Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 3168 ggr
SagaLina
3

Hittat en eventuellt borttappad katt

Igår när jag cyklade min vanliga väg hem så såg jag en katt som strök omkring vid en av skolarna i mitt område, det finns några bostadshus i närheten.

Idag när jag cyklade förbi så jamade katten något alldeles så jag stannade varvid den snurrade runt mina ben, jamde och korrade. Sen hoppade hon uppe i min korg och trampade och korrade.

Hon verkade hungrig men ser i övrigt helt ok ut. Ganska liten till växten. Är öronmärkt men det är svårt och se vad det står. Just nu befinner hon i min lägenhet eftersom hon följde med mig hem och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag cykla tillbaka med henne och försöka lämna henne där jag träffade eller ska jag vänta och knacka dörr där nere imorgon?

Camillhe
1

Ring och kolla med polisen vad ägaren heter (förhoppningsvis är hon registrerad) så kanske du kan kontakta de direkt.

Tycker inte du ska släppa ut henne innan du vet vem hon tillhör, jättebra att du tog in henne.

Alexej
3

Har du möjlighet att åka med katten till en veterinär som kan kolla märkningen lite bättre. Inte bra för en så kelen katt att vara utekatt. Nästa gång träffar hon kanske på någon som är elak mot henne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Tycker också att du ska hålla henne kvar inomhus. Ring polisen och anmäl att du hittat henne. Sedan kan du sätta upp lappar i området. Kolla även annonser på försvunna katter i tidningen och på katthemmens hemsidor.

En seriös kattägare bör leta efter sin katt och kontakta polisen. Att hon är öronmärkt underlättar för dig att hitta ägaren. Problemet brukar vara att öronmmärkningarna gärna blir otydliga med tiden. På något sätt brukar man dock kunna spåra märkningen med lite knep och knåp.

På vilken ort hittade du katten?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SagaLina
0

Hon är hittad i Uppsala, i Ulleråkersområdet.

Var tvungen att släppa ut henne i natt tyvärr men hon är fortfarande kvar vid min altan, hon gick bort en sväng på dagen men kom tillbaka. Hon verkar faktiskt mycket hungrig, min sambo och jag satt ute och grillade och hon snodde min majskolv när jag hade ätit klart. Jag har kontaktat katthemmet här i Uppsala och lämnat en beskrvning samt att jag har fotat av henne. Önskar så att jag kunde ta in henne men min ena katt har hjärtsvikt och jag vill inte riskera att han blir rädd eller så så att han går in i svikt.

Fick tipset på att fukta örat och beslysa den med en ficklampa bakifrån för att se om jag såg siffrorna bättre då.

Det fanns några hus i närheten där jag hittade henne men jag tycker att hon borde hitta tillbaka om hon hörde dit, jag bor ca 500 meter bort.

Kan man ringa polisen på helger på 11414?

Lena
0

Ja du kan ringa polisen även på helgerna!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
3

SagaLina, så fint att du försöker hjälpa katten.

Tycker du ska gå in på http://kennet.skk.se/agarreg/ för hjälp och råd om hur du tyder och finner ägare via öronmärkningen. Du kan klicka vidare där, finns ansvisningar (kan tyvärr inte klistra in själv här). Grejen är att du skriver * där du är osäker på numret. Pröva olika alternativ. Och så sorterar du på kön och färg och ort och diverse,dvs uteslutningsmetoden.

Har hittat ägare till katter med nästan omöjligt oläsliga öronmärkningar på så sätt. Ägare som varit tacksamma! Du kan ringa SKK också (du hittar nummer på SKK:s hemsida) för ytterligare hjälp. De brukar var bra där. Medan polisen skiter i det mesta.

Katten är ju öronmärkt vilket verkligen bådar gott för att det är en ägare som bryr sig. Vi vet ju inget om hur långt bort katten kan ha tagit sig, eller varför.

Marga
1

http://www.blocket.se/uppsala/Har_nagon_sett_var_katt_Luna__41122777.htm?ca=10&w=1

Hur ser katten ut, hade du en bild? Här finns en efterlysning i Uppsala.

skrollan
0

Hur har det gått?

Mollie2
0

Vill veta! Är du säker på att det är en hona?

[Skyggis]
2

Fint du vill hjälpa katten! Placera ut kattmat och skydd vid altanen åt den medan du letar hem och annonserar efter ägaren eller tills du fått hjälp på annat sätt, via katthem eller dylikt. Du vet kanske någon annan som kan ha den inomhus under tiden? Du tog ändå hem den till dig, dryga 500 m bort från där du fann den och det är inte alls säkert att den kan hitta tillbaka - från var den nu kom ifrån - eller att den har ett hem som vill ha den.

Fått hjälp med att undersöka id-märkningen i örat? Man kan stryka lite matolja på öronlappen innan man lyser med ficklampan.

Hoppas det löst sig till det bästa och att du hittat dess familj!

SagaLina
0

Katten stannade hos mig i ett dygn och sen har jag inte sett till den, har letat i området och där jag hittade den ( ca 500 meter ifrån där jag bodde). Har haft kontakt med Uppsala Katthem och de har fått beskrivningen men ingen har efterlyst katten.

Tänker på missa ofta och hoppas att hon antingen hittade hem eller att någon annan snäll människa kunde ta in henne. Hon verkar inte ha bilvit överkörd i mitt område eftersom jag har spanat och letat längs med vägkanterna också. Känns jobbigt att jag inte kunde göra mer….

Eftersom hon var en sköldpadda så är jag säker på att hon var en hona.

[Skyggis]
1

Lappa runt efter katten på sträckan från dig till där du hittade den och sätt in en efterlysning - om inte detta redan blivit gjort?

Lappa affärer etc. Knacka dörr, har du gjort det?

Eftersom du tog hem den och det ändå var 500 meter från där den upptäcktes så är det långt ifrån säkert att den kan hitta riktningen tillbaka om den hörde hemma närmare åt det andra hållet. Den kan mycket väl vara vilsen och hemlös, kanske nu vilsnare än innan. En enkel lapp kan leda till en solskenshistoria. Hoppas du får ordning på vem som är ägaren med lite flitigt detektivarbete!

SagaLina
3

Det har visat sig att hon vandrade tillbaka till det området som jag hittade henne och att ett annat par där matar henne. Skönt att det också var någon annan som också matade henne som hon hittade tillbaka till.

Med gemensamma krafter så hoppas jag att vi ska få ordning på det hela!

Lena
0

Det var ju bra att kissen är lokaliserad och att ni är flera som bryr er om henne.

Här är länk till artikeln: Har du hittat en katt? som innehåller diverse tips och goda råd. Utifall det är något ni inte tänkt på ännu.

Sidentass
0

Som någon annan skrev här ovan är det bra att sätta upp lappar och efterlysa en ev. ägare till kissen…tex. vid affärer..brevlådor osv..hoppas verkligen att hon snart hittar sitt hem..!