Ställa ut kattkoja – tips för nybörjare?
Det är så hemskt att läsa om alla hemlösa katter som går ute och fryser på vintern. Kände att jag ville hjälpa till, så jag skickade efter en färdiggjord kattkoja av grön frigolit från www.kattkoja.se.
Kojan kom igår och då lade jag en bit dörrmatta med plastad undersida i botten för att hålla bort ev fukt, därefter ett lager halm, inköpt i en zooaffär. Ovanpå halmen lade jag den medföljande lurviga dynan och högst upp en bit fleecefilt. Gick ut och ställde kojan i ett innerhörn vid två husväggar. Sedan ställde jag in en liten plastburk med torrfoder.
Idag såg jag att ingen katt hade varit där, inga spår i snön och maten var kvar! Så jag flyttade kojan en bit längs husväggen under en balkong där det inte finns snö. Ställde dit en skål med varmt vatten, som kanske dröjer lite innan det fryser.
Jag undrar om någon kan ge tips till en nybörjare om hur och var man ställer ut en kattkoja så att den kommer till användning för de hemlösa katterna. Undrar också över matning. Är det rätt eller fel att lägga ut lite mat till katterna i kalla vintern?

Har du sett katter i detta område som du misstänker är hemlösa? Det är ju inte bra att börja mata ägda katter. Jag hade nog försökt lokalisera och kolla av lite först.
Alltså jag skulle nog försöka kontakta någon som jobbar "på fältet" och se var kojan kunde göra bäst nytta.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Vilket underbart initativ! Att du verkligen gör något är ju så oehört snällt! Jag har själv köpt flera kattkojor från www.kattkoja.se till kattkolonin Stora Sundby som uppskattas mycket av katterna där.
Du menar väl att du lagt dörrmattan under kojan och inte i kojan?
Ang. material i kojan. Jättebra att du lagt halm, tänk bara på att byta den när en katt flyttar in och halmen blir fuktig. Det är inte bra att ha filtar, plädar, handukar etc i kojan eftersom de absorberar kattens värme. Om du håller handen mot kojan känner du att materialet i kojan känns varmt. Så det bästa är att bara ha halm i som katten kan bädda in sig i.
Jag sprayade lite kattmynta inne i kojan, vet inte om det gör nån nytta dock….men värt att pröva.
Jag skulle inte sätta ut vatten förrän jag vet att en katt flyttat in. Och ha absolut inte vattnet inne i kojan eftersom den kommer välta den och bli våt och frysa ännu mera. Skapa en matningsstation utanför kojan istället med tak tex nån plastback. Läs mer här på tips:
http://www.indyferal.org/index.php?page=shelters
Ang vatten som fryser: Att ställa ut varmt vatten påskyndar snarare frysningen av vattnet då vatten ångas bort och försvinner och det som är kvar fryser lättare. Tips:
- Typ av skål är viktigt; plastskålar är bäst. Djup och bred skål gör att vattnet fryser långsammare.
- Köp en Snugglesafe och ställ under vattenskålen. Det är en dyna som du värmer i micron och som håller värmen i flera timmar. Köp den här:
http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=020107
- Ställ vattenskålen i nån frigolitlåda. Vaccin till vårdcentraler kommer i små frigolitboxar som man kan ställa vattenskålen i.
- Om katten kommer fram när du matar den häll i en matsked vatten i maten så den får i sig vatten på så sätt.
Kanske du kan höra med katthem i din närhet om de vet några katter som går ute och inte får plats på katthemmet?
Lycka till och berätta hur det går!
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
Tack för många goda råd och värmande ord!
Nej, jag vet inte om det finns hemlösa katter i området. För några år sedan fanns det en hemlös katt där i samma lilla skog, som sedan fick ett hem. I snön finns flera spår av små tassar och man ser ofta katter ute. Men även ägda katter som är ute kortare eller längre tid har kanske intresse av en värmestuga i denna kyla.
Självklart har jag inte tänkt att ställa ut mat vid kojan dagligen. Tänkte bara att när det varit så kallt i flera dygn så kunde man göra ett litet undantag en gång. Och vattenskålen stod förstås utanför.
Förut idag tittade jag till kojan och noterade att den lilla burken med torrfoder inte längre stod innanför kojöppningen, där jag ställt den. Det gick inte att urskilja om någon katt satt därinne, men ett fräsande hördes tydligt! Blev så glad, tänk om min lilla koja kan rädda några missar från att få förfrusna öron och tassar i vinter!
Senare idag var jag där igen, men då var kojan tom och lilla burken stod plötsligt, tom, utanför kojan. Då passade jag på och flyttade dörrmattan till under kojan och tog bort fleecefilten och lurviga dynan, och fyllde kojan till hälften med halm, enligt dina instruktioner Kajsa77. Sedan lade jag ett par skivor kartong utanför kojan som "veranda". Läste i en tråd (vilken? - kan inte hitta den) om några katter som en vinter slagits om att få sitta på en kartongbit…
Jag har som sagt bara tänkt att kojan ska tjäna som värmestuga, utan vatten och mat. Vill inte riskera att skapa en koloni. Vi får väl se hur det går, är som sagt nybörjare.
Tror att också ägda utekatter gillar små kattvärmestugor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det är väldigt gulligt det du gör för katterna! =)
Men om katten fräste kanske det kan tyda på att det var en hemlös skygg katt i kojan…? Du får hålla oss uppdaterade hur det utvecklar sig! Men om du misstänker att det är en hemlös katt i kojan tycker jag du ska ställa ut maten och vattnet igen.
//EK
#3 Det är fint att du vill hjälpa katterna.
När det gäller katterna med kartongbiten omhändertogs dom av Samvetet.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#0 Det var ett fint inititiv! Tänk om alla tänkte på det sättet - då skulle inte katters nöd vara lika stor.
#2 Tack för bra och konkreta tips!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja jag har fått en skyggis, troligen från den slarvige grannen igen på vår gård…. Till våren så ska jag fånga in den och kastrera den. Nu får den i alla fall mat och så har den en fårskinnsfäll inne på magasinet som jag ser att den använder.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
En liten uppdatering om kattvärmestugan. I flera dagar verkade det inte som om kojan var så populär. Jag såg aldrig någon katt där. Tänkte att det kanske beror på att den står mot en husvägg där det lyser i fönstren och det bor människor, att katterna hellre vill vara lite för sig själva.
Så jag flyttade in kojan lite undanskymt i skogen och ställde den mot en låg mur i mörkret, där det finns fler spår av tassar i snön. Lade en tillklippt bit av tjockt liggunderlag i botten och fyllde på med halm ovanpå. Den första halmen verkade inte blöt, så den fick ligga kvar. Och så gjorde jag som du Kajsa77 och sprayade lite kattmynta vid kojans ingång. Imorgon ska jag se om det är fler fotspår där, tyvärr har det snöat igen så en del spår försvinner.
Känns bra att i alla fall ha gjort något litet för att hjälpa de små frysande vännerna därute.

Spännande! Hoppas ingen snor kattlådan bara om den står i skogen…..hoppas du får se katten som verkar ha hittat kojan, om det ser hemlös ut eller inte. Kul att nån katt får det lite mindre kallt iaf……trevligt att du uppdaterar vad som händer! =)
//EK
#10: Man kanske kan skriva namn och ev. telefonnummer på kojan, för att visa att det finns en ägare som har koll på den..?

#11 Bra ide!
//EK
#9 Tack för uppdatering! Ser fram emot att få följa projektet framöver. Sådana här saker stimulerar andra att också göra ett försök.
#11 Bra tänkt med märkning av kojjan!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu vet jag att katterna i "min" lilla skog har upptäckt värmestugekojan! Runt kojan och framför öppningen fanns idag flera kattfotspår i snön. Kul!!! Just när jag var där var kojan tom, så jag kunde sticka in handen. Kände att det var varmt och torrt därinne. Fantastiskt bra material, frigolit! Katterna hade tydligen varit duktiga och skrapat av snön från tassarna på verandan (=pappskivorna utanför öppningen) så det var torrt därinne.
Skrev mitt tel.nr på kojan. Har också tänkt på det förut. Men är de stöldbegärliga, tro?
Funderar på om orsaken till att katterna inte verkade upptäcka kojan där den stod förut, invid en husvägg under en balkong, kan ha varit att marken sluttar lite där. Så om en katt låg i kojan då skulle den få titta lite snett uppåt för att se ev andra katter. Det kan ju ha fått den att känna sig i underläge. Borde kanske ha vänt kojan åt andra hållet.
Tänk om man bodde i villa eller hus med redskapsbodar, källare och liknande. Och en tomt där man kan ställa t ex en husvagn! Då kunde man ge husrum till en massa frysande hemlösa katter… Men det måste väl gå att göra en liten insats även i ett vanligt bostadsområde med flerfamiljshus.
#14 Det går att göra mycket bara man är lite kreativ och uppfinningsrik vilket du har visat prov på här. :) Ofta begränsar vi oss av bara farten. De där kojjorna verkar ju vara suveräna!
Stöldbegärliga är de nog inte kanske men det finns ju alltid folk som ska förstöra saker de finner i sin väg. Särskilt om de inte tror någon äger det.

#14 Jag håller me Lena, du visar verkligen bevis på att du är kreativ! Hoppas som sagt va att fler tar efter.
Kul å höra att det var varmt i kojan! Väldigt bra det där me "veranda" så tassarna torkas av. Håller me dej, önskar jag bodde på landet och kunde ha en hel kattkoloni av hemlösa skygga i en lada!
Ja det finns ju alltid tex barn/ungdomar som kanske tar bort eller snor kojan bara för att jäklas.
//EK

Helt underbart
det du gör för frusna katter. Dessa frigolitlådor är kanonbra, om man har en bra plats att sätta dom på.
Om jag får låna tråden lite: har två frigolitlådor som jag fått från fiskaffären. Rejäla och bra (hoppas jag), funkar fint att sätta ihop. Rektangulära till formen.
Var placerar jag bäst öppningen? - Ungefär hur stor bör den vara?
tessa, har de var sitt lock? Då kan du göra två kojor… jag har en enkel som jag vände så att locket är ner och så skar jag ut en öppning på kortsidan. Ju trängre, desto fortare blir det varmt i dem! Sen band jag ihop den med halmsnöre och tejpade med packtejp. Fyllde med kutterspån. Den står i styvsonens garage åt hans två kissar och de gillar den, trots att den är låg. Blir varmt och mysigt fort. Vände öppningen in mot väggen en liten bit ifrån, så att det inte riskerar att dra in.
Det fanns tyvärr inga lock att få! Annars hade ju det varit det bästa.
Bör öppningen vara en bit från botten på lådan så att säga? Känns som att det blir mindre "dragigt" då. Rund öppning? Fyrkantig? Spelar kanske mindre roll, så länge den inte blir onödigt stor.. Samtidigt har Lovis en rejäl hängmage som ska igenom, men katter är ju fenomenala på att göra sig smala..
Självklart får du låna tråden!
Är som sagt ingen expert på detta, men vad jag har snappat upp av dem som har erfarenhet så är det bäst om öppningen inte är på kortsidan (vilket den tyvärr är på de färdiggjorda kojorna från www.kattkoja.se/), för då kan det blåsa kallt rakt in i hela kojan. Öppningen bör istället vara nära ett hörn på en långsida och ganska liten. Och så ska den sitta en bit upp från marken.
Det ska alltså inte vara något av tyg i kojan, jag har bara halm.
I tråden "Vinterbostad åt hemlösa katter" finns det en massa tips.
Var ska du ställa din koja?
man kan ju göra så, att man ställer öppningarna så att det inte blåser in. jag gjorde en öppning på ca 10 cm i diameter så där ungefär…..
#21: Tack =) Får leta fram tråden, tror att jag har läst den tidigare.
"Öppningen bör istället vara nära ett hörn på en långsida och ganska liten. Och så ska den sitta en bit upp från marken."
Precis så hade jag tänkt mig, vad bra att jag inte är ute och cyklar =)
Har läst att tyg inte är bra. Har en tanke på att man kunde skära till ett liggunderlag, skulle det fungera? Är inte säker på hur ofta jag kan byta t.ex halm och eftersom jag inte vill att underlaget blir blött och kallt - är det kanske bättre att inte ha något?
Lådan ska stå vid en hus veranda. Verandan är "klassiskt" utformad med två skyddande sidor och tak, en bra bit ovanför marken med en trappa ner.
#22: Jag är inte helt säker på hur lådan kommer att stå på verandan, men har ett hum om det - och tänkte utforma lådan därefter. Så skyddat som möjligt i alla fall.
om du lägger wellpapp framför ingången, så tar den upp en del väta. och halm är bra, likaså kutterspån. lätt att bara skaka ur om den blir ofräsch. Vi har det i hundkojan här. Alltså sån spån som man har i stallar….

#23 Om du inte har möjlighet att byta halmen är det bättre att inte ha någonting i kojan.
//EK
0 Himmla gulligt av dig att köpa en koja och lägga ner lite jobb för göra den mer hemtrevlig för frysna kissar 
Själv har jag haft plastlåda med lock som jag klätt in med liggunderlag och inne i den har jag halm under o över lurvig-tyg som man ofta har till liggunderlag/bädd till hundar. Inte kanske den varmaste kojan men den sover mins systers katt i vid behov. Ska tipsa henne om sån koja du har köpt.
Puttar upp kojtråden. Nu är det uschligt kallt igen här i stockholmsområdet och jag känner så med alla stackars hemlösa katter. Nu 18 minusgrader här! Längtar efter vårvärme och plusgrader…
Kojan står kvar där jag ställde den i december och jag tittar till den då och då, i synnerhet när det har snöat. Det syns nästan varje gång spår av små tassar från gångstigen fram till kojan och därifrån, så jag antar att den kommer till användning. Jag har inte sett någon katt i kojan någon gång. Men även om den bara används som värmestuga då och då av någon okänd katt så bjuder jag gärna på det!
Jag har förresten en känsla av att man ser fler katter utomhus på helgerna än under veckorna, är det inbillning tro? Kan det tänkas att det finns så hemska kattägare att de slänger ut sin katt inför helgen därför att de själva ska resa bort? Och hoppas att någon annan ska ta hand om den… (Skulle aldrig aldrig aldrig slänga ut mina missebebisar!!) Eller så kanske katterna har placerats hos en kattvakt, som de genast rymmer från i försök att ta sig hem igen.
Jag har inte bytt halm på länge, funderar på att ta bort den helt. Är det inte risk att katterna får ett halmstrå i ögat när de går in i den mörka kojan?

#9 Så fint arbete du lägger ned på missarna, toppenidé detta med en koja med varma material för dem att krypa in i, den här vintern är då inte nådig för de hemlösa djuren, här i Östergötland är det svinkallt näst in på nu..
Här en av de som jag har gjort (ej färdig på bilden). 'Jag har en hålsåg på 15" som jag sågar ut ett runt hål på ena långsidan. Märk att jag sågat det mer åt ena sidan än andra, det är för att det inte ska blåsa kall luft rakt in i lådan utan där katten/katterna ligger är det lä.
I hörnen i botten borrar jag hål i varje hörn så vatten som kommer in kan rinna ut, sen lägger jag en utskuren dörrmatta i botten och sen kan man lägga in halm, filtar, plädar vartefter man själv tycker.
//Pia

Den ser jättebra ut, men vad gör dörrmattan för nytta? Blir det inte varmare med bara frigoliten för katten?
//EK
Frigoliten är ju lite ömtålig, så en matta i botten är inte dumt…..
precis som Hawknest säger så är det mer som en skyddande yta.
//Pia
Jag tycker det är en jättebra idé att sätta ut en koja så att de katter som vill kan värma sig lite! Men tanken är väl inte att de även ska matas? För om jag inte minns fel stod det väl i början av tråden att det inte fanns några hemlösa katter i området och att börja mata ägda katter tycker jag är fel.
Och har man början mata så bör man fortsätta med det - tänk den dagen man slutar och katterna väntar och väntar men ingen kommer mer med mat. Har bekanta som matat katter i flera år och som inte ens kan åka hemifrån något dygn då de vet att de hemlösa katterna sitter och väntar vid samma klockslag varje dag oavsett väder. Så om de inte får tag i någon annan som kan mata så stannar de hellre hemma. Resor får noga inplaneras för att katterna inte ska bli utan mat.
Vad händig du är Puma77! Din koja verkar jättefiffig och genomtänkt. Vet inte vad jag skulle kunna göra med min koja för att slippa få vatten i botten, fast nu skulle det väl frysa till is. Ska kolla nästa gång jag är där om det verkar vara is i botten.
Jag har ju lagt bitar av liggunderlag i botten som ska isolera ytterligare. Det skyddar förhoppningsvis frigoliten också från att repas. Hoppas det funkar.
Nejdå #33, jag lägger inte ut mat. Det var bara första gången i december när jag ställde ut kojan som det var ca 20 minusgrader och jag inte kunde låta bli att lägga ut lite torrfoder ifall det fanns någon katt där som höll på att svälta ihjäl. Sedan dess är kojan bara en värmestuga för hemlösa, förbipasserande eller motionerande katter.
Kul att se nya spår av små tassar där! Det jag gör är att trampa ner snön fram till kojan, så katten/katterna slipper bli blöta och kalla om magen när de går dit och därifrån.
Inte alla bostadsområden det är lätt hitta krypin för katterna så jag tror det kan behövas på flera ställen. Själva har vi valt att ha en större transportbur under ena trappan och en köpt kattkoja i andra änden av tomten så att katterna har någonstans att ta vägen när vi inte är hemma. Och speciellt transportburen som står skyddad under trappan har varit mycket populär i vinter.
Tycker också Pumas koja ser jättefin ut, har själv tummen mitt i handen och ständig tidsbrist så jag hade aldrig klarat det.
Liggunderlag är ju kanon att ha i med och inte så dyra att köpa in. Får ju ut några av ett sånt. Sen är de lätta att tvätta av om man skulle behöva.
Hålen i hörnen tog jag bara ett lite större borr och borrade i varje hörn. Inget avancerat utan bara så det kunde rinna ut vatten om det skulle bli inuti.
Här kan ni se en som är färdig, kortet togs i somras när jag var på Katthemmet kompis i Nybro. De fick ju några bostäder av mig.
//Pia

#32 Tänk bara på att en dörrmatta absorberar värme från katten. Det finns billiga räddningsfiltar i aluminiumfolie som reflekterar värmen att isåna fall lägga över mattan ja eller liggunderlag.
//EK
#37 nu är det ju inte meningen att mattan är det som katten ska ligga på utan är ett skydd för frigoliten.
//Pia
Nu har jag ställt ut min kattkoja på ungefär samma ställe som förra vintern. Då såg jag ju kattspår i snön till och från kojan flera gånger, så den var nog en uppskattad värmestuga. Även om det kanske mest finns ägda katter här i området, på kortare eller längre promenader, kan det ju vara skönt för dem också att ha ett varmt ställe som alltid är öppet.
Jag lade en bit av en dörrmatta med plastad undersida under kojan, för att hålla fukten borta. En avklippt bit av liggunderlag inuti kojan, men ingenting annat. Sprayade lite kattmynta på kojan.
Sedan lade jag ett par bitar frigolit, som annars bara skulle slängas, in i ett par små bergsskrevor i skogen med gamla fjolårslöv på "golvet". Där kan jag tänka mig att katter och kanske andra djur tar skydd från väder och vind. Så kan de ha frigolitbitarna som en varm "soffa"…

Tänkte först skapa en ny tråd men ser att det redan finns en här och passar på att norpa lite utrymme.
Ser att det finns delade meningar om detta med att ha liggunderlag eller inte inne i kojan under halmen.
Hade en ide om att kunna göra typ liggunderlag eller liknande av mattrasor som stickas till lagom storlek men vet inte om det är rätt tänkt. Finns ju dom som jobbar med TNR och även dom som gör/gjort kojor och ställt ut.
Vad tror ni som har mer erfarenhet?
#40 Jobbar inte själv med TNR så jag vet inte så mycket. Tycker det låter mysigt med stickade kojmattor, men det är tydligen inte bra att ha saker av textil i en frigolitkoja, se #2. Frigoliten är varm och skön i sig själv, helst om kojan står så att det inte blåser in i den.
I mitt bostadsområde ser man ofta uppsatta lappar om bortsprungna katter. De katterna kan ju ha glädje av en värmestuga på vintern när de är ute och irrar och inte hittar hem.
*41 Ja jag läste också det i #2. Tänkte om det möjligen fanns indeer om att man kunde ha dessa till andra saker.
Har inte ekonomi att skänka några direkta pengar, bor så jag inte kan ta någon jourkatt till mig….känner att jag vill göra mer än bara virka kattleksaker, sticka filtar och leta joruhem hos andra.
Var fick du tag på din låda?