Vilken livsvilja!
Katten Zeke kom hem hem svårt skadad…
http://www.expressen.se/nyheter/zeke-gnagde-av-sitt-ben---raddade-sitt-liv/
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Man får hoppas att de som sätter ut sådana fällor läser artikeln och tänker till…
Dessutom är det under all kritik att ett djur blir sittandes så länge i en fälla att det börjar gnaga sönder den egna kroppen för att komma loss…!
Stackars, stackars misse som haft så ont, och som nu får försöka klara livet på tre ben (med de svårigheter som det innebär)…
Hur kan sådana fällor vara tillåtna? Är de f ö det?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

skönt att han e hemma, men vilket oerhört lidande.. underar ocå om de där fällorna verkligen är tillåtna i nförtiden!! annars borde de bli det!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vilken kämpe och vilken tur att Zeke har en husse av det rätta virket! Som ni andra säger borde rävsaxar och liknande inte få finnas. Sådana "tortyrredskap" hör till den mörka historien och inte i 2000-talet.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Oj vilken kämpe han är och härligt att hans husse ville ge honom alla chanser.
Är det inte den kissen vi kunde läsa om här tidigare som de sökte hem till?
Zeka hade varit på katthemmet väldigt länge och han hade haft besök av en man som var intresserad av att ge honom ett hem.
Håller med om att det borde vara förbjudet att sätta ut dessa tortyrredskap i naturen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jag har läst om Zeke och jag finner det märkligt att man tänker ha honom som utekatt igen efter vad han råkat ut för. :(
Riskerna med utekatt lär ju inte minska och hans förmåga att försvara sig har ju minskat med en tass mindre. Missförstå mig rätt; det är underbart att han har fått ett hem, men jag skulle INTE släppa ut katten i samma miljö där han redan blivit skadad en gång.
Kattgård hade väl varit mer lämpligt så att han kan få njuta av tillvaron utan risker.
#5 Håller med dig! Det verkar ju inte alls bra om de tänker ha honom fritt utegående efter den skada han nu fått. Ja det är ju direkt olämpligt faktiskt. Förstår inte hur ägaren tänker där?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Som jag förstått det hela så stöttade katthemmet i Borlänge att Zeke fick börja gå ute efter vad jag fattat ungefär 2 veckor hos familjen och försvann då. Han satt ju inte i fällan i 12 dagar. Därför tycker jag också att det är märkligt att de "går med på" att han ska få gå ute igen.
Jag har försökt skriva på deras facebooksida men mitt inlägg togs bort. Jag frågade just hur det kan komma sig att katten ska få gå ute igen efter en sån olycka. Det är nåt mysko också med att fb-sidan inte har något samband med själva katthemmet eller nåt sånt också. Dock inte helt säker på snurren runt det hela.
Läser inget om att katten ska gå ut igen. Och vi vet inget om bakgrunden och kan därför knappast bedömma situationen bättre än kattens husse.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men - ser inte heller ngt om att katten ska gå ut igen?
Däremot: "bodde tidigare på ett jourhem för katter i Borlänge". Flyttade till sin familj. Och "efter en dag ute i det vilda var han försvunnen". Undrar mest över katthemmets policy.
Hur är det med frågan i #4?
Heja Zeke! 
#8-9 Kattens husse har skrivit på sin facebook-sida att kisse ska få vara inne ett tag innan han skolas om för att få gå ut igen.
Övrigt jag skrev ska jag kontrollera igen och se om jag fattat rätt så att jag inte säger något tokigt.
Mycket märkligt att ett katthem inte informerar om hur man bör gå till väga för att en katt ska skolas in till att förstå var den hör hemma och var den har sin trygghet. Två veckor i ett hem är alldeles för kort tid för att katten ska känna att det är 'hemma'. I början ska du dessutom vara ute med katten för att se vad som händer och för att förstärka trygghetskänslan.
En katt på 3 ben klarar sig bra, men inte ute!!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Det verkar som att katten ska ha bott hos dem i en månad ungefär om jag ser på husses facebooksida. Dock verkar den ha fått vara ute och en dag "i det vilda" så bara försvann den.
Det jag ställer mig frågande till är om katthemmet tycker att det är okej med en katt som bott inne i 1,5 år; att den plötsligt ska bli utekatt? Jag väntar på källa på det för övrigt; om huruvida katthemmet godkänt det.
Att den efter en sån horribel olycka ska vara ute igen? I samma miljö?
Lite off-topic
Ser nu på facebooksidan att det blossat upp någon form av konflikt. Tydligen är fb-sidan inte knuten till föreningen som sådan utan är en "fan- sida" som några f.d ideellt arbetande i föreningen skapat. Ingen från själva föreningen samt dess styrelse har hjälpt till med sidan under den tid den funnits. Men nu vill föreningens styrelse ha tillgång till lösenord mm och ta över sidan som de alltså inte alls har haft med att göra.
On topic
Tyvärr kommer man inte in på Borlänge katthems sida då den är under uppbyggnad. Jag hade tänkt läsa i deras stadgar och avtal och se vad som står om utekatter och vad de godkänner och inte.
Men katten hittade ju hem trots att den var borta/fången. Det visar ju att katten visste vart den skulle gå.
La inte ut det för att det skulle bli hets mot utekatter utan för kattens skull. Och det är inte vi som bestämmer hur katten ska ha det. Tror knappast att husse kastar ut katten direkt men katten kanske vill ut? Det har inte vi med att göra!

Åhhh..vilken tårgripande historia..vill inte ens snuddas vid tanken på vilket lidande det måste ha varit för stackars kissen….så skönt att han fick komma under vård..påninner om historen om vår Leslie - för ett flertal år sedan försvann han och var borta många dagar trots frentiskt sökande..en morgon satt han mager och eländig på fönstekarmen, tassen var skadad och full av mask så det enda man kunde göra var att låta honom somna….tänk så trogna de är, våra så kära vänner..
#15 Men det förstår du väl att det påverkar lite mer än bara den här katten om man signalerar att det är helt okej att släppa ut en trebent katt i samma miljö där den blev skadad?
Vad ger det för budskap till andra kattägare som inte har vett att hålla katten inne när de bor i ett område som är helt olämpligt för katter att vara ute i?
Många har facebook. Bara en tanke.
I artikeln står inget om det och jag har inte skickad "några signaler". Och det här är inte FB.
Ge dig!
#18 Var har jag sagt att det är DU som skickar signaler? Jag talar om händelsen som sådan. Att man släpper ut en trebent katt i den miljö där den blev skadad. Den informationen finns på facebook. Den informationen sprider sig lite överallt och skickar signaler. Sen finns det fler artiklar om det här på fler ställen.
Ge dig själv. Du har en otrevlig attityd mot mig.