Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2978 ggr
Liz-arden
0

Nervös katt i barnfamilj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en katt. Lotus, som är 8-10 år som jag har haft i 7 år. Han är tam och supersocial men har haft ett tufft liv i sin ungdom och jag adopterade honom från ett katthem.

Han är en nervös katt som hanterar förändringar dåligt. Han gillar inte andra katter särskilt mycket och är mycket dominant. Han har alltid varit kräsen och ätit dåligt. När jag hade haft honom i ett år skaffade jag en katt till. Det tog lång tid (2 år!) innan min Lotus accepterade den nya katten. Sen lekte dom ofta ihop och trivdes med varandra även om dom aldrig sov ihop eller tvättade varandra. Lotus åt bättre när han hade konkurens om maten. Tyvärr gick kompisen bort i våras och Lotus har börjat äta dåligt igen.

En annan förändring är att jag har en liten dotter nu som är 1 år. Hon älskar Lotus men är högljudd och livlig vilket stressar Lotus.

Vad kan jag göra för att få Lotus att må bättre och äta mer?

Liz-arden
0

Lotus är både ute och inne men mest inne.

Jag har gjort ett "eget rum" åt honom av min tvättstuga. En barngrind hindrar min dotter från att komma in. Lotus har sin låda, matplats och en korg där inne. Men eftersom han är social sover han hellre i vardagsrummet uppe på en hylla.

Skulle Lotus må bra av en kattkompis eller skulle det stressa honom ännu mer?

Alexej
3

Det är inte lätt när man har småbarn och katter. Jag har ett barnbarn på halvtid som nu är 4 år. Och katterna är inte glada i henne just för att hon är så livligt. Jättebra lösning med egen plats!

Jag skulle nog skaffa en äldre katt till, en som inte bryr sig så mycket om barn. Men katter brukar tyr sig till varandra och känner sig kanske mindre utlämnad till ett barn när de har en lugn kompis.

Men det är så som jag skulle göra. Helst skulle jag då ta en katt från ett jourhem med barn. Jag har jourkatter och märker ju hur olika de reagerar på småbarn.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2

Tycker att Alexejs råd är jättebra. Ta en katt som är barnvan. Den kommer att visa Lotus att det inte är så farligt med barn.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
1

Jag funderar lite kring att misse äter sämre (igen). När missar börjar äta sämre kan det ju också vara ett tecken på sjukdom (t ex tandproblem, njur- eller leversjukdom). Det är inte så att misse t ex har börjat dricka mer, gått ner i vikt eller liknande också? Jag menar att det alltid är viktigt att försäkra sig om att misse mår bra rent fysiskt, så att man inte missar ngt som kan behöva behandlas mediciskt.

Annars har du fått bra råd i tidigare inlägg. Men skulle misse t ex ha en njursjukdom på gång så är det inte alltid lämpligt att skaffa en misse till i det läget.

Har du testat Feliway-doftavgivare för vägguttag? Kanske också kunde vara "ett stöd" för honom just nu?

Lite funderingar bara…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Liz-arden
6

Jag funderar faktiskt på att sätta in en feliway i hans "rum". Det är väl ändå en bra idé att ha en feliway ifall man skall introducera en katt till?

#4 Bra poäng! Jag bokade in ett veterinärbesök i nästa vecka för säkerhets skull. Han dricker inte mycket men har minskat något i vikt (troligen för att aptiten gått ner.) Vi skall ta blodprover och kolla tänderna hos veterinären för säkerhets skull.

Jag skall se om jag kan övertala min man att en katt till är en bra idé.

Liz-arden
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi var hos veterinären med Lotus och han hade en ganska kraftig inflammation i sitt tandkött och han har nu fått alla tänderna rengjorda och fixade. Tog också en röntgen för att utesluta FORL.

Njurar och lever var bra som tur var.

Lotus äter lite bättre nu och ser faktiskt redan lite rundare ut även om han fortfarande är sjukt kräsen och minsann inte äter något annat än sheba deluxe.

Liz-arden
3

Jag har bestämt mig för att skaffa en kompis till Lotus eftersom han inte får lika mycket gos och uppmärksamhet nu som han fick innan jag hade barn.

Jag vill att han skall få en riktig kamrat som han kan leka med och gosa med.

Nu söker jag efter en katt som uppfyller kraven: Vuxen, lugn, bra med barn, snäll, bra med andra katter och icke-dominant.

Jag har inte mycket erfarenhet av att introducera en ny katt i ett hushåll så jag skulle gärna vilja ha era råd hur jag ger katterna bäst förutsättningar att komma överens. Lotus kan vara en riktig surgubbe och är ganska territoriell.

Katthemsmatten
3

Stackars lille Lotus. Undra på att han inte var så glad. Skönt att du tog honom till veterinären så han fick hjälp. Tycker också att du är klok som nu bestämt dig för att ge honom en kompis. Du fick ett bra råd av Alexej redan i början av tråden: vänd dig till ett katthem och fråga om de inte har en lämplig katt som redan är barnvan. Helt säkert har de flera som kan uppfylla dina önskemål.

Det finns i princip två skolor när det gäller att introducera katter: Den ena säger att man ska ha dem åtskilda till en början och försiktigt låta dem bekanta sig med varandra t ex genom en nätdörr. Har testat det en gång. Det slutade med att vi vid ett tillfälle inte hade tryckt igen dörren ordentligt. Den katt som bott hos oss längst upptäckte det, gick in och fräste åt nykomlingen att det var hon som bestämde och sedan gjorde de upp om rangordningen. De blev som siamesiska tvillingar efter en vecka och resten av livet.

Det andra sättet är det som jag tillämpat efter ovanstående episod, nämligen släpp ut katterna under övervakning men lägg dig inte i. Skulle det bli ett riktigt slagsmål, släng något hårt i golvet så skingrar de sig. Har aldrig behövt göra det. Mycket fräs, morr och yl har det varit, men inga slagsmål. Det har bara tagit ett par dygn att få katterna att fixa om reviret (=lägenheten) efter den nya situationen. När jag gått ut har jag haft dem åtskilda de första dagarna, men inte annars.

Lycka till och god fortsättning på julen!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
1

Tänderna kan verkligen ställa till det-både för människor och djur. Kolla med Mjau-tetrapack. Billigare och många sorter att välja på. Du kan ju blanda Sheba med Mjau i början.

Det finns katter som vill vara ensamkatt. Men enligt min erfarenhet är det katter som har blivit jagade och mobbade av andra katter och har därför dåligt självförtroende men också dessa katter kan mår bra av en snäll kompis.

Så nästan alla andra katter uppskattar en kattkompis. Försök att hitta en bra lugn katt. Det är svårt med barnvänliga katter. Också katter som är snälla mot vuxna kan vara utan tålamod mot barn. Men det finns genomsnälla katter där barn nästan kan göra vad som helst utan att katten börjar riva eller klösa.

Jag har alla jourkatter i ett rum, så där kommer nya hela tiden. Blir sällan problem bara den nya katten har plats att dra sig undan för att kolla situationen. Ibland hjälper också Feliway men jag har sällan använd det bara när det kommer en extrem skygg och rädd katt.

Jag skulle försöka hitta en halvvuxen katt som kan anpassa sig snabbast. Kön spelar nog inte så stor roll.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Liz-arden
1

Jag har kollat runt lite och mailat om ett par olika annonser på blocket.

En av dom var din annons Alexej. Det insåg jag först när jag redan skickat. Jag fastnade nog för meningen att han "älskar andra katter". Men du känner ju dina katter bäst och vet om de har lugnet som krävs för att bo i en barnfamilj.

Jag hittade enannons med en katt som var van vid både andra katter och barn och som var 1år och kastrerad. Han lät som han kunde vara något för mig och Lotus.

Alexej
0

#10 Vad det du som var intresserad av Ubbe? Flört Skickade mailet till Evaskatthem.se för han och Uffe flyttade dit.

Nej, de är inte så intresserade av barn, tycker nog mest de är tjatiga. Har mitt barnbarn mycket här och de var nog alltid glada när hon åkte hem igen. Hade för några veckor sedan en jättesöt liten hona som var perfekt för små barn men hon har redan ett nytt hem.

Men kolla gärna med Eva, hon har en del väldigt tama fina upphittade katter på katthemmet.