Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1120 ggr
majvi
11

En död katt lider inte...

har ni tänkt på att man kan säga samma sak om människor

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Josefa
10

Det var faktiskt precis vad jag tänkte, när jag läste rubriken. Man lider inte, men man gör liksom inget annat heller.

Backarödbo
0

Påståendet i sig är sant. En död katt eller en död människa lider inte.
Förstår dock vad du menar :)

Mona22
1

Det är väl ingen som lider när den är död…

Alexej
10

Min dator är lite trögt nu på kvällen men under tiden tråden laddades upp tänkte jag att det har jag hört så ofta nu att man vill spy och att inte heller en död människa lider. Såg sedan #0 :) och sedan Josefas svar:)).

Varför är det ingen som förslår det till försäkringskassan? Tänk hur mycket pengar de skulle spara och samtidigt kunde alla med problem sluta lida. För vad är det för ett liv nu för en sjuk människa, bättre att avliva alla.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
7

I sådana fall kan man avliva alla som inte är likadana, lika långa, lika stora och samma tänk och känslor!

Jag gillar inte alla människor heller… bäst att avliva mig! 🤔

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

hamsternlukas1
10

Ja det är en skrämmande och mycket cynisk formulering det där, var är respekten för allt levande undrar man….

Att inte lida är det en godtagbar ursäkt för att släcka en levande varelses liv utan anledning???

Eller en ursäkt utifall lidande skulle kunna förekomma…

Nej oftast en dålig ursäkt för att "människan" inte orkar eller vill anstränga sig eller att det kostar pengar som man inte tycker det är värt att spendera på  djuret, och då är det är lättare att avliva.

Tror tex. LS funkar så…det är billigare att släcka liv omedelbart istället för att sätta in olika insatser :(

Jag lider och har lidit i många perioder under mitt liv, men jag älskar ändå att leva och vill kämpa vidare! Tror det är likadant oavsett om man är djur eller människa.

Däremot om ett djur lider svårt och inget finns att göra eller är obotligt sjuk då är det självklart en helt annan sak.

Vem vet hur det ser ut i framtiden om en sån känslokall värdering får utvecklas, Försäkringskassan är skrämmande nog inte helt fel att nämna här…

Usch!

Isatis
11

6

Jag har mött och möter fortfarande de åsikterna.  Min yngste son, nu en vuxen man, fick en hjärnblödning då han var en månad gammal. På grund av skadan är han rörelsehindrad samt utvecklingsstörd och behöver en del hjälp, men älskar livet, som det är. Det är många i min omgivning som säger: "Det hade varit bättre för honom om han hade fått gå bort." De som uttrycker en sådan åsikt vill linte "besväras" av att någon/något är annorlunda. Samma inställning till djur som faller utanför ramarna - bort med den, den är obehaglig, den besvärar mig -.

Sidentass
3

Ja..tänk om man skulle tänka så om alla, såväl människor och djur, då blir det ett mäkta skjutande och dödande, utan någon som helst respekt..

Djungelkottens
9

http://www.svt.se/svttext/web/pages/109.html

Det här är Sverige 2013! Arbetslösa, handikappade, sjuka och gamla människor saknar människovärde. Nu har det gått så långt att myndigheterna inte ens behöver agera i det dolda. Man går tydligen ut med att man inte anser att gamla människor ska ha rätten att få hjälp till att leva när de inte längre är produktiva.

När man kan göra så här mot människor förstår man hur litet en katt och i synnerhet en hemlös katt, är värd i myndigheternas ögon.

Vart är vi på väg i det här landet?

viktoria91
7

Då kan alla sluta skänka pengar till fattiga/hemlösa människor och barn, dör dem lider dem inte plus att vi sparar massa pengar! Win-win!.

Alexej
3

Skönt att kunna skratta i en tråd.

Men #7 stor kram!! ❤️

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hamsternlukas1
8

#7 ❤️ 

Finns ett bra citat som passar här som jag använt flera gånger förr :

"En nations storhet och dess etiska framsteg kan bedömas av hur man behandlar sina djur"/Gandhi

Tyrisen
3

#12 Ja det är ett av mina favoritcitat.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Andina
3

Att inte lida betyder inte att man mår bra! Särskilt inte om man är avlivad och död! För då varken lider man eller mår man… Och det är väl ändå inget att sträva efter???

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing