Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1085 ggr
Mandra
0

Vaccinationsskador på djur

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av vaccinationsskador på djur? Och kanske kan berätta lite om det.

Mandra

Katthemsmatten
0

Har dessvärre, eller snarare dessbättre, ingenting att bidra med. Är det biverkningar du är ute efter kan du kontakta tillverkaren alt. innehavaren av marknadsföringstillståndet för det vaccin du undrar över. Information om vem som har s.k. MAH (Marketing Authorization Holder) framgår av bipacksedeln som finns på FASS.se.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rödis
0

Nappade 4 dumpade kattungar från det de var ca en vecka gamla. Efter första vaccinationen fick alla tämligen kraftig diarré. Den minsta av dem var riktigt illa däran men det vände precis när jag funderade på att ta henne till veterinär. Detta var den vanliga vaccineringen mot kattpest-snuva o jag vet ju inte om diarren härledde från vaccineringen! Några skador blev det inte och det var ju vad Du frågade om, Mandra. Berättar ändå vår erfarenhet här.

Mandra
0

ja tack rödis….det är personliga erfarenheter jag söker :) ja, jag kanske uttryckte mig lite slarvigt….jag menade både skador och biverkningar

Uppkatten
0

Jag hade tidigare en kattpojke som blev dålig varje gång han vaccinerades (dock ej av första sprutorna som jag minns det). Han svullnade i nacken, fick utslag i nacken, gick runt med "tefats-stora" ögon, efter sista sprutan kräktes han 30 ggr (även om det till slut inte fanns ngt mer att kräkas upp, jag gick efter honom o räknade…), han ville bara sitta ute i regnet/kylan på balkongen…

Efter det vaccinerades han inte mer. Vissa veterinärer sa att jag skulle fortsätta vaccinera, men forskare o andra som jag kontaktade sa stopp, och uppgav att riskerna var för stora för just den katten. Han fick vara ovaccinerad sista 10-12 åren av sitt liv och det gick utmärkt (innekatt som gick ut i koppel).

Även hans kompis reagerade med att kräkas 1-3 ggr efter vaccination, så även där sa de jag pratade med att jag skulle låta bli fler vaccinationer (misse var alltså grundvaccinerad ordentligt). Han var också innekatt som gick ut dagligen i koppel, och han fick vara ovaccinerad sina sista 10-15 år i livet (minns inte exakt antalet år).

Mina katt-tjejer som jag har nu vaccinerar jag och det har hittills fungerat utmärkt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
0

Jag har upplevt att kattungar som blivit vaccinerade de första 2 gångerna har blivit dåliga när de har blivit vaccinerade med Nobivac Tricat. Nysiga, rinniga i ögonen och även att någon blivit dålig i magen. Det har gått över efter några dagar. 

Däremot har jag inte märkt någon reaktion när de vaccinerat med Felocell eller purevax.

MSH
0

Intressant Josefa, vår lilla hittekattsflicka blev väldigt dålig av vaccinationen, det var Nobivac. Det kan ju haft att göra med att hon hade ngt latent problem?, för hon blev ju jättedålig, igen då kan man väl säga, för det var gång nummer två som hon räddades till livet….

IceJossan
0

Inom katthemsverksamheten jag är volontär på vaccar vi alla kattungar med Fel-o-vax PCT, som är ett avdödat och alltså mildare vaccin.

Tidigare om åren var vi flera gånger med om kattungar som dog i efterverkningarna av vaccinet, då vaccade vi med Nobivac Tricat. Aldrig mer, det får endast vuxna nu för tiden.

Sen är det ju så att vi får in väldigt många illa åtgågna katter, katter med svagt immunförsvar och det kan ju vara just såna kattungar som inte klarat vaccinet…

MSH
0

Men oj, det skulle jag vetat… ! (om nobivac)…visste inte det, och känslan när de blir så dåliga, alltså vi höll på att förlora henne "en gång till" (när hon var liten) när hon fick sin vaccination,.. åh många tankar på henne… ! (fortfarande bortsprungen?)……

Mandra
0

tack för alla svar….hade ingen aning om att det var så vanligt….har aldrig haft några problem med katter förut

och jag vet inte riktigt om jag har det nu heller….det är en person som påstår det….men jag vet inte….en av de problem som katten lider av och som hon påstår beror på vaccination….bröt inte ut förrän efter 2½ år….är det verkligen möjligt? har själv svårt att tro på detta

Josefa
0

Efter 2½ år låter inte troligt. Då är den alltså inte omvaccinerad? Vad är det för problem katten påstås ha fått efter vaccinationen?

Mandra
0

nä, hon är faktiskt inte omvaccinerad…..det var så väldigt traumatiskt för henne sist och hon är innekatt….så jag hoppas på det bästa

hon klarar inte att åka bil….får våldsam panik….och då menar jag panik...inte de vanliga problemen katter kan ha med att åka bil

nu har hon hosta och det är detta som denna person påstår är orsakat av vaccination

Josefa
0

Hosta kan bero på en så enkel sak som mask. Är människan rädd för att avmaska också? Men iaf, hostan beror inte på att katten vaccinerades för 2½ år sedan. Snarare isf på att hon inte omvaccinerats, eftersom katter kan få lugninflammation om de får kattsnuva.

Mandra
0

ja det var ju dumt av mig att igen försöka ha en avvikande åsikt här…jag vet vad jag gör….var så säker….jag vet att många av er betvivlar min kompetens….men det är faktiskt inget fel på den….nä hon har varken kattsnuva, lunginflammation eller mask….men tack ändå