Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 4040 ggr
Tessen
8

Bra katthem i Stockholm?

Jag undrar om någon kan tipsa om bra katthem man kan besöka här i Stockholmsområdet? Jag och Amanda, Mmnda här på iFokus, har nämligen startat ett volontärprojekt som vi döpt till "Änglakatterna" då vi båda nyligen känt smärtan av att förlora en älskad pälsklädd familjemedlem och vill hedra dem genom att hjälpa hemlösa katter på de sätt vi kan. Vi har båda dåligt med pengar, men vi gör det mesta vi kan av det vi har för stt få in pengar till dom stackars utsatta missarna som fryser om tassarna. Så det vi gör genom Änglakatterna är att vi tillverkar kattleksaker genom att virka, sy och annat som vi kommer på med tiden. Leksakerna säljes sedan och pengarna går oavkortat till katthem, dock har vi ej bestämt oss för vilka det blir än, men det är nästa steg. Vi älskar båda att baka, liksom pyssla, så bakverk kommer säljas på loppisar och liknande tillställningar, även där går pengarna oavkortat till katterna och katthemmen. Nu är det så att jag är och hälsar på vänner i Stockholm och tänkte att man kanske kunde lämna några leksaker vi gjort på något katthem, vi sätter priset, men katthemmet i fråga behåller pengarna själva dom får in för leksakerna. Saker jag tycker är viktigt är att katthemmen vi skänker vidare pengarna till gärna jobbar med TNR i större kolonier där matare finns eftersom mängden individer i kolonierna måste sluta öka! Även att dom har no kill-policy så att även skyggisarna får en ny chans och att endast sjuka, obotlig katter som lider avlivas. Alla tips om katthem att besöka här i Stockholmsområdet vore alltså väldigt bra att få. :)

/T

Uppkatten
1

Ni kan kolla på Svekatts hemsida vilka som har no-kill policy.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
5

TNR-projekt är nog ingenting som några av no-kill katthemmen i Stockholm har möjlighet att genomföra eftersom det är så tättbefolkat och mycket få möjligheter finns att ha katterna i säkra miljöer. Däremot samarbetar alla SVEKATTs medlemmar i Stockholm för att försöka få in så många katter från kolonier som möjligt. Ett exempel är Elfviksprojektet på Lidingö som pågått sedan i somras.

Följande katthem är medlemmar i SVEKATT och har därmed en no-kill policy, vilket inte gäller samtliga de katthem som är uppräknade i #2 har.

Akutgruppen, Föreningen Djurhjälpen Vaxholm, Kattstallet Åkeshov, Stockholms Katthem Hägersten, Norrtälje katthem Norrtälje, Södertälje Katthem Södertälje.

Fint initiativ ni tar!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tessen
3

Tack så mycket för tipsen! Det blir något av katthemmen nämnda i #3 tror jag. Jag och en tjejkompis ska en sväng till panduro + andra butiker med pysselgrejer och om vi hittar någon tygbutik med billigt fleecetyg. Sen kommer det bli pysslande i några dagar, sedan ett besök på ett katthem och lämna leksakerna. alla leksaker kommer att ha en etikett fastsatt på med vårt projektnamn, får facebooksida och vår mailadress samt priset på leksaken. Sen kommer jag såklart be någon på katthemmet att maila oss när leksakerna är sålda då vi vill redovisa allt som säljs och hur mycket pengar dom får in med vår hjälp, dels för att se hur mycket vi kan hjälpa och dels för att dom som bidragit med allt ifrån pengar (till material) till tyger, garner, pinglor från trasiga leksaker och allt som kan tänkas göra leksaker av som folk kan undvara, ska kunna se att inga pengar hamnar i våra egna fickor utan allt används till katterna på ett eller annat sätt. Änglakatterna har såklart även ett eget bankkonto för att folk som inte bor i närheten ska kunna köpa en leksak till sin misse och kunna betala enkelt. Ni som är nyfikna kan ju såklart om ni vill söka upp Änglakatterna på Facebook och gärna gilla sidan så att den sprids. Jag sitter just nu på mobilen så kan inte lägga in någon länk, men det kan fixas inom några dagar. Ta inte fel på katthemmet Änglakatten som även dom finns på Facebook. Vår sida är någorlunda ny och liten, men man kan se lite bilder på bollar och någon virkad mus. Bilder på fleecemöss och liknande kommer upp i dagarna allt efter att dom sys också såklart. Priserna står under bilderna. En leksak är lite billigare utan kattmynta än med och vissa kanske tycker 25kr för en virkad boll fylld med bomull och kattmynta är lite mycket, men man får ju tänka på att pengarna går till katthem för stt hjälpa hemlösa missarna!

/T

Tessen
3

Här är en länk till Änglakatternas facebooksida där det finns några få bilder på leksaker än, men det kommer fyllas på med fler allt eftersom, även lite information finns, uppdateringar om vad vi gör samt kontonummer till Änglakatternas egna konto om man skulle vilja köpa en leksak.Vi kommer självklart även redovisa för hur pengar vi fått/får donerat används vid inköp av material och då kommer även kvitton finnas att se och redovisning med screen print av kontot så att det är helt öppet och folk kan se att vi själva inte tar något själva utav bidrag/pengar från försäljning, utan det går oavkortat till katthemmen(exakt vilka är ej bestämt än, men 2 - 3 st på olika ställen i landet), en liten del av pengarna går till sånt material som vi inte får skänkt till oss, som t ex min morbror som skänkte pengar som var märkta för att gå till ergonomiska virknålar(jag har dåliga leder och skadar handleder och fingrar genom att virka med vanlig nål), men annars går donationerna även till katthem så länge vi har det material vi behöver.
En hel det av materialet köper vi även själva som billigt tyg och garn som vi hittar då och då på rea t ex.
Det känns bra att hjälpa hemlösa katter på något litet sätt iaf även om det kanske inte blir så mycket alla gånger.

Min egen misse, en hittekatt (förmodligen född 2002) som jag bodde tillsammans med sen augusti 2004, bara 2 månader efter att jag flyttade hemifrån fick hon komma hem till mig, men nu i december, närmare sagt 2012 den 23edecember kl 08.45 så fick hon somna in på ett djursjukhus, 15 mil ifrån mig så jag hade ingen chans att få geett sista avsked och hon dog i hemska smärtor trots hög dos morgin och att hon var nerkyld, men tidigare veterinärer hade pressat så på hennes högra "njure" som eg var en tumör på tjocktarmen, så 1och ett halvt dygn efter att dom började trycka på det om och om igen, trots godkännande för ultraljud, då sprack tumören och slet upp ett hål i hennes tarm och bukhålan fylldes med blod och infekterades fort så att hon fick dödligt hög feber. Så det var bara att godkänna avlivning över telefonen, i totalt chocktillstånd.
Från att ha haft lite problem med att äta torrfoder pga forl i ca 2 veckor, till att på natten till fredagen börja bli apatisk och sluta äta helt, så var hon sedan borta pga cancern på söndagsmorgonen.

Så för att nu hedra hennes minne på något sätt då hon var min fasta punkt och trygghet i vardagen, en anledning att ta sig ur sängen på morgonen, en anledning att fortsätta kämpa framåt, inte ge upp, hon hjälpte mig enormt mycket och jag vet själv inte om jag vore vid liv idag om hon inte kommit in i mitt liv. Jag vill hedra henne och alla andra bortgångna katter somen gång varit hemlösa men vars själar nu vandrat vidare, genom att pådet lilla sätt jag kan försöka ge dom hemlösa katter vid liv en bättre chans till en ljus framtid.

Någon dag så kommer en eller två små hemlösingar få ett för alltid-hem hos mig, men jag är inte redo att ta ansvaret över ett, eller två, liv just nu när jag har svårt att klara mitt eget.

Men jag gör det jag kan för att hjälpa! genom mitt och Amandas projekt. Ni som har facebook, snälla gilla sidan och hjälp oss att sprida den så att vi når ut till många flera och kan få fler leksaker sålda och så få in mer pengar att skänka till katthemmen.

/T

Katthemsmatten
3

Hej Terese, jag läste om din kisse i hennes egen tråd tidigare och jag har läst om din stora sorg efter henne. Du har verkligen kommit på det ultimata sättet att hedra hennes minne och den kärlek ni gav varandra. Ett fantastiskt bra initiativ och väl genomtänkt med hur ni ska redovisa intäkter och utgifter. Nu hoppas jag att det blir en stor succé! 🌺

Backarödbo
1

# 3 går det att jobba med TNR i New York City så går det också i Stockholm. Kolonier med förvildade katter finns ofta i just tättbefolkade  områden.

http://www.nycferalcat.org/

[sakring2]
0

T.S Ursäkta mig men detta låter lite som marknadsföring. Varför måste era uppgifter finnas på leksakerna. Det finns många människor som skänker saker till katthem utan att säga vad de ska kosta och utan att deras namnuppgifter eller dylikkt finns på sakerna.

Personligen så tror jag inte att alla katthem vill ha dem där och därmed säger nej tack till era "gåvor".

[Skyggis]
3

#4 Fantastiskt fint initiativ! Gillar att ni kommer vara tydligt öppna med redovisning av insamlade medel (förväxlar er därför inte med någon annan😉) och naturligtvis har ett väldigt behjärtansvärt syfte. 

Stort lycka till med tillverkning och försäljning!

Tessen
3

#8 Det är inte marknadsföring. Vi tillverkar dessa leksaker för hand och lägger vår tid på detta. Anledningen till att vi ska ha en etikett med får facebookadress är för att om någon köper någon av leksakerna på katthemmet (som själva behåller alla pengar för dom leksaker som säljs av dom vi lämnar där) och då kan köparen se vart man kan få tag på oss om dom skulle vilja köpa fler leksaker i framtiden och ju fler leksaker sålda, desto mer pengar kan vi skänka till katthem! Vi är inte ute efter att tjäna en enda krona själva! En hel del material betalar vi trots det ur egen ficka utan att ta av dom pengar som vi fått donerat av släkten och vänner för att köpa just material. Det är alltså endast ett sätt att försöka få en mer pengar till katthemmen, i gen marknadsför för att Vi skulle kunna få in mer pengar som vi ska ha. Vi vill sprida medvetandet om att vi finns och vad för leksaker vi har och säljer för att vi vill kunna hjälpa katterna så mycket som möjligt sen! Tycker du fortfarande att det är marknadsföring och negativt så är det din åsikt, den tänker jag inte försöka ändra. #6 #9 Tack till er båda för dom fina orden och uppmuntrandet! Jag ska strax iväg till Farsta och kolla runt på panduro och även någon tyg/sybutik och se om vi hittar något mer roligt att göra leksaker av. Dom har t ex lösa pinglor i 10pack på Panduro dom kommer köpas in, men man hittar alltid något mer roligt! Ikväll blir det pysselkväll och sy fleecemöss. :) Det känns bra i hjärtat och själ att på något sätt kunna ge tillbaks till hemlösa katter efter att Alice kom in i mitt liv och gjorde det bättre! :)

/T

[sakring2]
0

Då hoppas jag att det är på det sättet. Det är många som försöker göra pengar på allting inklusive hemlösa katter. Läs trådar om Djurens vänner i Borås och Göteborg samt var det en i Karlstad som försnillat 25.000 kr.

[Skyggis]
2

Håller med dig sakring2, många försöker göra pengar på det som tickar igång hjärtan. Tycker det är konstigt att det finns de som med lätthet kan få insamlat pengar utan att folk får reda på att de faktiskt går dit de är ämnade att gå, särskilt som det varit så mycket fula insamlingar här och var. Då bör man vara noga åt båda håll. Vet om ett par som har ett tvivelaktigt förflutet, bland annat vad gäller redovisningar och som gärna har hand om just pengarna. Varningsklockorna dånar.. Skamligt när föreningar inte är vad de utger sig för att vara.

Tessen
2

Vi kommer vara 100% öppna med inkomster och utgifter samt våra överföringar till katthem och gåvor från personer som vill stötta oss!

Vi gör absolut inte detta för att tjäna några som helst pengar, vi gör detta då våra hjärtan slår lite extra hårt för katterna som har det svårt och behöver hjälp! Vi älskar att pyssla, 2 av oss är heltidssjukskrivna och en pluggar så vi har mycket tid över och då jag förlorade min otroligt högt älskade katt Alice om tio veckor på söndag. Jag köpte henne från ett katthem år 2004 när jag skaffade min första egna lägenhet och hon öppnade mina ögon för problemet med hemlösa katter och jag försöker upplysa varendamänniska jag träffar om hur stort problemet är och tjatar på folk om att kastrera, vaccinera och chippa sina katter, vare sig dom är inne eller utekatter och många har rent ut sagt åt mig att hålla käften om katter då dom tröttnar. Men mitt hjärta finns hos alla katter och det har det alltid gjort.
Kan jag hjälpa på minsta sätt så gör jag det och detta är för mig ett sätt att hedra minnet av min älskade pälsbebis som nu är just en änglakatt, samtidigt som jag får chansen att hjälpa katthemmen, iaf lite.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite.
Jag gör det jag kan gör att hjälpa och jag vill inte ha några pengar för det, inte heller Amanda eller Irene. Vi har fått lite pengar donerade för att köpa material att komma igång, än har vi inte ens rört dom pengarna utan betalat ur egen ficka med det material vi köpt sen har vi även fått lite garner skänkta också.
Min morbror skänkte 300kr som han bad mig lova ska gå till ergonomiska virknålar då jag har en sjukdom som skadar mina leder så jag kommer köpa 3 - 4 nålar i olika storlekar som är bra att ha, det som blir över får vara kvar på Änglakatternas bankkonto.

Vi har än så länge fått 1300kr i startbidrag av våra nära och kära samt några kassar med garn. Vi har inte sålt något än men hoppas att det kommer spridas mer snart och komma igång.

I slutet av varje månad så kommer jag göra screen print över Änglakatternas konto och får vi material skänkt så kommer detta skrivas upp på vår facebook och även köp av leksaker (och smycken när den tillverkningen kommer igång).
Jag vill faktiskt ite ha några pengar för detta, jag gör det för att det får mig att må bra och det får mig att känna att jag kan bidra på något sätt!

Om vi gjort överföringar från kontot för att köpa material så fotograferas material + kvitto och läggs upp i samband med redovisningen i slutet av varje månad så att alla kan se att vi faktiskt inte tar ett öre själva eller spenderar pengarna på annat än material till det vi gör för att samla in pengar till katterna.

Idag var jag t ex i Farsta på Panduro och sedan en liten garnbutik. På Panduro köpte jag sammetsliknande band som ska vikas och sys fast riktigt hårt på fleecemössen, en sorts vaxat snöre som kan användas till halsband eller armband samt 10 stycken bjällror i metallicfärger, dom sakerna betalas ur egen ficka.
Inne på garnbutiken så köptes 4 garnnystan som jag själv betalar samt 2 stycken ergonomiska virknålar som alltså är det enda som betalas med pengarna från Änglakatternas konto och kvittot kommer fotograferas ihop med virknålarna för att kunna läggas upp i helgen för Februaris redovisning. Dock består den mest bara av bidrag från våra nära och kära, men det kommer ändå redovisas.

Ni som tror att vi försöker vinna något på detta själva, ni behöver verkligen inte köpa någon leksak av oss, donera material eller någon slant till material, vi klarar oss utan att bli anklagade för att vara oärliga.

Katthemsmatten här på iFokus bjöd in mig och vännen till Stockholms katthem, där hon är volontär, för en privat rundtur på fastigheterna med henne så hon kommer träffa mig och Irene, som nyligen börjat hjälpa Änglakatterna. Jag tycker det var en otroligt fin gest och jag tror även att hon lär få en uppfattning om huruvida vi är seriösa och gör detta av kärleken till katterna eller om vi är oseriösa och oärliga.

Men som skrivet innan, jag kommer inte tvinga någon att tro mig eller tro på våra avsikter med detta projekt!
Jag vet ju trots allt själv varför jag gör detta, och pengar till mig själv, nej det finns verkligen inte ens på listan av alla de anledningar till att jag vill lägga min tid på detta.

/T

[Skyggis]
3

Ni verkar ju oerhört seriösa med detta, så ingen skugga av misstro över er! Hoppas snart att många katter får leka med era leksaker! Kan tipsa er om att Panduro har en Outletbutik på Freeport i Kungsbacka - där kunde ni kanske fynda något ni ofta kommer använda i er tillverkning (pm:a mig om det är något material jag ska kolla upp åt er i sådana fall. Ni bor ju inte i väster direkt vad jag förstått). Tog mig snabbt igenom butiken där sist men tyckte inte att priserna var nedsatta särskilt mycket på just de saker jag själv var intresserad av (tillverkar tygmöss och lite smått till förmån för hittekatters veterinärvård). 

Fint av Katthemsmatten att bjuda in er till katthemmet! 

Önskar hälsa på där i framtiden också 🙂

[sakring2]
0

Det är också så att katterna på katthemmen behöver leksaker och dessa behöver ni inte skriva era uppgifter på. Det förefaller som om ni vill nå ut till allmänheten med era produkter mer än att ge till katthemmen.

Det finns många som gör saker som de skänker till katthemmen men inte för att de ska sälja dessa. Jag är inte helt övetygad om att alla katthem tar emot denna hjälp med öppna armar.

Katthemsmatten
2

De flesta katthem har nog någon form av öppet hus vid några tillfällen per år och att då kunna erbjuda besökarna någonting nytt och roligt att köpa är mycket positivt. Speciellt som man kan berätta att hela intäkten går direkt till katterna och det inte finns några avbräck för inköp.

Tessen
3

#15 Vi kommer säljas det mesta själva för att sedan skänka alla pengar till katthemmen. Men just som #16 skriver så har många katthem öppet hus ibland och då är det ju bra att kunna sälja sånt där varenda krona går till katterna. Sen när vi gjort lite mer leksaker och kommit igång ordentligt så kommer vi ju även skänka leksaker till katthem som deras inneboende katter får att leka med. Om du orkar fortsätta ifråga oss och våra avsikter så varsågod, men förvänta dig inget mer svar. Jag tänker inte bry mig om sånt när jag gör detta för att hedra minnet av min älskade katt som fick somna in för ca 10 veckor sedan och jag vill hjälpa till. Jag orkar inte med att påstås ha baktankar med detta, att vi ev kommer ta pengar själv osv. Ha en bra dag! Nu ska jag sätta mig och sy lite iaf.

/T

[sakring2]
0

# 17 Det var ingen fråga. Jag förväntade mig heller inget svar.