Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 439 ggr
Ankie
0

Jag kan inte annat än bli ledsen..

Jag säger som vanligt att jag är allergisk mot ordet avvlivning och ibland även fast hjälpen är nära så händer det ändå. Jag läste om dessa två birmakillar på SKS och det verkade ju hoppfullt ett tag. Ja, jag vet inte jag, hon hade säkert sina anledningar men ändå.. Jag tycker det är för sorgligt… Se länken nedan

http://kattforum.se/viewtopic.php?t=114214

Sidentass
0

ån vilka vackra missar….tycker man först o främst ordnar för sina husdjur innan man åker utomlands…om det inte handlar om läkarvård eller något dylikt som måste ske i ett annat land..önskar av hela mitt hjärta att det ordnar sig för dom vackra katterna..

Jenna-Gun
0

Hur kan det få gå till så där.

Det fanns ju de som kunde ta katterna.

Förstår ingenting

anebit
0

Det fanns ju till och med 2 som erbjöd sig bl.a. Naquitas kompis. Ledsen   Fattar ingenting!  Veterinär och uppfödare trodde att katterna var för gamla att omplacera!   Det brukar väl gå bra i de flesta fall.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

Usch!!!!!!! GråterGråterGråterGråter

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Ankie
0

Men precis#3, katter brukar kunna anpassa sig. Tycker att detta borde ju ha varit den absoluta sista utvägen, om det nu finns någon sådan.. Ja vad säger man……………gör man så här med sina barn med???

Erika91
0

Herregud! Hjälp fanns ju varför avlivade de katterna då? Bara för att det skulle vara svårt för missarna att vänja sig vid nytt hem och var så fästa vid matte? Det var väl värt ett försök i alla fall? Gråter

Sidentass
0

#6 ja absolut…så less man blir…o nu i synnerhet när hjälp fanns..

Naquita
0

min kompis var t.o.m beredd att åka och hämta katternaGråter hon väntade bara på ett klartecken sedan hade hon satt sig i bilen o hämtat dom..

12 år är ingen ålder,med ett lugnt hem och fått anpassa sig i sin takt hade det fömodligen inte varit några problem!

Erika91
0

Åh att det blev så!! När din kompis kunde hjälpa Gråter
De skulle ju inte avlivas förrän idag..? Den 28 juni..

Naquita
0

jag kan inte se nya inlägg efter att jag skrivit på jobbdatorn,e de ngn som kanske vet vad felet är?=(

Alexej
0

Jag tror det är ofta bara människans tankesätt att inget annat hem duger och då är det bäst för katter att dö. Undrar hur katterna hade svarat på det?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Såg att kissarna var avlivade…. Gråter Men jag vet inte, jag kan inte döma, jo, det kan jag. Bara för att man flyttar så avlivar man inte. Däremot så vill inte jag att mina katter skall överleva mig. Om något skulle hända mig, så vill jag ha dem med mig så fort som möjligt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Men jag tycker det är egoistiskt, bara om en katt är jättegammal eller sjuk kan jag förstå det. Bättre att ordna med det i förväg vem som ska ta hand om de. För om man skulle fråga katten, skulle den nog iaf vilja fortsätta leva.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

Näe….jag vet inte vad jag ska skriva….det är bara helt otroligt fel att åka utomlands utan att ordna för sina kära husdjur först. Fast för dessa människor var kanske katterna inte så pass mycke värda. Nu är dom döda, fast det var så nära att de hade kunnat få leva den tid de hade kvar..grymma grymma världGråter

martdat
0

är trött på alla som avlivar friska djur ,, kolla bara blocket i dag, http://www.blocket.se/vi/12465780.htm?ca=21_s avlivning bokad, antagligen för att hon inte vill ta ansvar för ungarna gissar jag,,, Träffade en kvinna i går som fått TRE kullar kattungar från förvildade mammor,(hennes katter) hon skulle kalla på kommunjägaren sa hon om det inte löste sig! även efter att  jag erbjöd mig hjälpa till med placering bara hon tog in dem så att de blev tama, men hon ville inte ha katter inne! lite OT jag vet men jag har grunnat på detta hela dan,,,,ghaa!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Vilken j***a kvinna, tänker hon fortsätter att bara ringer till jägaren?Skrikandes

miranda1
0

Vet att det inte hjälper att bli arg men denna gången kunde jag inte låta bli att skicka denna **** idiot ett mail som inte var snällt….. SkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandes

MorganP
0

Om man ska vara lite krass så förmedlar ju annonsen även kattungar som är under 12 veckor då mamman är dräktig. Då torde ju annonsen bryta mot Blockets 12 veckorsregel, allt självklart hur man ska se ej födda kattungar som egna individer eller inte, oavsett vilket är de i a f under 12 veckor…

Alexej
0

Ja, kvinnans katt på Blocket är 5år, vacc, och chippad. Varför då inte kastrerad?

Sidentass
0

men även här har det ju smygit sig in avlingshot, mellan raderna om jag nu tolkat det hela rätt..usch..det känns vidrigt! Tar o mejlar annonsören om vad jag tycker om det hela, sen har nog inte blocket riktigt granskat annonsen ordentligt får jag en känsla av..

Erika91
0

åh!! Vilken annons!! Skrikandes fy fabian!!!!! Skrikandes
Ska mejla till annonsören jag med!

martdat
0

VIlle kontakta Blocket direkt men hejdade mej, är rädd för att katten åker direkt till veterinären då utan någon chans,.. Kvinnan med de tre kullarna kattungar träffade jag i onsdags i dag e det fre, jag har kontaktat en tjej som tidigare vart aktiv i djurensvänner, hon har ringt till en dam där, hon skulle grunna på om hon såg nån lösning, men det blir ju inte lätt att hitta stödhem till dem, mammorna måste fångas med fälla… o sen hitta kompletta kullar…..kvinnan som äger dem är inte inteserad av att ta ansvar, jag har påtalat problemet med hennes okastrerade honkatter sedan i höstas, även mina föräldrar har sagt till henne flera gånger då de bor granne med henne, tror inte hon tar sig tiden att ringa jägaren ännu, ,, har givet henne tel nr till kks o tipsat om DV,,, får se vad som händer..tack för jag fick låna tråden..

Alexej
0

Vilken DV är det?

essut
0

Tycker ägaren är en stor "egotrippad" tänker bara på sig självGråter.Gråter

Stackars katter.Gråter

miranda1
0

Skrev henne följande: Jag har ingen aning varför du "måste" ta beslutet att avliva katten, men det kan aldrig vara så farlig att man behöver döda en familjmedlem….

Så här svarar hon:
nä men nu är de så att hon kissar inne o vi har försökt i 5 år att få henne att sluta men de går inte o nu ska vi ha tillökning i familjen så då vill man inte ha en nerkissad barnvagn precis o våran han katt (säkert okasterad!) tycker inte så mycke om mimmi heller så hon är ganska utstött här hemma av han o våran hund som bara hoopar på henne hela tiden jag älskar katter men de finns vissa gränser o vi har verkligen försökt med allt men inget av de har funkat de har blivit bättre men hon har inte slutat…..Fundersam Herregud….

Naquita
0

nee, hon har inte försökt med allt..kastreinr uppenbarligen…feliway…osv..suck vad idioter det finns överallt! såkalrt hon kissar inne när hon löper!

martdat
0

DV i växjö menar jag, de är inte som Göteborg, har bra erfarenhet av dem, hjälpt mej med katter flera gonger på olika sätt, har även haft en praktikperiod där för många år sedan, de tog väl hand om alla kissar.

Alexej
0

Ja, där finns det jättetrevliga och engarerade kattvänner!

Hawknestgrove
0

HAr både anmält anonsen och mailat ruggugglan

Din annons är horribel. Först och främst, vad har du gjort för att katten skall sluta få ungar och kissa inne? Ingenting. För det andra, 100 kr…. En leksakskatt kostar mindre. För det redje, du hotar i annonsen om avlivning. M a o så har du inte gjort mer än lagt ut 20 kr på denna annons för din familjemedlem. Ska du göra likadant när din bebis kommer? Gunilla Hallgren

Lena
0

#25 Inte så konstigt att katten kissar på fel ställen med den situationen som ägaren beskriver. Uppenbarligen behöver kissen komma till ett nytt hem, det skulle säkert också lösa problemen med kissandet. Bara så tröttsamt med alla dessa avlivninghot.

Varför är det inte som i Nederländerna m.fl länder - förbjudet att avliva friska sällskapsdjur?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gubben
0

Jag fäster mig särskilt vid orden "hon VILL inte ta ansvar"! Vaddå vill? Tänk om det nångång kunde komma en lag, eller rättare sagt en konsekvens av lagbrott i det här landet så att folk förstår att det inte handlar om vad man vill utan vad man SKA. Men det är väl för mycket att hoppas på när regeringen t.o.m har avskaffat djurskyddsmyndigheten.

martdat
0

#31. antar att det är kvinnan med alla kullar du menar. nä,, henne förstår jag mig inte på alls. min pappa sa till henne på skarpen ijen att hon skulle ta hand om sina katter. hon sa då att hon inte kunnat gå ut på hela dagen för att hon såg min dotter pyzzla med ungarna!, hon tyckte det var jobbigt att se.,,, byggnaden katterna är i ligger mittemot hennes villa.. blir så arg . låter som att min dotter ska ha skit för att hon bryr sig…  ang blocketanonsen så blir jag glad att höra att vissa här skickade mail, vilken människa, kissar katten inne kunde hon ju åtmindstonde provat med kastrering o sen om inte det funkar satt in en ÄRLIG anons om att katten behöver vara utekatt.

Lena
0

#0 Var inne i diskussionstråden på katter.nu och svarade. Som alltid på det forumet finns det en hel del som försvarar avlivning av friska husdjur. Har tidgare varit inne i långa och laddade diskussionstrådar om den saken.

Skrev detta svar till en skribent som inte ville diskutera mera (för då skulle det bli en svighetslång diskussion igen) men som ändå försvarade avlivningen av de båda Birmorna:

I Nederländerna, Tyskland och Norge skulle det inte bli en evighetslång diskussion med en massa tyckande, där skulle det ha varit ett lagbrott. Ord och inga visor med andra ord.

Tyvärr ligger vi långt efter i Sverige där avlivning av friska husdjur är mycket vanligt förekommande och för många djurägare ingenting som de överhuvudtaget ser som något fel. Man kan gå in på vilka annonsforum som helst och där finna annonser med avlivningshotade djur på rad. Katthemmen får ofta påringningar där kattägare hotar att avliva katten om katthemmet inte tar hand om den.

För mig är det en "slit och släng attityd" som jag har mycket svårt med. Lösningen avlivning har blivit en enkel lösning och det finns alltid så många "bra" försvar varför men väljer att ta livet av sina friska husdjur istället för att låta dem leva vidare. Ett standardargumnet är just detta att det skulle vara allt för plågsamt för husdjuret att byta miljö. Ägaren menar att de är de enda i hela världen som klarar av att ha hand om det aktuella husdjuret och att nu när de tappat intresset, inte har tid, blivit allergiska, ska flytta, få barn, ny sambo eller vad det nu kan vara, gör djuret en tjänst när de tar det tunga beslutet att avliva det. "Ett dött djur lider inte" brukar det så vackert heta.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

Har hittat ett stödhem till en av kullarna kvinnan med alla katterna har,, de kan flytta dit om nån vecka när de inte behöver stödmatas så mycket, finns sociala honor redan i hemmet som kan vara "extramamma" tyvärr funkar det inte att ta med den vilda mamman då det finns små barn i hemmet o stödmatte är höggravid men bättre än kommunjägarns kulor väll? lite solsken i regnet!Cool

Hawknestgrove
0

Lena och flera som är inne och läser denna tråd, det underliga är, att ingen i Norge tycks veta om denna lag! Är det någon, som har känningar, så jag kan maila och fråga?

gubben
0

§33 Jag har också märkt att det finns många där som förordar avlivning och det tycker jag är otroligt märkligt eftersom det är ett kattforum där man skulle kunna tycka att man älskar katter. Det är nog mycket ovanligt att det inte går att placera om en katt, man kan ju bara se till det stora antalet katter som årligen placeras om via katthem och de otaliga katter som själva hittar nya hem. Alla de katterna har ju haft ett hem nån gång. Jag har bara träffat en sådan katt i hela mitt liv och det var Ture. Han skulle antagligen inte ha gått att omplacera eftersom han var en enmanskatt och dessutom den största mattegris jag har sett.

T.o.m när han låg inlagd på sjukhus så var jag tvungen att åka dit och sitta med honom ett tag för att han skulle lugna sig lite och trots att veterinären egentligen var helt emot att man besökte sina djur så ändrade hon sig när det gällde Ture eftersom hon såg vilken skillnad det blev. MEN det måste vara mycket ovanligt och om det hade hänt mig någonting så hade jag i alla fall velat att man hade försökt åtminstone. Så jag är helt emot avlivning som alternativ, det är helt enkelt inget alternativt. Som ordspråket säger: "har man tagit fan i båten så får man ro honom i land".