sverige.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tequila
0

Vi låter kattungarna bli kastrerade vid cirka 11-12 veckors ålder, precis innan de har åldern inne för ett eget hem. Första gången för några år sedan var det en kattunge med ett stort navelbråck som måste opereras pga riskerna med detta och då han ändå var sövd kastrerades han samtidigt (innan Musses vänner bildades). Det är inte vanligt här i Sverige och jag har fått tagit emot en del skäll och hot om att bli anmäld, men det tar jag gärna för katternas skull! På så vis förhindrar vi i Musses vänner att fler oönskade kattungar föds.

/lena

Hawknestgrove
0

Teqila, även honorna? Går det? Jättenyfiken……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

JosephineF
0

Jag har läst att dom gör detta i USA också.. Är det en myt att katter som blir kastrerade innan de uppnått könsmogen ålder blir aggressiva?

Alwyn
0

gå in på min hemsida, under hittekatter, så hittar ni en länk till info om tidig kastrering. Jag förespråkar det!

http://web.comhem.se/vackertass/hittekatter.htm

Tequila
0

Det går utmärkt med både honor och hanar. Kattungarna brukar normalt äta, dricka och leka endast någon timme efter kastrationen, även honorna. Kattungarna "hämtar" sig väldigt snabbt. Att de skulle bli aggressiva av tidig kastration är nog bara en myt. Jag märker absolut ingen skillnad på vilka som är kastrerade tidigt eller senare vare sig fysiskt eller psykiskt. Har hämtat texten nedan från en kattsida:

Utomlands är det vanligt att kattungar kastreras redan före 3 månaders ålder. Inga negativa effekter har kunnat påvisas av tidig kastration, tvärtom minskar risken för framtida könshormonrelaterade sjukdomar om katten kastreras innan den blir könsmogen. I Sverige är det vanligast att kastrering sker från 6 månaders ålder. En del katter blir dock könsmogna tidigare än så, så du som har en kattunge av varje kön måste vara extra vaksam för att undvika oönskad dräktighet!

Skulle negativa fakta framkomma, kommer jag självklart att ta denna till mig. Vi har ingenting emot avel i ordnad form. De katter vi gör så här med är "oönskade" katter på något sätt.

/lena

Sidentass
0

men man blir rent ut sagt illamående när man får ta del av hur folk kan tränga ihop små kattunge-knyten som vilken vara som helst till allmän beskådning för att skänkas bort på  marknad…usch..vilken bedrövlig upplevelse..hade jag varit där på besök hade man nog krävt att få ta hem hela högen…vilken tur att ni finns..ni gör ett så viktigt och betydande arbete för missar i nöd..

JosephineF
0

Tack Sophia och Tequila för infot. Jag har en syster som har en alldeles bedårande femmånaders kattflicka som får springa ute vind för våg. Att försöka tala henne tilrätta är som att prata med en mur - lycka till Jossan. Jag ska kika igenom din länk Sophia, och skicka det till min syster (som f.ö är 35 bast och alldeles för gammal för att spela dum, eller hur? ;) )

Alexej
0

Sophia, gjorde en ny inlägg av länken. Hoppas det är ok, men tyckte det är viktigt att många läser det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alwyn
0

helt okej  :o) bra att det sprids!!!

majvi
0

Kattungarna på marknaden var alldeles för unga för att lämna mamman, kanske de är 6-7 veckor.4 av dom bor nu ihop med några andra kattungar som kanske är en månad äldre och deras mamma. De har en trygghet i varann och de kommer att få vara tillsammans tills de uppskattningsvis är 12 veckor.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.