Herr Petersson
Tillåt mig presentera Herr Petersson. Han har flyttat in i vår gamla ladugård och serveras blöt-och torrfoder tre gånger varje dag. Dessutom har han tillgång till friskt vatten när han vill släcka törsten. Ännu så länge släpper han oss inte nära sig utan all kontakt sker med en glasad, stängd dörr mellan oss. Jag tror att jag såg honom slinka in i ladugården ett par gånger förra vintern, han kom dock aldrig fram och åt. Har kollat runt i byn men ingen känner igen honom. Risken är stor att någon skjutglad jägare dödar honom. Försöker vänja honom vid vår närvaro men han är väldigt skygg och springer sin väg om han tror att vi öppnar dörren.
Det är en fin liten herre! Allt eftersom han känner sig trygg med att det serveras mat varje dag, så byggs nog tilliten upp också. Så att du kan kolla om han har nå'n id-märkning e d. Men det kan ju ta tid.
Den katt som höll till här tog ett halvår på sig innan han vågade ge mig förtroendet att komma honom nära. Men jag tog tid på mig också, d v s jag kunde sitta ute i timmatal när han befann sig i närheten - bara för att han skulle vänja sig vid mig.
Har han någon varm o go' hörna i ladugården där han kan vila ut i?
Jag hoppas att ni hittar ägaren - och om inte det går, så hoppas jag att han får bo kvar hos er!?
Skriv gärna var i landet han finns också, det underlättar för den som söker sin katt.
Lägg även ett inlägg inne på Kattpolisen.ifokus.se
Fler tips när du hittat en katt.
_
Lycka till! till både er och lilla Herrn!_
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#0 Tycker kankse egentligen att ni borde fånga in honom och kolla upp honom ganska snart. Förmodligen är han både omärkt och okastrerad om det är ute på landet. Men man vet ju aldrig. Är han okastrerad kanske ni kan ordna det när han är hos veterinären. Han bör ju under alla omständigheter inte traska runt på det viset över vintern.
Har ni kanske möjlighet att ordna ett litet bättre krypin för honom med en hörna i stallet där han har sin filt och mat och ev. låda så lär ni säkert få se honom mer i vinter. Men är han inte märkt och kastrerad - så gör det och ta hand om honom som stallkatt med eget krypin.
(Infångning måste säkert ske med fälla och den veterinär ni besöker måste vara bra på skygga katter. En lotinfälla eller droptrap kanske går att låna från någon närliggande kattförening?)
För att slippa att jägarn kommer så ordna med ID-märkning bums! En jägare får aldrig skjuta någon katt om man inte kollat ev. märkning först.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Glad! I kväll stannade herr P. kvar nedanför trappan då jag kom ut med hans kvällsmat. Visserligen på drygt två meters avstånd men ändå. Han såg ut att lyssna då jag småpratade med honom. Jag hoppas att kunna få in honom i huset innan det blir kallt. Fortfarande har vi plusgrader hela dygnet.
Om han inte vill flytta in till oss så har vi en lillstuga med möjlighet till uppvärmning där han kan bo. Där har många katter övernattat i den bäddade vaggan vid fönstret. Skickar bild på sovplatsen.
#3 Så bra att kissen kommit lite närmare! Blir även glad över att höra att ni har en plan för honom. Ja både en plan A & B. Så mysigt det var i den lillstugan!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så mysig liten lillstuga! Han kommer säkert att uppskatta att stanna kvar hos er! Men snälla kan han inte få komma till en veterinär nästa gång ni åker med ngt annat djur?! Det vore så himla bra om han kunde id-märkas och kastreras! Det där med jägare runt ikring låter inte bra!
Bästa vore att låna en fälla nånstans och tar honom med till veterinären för kastrering, vaccinering och id-märkning. En hane kostar inte så mycket. Då kan veterinären kolla tänderna samtidigt. En avmaskning med Milbemax bejhövs säkert också.
En kastrerad hane mår mycket bättre. Och jättebra att ni vill ge honom ett hem! Och vem vet, kanske han blir en kelgris?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Herr P. kommer också att kastreras och maskas av, för sin och de andra katternas skull. Tror att jag kan få i honom maskmedlet med maten. Försöker få Lille Mösse frisk inför sin kastrering den 28 nov. innan jag tar in herr P. Mösse får fortfarande antibiotika, tycker dock att han nyser mindre nu.
Berättar hur det går i fortsättningen.
Åh, vad fint han kan få, lille Herrn, tills han blir hemtam.
Så fint att ni tar hand om honom och har bra planer för honom! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing