Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 6286 ggr
Tissetassarna
10

Rädda din katt vid brand!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra året brann det i 6 705 bostäder. Av dessa var det 44 procent i flerbostadshus, 49 procent i villor och resterande 7 procent i rad/par/kedjehus samt fritidshus.

I flerbostadshusen var de vanligaste orsakerna: glömd spis 31 procent, anlagd brand 12 procent, rökning 6 procent, levande ljus 5 procent.
För villor: Soteld 37 procent, tekniskt fel 11 procent, värmeöverföring 9 procent och glömd spis 4 procent.

Räddningstjänsten i Sverige gör utryckning till 17 bostäder varje dag.

Alla siffror bygger på räddningstjänstens insatser från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Undra hur många djur som blev lidande i detta?

Vi på västerkatten vill förbereda oss för OM olyckan skulle vara framme och har nu börjat med brandövningar!

Det är vårat ansvar som verksamhet att se till att alla våra jourhem har kunskaperna och möjligheten att rädda djuren vid brandfara, även underlätta för brandmännen!

Tips:

• Låt Transportburarna stå lättåtkomliga och synliga (gärna i hallen)
  • Se till att du har en bra skylt på din ytterdörr som visar hur många djur du har och av vilken art.
  • Bur träna dina djur genom att ha burarna stående öppna i hemmet, då är det lättare att få in dom när det väl gäller.
  • Låt gärna dina katter sitta i buren med stängd grind emellanåt och beröm dom!
  • Vet du hur hemmets utrymningsplan ser ut? Vart är närmsta mötesplats?
  • Lämna aldrig ditt djur ensam i kök med påslagna plattor eller i rum med levande ljus!
  • Tidsträna var 3:e månade och se hur lång tid det skulle ta att få in alla djur i bur.

Iband kan det vara sådan akut fara att man inte hinner få in sina djur i burar, då är det nästan bättre att jaga ut djuret om man har möjlighet.

Se därför alltid till att ha din katt IDmärkt för lättare identifikation om katten skulle springa bort och att ALLTID låta din katt kastreras för att inte bidra till fler hemlösa katter!!!

Tissetassarna
3

Checklista För brandsäkerhet i hemmet.

Tissetassarna
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna har vi på våran dörr, då det kommer och går katter så fäster vi foton på de inplastade arket med hjälp av häftmassa

[Anunnaki]
5

# 2 Jag har extra burar plus en lina för att kunna fira ned katterna från övervåningen. Idén med bilder på katterna ska jag också införa.

I huset har jag jordfelsbrytare som omfattar hela min elanläggning och till spisen har jag kopplat en timer så att spisen slår av efter 30 minuter.

OberonsMatte
2

Jag har en dekal på dörren från Djurskyddsföreningen där det står att det finns 4 katter i lägenheten. Om jag själv är hemma är min tanke att "kasta" ut katterna från balkongen om det är bråttom. Jag har med tanke på katterna medvetet valt att bara bo 1 trappa upp och tar också ut dem regelbundet (dels för att de tycker att det är roligt, men också för att de ska lära känna närmiljön utomhus och inte gripas av panik om de hamnar där av misstag eller i en nödsituation). Självklart är katterna även id-märkta och ägarregistrerade.

Sajtvärd Katter iFokus

Sunset_luna
1

#4 ang. din dörrdekal, går det att ändra antal katter på den själv? Jag hade gärna haft en skylt på dörren där antal katter står men det kan ju variera då ja e jourhem, så skulle behöva en där man enkelt kan sudda ut å skriva nytt antal.

OberonsMatte
3

#5 Ja, jag har fyllt i med bläck, men det går ju att byta siffror om man sätter dit en egen liten sifferlapp på dekalen.

Den dekal jag har finns på den här sidan (den gula, en bit ner):

http://www.djurskydd.org/?id_item=449

Sajtvärd Katter iFokus

Sunset_luna
0

#6 Tack så mkt :) gratis va den oxå ska beställa me en gång!

[Anunnaki]
3

Detta är den bästa tråd som jag någonsin sett här, tror jag. En mycket viktig del i kvalitetsarbete vid djurhållning. Många saker som höjer säkerheten för katterna höjer ju säkerheten även för ägaren.

Tissetassarna
1

Ett tips är även att regelbundet kontrollera batterierna i ditt brandlarm samt testa det så att ni är säkrare när olyckan är framme.

Det finns även vissa brandlarm som är digitala och ringer räddningstjänsten vid aktivering!

Bifogar en borchyr "om det börjar brinna"

Tissetassarna
3

Det är ju inte bara katterna i hemmet vi ska värna om utan det finns vissa saker man kan tänks på för minska brandrisken även utomhus.

nu på vårkanten finns det ju dom så bränner kvistar och gräsmattor. Grillning i trädgårdar och på utflykter finns ju också nu men ökar nog mer till sommaren.

Här kommeriallfall tips från brandskyddsföreningen:

När du ska laga mat utomhus

• Grilla aldrig och ha aldrig öppen låga i ett tält eller förtältet till husvagnen. Ett tält övertänds snabbt och glödande kol och annat träbränsle ger ifrån sig giftig koloxid.
  • Grillen ska stå på ett plant och obrännbart underlag minst en meter från tältet eller husvagnen.
  • Tänd helst grillen med eltändare som ansluts med jordfelsbrytare.
  • Förvara eventuell tändvätska minst tre meter från grillen.
  • Lämna aldrig grillen utan tillsyn.
  • Lägg använt grillkol på avsedd, anvisad plats. Använt bränsle från en kolgrill kan behålla värme och glöd upp till tre dygn.
  • Häll aldrig på bränsle i fältkökets brännare innan du förvissat dig om att lågan brunnit ut och brännaren har svalnat. I annat fall kan bränslet i flaskan flamma upp och du riskerar svåra brännskador. Brännskador ska kylas med vatten, helst tio minuter eller mer. Tar det eld i dina kläder ska du lägga dig på marken och rulla runt för att släcka elden.

Tips för utomhuseldare:

• Se till att du har fungerande släckutrustning; slang med påkopplat vatten och spadar, ruskor, krattor och liknande.
  • Lämna aldrig elden utan bevakning och ha mobiltelefon till hands så att du kan larma räddningstjänsten om något börjar gå fel.
  • Elda minst tio meter från byggnader och sådant som kan komma till skada. Vattna en skyddszon på två meter kring den yta som ska brännas.
  • Elda aldrig på berghällar. De kan spricka.
  • Elda bara grenar, kvistar och ris. Löv bör komposteras. Annat avfall ska lämnas till kommunens miljöstationer.
  • Elda inte allt på en gång. Bränn lite i taget. Då blir strålningsvärmen inte så hög och spridningsrisken minskar. Det blir också mindre rök och elden är lättare att släcka.
  • För lantbruk där stora ytor ska brännas av krävs ett skyddsavstånd på 75 meter till byggnader.
  • Bevaka så länge det finns risk att elden kan sprida sig. Kontrollera noga att ingen glöd finns kvar. Vattendränk askhögen. Kontrollera platsen efter några timmar.
  • Är du osäker ring, till räddningstjänsten och be om råd.

Låt de frigående djuren leva! Elda säkert!

majvi
4

1.brandvarnare

2.Brandsläckare

3,Brandfilt

4,Stäng av tv,dator m.m på kvällen.En påslagen laptop som stod i soffan var orsaken till att mamma och barn dog för en del år sen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Wikipedia
2

Här sitter jag hemma från jobbet idag just pågrund av att jag försöker landa efter i onsdags kväll (den 8de) då det brann hos grannen. Hade känt röklukt men sambon sa att han sett några som precis tänt vid allmäna grillplatsen så tänkte inte mer på det förrän det blev oväsen utanför och jag tittade ut på baksidan och där stod brandkåren… vände bara på klacken och ropade "var är katterna?" medans jag gick och hämtade transportburarna (de står alltid frame). Medans jag ställde dem i hallen och gick in i sovrummet för att ta ner Nova ur kattornet så gick sambon ut i trapphuset och mötte där en polistjej. Han frågade om vi måste ut snabbt (eftersom vi fortfarande behövde sätta katterna i burarna) men hon sa nej, det är ingen fara det är så gott som släckt redan så som det ser ut nu behöver ingen evakuera. Hon bad oss avvakta men att de ville fråga vad vi sett / hört och så. Stod på balkongen och höll koll på hur allt gick, men vi behövde aldrig utrymma… dock stod burarna i hallen i flera timmar… men röklukten sitter i och så fort det kommer en pust blir man alldeles kall… känns så skönt att man har rutiner / förberedelser för hur man ska / vill göra vid en brand, det behövs verkligen…

[eskils]
0

Läste om en brand som hade startats av att två personer lagt sina mobiler på laddning över natten på samma lilla bord…

katterna
0

Detta var verkligen en jätte bra tråd :). Har också på vår ytterdörr en dekal att katterna ska räddas vid fara och hur många dem är. Transportburar står redo i skor och ytterklädkammaren som finns direkt innanför ytterdörren till vänster. Här hemma har brandlarmet gått 2-3 ggr när jag lagat mat och sett hur katterna reagerar. Dem blir rädda, oroliga , går gärna fram och tillbaka ängsligt och kollar läget, gömmer sig under sängen, ligger kvar på samma plats som innan, lite olika reaktioner! Under sängen är deras till flykts plats. Så tror att skulle det inträffa något så lär dem vara där under.

Liz-arden
2

Om man bor på landet så är ju kattlucka bra för då kan katterna ta sig ut även om man inte är hemma när det brinner.

En bekant till mig råkade ut för att huset brann när han inte var hemma. Hunden och två burfåglar dog men katterna tog sig ut via kattluckan och överlevde. Dom sökte sig sedan tillbaka till huset efter några dagar när chocken lagt sig.