Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2106 ggr
[Anunnaki]
0

Brutit avtal - inte kastrerat

För drygt fyra år sedan köpte en kvinna två kattungar av mig. Mamman kom från ett miserabelt hem efter att ägaren hamnat på sjukhus på grund av brännskador.

Jag skrev ett fodervärdsavtal om kattungarna där kvinnan som fodervärd förpliktigade sig att kastrera båda kattungarna. Avtalet kunde sägas upp efter ett år om båda parter var överens. Jag har varje år fått julkort om hur mycket hon tycker om katterna och jag har trott att allt var bra. Men hon har aldrig fört uppsägning av avtalet på tal och jag ser ingen anledning att påminna om det.

Men härom dagen ringde hon för att berätta hur fina katterna är och samtidigt kom det fram att hon kastrerat endast hankatten men inte honkatten som fick p-piller. Jag påminde henne om avtalet som hon glömt och förmodligen slarvat bort. Inte hade hon läst igenom det heller.

Jag blev rätt sur och påpekade att det var avtalsbrott och att hon nu måste packa sig iväg till veterinären omgående men hon hade ju inga pengar och hon visste minsann om katter som ätit piller och blivit mycket gamla.

Nu har jag funderat på att erbjuda henne att låna henne pengar till att kastrera kattan mot att jag får något av henne i pant som är värt minst 1500 kr. Ett villkor ska förstås vara att jag är med hos veterinären när operationen genomförs och jag betalar direkt till veterinären.

Vill ha synpunkter från er. Alla synpunkter är välkomna för det är bra att få lite olika synsätt att tänka på.

Tissetassarna
0

Nu fungerar ju västerkatten annorlunda, vi har ju i våra avtala tt vi har rätt att återta katten om inte avtalet följs. jag hade nog hämtat katten kastrerat den och skickat en faktura till personen, brutalt men som ägare får man ju ta sitt ansvar!

[Anunnaki]
0

# 1 Jag har förstås rätt att ta tillbaka katten men vad spm händer om jag åker hem till denna kvinna, knackar på dörren och tar katten vet jag inte. Några pengar lär jag inte få om jag skickar en faktura.Måste i så fall kolla med kronofogden.

Om jag frå henne att köra till veterinären vilket är sju mil och jag får en pant kan jag ju omsätta panten till pengar om hon inte betalar av skulden.

Är det kvinnan eller mig som du menar med ägaren. Jag har verkligen försökt att se till att dessa katter och andra skulle bli kastrerade mm. Kattmamman och några olycksbröder och systrar hamnade hos mig efter en brand när fyra katter dog i branden och åtta katter drev omkring utomhus utan att någon brydde sig om dem över huvud taget.

Katthemsmatten
6

Eftersom du beskriver att du har ett fodervärdsavtal med kvinnan så är givetvis du ägare av katten. Kvinnan försörjer bara dina katter och förväntas sköta dem som om de var sina egna, men den juridiska ägaren är du. Jag tycker det är rätt konstigt att du tycker att en fodervärd ska stå för kastrationen och inte du som ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Anunnaki]
0

Fodervärdsavtalet var tänkt att gälla bara som en säkerhetstid på ett år i stället för de värdelösa köpevtalen. Den som tog katterna betalade mig för katterna när de hämtades. Men visst är jag ägaren och det är därför som jag nu tänker se till att kattan blir kastrerad i enlighet med avtalet.

Hade jag skrivit bara ett köpeavtal med villkor av det ena och andra slaget hade jag nu bara kunnat gilla läget.

Katthemsmatten
3

Den typen av blandavtal gör att du kan få oerhört svårt att hävda att det är din katt och du kan inte utan vidare hämta den. Ditt fodervärdsavtal är nog dessvärre lika litet, eller t o m mindre värt än de köpeavtal som tecknas via katthem.

Kan fodervärden visa upp ett kvitto på katterna så har du ingen som helst möjlighet att få igen katten om det inte är så att fodervärden vill returnera den. Om du utan medgivande hämtar den är det stöld eftersom fodervärden de facto köpt katten av dig.

[Anunnaki]
0

Något kvitto har hon inte kvar. Men nog ska kattan bli kastrerad!

[sakring]
1

Du skulle skrivit in i avtalet att du skulle ha en kopia på utförd kastrering också. Det vet jag föreningar som gör och jag har fått det av dem som jag placerat katter hos.

[sarasvati]
1

Men #0 TS skriver ju "Jag skrev ett fodervärdsavtal om kattungarna där kvinnan som fodervärd förpliktigade sig att kastrera båda kattungarna". Gäller inte det då?

[min understykning]

Katthemsmatten
3

Problemet, om det skulle komma till en rättslig tvist, är att man skrivit ett fodervärdsavtal och att personen de facto betalat för katten. I och med det är det knappast en fråga om fodervärd. En fodervärd står för löpande kostnader till vilka jag ställer mig mycket tvekande att operativa ingrepp hör. Om TS då utan medgivande antingen tar tillbaka katten eller utan ägarens godkännande kastrerar katten är det i det första fallet fråga om egenmäktgt förfarande alt. stöld och i det senare även åverkan på godset. TS har mycket liten chans att lyckas med mindre ägaren godkänner en kastration. Sannolikt då på TS bekostnad.

[Anunnaki]
0

Jag tror nog att det inte kommer att bli några problem med att få kattan kastrerad. Nu var avtalet avsett som en säkerhet för båda parter. Båda var helt införstådda med att det skulle vara en för en tid på max ett år då också att den som tog tog hand om katten skulle kunna lämna tillbaka katten om något strul runt katten skulle innträffa.

Men oavsett allt annat så blir jag upprörd när man förpliktigar sig att kastrera kattan och sedan struntar i att göra det och sedan skyller på att man inte läst igenom texten.

Katthemsmatten
2

Gick du igenom avtalet vid leverans eller satte du bara ett dokument under mottagarens näsa för signatur? Att läsa igenom kontrakt klausul för klausul och förklara innebörden eliminerar många missförstånd för att inte nämna att just ursäkten att man inte läst/förstått helt utraderas är mycket effektivt.

[Anunnaki]
0

Det är inte så långt och inte så komplicerat och alla har faktiskt skyldighet att läsa igenom innan man sätter sin namnteckning på ett papper. Jag använde detta avtal ett tag och jag brukade nog se till att det lästes igenom.

Puma77
0

Men om båda var införstådda i avtalet hur kan det då komma sig att personen inte följt det och säger att denne inte läst det?

//Pia

[Anunnaki]
0

Försöka duger är det väl många som tänker. Åtalade personer kan blåneka fast det finns hur mycket bevis som helst.