Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 963 ggr
bubbelbruden
2

hjälp med tips om kattkolloni.

I sommras var jag ute hos en grannes svärfar och hämtade 2 små kattungar som dom hittat i en bod dom skulle riva.I ett försök att hitta en mamma så gick jag runt bland grannarna och frågade om nån visste om deras katt hade ungar.

Jag hittade då en granne som hade VÄLDIGT många katter.Jag började prata med kvinnan och hennes man och dom berättade att dom hade några katter som dom lät gå både ute och inne och sa att dom sen även hade några katter som gick ute på deras gård och som dom matade och lät sova på deras trappa och under deras hus.

Dom berättade också att dom när dom hittade en EXTRA fin kattunge född av ute katterna ås tog dom in den och vaccinerade och märker och kastererar den.

Jag gick runt och tittade lite och jag såg då en 10tal vuxna katter och minst 15 ungar från 4-12 veckor.Alla såg någelund friska ut, lite rivsår och öronskabb   (som paret sa att dom medineinerade imot)   men alla såg ut att få tillräckligt med mat.

I tisdag så hörde en Vetrinär kompis av sig till mig och berättade att han fått in en skadad mamma som visade tecken på att ha ungar.Mamman hittades påkörd ca 2kr ifrån stället där jag hittade ungarna i sommras så jag åkte ut dit och kollade runt bland gårdarna för att se som jag kunde hitta några ungar.Hittade inget på tisdagen ås jag åkte ut igen på onsdagen och pratade då med paret med alla katterna och dom berättade då att dom inte saknade nån kattmamma och bara har vuxna katter och inga ungar nu.

När jag går därifrån räknade jag till iaf 3 vuxna över några år och 5 st som inte var mer än 6 månader och 7st som var mellan 4-8 veckor.

Nu ser kattern mycket sämre ut, dom flesta var jätte spinkiga och hade fula sår och sönderkliade öron.En spinkig katt på kanse 6 månader följde efter mig när jag gick därifrån så när jag kommit utom synhåll så satte jag mig ner och plockade fram en babymjukmatsburk jag hade med mig och serverade den lilla och efter nån minut så kom ytligare en smal katt fram och åt lite, när dom ätit ungefär hälften kom en stor tjock katt fram och attacerade dom så dom 2 smala sprang och gömde sig.Den stor var itne det minsta rädd för mig ås jag antar att det är en av dom som får kommit in på kvällarna.Dom andra 2 accepterade att jag var i nåärheten så länge jag itne rörde mig.

Då jag ville se hur illa det var med katterna utan att "störa" paret så pratade jag med han som ägde grann tomten och han berättade att det under sommaren fanns mängde med katter ute hos paret och att dom matar dom lika mycket året om vilket håller populationen på en lagom nivå( som paret vissst förklarat det för grannen)

stämmer det så är det ju inte jätte konstigt om katterna såg någelund friska ut i maj-juni då dom bara var 4-5 som skulle dela på maten mot det 20tal årlingar och vuxna som visst bor där nu.

Grannen sa iaf att jag kunde få vara på hans åker som ligger 50 meter från parets tomtgränns med massa tät skog imellan om jag ville mat eller kolla på katterna så jag åkte ut i skymmningen igår då jag hoppades att dom katter som får gå in skulle gått in och satte mig på en camping stol och la ut lite mat runt mig och det tog inte många minuter innan det började plasla runt mig.

Jag såg iaf 5 individer som var mer än 1 år gamla och dom flesta av dom var smala och sen såg jag 11 st årlingar som var smala till spinkiga och sen även 3 ungar som var mellan 4-12 veckor och även dom var riktigt smala och alla var dom skabbiga och hade mer eller mindre sår.

Så länge jag satt still så kom dom fram och åt både av tallrikarna jag ställt ut 2 meter från mig och även direkt ur burkarna vid mina fötter, så dom är aningen skygga men borde itne vara så svåra att få tama.

Så det jag vill ha hjälp med nu är…Vad gör jag nu..

Jag vill ju inte att dom ska svälta/frysa ihjäl under vintern men jag vill ju itne heller att dom ska skjutas av nån länsjägare så rekomendationenr??

martdat
2

VAR finns katterna? bässta är ju att få parets medgivande att omplacera dem och att de kastrerar de de ska behålla.

om det är omöjlit så tycker jag att du bör anmäla dem till länssyrelsen om katterna är i så dåligt skick som det låter . dessutom för många.

men länstyrelsen är snabba att avliva. risken finns även att ägarna gör det själva om länstyrelsen åker dit. så det bässta är att samarbeta med ägarna och få ordning på det..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jourhemmet
2

Anmäl till Länsstyrelsen, självklart så är det inte alltid katterna avlivas. Sedan kan man ju fråga sig vilket som är bäst, frysa och/eller svälta ihjäl eller avlivas? Du kan vara anonym i anmälan.

Alexej
0

Frågar också, var finns katterna?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
1

Det låter som om paret inte har koll på vad de gör. Hade det varit fråga om någon katt för mycket i förhållande till lagstiftningen så hade jag nog blundat för den saken. Men då under förutsättning att alla katter kastrerades. Om jag förstår din berättelse korrekt är det inte fallet och då kommer situationen att förvärras.

Du har två val, tycker jag: Ta med dig någon och prata med paret om att de har ett ansvar för de katter som uppehåller sig på deras gård och att det måste kastrera dem innan situationen går helt över styr. Om de då anser att du lägger dig i något som du inte har med att göra måste du meddela att då får länsstyrelsen gå in och då riskerar de att förlora 'sina' katter också.

Anmälan till Länsstyrelsen kan göras anonymt över nätet, även om jag rekommenderar att du gör det öppet.  Förutsatt att det inte verkar vara värsta våldsverkarna du anmäler, självklart. En öppen anmälan tas mer på allvar och de brukar agera litet snabbare. Vintern står för dörren och kattungarna kommer att avlida av kyla och svält om de inte får snabb hjälp.

Hoppas du kan fortsätta att agera i det här ärendet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bymaruska
2

Hej Du!

Såg att Du hade hemort Linköping. Var någonstans i Linköping eller är det utanför. Du behöver inte förklara här men gärna ett PM. Det finns flera som arbetar med större kolonier i området runt Linköping som Du kan få goda råd och inputt av.

Enlig min mening har Du bara ett val om Du vill hjälpa missarna.

1. Se till att Du får en god relation till paret och förklara att det bara är OK att ha 9 katter utan tillstånd.

2. Erbjud Din hjälp 

3. Dokumnetera alla katterna

Det här kommer med största säkerhet gå och skogen om ingen ingriper omgående.

Tyvärr ses katterna i lagens ögon som ägda av paret som matar osv.

Marie-Helene