Bidrag från uppfödare, en fråga
Jag föder upp raskatter, vill nämna det så har vi det ur världen.
Jag funderar på att skänka en slant för varje såld kattunge till ett katthem (ej valt vilket), men pga vilda diskussioner i somras funderar jag på om det generellt är en bra idé? Eller blir "ni" som är engagerade i hemlösingar irriterade/arga/upprörda över sådana gåvor? Förstår det som att vissa tycker det är ett hån. Givetvis skiljer det väl folk/föreningar emellan, men det lär väl svänga åt nåt håll.
Nu driver jag inte själv katthem el likn men är "engagerad i hemlösingar", som du säger, så antar OK att svara ändå. Generellt är det alltid en bra idé att sponsra seriösa katthem (med no-kill ideologi). Det räcker i sig som svar. TACK säger katterna som får hjälp till ett gott liv! Det är det som räknas. Go for it! Vad gäller din mer specifika problematik då. Ser inget skäl att närmare redovisa hur du tjänat in de stålar du eventuellt bidrar med. Det gör ingen av oss andra. Jag kan ju ha stulit mig till mina hjälpinsatser eller lurat till mig på ngt annat vis, eller helt enkelt bara knegat på. Tycker inte att katthem eller andra som behöver ta emot ekonomisk hjälp för att ge hemlösa, övergivna katter ett drägligt liv, ska behöva ta moralisk ställning till pengarnas ursprung. Det är ditt val. Hjälp till säger jag! :-)
Tycker det är väldigt fint gjort av dig. = ) MVH Angelica KKS
( kattkommando syd )

Att vara fattig och högfärdig är inte min grej.
Alla slantar är välkomna - våra hemlösa katter ser ingen skillnad på kronor och kronor.

----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ett väldigt fint tänk!!
Nu har jag inga kattungar att sälja men brukar mellan varven när slantarna räcker till bidra till något projekt här på hittis.
Jag har valt att använda just hittekatter i fokus som vägledning. Här finns det godkända insamlingar till projekt och de projekten handlar nästan alltid om de mest utsatta katterna och där frivilliga utan stöd och eller hjälp från katthem gör underverk för katterna. Några katthem arbetar och tar emot dessa de här extra utsatta katterna jag tror att det finns en förteckning över de katthemmen här någonstans där tycker jag att du ska leta ifall du vill stödja just ett katthem.
Jag resonerar så att ett katthem är oftas etablerat och får sin inkomster och gåvor ändå om det ligger en bra organisation bakom.
De godkända insamlingarna här på hittis ändras hela tiden, projeketen kommer och går vilket betyder att många katter får hjälp och kolonier töms osv.
Tusen Tack till Dig för att Du bryr Dig!!
M-H
Jag gillar däremot inte tanken.
Skulle du vilja ge som privatperson, visst, mer än gärna. Men att ge pengar för varje såld kattunge låter inte bra. Vi vill inte ha fler kattungar. Varken hus-eller raskatter.
Nu vet jag inte hur du föder upp-det finns ju en del seriösa uppfödare som inte avlar på i onödan och som kastrera alla sällskapskatter.
Men att ge medveten pengar till ett katthemr för varje såld kattunge när vi gör allt att inte fler katter föds låter inte bra. Det finns nämligen också för många raskatter….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag håller inte riktigt med Dig! Vi vet alla att det finns många uppfödare som arbetar i egen röresle eller som hobby med ett katteri. Jag som du tycker att det finns för många katter ras eller hus det finns bara för många katter så är det!!
Men det kommer alltid att finnas uppfödare så länge det finns efterfrågan och vill man då samtidigt bidra till de katter som har det svårt tycker jag att det är en väldigt fin tanke!
I en tidigare tråd om uppfödning av katter så ville jag som du införa ett avelsstop "även ras" under en längre tid för att komma tillrätta med problemet. Det vill jag fortfarande!!
Vi vet ju alla att det stannar bara vid en önskan och då för man göra det bästa av situationen tills det sker en förändring. Läget just nu är svårt för många katter och då måste vi nog alla bocka och tacka för kattens skull oavsett var bidraget kommer i från.
M-H
Att få pengar från en uppfödare som privatperson, jättegärna men att ge pengar för varje såld raskattunge är en förolämpling, ett hån mot all katthemverksamhet!
Varför då inte ta emot bidrag för varje såld huskattunge? Var finns skillnaden? Katt som katt….
Tycker det är väldigt provocerande att markera att bidrag ges bara för sålda kattungar, duger det inte att ge pengar som privatperson som alla andra gör utan att kattemmet behöver sälja sig för dig??? Vad är meningen med din tråd? Köper dig fri??
Andra ger pengar för att de uppskattar vad katthemmet/kattföreningen jobbar för!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Katthemmet Kompis har inga högtravande principer om att inte ta emot pengar från uppfödare. Ge det till dem.
Jag tycker att alla pengar som kommer till seriösa katthem är bra pengar, ju mer dess bättre!
Undrar hur du gör när du säljer kattungarna. Talar du om för köparna då att du gärna vill hjälpa katthemmet, därför att det finns så många nödlidande hemlösa katter? Ger du dem en broschyr eller annan info om hemlösa katter eller katthemmet? Uppmanar du dem att snarast kastrera de katter de har som inte ska gå i avel?
I så fall tycker jag att det är helt ok. 
Att stödja hemlösa katter på de sätt man har möjlighet att göra är naturligtvis alltid bra och välkommet. Pengar är en bristvara i den typen av verksamheter och kommer nog alltid att vara det.
Sedan får man acceptera/respektera att olika katthem/föreningar har lite olika policy och tankar just runt kattuppfödning. Något som kan göra att de inte tar emot bidrag om det har en direkt koppling till sålda kattungar.
Vi kan inte begära att alla föreningar tänker lika på den här punkten. Vill man absolut skänka pengar med koppling till sålda kattungar tycker jag att man tar direkt kontakt med det/de katthem man har i tanken och vill stödja och hör med dem hur de ställer sig.
Personligen tycker jag det är bra med föreningar som har en tanke med sin verksamhet, är öppna med det och sedan håller den röda tråden. Det gör det alltid lättare för den som stödjer dem om de vet vart föreningen står i olika frågor.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fy, vad ni säljer ut er för några pengar!
Är det också okay att Djurens Rätt ta emot pengar från Scan för varje slaktad gris, Amnesty för varje såld vapen, Greenpeace för varje ihjälklubbad sälunge.
Det finns nåt som heter ryggrad och moral!
#4 Bra idé att hålla utkik här.
#5 etc, jag skulle inte skänka till er så det är ingen fara. Och, måste jag understryka, detta skulle vara en liten slant från katteriets konto (har separata). Vad menar du med att katthemmen behöver sälja sig för mig? Som jag skrev i TS undrar jag om alla katthem/föreningar tycker tycker "det är ett hån", för då lägger jag ner idén. Undrar även vad du menar att jag "köper mig fri" från?
#12 Undrar varför du måste poängtera att du bara vill ge bidrag för varje såld kattunge. Vad vill du uppnå med en sån fråga?? Räcker det inte för dig att bara ge bidrag som alla andra gör?? Ska vi applådera för varje ny kattunge för du vill ge lite pengar sedan. Tycker du själv att det låter normalt??
Du vill bara ge för sålda kattungar, annars lägger du ner idén…och ger ingenting??? 
Nej tack till fler kattungar, varken ras-eller huskattungar!! Och nej tack till oseriösa erbjudande!!
#12 Som du själv ser i den här tråden är det olika hur olika föreningar tänker i den här frågan. Och det måste vi acceptera/respektera. Vill du bara skänka pengar till katthem/föreningar utifrån sålda kattungar så ta då en diskussion med dem du tänkt stödja. Det är mitt råd till dig. :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#13 Det må låta konstigt i dina öron, men ja. Jag kan förklara varför. Kattkontot är det som föder mina katter och betalar deras veterinärvård, kontot går konstant minus MEN vid en kull som går bra kommer lite pengar tillbaka och det är ur den "potten" jag skulle ha möjlighet att skänka något. Den klump som inte är för ungar är till för just mina katter.
Du är så otroligt aggressiv och otrevlig. Applådera mig, var har jag sagt det? Jag ställde en enkel fråga. Hade räckt svara "Nej tack, vi på XX betackar oss för din hjälp".
Och det hade räckt för dig att googla lite på olika katthem och skicka dit pengar-helt frivilligt och utan krav. Så som alla andra gör som av olika anledningar har lite pengar över….
Här finns också en klistrad tråd med godkända insamlingar. Räcker det inte för dig??
Läs innantill. Jag citerar åt dig.
"Jag funderar på att skänka en slant för varje såld kattunge till ett katthem (ej valt vilket), men pga vilda diskussioner i somras funderar jag på om det generellt är en bra idé? Eller blir "ni" som är engagerade i hemlösingar irriterade/arga/upprörda över sådana gåvor? Förstår det som att vissa tycker det är ett hån."
Skulle du vilja skänka pengar åt folk som samtidigt spottar på dig?
och du fattar fortfarande inte varför???
#17 Där kommer vi nog inte till någon generell lösning eftersom föreningar ser olika på saken utifrån sin egen policy och övertygelse. Det är utifrån det du själv får välja vem du vill stödja och på vilket sätt du gör det.
Vi har runt 100 katthem/föreningar i landet samt många frilansare som jobbar med hemlösa katter. Alla utifrån sin syn och policy.
Din tanke att stödja är god och stöd behövs alltid. Sedan är det olika hur aktiva inom hittekattsbranschen ser på förhållandet hemlösa katter och uppfödning av katter. De flesta av oss är starkt emot huskattavel. Sedan varierar det mycket hur man ser på seriös avel av raskatter.
Vi har ju haft diskussioner om det tidigare här på sajten. Ibland ganska heta sådana. Grovt förenklat blir det två läger utifrån hur man anser att raskattuppfödning påverkar antalet hemlösa katter i landet. Ena sidan menar att all uppfödning av katter bör stoppas pga att vi har så många hemlösa, andra sidan anser att uppfödning av raskatter inte påverkar hemlösheten då det är olika målgrupper kattägare som väljer raskatt respektive huskatt.
#18 Ett frågetecken räcker så väl.
#19 Vill bara tillägga att jag läser allt klokt du skrivit.
En nyfiken följdfråga till #18 bara. Är det även förkastligt om jag tar in moderslösa kattungar när jag själv har kull? Födde jag inte upp skulle jag ju inte ha en hona med mjölk.
#20 Svarar på din fråga även om den är riktad till annan medlem.
Det är kanonbra tycker jag med ammor till föräldralösa kattungar. Det har vi ofta skriande behov av här på Hittekatter. Vet flera uppfödare som hjälpt oss med det.
Om man nu vill skänka en slant till hemlösa katter så gör man det helt enkelt finns inget som hindrar. Man kan ju tex sluta röka sluta dricka alkohol ta cykeln istället för bilen där bensinen kostar. Spara in på dyra semesterresor osv.och ge de pengarna till katterna istället.
Frågan blir istället varför måste just den slanten till hemlösa katter enbart komma hemlösa katter tillgodo genom att föda upp och sälja kattungar?
#20 Att ta in moderlösa kattungar har inget med grundfrågan att göra. Hitler älskade sina hundar, ursäktar det allt annat han gjorde? Nu vill jag absolut inte jämföra dig med Hitler bara frågeställningen.
Men med din tråd ställer du en omoralisk fråga till katthem som är beroende av varje krona just för att kastrera katter så att det inte bli fler katter. Du sätter med din fråga och dina krav små "fattiga" katthem/kattföreningar i ett moraliskt dilemma. (Kravet är att acceptera att pengarna kommer just genom kattavel). Och det är inte juste.
Ge dina pengar till en kattförening utan att ställa kravet att acceptera villkören eller kastrera dina egna sällskapskatter eller ge pengarna till en av alla uppfödare som inte kastrerar sina sällskapskatter och som bidrar till all blandrasavel och oseriösa "nästan-raskatt" annonser på Blocket.
#22 Jättebra förslag :) Illa när man inte gör något av det du räknar upp ;) Jag är arbetslös, inga bidrag eller a-kassa. Noll kronor inkomst varje månad, och ca 5500 i utgifter. Så ego är jag att jag inte skänker något av detta till behövande, oavsett djurslag.
#24 Inget svar alltså. Föga förvånande.
Och nej, jag har tidigare sagt att jag inte kastrerar kattungar innan försäljning.
25.Menar du att det tyvärr bara finns ett sätt att hjälpa hemlösa katter för dej? Föda upp och sälja fler katter för att kunna ge lite ekonomiskt bidrag till de redan utslängda hemlösa? Varför inte bidra på annat sätt än ekonomiskt då. men det kanske du redan gör? Katterna behöver ju all hjälp som går att uppbringa.
#27 Det var en tanke. Att någon hundring eller så per unge får gå till ett välgörande ändamål. Men jag inser att det är vidrigt tänkt av mig. Givetvis föder jag inte upp för att kunna skänka något, det hade varit ren idioti.
#26 Och nej, jag har tidigare sagt att jag inte kastrerar kattungar innan försäljning.
Vadå? Okastrerade sällskapskatter?? Framtida Blocketkatter?
Behövs det fler raskatter? Och är det seriöst att erbjuda pengar till "fattiga" katthem när man inte ens själv kasterar sina katter??
Kopierade från Perser.ifokus:
En skrämmande sak var när vi var hos vetrinären förra veckan pratade vi med en vetrinär som också jobbar på ett djursjukhus i en större stad i sverige. Hon sa såhär:
ni hade ett bra år förra året som fick era kattungar sålda, vi hade så många uppfödare som kom in och avlivade 1-åringar som dom inte fått sålt och inte kunde behålla.
Jag tänker inte säga vilka raser det gällde, men jag kan säga att det var inte Perser och Exotic hon pratade om för det frågade jag..
#29 Jag har läst den tråden. Vad vill du ha sagt?
Jättebra att ni kastrerar alla katter/kattungar ni omplacerar men jag åker inte flera timmar kommunalt med ny-opade katter. Punkt, och kommer inte ändra mig.
# 29 Det var det sämsta argument som jag hört. Skulle veterinärer avliva friska raskatter istället för att försöka få dem omplacerade? Nädu det tror jag inte på.
#29 Då vore det kanske en bra idé att ta pengarna själv för en taxi så att också du har möjlighet att kastrera dina katter….
Fast egentligen tycker jag att just uppfödare borde föregå med bra exempel angående kastrering av sålda sällskapskatter eller bara skaffa katt när man kan ordna transport till en veterinär. Har du inga vänner som kan ställa upp? Så ofta måste man ju inte kastrera sina katter?
Vad gör du ifall någon katt måste akut till en veterinär? Då duger inte ursäkten att man har "flera timmar kommunalt". Vi bor i Sverige och du bor i Eskilstuna, där det också finns veterinärer. Finns tom veterinärer som kommer hem till dig.
28.Vidrig är absolut inte tanken att ge hemlösa katter hjälp.
#31 Ledsen, jag har bara kopierad från er egen raskattsajt
. Inte så kul att läsa eller hur??
#32 Ta sig till veterinär är inga problem. Men att åka flera timmar är det.
Alla har inte lika bra som ni med veterinärer som kastrerar tidigt.
# 34 Vilken raskattssajt är det?
Varför ska just uppfödare av raskatter kastrera sina kattungar när ni inte själva gör det? Dessutom så tar ni bara 600 kr för en kattunge, minst en 1000-lapp tycker jag det skulle vara. Förstår ni inte att folk hellre köper en kattunge än en vuxen katt?
# 37 TAck.
De som föder upp raskatter har i alla fall försånd nog att inse att kattungar är mer attraktiva än större eller vuxna katter. En kattunge får du ge åtminstone 4000-12000 för medan en vuxen omplacering på bara ett eller ett par år kostar mellan 1000-3000.
Kanske något för alla katthem att lära sig av?
#38 En vuxen raskatt med papper och allt för 1000 kr? Rena dumpningspriser som tyder på ett extrem överskott.
Tyvärr avlivas det katter hej vilt i det här landet eftersom det är fullt tillåtet att avliva friska sällskapsdjur. Inbillade mig i och för sig att det inte var vanligt att raskatter gick det ödet tillmötes. Att veterinärer gör det ställer jag mig dock inte frågande inför - för det sker tyvärr hela tiden när kattägaren ber om det.
Skulle det var sant att rasungkatter blir avlivade för att det inte finns köpare till dem och uppfödaren inte vill/kan ha dem kvar - ja då går skam på torra land. Då har det blivit fullständigt helgalet i kattsvängen.
Ärligt tror jag inte riktigt på det, pga ekonomi. Raskattungar kostar en hel del att föda upp.
#41 Nej det får man ju hoppas att det inte går till på det sättet eller i alla fall hör till extrema undantagen.
Historien förtäljer inte om det gällde registrerade uppfödare eller "uppfödare" med raskatt som gjorde diverse blandrasparningar med dem eller parningar utan genomförda hälsotester. Att "norska skogSkatter" för 4000 kronor utan stamtavla inte blir sålda är kanske inte så konstigt. Och vad gör de av ungarna då?
Tycker inte man kan basera en tråd på ett utlåtande från en veterinär, som inte ens är en förstahandskälla i sammanhanget. Lite källkritik, please. Något annat bevis på att registrerade raskattuppfödare inte får sina katter sålda, dvs att det finns för många av dem? Och nu menar jag strukturellt, inte individuellt.
Visste inte ens att det fanns folk som var mot all kattavel. Hur ska man veta vid försäljning vilka kattter som passar till avel och inte, ska man kastrera alla ungar menar du?
Förstår inte heller problemet med att skänka lite pengar för varje född kattunge, pengar som pengar. Men du kan ju hålla tyst om att pengarna kommer därifrån så slipper föreningarna ta ställning till det. Om jag gav penga till katthem för varje hittekatt jag skjutit, hade föreningen ju inte tagit emot mina pengar. Varför skulle man ens säga varifrån pengarna kommer, vem är det relevant för? Om jag tjänat pengar genom mitt arbete på ica är det ju inget jag berättar när jag skänker dem heller för den delen.
#43 Skjuter du av hemlösa katter???
#42. Du är rolig. Det är klart jag inte gör. Jobbar inte på ica heller. Exempel kallas det.
#45 Nej, jag är inte rolig och inte heller ser jag det som rolig exempel:
Om jag gav penga till katthem för varje hittekatt jag skjutit, hade föreningen ju inte tagit emot mina pengar. Varför skulle man ens säga varifrån pengarna kommer, vem är det relevant för?
Tycker det är bara smaklöst.
#46. Det var inte menat som ett roligt exempel. Det var menat som ett hemskt exempel, och var del av min poäng att det väl aldrig finns någon anledning att berätta varifrån pengarna kommer. Vad exakt är det som är så svårt att förstå? Du skrev själv att Gina gav katthemmet ett moraliskt dilemma, men om hon inte hade sagt varifrån pengarna kommer hade det aldrig blivit något dilemma.
Och så illustrerade jag det med två exempel: ett exempel som handlade om att man skänker pengar baserat på en vidrig verksamhet (skjuta katter), ett efter en helt vanlig verksamhet (jobba på ica) I inget av fallen berättar man väl varifrån pengarna kommer? Och de som tar emot bidragen brukar väl inte heller fråga. Om de frågar kan man ju vara ärlig, men då är det de som tar emot bidraget som får dilemmat igen.
Jag vet vad jag skrev, ska du fortsätta tjata om sakfrågor i stället för att svara på det jag frågade i texten? Dvs: Bevis på att det finns för många raskatter hos registrerade uppfödare, och hur man ska veta vilka katter som är bra avelsmaterial vid 12 veckors ålder.
#47 Jaha, så det är helt legitimt för dig att en uppfödare föder upp en massa kullar för att hitta bra avelsmaterial? Och "materialet" som inte dög dumpas sedan som (okastrerade) sällskapskatter?
Bevis för att det finns för många raskatter? Skämtar du?? Det är en utveckling som har pågått sedan flera år. Många uppfödare har lagt ner verksamheten just pga prisdumpningar, alla priser med röd neråtpil på Blocket när uppfödare inte ens blir av med sina katter och som sakring så bra beskrev att det är bara kattungar som duger till försäljning och bra priser. Efter det dumpas katterna till samma priser som katthem tar i större städer. Och allt bara för att hitta rätt avelsmaterial….
Man behöver bara läsa på olika raskattsajter. Det finns många bra trådar om hur priser för raskatter har gått ner och varför.
#48. Jag sa inte att det var "helt legitimt", jag skrev de facto inte att det var legitimt överhuvudtaget. Däremot frågade jag om man skulle kastrera alla tolv veckors kattungar då, eftersom man inte vet vilka som är lämpliga som avelsmaterial senare. Att du låtsas som att jag skrev något annat är ett argumentationsfel, då det baseras på en logisk felaktighet (att jag ifrågasätter något betyder inte automatiskt att jag tar motsatt ståndpunkt, det finns inte bara svart och vitt här i världen vilket du som en vuxen person borde vara medveten om) och det vet du säkert själv.
Sen visste jag inte att det var ett så fasansfullt överskott på raskatter, däremot på huskatter och divserse blocketblandisar (inkl raskatter utan hälsotester). Att vuxna katter kostar mindre än kattungar ser jag som en självklarhet då långt fler vill ha en kattunge än en vuxen katt, vilket trissar upp priserna på ungarna och sedan gör att kattens marknadsvärde (inte personliga värde) i princip sjunker för varje år som går. Gamla raskatter säljs ju fortfarande för mycket mer (500-3000 kr) än vad gamla bondkatter gör (0-300 kronor). Men om du är inläst på antalet avlivade och osålda raskatter så är du det, jag erkänner att jag inte är det och är alltid öppen för ny information. Sen kan man ha olika åsikter ändå.
# 39
1. Jag sa inte att det var från uppfödaren, det kan vara någon som behöver omplacera en vuxen katt.
2 Det kan vara från uppfödaren då en katt kastrearas och det blir osämja i gruppen så säljer man den. Titta på blocket så ser du.
Men helt klart är att samtliga uppfödare tar mer betalt för en kattunge än vad de gör för en vuxen katt. Det är mer än något katthem kan säga.
Men katthemmen tar mer för en vuxen katt eftersom den är kastrerad osv. Kattungarna är billigare för att de inte är vidgjorda. Så fort kattungan blivit kastrerad osv så stiger också priset.
# 5 Jag är väl medveten om det. Men det är på kattungrna som det finns eftrefrågan och där har man möjlighet att göra som raskattsuppfödarna. Ta bra betalt!
Jag vet inte om det finns någon siffra i Sverige men jag har sett flera siffror från USA där renrasiga djur utgör 30% av djuren på djurhemmen.Det är då både hundar och katter.
Hur många av de 3-4 miljoner husdjur som avlivas årligen som är renrasiga katter kan jag inte svara på men jag gissar på att de är många.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag tycker det är en helt underbar tanke! Pengarna går ju verkligen till något behjärtansvärt.
Alexej: Det funkar liksom inte att stoppa aveln på raskatter då det är 2 helt olika marknader. En del söker en viss ras pga temperament osv. De vill veta vad de köper när det gäller sjukdomar och annat. En person som redan bestämt sig för en viss ras går inte och köper en huskatt. Så är det bara och inget man kan ändra på.
Jag tycker det är mkt smutskastning mot raskattsuppfödare som faktiskt är en stor del i att statusen på även huskatter har höjts. De ställer mer krav på avancerad veterinärvård som gynnar alla med katter då fler och fler även försäkrar sina huskatter idag och tar del av den fina vård som faktiskt finns.
Däremot så tycker jag att man som raskattsuppfödare ska lägga ner aveln ett tag om försäljningen går trögt. Om man upprepade ggr sitter kvar med ungar så ska man tänka efter istället för att sänka priserna för att "bli av" med sin kull. För om priserna sänks för mkt så först då kan de börja konkurrera med behövande huskatter.
Att tycka att raskattsuppfödares pengar är "smutsiga" är för mig helt sjukt.. det är inte så att uppfödarens kull kommer att ta några hem för några hemlösa katter då köparna redan bestämt sig för en raskatt. Däremot så är det grannens huskattskull som gör det. De tar hemmen från de som redan finns och verkligen behöver. Det är inte raskatterna som fryser ihjäl ute utan huskatterna som det finns ett enormt överskott på.
En del folk kommer i framtiden att fortsätta välja raskatt. Och eftersom det är så så är det väl bättre att alla enas och gör vad de kan åt huskattsproblemet? Alla bäckar små…
/ en som kämpar för de hemlösa varje dag
# 53 Jag vet en Helig Birma som fanns på katthemmet Kompis som flyttade ganska snabbt. Dennes ägare hade gått bort och sagt att Kompis skulle omplacera katten.
Annars så är det få raskatter på våra katthem. De är då det gått överstyr för någon uppfödare som har personliga problem. Det är huskatter som finns där.
#54 Håller med dig helt.
Raskatter konkurrerar nog främst med sig själva, och med blocket"raskatter" och diverse (långhåriga) blandraser. Hittekatter konkurrerar främst med huskatter, för de som helt enkelt "vill ha en katt".
Om raskatter inte blir sålda tror jag det mest beror på de blocketuppfödare som säljer "renrasiga" katter utan stamtavla till lägre priser (men alldeles för dyrt ändå..). Och får man inte sålt sina kattungar - eller hundvalpar för den delen - så ska man givetvis inte fortsätta att ta kullar innan man att det finns en seriös efterfrågan igen.
Huskatter finns det ju däremot onekligen alldeles för många av. Särskilt korthåriga sådana, där utbudet inte på något sätt motsvarar efterfrågan. Långhåriga huskatter finns det en rätt stor efterfrågan på, det är ju lite därför "blocketuppfödares" oseriösa huskattavel kan fortlöpa. Av den anledningen tycker jag att katthem bör ta ett högre pris för långhåriga katter än för korthåriga, även om jag vet att detta innebär stor kontrovers :). Priset på katten är INTE lika med dess personliga värde!!
#56 Svarta katter går sämst att förmedla till nya hem. Vad tycker du är lagom pris för svarta katter då? Näst sämst= svart-vita, kanske 100 kronor mer?
Ett katthem jobbar för att hitta nya hem för hemlösa katter, höja status på alla katter. Vi är inga godisaffärer utan vi jobbar med levande utsatta djur. Långhåriga katter är inte mer värda än svarta korthåriga katter. Varför ska vi anpassaoss efter Blocketmarknaden?
#54 Du glömde en 3. marknad- blandraser. Blandraser är katter som har eller ser ut som om det finns en raskatt i. Blandrasavel förstör för oss katthem och för seriösa raskattuppfödare.
Jag är inte mot raskattavel fast jag personligt inte gillar det. Men jag är emot att en uppfödare erbjuder pengar till katthem för varje såld raskattunge, framförallt när samma person inte har möjlighet att kastrera sina sällskapkatter innan de flyttar.
Du har ännu inte bekräftat att NI kastrerar. För inte kan du väl gnälla annars. Eller, det kanske är mer ok att huskatter från dig föder fler huskatter, än att raskatter från mig föder blandisar (som du tidigare förfasat dig över i tråden)?
Nej, säger inte att det fötts blandisar efter mina katter.
Vi är ett seriöst katthem:) Och vi kastrerar så klart och har kastreringskrav på kattungar. Har du det??
Är ni seriösa vet du säkert att sådana krav inte är juridiskt bindande. Jag tror mer på information och personkännedom.
Jag tycker att det är självklart att en seriös uppfödare ska se till att dens uppfödda kattungar som inte ska användas i avel blir kastrerade innan de säljes. Trodde att seriösa uppfödare bara lät de ungar som kan förbättra rasen förbli okastrerade, och då såldes till någon som sysslade med lika seriös avel, alternativt lämnades ut på foder.
Katthem tvingas många gånger plocka in dräktiga honor för att de ska slippa föda ute. Du bestämmer själv om du vill låta din hona få ungar. Så jag tycker faktiskt att du har ett större krav på att inte lämna ifrån dig okastrerade ungar.
Du hjälper de hemlösa katterna bättre om du kastrerar dina kattungar innan de säljs, än om du skänker någon hundring till ett katthem för var okastrerad kattunge du säljer.
Du menar alltså att en katt har ett visst värde till låt oss säga 4 månader. Sedan minskar dess värde ju äldre den blir. Katter är levande varelser och inte någon bil eller liknande.
# Alexej: Ja marknaden blandraskatter (vare sig de är det eller är påhittade) är helt sjuk enligt mig. Där har du många som bara vill tjäna pengar på sina katter. Och de förstör för både katthem och raskattsuppfödarna.
Ni står inte utanför marknaden. På marknaden blir katterna en vara. Om ni blir förbannade över det så är det ändå ingenting ni kan göra något åt. Så länge ni fortsätter förmedla katter och ta ut en avgift så är ni en del av marknaden vare sig ni vill det eller inte. Att säga något annat är urbota dumt och naivt.
Jag upprepar: kattens personliga värde ligger inte i dess marknadspris. Nästan alla katthem i min närhet har högre pris för långhåriga katter än för korthåriga, så du kan ju ta den diskussionen med dem i och med att de tydligen har en "godisaffär" och inte jobbar för katternas bästa. De tar nog tacksamt emot denna information.
Lågt förresten att trashtalka enskilda raskattuppfödare för att de inte kastrerar sina kattungar, när alla katthem i Sverige inte ens vaccinerar kattungar innan de säljs till sina nya hem. Raskattsuppfödare har i alla fall vissa krav på sig.
#62. Katter har väl samma värde hela livet, hoppas jag. Deras marknadsvärde, dvs där utbud möter efterfrågan, sjunker dock rätt drastiskt med åldern.
"Kattungar är mer attraktiva än vuxna katter" fy fan vilker syn sätt! Men de vuxna passar till att tvinga dom in i avel?,Men sen är de mindre värda alltså? Usch,,
# 66 Om det är mig du refererar till så jag rent marknadsmässigt så är fallet. Kattungar har ett större ekonomiskt värde än äldre katter. Det har ingen betydelse om det är raskatter eller huskatter. Därför tycker jag att katthemmen gott kan ta lite mer betalt för sina kattungar, särkilt om de är vaccinerade och id-märkta.
Min äldsta britt är nu 7år. Vad tror jag får för honom om han omplaceras. Stamtavla, vaccinerad enligt FASS, idmärkt i både öra och med chip och försäkrad för 50.000kr med lägsta självrisk. Jag betalade 5000 kr för honom som kattunge. Numera är han dessutom kastrearad.
Med den logik som katthemmen har så skulle han kosta mer nu än vad han gjorde som kattunge.
I USA på djurhemmen säger de att katten/hunden är den ras som den liknar mest på. En korthårig maskad katt skulle definitivt benämnas som en renrasig siames t.ex. En svart hund som ser ut som en labrador skulle kallas för labrador osv. Så de siffrorna skulle jag inte lita på!
# 48 Det var inte vad jag beskrev. Vad jag beskrev var att kattungar kostar mer än vuxna katter. Det är något som ni inom katthemsverksamheten borde lära er.
Dessutom så är det så att priserna på raskatter inte alls har fallit. På britter så har den blivit högre än när jag köpte mina bägge. Jag betalade 5000 för den första och 6000 för den andra två år senare. Sedan beror det ibland på vilken teckning eller färg en katt har. Något som jag förstår att du är bekant med när det gäller svarta katter. Jag har själv en lite hittekattspanter
Jina och andra raskattsuppfödare.
Jag är ägare till 3 före detta hittekatter. Är hittekattshjälpare och medlem i sveriges största raskattsklubb, Sydkatten. Har ständigt hittisar boende hos mig.
Min erfarenhet är att både raskattsklubbarna och många raskattsuppfödare gör massor för att hjälpa hemlösa katter. Själv har jag ställt ut min svart/vita, kastrerade hankatt för att på så sätt hjälpa till att höja hittekattens status.
Vill du/ni skänka pengar så gör det till dem som vill ta emot. Det finns många som arbeta seriöst för hittekatter utan att ha stöd av en förening bakom sig, de tar gladeligen emot bidrag.
Ett sätt att hjälpa till (som jag vet att många uppfödare gör) är att skänka vinster som deras katter vunnit. Det kan vara mat som egna katten inte äter, kattgrus, leksaker mm mm. I det fallet kan man vända på problemet och säga att raskatten "jobbar" för att hjälpa hittekatten (oj.. varför blev det stora bokstäver?)
#48 Du är helt uppenbart inte särskilt insatt i raskattvärlden. Trenden inom raskattvärlden är att efterfrågan på raskatter ökar och de ökar även i pris. Det är den generella trenden. Sedan har vi motsatt trend i enstaka fall tex. vad gäller perser. Där har registreringssiffrorna rasat sedan mitten av 90-talet. Något som delvis kan kopplas till den extrema och osunda anatomi persern har fått (jag tycker det är bra att den extrema persern inte går hem hos svenska folket).

Sakring:
Du upprepar i flera inlägg att katthemmen borde lära sig av uppfödarna och inse att kattungar är mer värda än en vuxen katt och därför borde betinga ett högre pris. Som man förstår av inläggeni denna tråd så drivs inte katthem som en ordinarie affärsverksamhet där affärsmässiga principer alltid får styra. Det finns föreningar som har differentierad prislista. Ofta kan man se att en långhårig katt kostar mer än en korthårig. Detta eftersom det är större efterfrågan på långhårskatter och generellt adopteras de relativt snabbt ut i nya hem, allt enligt den marknadsmässiga principen tillgång och efterfrågan. Att vissa katthem säljer vuxna katter dyrare beror på att de är kastrerade, medans köparen kommer att få en kostnad för kastrering då man adopterar en kattunge.
Mitt katthem (Stockholms katthem) har en annan filosofi. Vi anser att alla katter är lika mycket värda. För oss är det en viktig principfråga. Därför kostar alla våra katter 1 100kr st. Oavsett om det är en kattunge, vuxen katt, seniorkatt eller raskatt med stamtavla (ja, det händer att vi får in sådana) För oss är budskapet och det vi står för viktigare än marknadsekonomiska regler.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#48: Varför tror du att kattungar alltid säljs snabbare än vuxna katter? Det kommer säkert som en nyhet för dig, men det finns ett stort antal kattköpare som faktiskt föredrar att skaffa en vuxen katt från ett katthem än att köpa kattungar. T o m litet äldre vuxna katter är det efterfrågan på. Gränsen går oftast inte förrän katten börjar närma sig 10-årsåldern. Men t o m dessa katter finns det köpare till. Ofta då pensionärer som inser att de kanske riskerar att dö före sin katt om de skaffar en ungkatt.
Det finns en husse/matte till varje katt. I vissa fall går det snabbare än andra att få dem att mötas, men förr eller senare kommer rätt individ. Det gäller att ha tålamod och inse att man inte har räddat en katt om man sätter en gräns för hur länge man som katthem vårdar den. Visst, en god ekonomi är bra men det finns också akuthem/jourhem/stödhem som är villiga att ha dessa katter hos sig till den dagen rätt person dyker upp. Även för mindre och nyare katthem än t ex Stockholms Katthem går det att verkligen rädda en katt på detta sätt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#72/73 Bra inlägg.
Katthem har ett ansvar mot intagna katter, det betyder att fel hem får inte köpa en katt oavsett hur mycket man betalar. Seriösa katthem tittar på kattens behov och inte på priset eller åldern.
Ett katthem är ingen avel stuga,utan ett hem för hemlösa katter! Går väl inte jämföra katthem med ras katts avel,priset som sätts på en katthems katt är inte ett pris efter ras,ålder,kön,färg etc,utan utgår ifrån kostnader av t ex:vet.vård,foder m.m,sen kostar det med el och allt annat runt omkring! Jag vill gärna veta varför kattungar har mer ekonomist värde än vuxna?? Vad har de som inte de vuxna har? 5 ben?Eller som det brukar vara sötare? Förklara så jag förstår,för enligt mej,är ALLA katter oavsett ras,ålder,kön el färg lika värda!! Men skilj på katthem och ren avel,katthemmen är inte ute efter pengar för katterna,de är bar ute efter bra hem till dom!!
Det är enkel marknadsekonomi. Det är större efterfrågan på kattungar än vuxna. Det kan ju knappast vara en nackdel för katterna om katthem utnyttjar detta enkla faktum? Mer pengar in innebär större möjligheter att hjälpa hemlösa katter. Använd marknadsverktygen till er fördel! Jag lovar, folk i allmänhet fattar varför kattungar kostar mer eftersom de vet att de själva är beredda att betala mer för en kattunge än för en vuxen. Generellt alltså, jag vet att en del absolut inte vill ha kattungar.
Jag skulle jättegärna ta 7000 kr för en vuxen katt som jag omplacerar pga. osämja i flocken, men det finns ingen som betalar så mycket. Då får jag ju lov att sänka priset eftersom det är KATTEN som hamnar i kläm om den inte hamnar i ett nytt, bra hem.
Likaså får jag ju lov att sänka priset för en kattunge med ett blåsljud på hjärtat, inte för att den är mindre värd utan för att folk inte vill betala fullpris för en "riskkatt". En katt som kan komma att kosta i veterinärvård och som kan komma att ryckas ifrån dem i förtid pga. medfödd sjukdom.
Det handlar ju inte om intrinsikalt värde utan om marknadsvärde. Det är två helt olika saker.
På vilket vis skulle en höjning på priset av kattungar hjälpa flera hemlösa katter? Det handlar fortfarande om ett katthem,inte avel,åter igen:pris som sätts på katthem katter,baseras inte på katternas utseende,ålder el ras,utan om alla kostnader att driva hemmet,vetrinär kostnaderm.m! Handlar om kärlek,omsorg! Inte om hur mycket katterna ska håva in pengar!
Oj, tex:
- att katthemmen får råd att hyra större lokaler och därmed kan ta emot fler katter
- har råd att initiera fler TNR-projekt
- har råd att betala alla veterinärräkningar (vilket inte alla katthem har!)
Med tanke på alla insamlingar som sker bara via HiF kan man ju förledas att tro att katthemmen behöver mer pengar, men det kanske inte är så? De kanske har alldeles lagom med pengar?
Silvestris du säger så bra vad jag menar. Börja med att höja priset på kattungar nu till våren så får ni se.

#78,#79
"Mitt katthem omplacerar runt 500 katter varje år. Mestadels vuxna katter faktiskt. Vår ekonomi är hyfsat stabil. Med det vill jag inte ha sagt att vi har gott om pengar, men vi har så pass många regelbundna gåvogivare att vi aldrig har behövt gå ut med några nödrop på denna eller liknande sajter. Detta är en situation vi är oerhört glada och tacksamma över naturligtvis. När man frågar kattköpare, medlemmar och gåvogivare varför de valt just oss så är det genomgående temat vår policy. Att vi aldrig avlivar friska katter, att vi arbetar med skygga och förvildade katter och vår prissättning, dvs att vi står för alla katters lika värde i vår prissättning. Vår syn på katters lika värde gör att folk väljer oss framför andra katthem.
Med anledning av detta är jag ganska övertygad om att vi skulle förlora både kattköpare och gåvogivare om vi frångick vår policy. Vi skulle förlora i trovärdighet helt enkelt. De hundralappar vi skulle vinna på en prishöjning av kattungar skulle medföra färre gåvogivare och kattköpare i slutändan. De som väljer att stötta ett katthem ekonomiskt eller att adoptera en katthemskatt har andra drivkrafter än dem som köper en katt av en uppfödare. Jag tror inte att man kan applicera marknadsekonomiska teorier på ideell verksamhet eftersom det är helt andra mekanismer som styr kunden.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Många kattföreningar har högre pris på kattungar än vuxna katter. Ändå har de jättestora skulder.
De säljer t ex okastrerade, ovaccinerade kattungar för 400 och vidgjorda vuxna för 800. Då är ju kattungarna bra mycket dyrare än vad de vuxna är.
Markadsekonomiska tankar används för att styra en marknad. Men det är just det vi inte vill göra. Genom att värdera en kattunge högre än vuxna skapar vi en marknad där kattungar är mer värda i köparens huvud.
Det är just det vi inte vill. Vi vill komma bort från inställningen att bara kattungar är söta. Många glömmer bort hur snabbt en unge blir vuxen. Jag skulle helst vilja hålla alla ungar tills de är vuxna innan de omplaceras.
Vi anseratt en vuxen är mer värd än en unge för den är kastrerad och färdig. Ringer kattintressenter till mig avråder jag att köpa en unge och berättar att de förstör tapeterna osv. Det är då många tänker om.
# 81 Det är inte vad jag menar. Jag anser inte att man ska sälja en ovaccinerad och omärkt kattunge över huvud taget. Att de sedan har stora skulder beror på att de aldrig säger nej.
Det ska ju inte ske öht. Alla katter, oavsett ålder ska vara vaccinerade och med tanke på de krav ni ställer på uppfödare ska ni även endast omplacera kastrerade katter.
Försöker man inte ens få tillbaks de pengar man lagt ut på katterna är det klart att man kommer skuldsätta sig och vården av katterna kommer bli eftersatt. Det är bara en tidsfråga.
Sedan är det tråkigt att ni har så låga tankar om vuxna människor när ni tror att vi inte kan skilja på marknadsvärde och intrinsikalt värde.
#76: Vad grundar du din åsikt om att kattungar är mer lättsålda än vuxna katter på? Min erfarenhet som volontär på ett hyggligt stort katthem säger att det inte är sant. Ofta får vi kommentaren om att 'kattungarna är jättesöta, men jag tar hellre en vuxen katt'.
Precis som #80 skriver är det skillnad på att vara katteri och katthem. De drivkrafter som gäller för den som väljer att köpa katt via katthem är inte desamma som för dem som köper från en uppfödare.
Den ekonomiska realiteten är densamma. Det behövs pengar för att bedriva verkamheten och pengarna måste komma från någonstans. Ett av sätten är att ta betalt för de katter man säljer.
Det låter alls inte bra att maknaden för raskatter ökar. Har en tro om att alla katter ka få mer respekt i vårt land. Att alla är lika mycket värda och att det tar slut på slit och släng av katter. Jag hoppas alla som säljer raskatter även fortsätter och har kontakt med dom nya hemmen,för dom kan också slängas ut när dom tröttnar på dem ,oavsett om dom kostat mycket eller ej.
Raskatterna har hjälpt till att öka statusen något på huskatten ,men hoppas tänket ändras på alla katter. Tycker det är tråkigt att folk ska tjäna pengar på levande varelser, oavsett det är minkar,travhästar ,hundarm.m.
Vet man dom rasrena katterna kommer till bra hem borde inte frågan om man kan skänka pengar vara något problem, men eftersom man sett så mycket tragiska liv många katter fått känns det inte bra..
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ja, vi uppfödare tjänar snormycket pengar. Tjäna pengar på vår hobbyverksamhet är precis vad vi gör. Och självklart struntar vi i katterna bara vi fått iväg dem hemifrån och håvat in cash…
Du känner inte så många kattuppfödare va?
Sedan förstår jag inte varför det ses som negativt att människor börjat förstå att katter är olika. Att man kan välja en katt som passar ens livsstil istället för att plocka grisen ur säcken hos närmsta person som råkar ha kattungar och sedan hoppas att man kommer trivas med katten (och vice versa).
#86 Att ta mer betalt för somliga katter än andra främjar inte det viktigaste arbetet för katthemmen - att höja kattens status i samhället för att den vägen täppa till tillflödet av oönskade hemlösa katter. Det du skriver är en mycket kortsiktig lösning på huvudproblemet: hemlösa katter som ingen bryr sig om. Att markera alla katters lika värde genom att ha en enhetlig summa för de katter man säljer underbygger det tänkandet. Och om du tänker efter en smula, så blir en visserligen vaccinerad och id-märkt kattunge dyrare för köparen än en kastrerad, vaccinerad och id-märkt vuxenkatt. Men du bibehåller den pedagogiska principen av alla katters lika värde.
Och jag frågar nu för tredje gången: var har du fått den felaktiga informationen att kattungar skulle vara mer attraktiva på hittekattsmarknaden?? Jag misstänker att du är kattuppfödare och inte ägnar dig åt hittekatter eftersom du framhärdar i detta argument.
Det är den bild jag fått av de katthemsfolk jag haft kontakt med och det är den bild jag får när jag läser på olika forum. Det är även den bild jag får av alla människor jag träffar i verkligheten, nämligen att de flesta vill ha en kattunge (om de kan välja). Det är också den bild jag får när jag pratar med folk som ringer på kattungeannonser, kattungarna bokas så fort annonsen kommit ut.
Sedan kan jag iofs förstå att katthem som kräver att folk som vill ha kattunge måste köpa två, inte får ha barn und 7 år, inte får vara över 65 år och inte får jobba heltid utanför hemmet kan ha svårt att omplacera kattungar men då inte för att kattungar inte är eftertraktade.
Och visst, en kattunge blir under sin livstid i genomsnitt dyrare än om du skaffar en vuxen katt. Å andra sidan kan man räkna med att få leva 15 år med kattungen du köpt medan du bara får 10 år med 5-åringen.
Jag är uppfödare som även engagerar mig i hittekatter. Dock på helt privat basis och inte via något katthem.
Om du har en annons om kattungar så är det självklart att det inte ringer någon som vill ha en vuxen katt. Men om du vore verksam på ett katthem med någorlunda hög omplaceringshastighet så skulle du se att det finns väldigt många fler vuxna katter som blir omplacerade än det finns kattungar. Och det mest fantastiska av allt: det är inte för att det finns krav på 2 kattungar alt. en kattunge + en vuxen katt, inte småbarn osv.
Det katthem där jag är volontär har precis de restriktionerna du beskriver eftersom vi är till för kattens bästa, inte människans. Vi vill ha en köpare som ser det långsiktiga engagemanget och inte faller för ett vackert yttre. En köpare som inser att liten och söt är katten i kanske 20 veckor, sedan så är den ganska stor (och fortfarande söt även om den har öron förstörda av skabb och/eller frost). Vi har inga problem att sälja våra kattungar trots detta. Men vi har heller inga problem att omplacera vuxna djur, möjligen med undantag av svarta katter oavsett ålder. Det är en erfarenhet vi delar med många andra katthem. (Personligen förstår jag inte varför - har själv 3 vackra svartingar.)
Ditt envisa hävdande att det vore bättre för katthemmen att prångla ut kattungar till ett högre pris har ingen relevans och som jag skrivit ett antal gånger, är det kontraproduktivt när det gäller att förändra synen på kattens värde och status i det långa loppet. Vill du bara sälja katter eller vill du försöka nå det högre målet att höja kattens status i samhället? Det är lovvärt att du engagerar dig i hittekatter, men det skulle vara än mer lovvärt om du slutade med uppfödningen. Varje kattunge du säljer upptar en plats som skulle kunnat fås av en redan levande hemlös katt.
Nej, mina kattungar tar inga hittekattshem. Till mig vänder sig de som vill ha en devon rex. Inte de som vill ha en perser, en siames, en aby, en hittekatt eller random annan katt. De har valt devon rex pga. rasens egenskaper och mig som uppfödare pga. hur min uppfödning ser ut. Finns det ingen katt till dem nu väntar de. En del av dem är allergiska och tål bara devons, ingen övertalningskampanj i världen skulle göra att de köper en katt de är allergisk mot.
Det råder inget motsatsförhållande mellan att sätta marknadsmässiga priser på katter och nå en statushöjning av katten. Det är en missuppfattning.
För ni statistik över hur lång tid det tar från att ni gjort katter tillgängliga för omplacering tills de flyttar?
Eftersom vi tar in äkta hemlösa katter, dvs inte mer än i undantagsfall omplaceringar, har vi en del katter i vår vård under lång tid. Kattungar som är utefödda av hemlös mamma tar mycket längre tid att omplacera än om de är födda av en 'falsk skyggis' i ett av våra akuthem. De förra har ju missat socialiseringsfönstret och kräver habituering. Givetvis lägger vi mycket tid på habituering av samtliga katter och har t ex en speciell faddergrupp för våra skyggisar.
Vi tar även in riktigt gamla djur och låter dem bli 'pensionärer', dvs de säljs inte utan lever i akuthem till dess de avlider. Som alla våra katter får de den veterinärvård de behöver.
Du får ha din uppfattning om vad marknadsmässiga priser på katter gör eller inte. Min uppfattning står fast. Samma pris antingen det är en långhårig, korthårig, ung, gammal eller raskatt. Som tidigare nämnts i tråden har vi från tid till annan även raskatter. Dessvärre händer det frekvent att även raskatter råkar illa ut trots att de har kostat en oftast högst betydande slant. Samtliga vuxna djur, med eller utan stamtavla, kostar 1100.- kastrerade, vaccinerade och id-märkta. Ungarna är inte kastrerade utan det kräver vi att köparen själv gör och bekostar. Ergo: ett högre pris men inte uttalat för att inte störa likavärdes principen.
Jag tycker det är mycket seriöst av katthem som tar lika pris för alla katter, dom har rätt synsätt på katten,tycker jag.
Du undrade om jag inte kände så många kattuppfödare, nej det gör jag inte. Men jag har tagit hand om några raskatter som blivit utslängda samt en som nu bor hos en alcoholist.Undrar om jag stavade rätt???
Vill gärna veta varför man blir uppfödare och vad man tänker och känner när man säljer katterna ???
Du skriver att det inte är fel om köparen beställer en skräddarsydd katt till ssig själv. Det är väl inte fel om man tänker på sig själv närmast, men det kan man göra på katthem också… Dom som är allergiker kan jag förstå.
Debattia
För mig är det underbart att föra min ras vidare och kunna ge andra glädjen att ha en devon i sitt liv. Fick senast häromdagen ett mail om att de är precis så underbara dom jag sagt och att de inte går att jämföra med hens tidigare katter. Då blir mitt uppfödarhjärta varmt.

Om det inte fanns raskatter skulle många människor välja en vanlig katt och på så vis tar raskatterna plats från s.k huskatter. När mina huskatter gick bort valde jag raskatt, tilltalades av utseendet och minimalt med päls. Trött på att städa.
Med facit i hand skulle jag valt annorlunda. Älskar mina katter men tror huskatter är friskare.
Det är ju upp till var och en vilken katt man väljer,men att värdera vissa framför andra gillas icke!! Alla är lika värda! Katthemmen tar ut sin avgift p.g.a kostnader runt omkring verksamheten,raskatt uppfödare tar ut sin avgift efter sina kostnader,vad är skillnaden sen? Förmej är skillnaden den att katthemmen räddar utsatta katter,ras uppfödare föder upp fler!
# 96 Mina britter tar inte plats från nåong icke raskatt. Det lovar jag. Jag älskar mina britter men jag älskar också mina huskatter. Hade det inte funnits brittter så hade jag haft två huskatter precis som jag har nu. Inte fler inte färre.
#97 Men vi har ett överskott på katter. Därför är det mer korrekt med : Förmej är skillnaden den att katthemmen räddar överskottskatter, ras uppfödare föder upp fler!
#94 Jag började föda upp för att jag vill bidra till en frisk och sund stam. Jag har hittat en ras som passar mig och min livsstil perfekt och tvivlar på att jag någonsin kommer byta ras. När jag säljer kattungar gör jag det med värme och glädje i hjärtat för jag vet att de kommer till bra hem, att de kommer bli väl omhändertagna och att de kommer skänka sin nya familj stor glädje. Har jag inte den känslan i kroppen stannar katten.
# 99 Och vemn föder upp huskatter i denna mängd då? Raskatterna är mindre än 15% av kattpopulationen?
#101 Ja det är i just den frågan det brukar tvistas. Vilken påverkan raskattuppfödningen har på att det finns överskott av huskatter.
Vissa menar att blandrasuppfödningen som blivit allt vanligare skjuter tillbaka ett visst ansvar på raskattuppfödarna.
Vet inte hur man ska tänka i den frågan? Utan att ta ställning åt vare sig det ena eller andra hållet är det dock vanligare idag med huskatter som till viss mån ser ut som olika raskatter.
Jag är ju inte purung utan har följt huskatternas utveckling sedan början av 60 talet. Förr såg alla huskatter ut som europeer. Långhåriga huskatter fanns knappt inte. Idag hittar man katter med alla möjliga former och utseenden. Långa nosar, platta nosar, maskade färgteckningar, semilånghår etc. etc.
Tidig kastrering skulle kunna lösa mycket problem för oss alla vare sig vi är i "hittekattsbranshen" eller engagerar oss inom raskatter. Dessvärre är det fortfarande inte riktigt rumsrent enligt veterinärförbundet ett kastera katter före 6 månader. En viktig fråga att jobba vidare med från båda håll.
Jag är född 1954 och uppvuxen i en byhåla med 500 personer. Där fanns det en vit blåögd långhårig honkatt som så ut som en perser.
Att du ser fler katter av olika slag i dag beror förmodligen på att kattpopulationen har ökat.
#103 Kanske det var en perser…
# 103 Nej det var min mosters katt och enligt henne var det en halvperser.
#105 Blandisar med raskatt i redan då….
# 106 Nej ärligt talat så var det en renrasig perser men utan stamtavla. Min moster hade goda vänner i Stockholm som hade en perser. Denna skulle kastreras, men de ville så gärna ha en kull först. Så de talade med en annan som de visste hade en perserhane och så blev det perserungar utan stamtavla och en av dem hamnade hos min moster.
Men det hette att det var en halvperser och att kattmamman hade sprungit ut när hon löpte. Med tanke på antalet katter i Stockholm under slutet av 50-talet som kunde ha varit långhåriga så var det nog inte många. Men det fick jag inte höra som barn utan som vuxen så talade hon om det för mig.
BYB var inte helt rumsrent då heller.
#103 Det var inte lite katter på den tiden heller. Dessutom hade nästan alla sina katter som utekatter. Det hände nästan aldrig att man såg långhårig huskatter på 60 talet t.ex. De katter som fanns då var som jag skrev ovan av typen europee även fast de inte var renrasiga. Så nog har det ändrat sig alltid.
# 108 Kattpopulationen har ökat något enormt. Den har fördubblats på 20 år. Men populationena av människor har också ökat.
#109 Tror vi talar om lite olika saker. Jag tänker på huskatter och hur huskatterna såg ut på 60 talet jämfört med nu 50 år senare. OK att antalet katter har ökat. Dock har även huskattens urseende förändrats något enormt under dessa 50 år. På 60 talet hade alla i stort sett samma kroppskonstitution. Huvudform, kroppsform, fäger, hårlag. Som jag skrivit här ovan såg de flesta ut som rasen Europée. Så är det inte längre. Enda förklaringen till det måste ju vara att huskatter lyckats para sig med raskatter i högre utsträckning än vad som var fallet på 60-talet och bakåt. För att så ska kunna ske måste katterna ha möjlighet att mötas. Antingen per olyckshändelse (omedvetet) eller genom planerad avel från kattägare.
Hur tror du att det förhåller sig med den saken?
#110 Att katten ändrat utseende kan även vara en domesticeringseffekt. Det är välkänt inom biologin att domesticering inte bara påverkar beteendet utan även utseendet. I Ryssland har forskare domesticerat rävar. Genom att enbart avla på vänliga individer har man på 40 år förändrat även utseendet.
#111 Fast hur menar du att det kan ske spontant helt plöstsligt bland huskatter? De måste väl ändå utsättas för andra gener än tidigare för att bli långhåriga, bli maskade, få långa nosar etc. etc.
Forskarna i rävexemplet avlade medvetet på ett visst genetiskt underlag. Men vem menar du medvetet har avlat på huskatter så att de under 50 års tid blir så mångfaceterade som de nu har blivit.
Startade nyss en omröstningsfråga i det här ämnet då jag tycker det är en intressant fråga för alla kattfolk.
Enligt Wikipedia:
Domesticering är människans förädling av från början vilda arter genom avel.
#112 Jag menar att eftersom kattens ekologiska förutsättningar har förändrats kan det ha påverkat fenotypen, helt utan medveten inblandning från människan. Långhårig som du tar upp som exempel kan orsakad av minst fyra olika alleler. Det är fyra olika mutationer som har uppstått spontant och i vissa popularitioner har långhårig fixerats pga. förhöjd fitness ett tex. genetisk isolation. Det kan ske helt utan människans inblandning. Vi vet genom forskning att vissa beteenden är kopplade till vissa exteriöra egenskaper tex. vitfläckighet och hängöron. Förändrade ekologiska förutsättningar i sig kan påverka utseendet. Om katterna inte behöver jaga för att överleva innebär det inte längre någon fitnesdfördel att brunagouti. Då kan anlag för tex. vitfläck få genomslag. Långhår behöver inte vara några nya alleler som kommit till sen svenska populationen. Någon av de fyra varianterna har säkerligen funnits i populationen väldigt länge men långhår nedärvd recessivt och har det inte medfört någon fitnessfördel har det inte heller fixerats. Kanske har långhår varit en nackdel för katten ända tills katten släpptes in i människans hem och blev mer ett sällskapsdjur än ett arbetande djur? Eventuella tovor reddes ut så helt plötsligt var långhår ingenting som ledde till tovor och medföljande hudproblem? Att en population ändrar fenotyp behöver inte betyda annat än att de ekologiska förutsättningarna har förändrats och att evolutionen verkar som vanligt.
Helt riktigt som du skriver Silvestris. Men man kan inte heller utesluta att en och annan raskatt blir inblandad i BYB. Detta är inget sm man som uppfödare önskar men det händer. Men att det skulle hända så till den milda grad att man skulle sluta avla på raskatterna tror jag inte. Det är huskatterna som finns i öveflöd.
#115 Jag påstår inte att raskatter inte är inblandade alls utan poängterar att vi inte kan bortse från helt naturliga evolutionära processer och domesticeringseffekten. Att en art domesticerad och således får både mat och skydd innebär att flera anlag kommer kunna komma till uttryck eftersom arten inte längre ligger under samma hårda selektionstryck som i vilt tillstånd. Du kan reproducera dig även om du är vitfläckig, albino, dvärg eller saknar kamouflerande mönster.
# 166 Det var vad jag avsåg med mitt inlägg. Inte att kritisera dig.
Jag är ingen expert på avel eller hur olika anlag utvecklas. Dock finner jag det föga troligt att huskatten helt plötsligt börjat urvecklas från att varit lik en ras till att helt plötsligt bli lik alla möjliga raser utan att det beror på att gener från dessa raser varit inblandade. Det verkar enligt mig lite väl mycket hokus pokus annars. Det är då lättare att se samband med den explosionsartade utvecklingen av blandrasavel som man kan studera dagligen på Blocket och andra annonsforum.
Vi som är engagerade i hittekattsbranschen börjar nu även se baksidan på blandrasaveln när det gäller långhåriga huskatter. Dessa katter dumpas tyvärr också och har mycket sämre förutsättningar att klara sig utomhus. De får tovor i plälsen som gör dem handikappade och mer sårbara. De kommer ofta in i bedrövligt skick där första åtgärd blir att söva och raka bort pälsen för att få bort tovor och komma åt sår mm.
Mutation kan givetvis förekomma. Turskisk Van ska tydligen vara ett sådant exempel. Om jag inte är fel ute kallades dessa katter för angora katter tidigare. Enligt den förklaring jag fått hade angorakatten (en typ av av semilånghår) utvecklats under många år i karga bergstrakter i Turkiet genom mutation. Min egen teori är då att just den sortens katters päls var anpassad för klimat och levnadsbetingelser och det som gjorde den mer livskraftig än den ursprungliga rasen.
Det verkar ju inte gälla alla blandrasuppfödningar. Vissa huskatter som är långhåriga kan ha riktiga problempälsar.
Betänk att alla raser är skapade genom att människan tagit vara på egenskaper från huskattpopulationen. Alla raser härstammar från huskatten så alla anlag som finns hos raskatter kommer från huskatter.
Intressant, det sägs ju tex att rasen Maincoon har mer anlag för att bilda kalciumoxalatstenar. Skulle då Maincoonrasen härstamma från huskatter med samma anlag?
Perser kallades Angora tidigare. Sedan dessa blocketkorsningar med si och så många % av olika slags katt i ska man nog ta med en nypa salt.
Men alla raskatter, i stort sett, härstammar från huskatter någonstans på jorden. Det finns undantag som exempelvis Bengal. Mina britter är från början en Engelsk huskatt. De dömdes t.o.m i samma klass som Europé fram till 1984.
Maine Coon är också ett exempel på en naturlig katt som är långhårig precis som Sibirisk katt.
#121 Det går aldrig att säga hur många % en huskatt har av det ena eller andra i sig. Blandrasuppfödaren utgår i regel från att katten blir lika mycket % raskatt som de anser att färäldrarna är.
Typ att en renrasig perser som korsas med en huskatt per automatik ger ungar som är 50% perser. Och att den kattungen i sin tur om den korsas med en huskatt ger 25% perser.
Men det där med genetik är mer komplicerat än så…
När det gäller angora är det tydligen inte så enkelt att det är lika med perser rakt upp och ned. Läs mera här.
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
Enligt SVERAK så var det dess ursprungliga namn.
När det gäller långhårskattens ankomst till Sverige ska det ha skett någon gång under 1500-talet/1600-talet i o m att den turkiska angorakatten kom till Europa. Turkisk angora ska troligen vara världens äldsta långhårsras. Den fanns redan före medeltiden.
Nu vet man ju förstås aldrig om det inte kommer att visa sig att vi redan hade mutantionen här, t o m långt innan den turkiska angoran gjorde sitt intåg. 2010 gjordes fynd i Uppsalatrakten som visar att det fanns katter här så tidigt som 200 - 400 år före Kristus.
Redan på 80-talet ansågs det inom raskattkretsar att det i södra Sverige blivit svårt att få tag på renrasiga europékatter. SVERAK hade en novisklass där dessa katter kunde bli godkända som europeisk korthårskatt, få stamtavla samt användas i avel för att bevara vår urgamla kattras. Chansen att få tag på en renrasig europé ansågs av vissa vara större i norra delen av landet, där andelen raskatter var lägre.
Än idag tycker jag att inte alls att det är vanligt att man ser raskattdrag hos huskatter här uppe. Folk tenderar visserligen att kalla sina långhårshuskatter för norska skog(s)katter men den typen av katter fanns här långt innan norsk skogkatt blev en ras.
Angående population var vi nog den enda familjen som hade en katt av alla mina vänner, klasskamrater och i hela kvateret. En hel vanlig kastrerad svartvit hane och mina vänner kom för att titta på honom för de hade aldrig sett en katt innan. Det var för 40-45 år sedan och vi bodde i en lugn del av en storstad. Då kom iaf ingen på idén att skaffa sig en innekatt. Bönderna hade ju sina stallkatter. Då fanns det inte heller en massa kattmat att välja på. Vi köpte iaf aldrig utan katten fick kött -lever, hjärta, lungor osv. Jag frågade min mor när första kattmaten kom in på affären men hon visste inte.
Önskade att antalet katter skulle sjunka istället för att stiga hela tiden.
# 125 Kan säga tvärtom. Varenda person eller hushåll hade katt där jag bodde. Önskar också att antalet katter sjönk.
#126 Du skrev ju innan att du bodde i en liten by. Men jag tror inte att det fanns lika mycket innekatter som nu i större städer.
Bara det med kattfoder. På landet fick de slaktrester, matrester och mjölk i ladugården. Min mor köpte kött i saluhallen för det var ju inget som fanns i livsmedelaffären hos oss.
# 127 Bara för att jag växte upp på landsbygden innebar det inte att det automatiskt fanns bondgårdar där. Jag växte upp på ett Sanatorium.
Mig veterligt så fanns det inte heller kattmat utan vår katt fick stekt sill som huvudföda. Sedan så fångade hon en hel del själv.

Jag skänker pengar till "mitt" katthem som jag har valt att sponsra.Jag har tills nyligen valt att sponsrat två olika katthem med pengar och mat,kattbäddar osv osv.Från årskiftet har jag valt att bara sponsra ett.
Under 2011 fick det katthemmet in tre raskatter.Två cornishar som kom via en vet klinik och en OCI som kom från ett dödsbo.Cornisharna hittade hem omgående och stannade bara på katthemmet under de tre veckor som katthemmet har som karens tid innan flytt.Hur det har gått med ocin vet jag inte eftersom att jag har varit sjuk och inte kunnat fara in till katthemmet på en tid.Men måste nog se till att fixa det i veckan då tvättstugan svämmar över av kattmaten från Tunnan i vår mataffär som jag tömmer och kör de tre milen in till stan regelbundet.
Jag skänker en slant för varje såld katt och med katten följer både muntllig info om hur kattsituationen ser ut och ett info blad med info från "mitt" katthem.
Jag blir oerhört beklämd av hur vissa resonerar kring kattavel och lämnar nu tråden och det här forumet för en tid.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#129: Applåderar att du informerar köparna av dina kattungar hur kattsituationen i landet ser ut! Likaså är du hedervärd som aktivt deltar i arbetet med hemlösingar.
Det katthem där jag själv är volontär får dessvärre årligen in raskatter som av olika själ hamnat i trångmål. Antalet tycks dessvärre inte minska.
Jag tycker att det är en jättefin tanke!
Jag kan tycka att många djur överavlas idag, men vi måste ju ändå hjälpas åt att hjälpa de djur som inte har turen att hamna i ett bra hem.
Köper man raskattunge kanske uppfödaren kan ge information och uppmana köparen att kanske köpa en kompis till kattungen från ett katthem?
Är det även så att en raskattuppfödare (eller kanske tom en raskattägare) inte ens får lov att köpa en hittekatt pga deras val av kattinriktning? Är det så att det även är ett hån mot katthemmen att köpa en hittekatt om man föder upp raskatter?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vet inte hur det är på andra katthem, men där jag är verksam är det inte ovanligt att någon med en raskatt vill ha en hemlösing som kompis. Så länge man ser till katternas bästa spelar det ingen roll om våra hemlösingar blir kompis med en raskatt eller en husis köpt på Blocket. Ett bra hem är ett bra hem.
Kattmaten kom nog på 60 talet. Minns att vi köpte kittekatt till våran katt som vi skaffade 1963. Framåt slutet av 60 talet kom torrfoder, men det åt inte våran katt. Tur var nog det för det var fruktansvärt dålig kvalitet på den tiden. Om jag inte minns fel var det Friskies som började med torrfoder. Samtidigt som man gav kattmat fick även katterna vanligt husmanskost också.
#123 Verkar vara lite olika teorier om den saken. Det stämmer säkert som #124 skriver att den angoran var grunden till många långhåriga raser.
#129 Mycket bra initiativ att du informerar om situationen med hemlösa katter i Sverige! :) Det kan aldrig bli för mycket av den varan.
# 133 Så du menar på fullt allvar att SVERAK ljuger?
Ta det lite lungt kära du! Jag talar inte om att någon ljuger vad har du fått det ifrån?
Som alltid med saker och ting kan även det här ses från olika håll. Enligt andra texter menar man att angoran är grunden bakom alla långhårig raser. Men det är å andra sidan inte något som man behöver hetsa upp sig för tycker jag.
Citerar en text från en uppfödare av Turskisk Angora:
"Det anses att den Turkiska Angoran är grunden för semilånghårsraserna och förmodligen också grunden till Persern, som dock utvecklats åt annat håll".

Jag kollade lite på tyska sajter.
Turkiska angorakatter gäller som den äldsta raskattform och fanns redan på 1600-talet. Italienska sjöman importerade katterna och de blev omdöpta till perserkatter för det lät bättre. Den orginala turkisk angora håll på att dö ut men det fanns på 70talet några äkta angora kvar på Ankaras zoo. Nu finns det också tyska angorakatter. Fram till en kattutställning i Berlin 1929 kallades alla långhåriga katter för angorakatter. Angorakatter tappar pälsen på sommaren förutom på svansen.
angora som var perserns ursprungsnamn. Det finns en ras idag som heter turkisk angora och som återfinns inom semilånghårsgruppen
Så står det på SVERAKS hemsida.
#137 Tidigare gjorde man inga skillnader mellan långhåriga och semilånghåriga katter.
138 Det är ett direkt citat från SVERAKs hemisda.
Och, vad är problemet?
# 140 Förstår inte?
I SVERAKS tidning Våra Katter nr 6/11 kan man läsa om förbundets historia. Där står så här "Kategoriindelningen startade i mitten på 70-talet, man började med att dela upp korthårssektionen och därmed fick vi vad vi idag kallar kategori III och IV, långhårsdelen dröjde ytterligare ett år - och då på grund av att det var så många perser och därför svårt för semilånghåren (kategori II) att konkurrera…".
Alltså var alla katter med lång päls långhår och semilånghårskategorin tillkom för att ge de andra långhårsraserna en chans att konkurrera med den då förkrossande populära persern.
#141 Som sagt det finns lite olika tolkningar beroende på vilken sida man läser på. Som så mycket annat med rötter långt, långt tillbaka i historien går det inte alltid att säga att exakt så här förhåller det sig. Ibland kan modern forskning totalt ikullkasta det som tidigare ansåga som en absolut sanning.
#142 Det är ju ingen som motsäger det. Men innan fanns bara lång-och korthåriga katter och då räknades Angorakatten som långhårig.
Om vi ska återvända till utgångsfrågan, så tycker jag det är beklämmande att det över huvud taget ska behöva bli negativt mottaget när någon vill skänka pengar till katthem eller katthjälp!
Det är ganska sällan vi i kattsvängen har en ekonomi som har råd att avstå från minsta krona för det första, och ska vi för det andra börja ha moraliska/etiska synvinklar på vems/vilka pengar vi kan ta emot, så borde vi nog titta över många av våra givares upphov till skänkta slantar! Pengar luktar som bekant inte, och jag fick också nyligen erbjudande från en god vän att få en andel av avelsintäkter till Örebro katthem i framtiden… Det finns ingen anledning att nobba de pengar det eventuellt kan ge. Det är tvärtom ett bra sätt för de mer lyckligt lottade katterna att hjälpa dem med sämre position.
Trots allt är det många som står med fötterna i båda lägren och stöder både katthem och har raskatter i avel eller sällskap, och så länge de sköter bådadera efter konstens alla regler ser jag heller inget fel i det. Vi kan inte i rabid ilska hata alla som tar en kull kattungar - men vi kan göra allt vi kan för att okynnesavlandet på söta blandisar och huskatter ska minskas till minsta möjliga genom att informera och påverka.
Örebro katthem kommer att finnas på stora utställningen som NERK håller nu första helgen i mars, det ställs ut 1500 katter under 2 dagar, och det är för oss ett excellent stöd från raskattvärlden att få vara med i detta, kunna samla in pengar och informera. Samt ställa heja på f d katthemskatter som Sören som tävlar i huskattklassen.
Det är bättre att jobba tillsammans och förbättra/förändra, vare sig man har raskatt eller huskatt - och allt stöd behövs sannerligen!
#144 Ja, men naturligtvis! Det är ju det jag försöker få fram. Alla långhåriga kattraser inkl angoran var (och är) långhår även om turkisk angora numera tillhör kategorin semilånghår. Förklaring till varför det finns en semilånghårskategori finns i inlägg #142. Det verkade som att det fanns en frågeställning i en del inlägg ang långhår kontra semilånghår och perser kontra angora.
#145 Visst kan pengar luktar skit! Krass uttryckt, skulle det vara okay när en pedofil ger pengar till Rädda Barnen för varje barn han kan sätta på??
Diskussionen om det fanns redan under sommaren och tyvärr var en del raskattuppfödare bara ut efter att provocera. Det gör #0 också! Vill man ge pengar då ska man inte behöva bekräfta sig själv genom att visa vad man gör. varför inte bara sätta in pengar till en förening. Nej, det verkar vara mer kul att köra lite med moralisk utpressning av de katthem/kattföreningar som akut behöver pengar.
Fast här känns det mer så att vi borde göra en insamling så att #0 har råd att betala bensinpengar till en vän/kompis så att hon kan kastrera sina sällskapskatter. Tror det hjälper katthem mer i längden!!

# 147 tyvärr är det så att inte alla veterinärer kastrerar tidigt. Så många av raskattsuppfödarna som vill kastrera tidigt kan inte göra det. Är de då också oseriösa?
Diskussionen som fördes i somras visade ju att vissa katthem inte heller ville ta emot någon som helst hjälp från raskattsuppfödare. Inte ens aktiv hjälp. Det kanske är så att #0 inte hade valt att berätta var pengarna kom ifrån, kanske vill hon bara höra vilken attityd hon skulle mötas av om katthemmet lyckas få reda på att hon är raskattsuppfödare?
Jag bor i närområdet till det katthem som du är engagerad i och jag har funderat över om Evas katthem är det katthem jag ska stödja eller om jag ska stödja något annat. Kan du tala om för mig om de åsikter du för fram vad gäller raskattsuppfödare och deras rätt att stödja hemlösa katter stöds av Evas katthem? Jag vet ju att Eva själv är engagerad i den lokala SVERAK kattklubben och att hon ställer ut sina katter på SVERAK utställningar och har fin kontakt med många av medlemmarna. Jag har inte uppfattat det som att hon inte tar emot den hjälpen på så sätt som du menar att ni inte bör göra?
#147 Genom att tala om vilka man skänker pengar till gör man även reklam för de msn skänker till. Köparna är antagligen mer benägna att köpa ifrån ett katthem en person de har förtroende för stödjer än random katthem.
Jag ser likafullt inte att hittekattsvängen eller katthem får någon som helst vinst i att vara hätsk mot raskattuppfödare eller raskattägare. Vi behöver jobba mer på samarbete och information som tydliggör hur viktigt det är att undvika onödig och oseriös avel - och där anser jag det finns en långt större framgång i att vara saklig och förstående, än att vara temperamentsfullt yvig och dra in Hitlers hundhållning och pedofilers eventuella penninghantering… I den växlingen ser jag TS första inlägg som helt oprovocerande jämfört med åtskilliga följande dito av andra.
Min erfarenhet är att det är bara genom att agera respektfullt och proffsigt som man åstadkommer någon trovärdighet i det långa loppet.
Om nu TS med en smal ekonomi väljer att ändå stödja ett katthem - generöst. Om nu TS kattavel i övrigt är seriös, måttfull och köparkritisk m a o inte baserad på ett spekulativt vinningssyfte - bra i så fall. (Jag känner inte TS och kan därför inte bedöma den saken)
Men OM det skulle vara så att (OBS TS detta är ett exempel!) TS vore en av de oseriösa uppfödarna, så skulle vi som jobbar för kastrering av största möjliga antal katter vinna betydligt mer på att få igång en bra dialog med vederhäftiga argument och väl underbyggda fakta som en väg till attitydförändring! För genom angrepp och pajkastning vinner vi ju absolut ingenting!
//MewTwo
#148 jag skriver här som privatperson med egna åsikter och egna tankar. Jag var aktiv här på Hittekatter långt innan Eva startade sitt katthem.
Jag är absolut för tidig kastrering och jag är medveten att många veterinärer inte är med på det. Tidig kastrering är något som just raskattuppfödare har krävt. Tyvär gör inte katthemmen det också. I Tyskland har många katthem börjat med tidig kastrering just för att många förmedlade kattungar aldrig kastrerades sedan.
TS ville inte kastrera sina sällskapskatter för hon vill inte åka flera timmar med kollektivtrafik. Så där handlade det inte om tidig kastrering utan om ovilja. Jag känner inte TS, för mig är det bara ett namn men hon står för en tråd som jag skriver i…
Angående diskussionen i somras har det aldrig handlat om aktiv hjälp av raskattuppfödare utan bara om pengar/bidrag för varje såld raskattunge. För mig är det att koppla ihop en såld kattunge med en tröstsumma till närmaste katthem som ett hån. Vi gör allt att inte fler kattungar föds och då ska vi tystas ner när det gäller raskattungar genom mutor. Det är ett hån när man vill provocerande ge pengar till den som gör allt för att inte fler katter föds.
Vi har ett väldigt bra samarbete med raskattuppfödare. Flera har köpt en katthemskatt som sällskapskatt till sina katter. Vi är ofta på utställningar och Eva har sedan många år ställt ut sina huskatter. Och säkert har många raskattuppfödare skänkt pengar till katthemmet men utan att koppla summan till sålda kattungar. Och de uppfödare som jag har träffat genom Eva är härliga kvinnor.
Men ingen av de skulle nog sjunka så lågt att bara ge för sålda kattungar utan de ger pengar som medmänniskor och kattvänner -utan krav…
På Örebros katthem jobbar flera uppfödare aktiv med katthemsarbete, varför inte. Bara ett tillgång med deras kunskaper. Men inte på den nivån som #0.
#148 Det är synd som sagt att tidig kastering inte är mera utbrett i Sverige ännu. Det skulle vara till gagn för oss alla - inte minst för katterna. Men de tär något att kämpa för framöver.

Jag har valt att skänka en slant för varje såld katt samtidigt som jag informerar köparen om varför jag gör det.
Jag kan pga min allergi inte jobba aktivt inne på kattthemmet men jag hjälper till på andra sett istället.
Visst kan man skänka pengar utan att koppla det till sålda katter men nu har jag valt att göra på mitt sett.
Sticker det i ögonen på en del så är det upp till dem.Jag vet att mitt katthem blir glada för alla bidrag de får in.
#153 Var och en måste vi få göra på sitt sätt, det som känns riktigt för en själv. Det är lite det som är grundbulten när man gör något ideellt på frivillig väg. Så är det både för enskilda och föreningar.
Alla kan inte sympatiser med alla föreningar och alla föreningar passar inte alla enskilda heller. Föreningar måste även få ha sin ideologi och ståndpunkt. Det viktigaste är att man vet var föreningen står osv så att man vet vad man stödjer. Hemskt om man stödjer något som sedan inte alls visar sig vara det man trodde.

# 151 Då bör du tydliggöra detta mycket bättre. Med de länkar du har i dina inlägg här och på andra ställen och eftersom du mycket ofta skriver "vi" så har åtminstone jag tolkat det som att du representerar katthemmet. Du propagerar ju även för dina åsikter på deras facebook-sida. Ska jag vara ärlig så är det till stor del på grund av de åsikter som du ger uttryck för som jag känner mig tveksam till att stödja just det katthemmet. Trist då jag tycker att de gör en bra insats för katter i vårt närområde även om jag inte håller med i alla frågor.
För att klargöra mina funderingar. Jag är också raskatt-uppfödare, med en ras som många allergiker söker sig till. Precis som med devon rex så finns det många sällskapsköpare som inte skulle ha katt överhuvudtaget om de inte hade cornish rex. Jag är själv allergiker och är oerhört glad att jag klarar att leva med mina katter, för mig finns inte alternativet att ta hem en huskatt, det skulle jag inte klara av på grund av min allergi.
Jag vill kunna bidra på mitt sätt till att hjälpa de hemlösa katterna och eftersom jag inte kan göra det fysiskt genom att vara stödhem eller att hjälpa till på ett katthem så vill jag göra det genom att skänka pengar och jag kan mycket väl tänka mig att skänka en slant för varje kattunge jag säljer. Nu är de inte så många, sedan 2006 när jag hade min första kull har jag haft 18 kattungar totalt. Lite extra pengar hade kommit in till ett katthem i alla fall. (Och jo då, det händer emellanåt att jag öppnar min privata plånbok och ger till de hemlösa katterna också.)
Att uppfödare skänker pengar är inte ett sätt att döva samvetet eller att "tysta" er som engagerar er för hemlösa katter som du vill få det till utan det är ett sätt att hjälpa, bara utifrån en annan infallsvinkel.
Jag motsätter mig att du menar att det är endast uppfödare som kastrerar sina kattungar innan flytt som är seriösa. Då är en majoritet av uppfödarna i Sverige oseriösa enligt ditt sätt att se, tyvärr är det ju så att det fortfarande är väldigt många veterinärer som inte vill tillämpa tidig kastrering och även om du tycker att det är ok att åka kommunalt i timmar med nykastrerade kattungar så anser jag och uppenbarligen ts och flera med oss att det skulle innebära för stor stress för de små, kanske med sjukdomar som följd.
Av mina 18 uppfödda kattungar har 15 kastrerats av sina köpare, en har gått i planerad och kontrollerad avel och ytterligare två kommer att gå i avel när de har åldern inne.
De flesta raskattuppfödare väljer sina kattungeköpare med omsorg och säljer inte till första bästa utan man nekar många som hör av sig. Säkert kommer jag göra felbedömningar vad gäller intressenter, jag är inte mer än människa, men jag har haft otrolig tur hittills och hittat underbara och ansvarsfulla hem. Jag önskar att min veterinärklinik hade valt att kastrera tidigt men tyvärr vill de inte göra det och så länge jag inte hittar någon annan veterinär som jag litar på på samma sätt som jag litar på mina veterinärer idag så får jag bita i det sura äpplet och sälja okastrerat. Jag anser mig inte vara oseriös för det.
Ypperligt inlägg 155
#151 Ska jag vara ärlig så är det till stor del på grund av de åsikter som du ger uttryck för som jag känner mig tveksam till att stödja just det katthemmet.
Tycker du att det är rätt att du försöker utpressa mig?? Tycker du inte som jag vill, ska Evas katthem lider för det…Fy, vad lågt!
Vi är många här som jobbar för olika katthem men vi är också privatpersoner som har egna inställningar. Jag är inte Eva och jag är inte Evas katthem, okay??! Vill du ge pengar eller inte gör upp det med Eva…Vill du också bara ge för varje såld kattunge och Eva tycker det är ok är det hennes sak. Men JAG gillar det inte!!
Men jag vet att de flesta oppfödare som skrek högst i somras att de inte ska ge några pengar längre till Katthjälpen aldrig gav några pengar innan…'
Jag tror tvärtom, det finns många uppfödare som vet att de håller egentligen på med onödig avel och försöker dämpa sina skuldkänslor mot katthemsfolk med provocerande trådar. De vill ha nån bekräftelse att det är inte helt fel med deras uppfödning när de ger pengar sedan för varje såld katthem. Skulle jag uppföda raskatter skulle jag inte behöva en sån bekräftelse….
Och #150. Vi har alla olika diskussionsstil. Du har din, jag har min. Du tycker pengar luktar inte och som fattig katthem borde man vara tacksam för varje krona som kommer in.
Tyvärr, jag kryper inte för pengar. Och pengar kan lukta, mycket kommer genom prostitition, kriminalitet och droger.
Du tycker man ska skriva taktiskt för att "vinna något". Jag har varken lust, tid eller intresse att vinna något. Jag skriver vad jag tänker och tycker. Blir det fel blir det fel men jag gillar inte den "snälla, taktiska" stilen. Det blir fruktansvärd oärligt då, för mig iaf. Vi är olika!

#157 Hur i hela friden fick du det till utpressning?
I samband med diskussionen som pågick i somras så började jag mer ingående fundera över vad för typ av katthemsverksamhet jag vill stödja och jag har följt några verksamheter sedan dess för att se vilket som ligger närmast mina tankar. Är det så konstigt att jag vill stödja ett katthem som har en filosofi som för mig känns rätt? Har Evas katthem samma åsikter som dig, ja då är det inte rätt katthem för mig.
Det är tydligt för mig att du inte har insett att det sätt du uttrycker dig på och de åsikter du ger uttryck för sätter sina spår för det katthem du är engagerad i men kanske kan det vara något för dig att fundera över framöver.
Hela diskussionen som drogs igång i somras sattes inte igång som någon provokation från uppfödare med skuldkänslor, nu får du väl ändå ge dig. Det var ett antal katthem som gick ut med att de inte stödjer raskattsuppfödning och därmed inte ville ha någon hjälp från raskattsuppfödare.
# 157 Det där var sagt på ett väldigt otrevligt sätt. Finns det ingen som modererar här.

Måste man verkligen berätta vart pengarna kommer ifrån? Om man vill ge för varje kattunge man sålt eller för varje timme man kört bil spelar väl ingen roll? Jag ger när jag får lite extra pengar. måste jag redovisa vart det kom ifrån eller tror ni inte de hemlösa katterna blir glada över hjälp?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Det skrivs mycket om raskattuppfödarnas skuld i att det finns BYB och om att BYB i hög grad bidrar till hemlösakatterproblematiken. Hur var det innan BYB blev ett omfattande fenomen? För BYB måste ha blivit ett riktigt stort problem först när Internet blev allmänhetens marknad.
Jag är nämligen rätt säker på att siffran 100 000 hemlösa katter fanns i omlopp före BYB blev det problem som det nu påstås vara. Vilka katter var det då som låg bakom de 100 000 hemlösa och vilka människor låg bakom att dessa katter fanns? Om det inte var raskatter i BYB-avel och de människor som sysslar med BYB som låg bakom siffrorna, vilka var det då?
Om det fanns 100 000 hemlösa katter innan BYB blev etablerat överallt så kan man inte påstå att raskattuppfödarna (med sitt oseriös sätt att inte åka långa vägar med små kattungar för att få dessa kastrerade) spelar den roll som vissa hävdar. I stället är det väl vanliga Svenssons, som släpper ut sina katter okastrerade som är de som är det stora problemet?
En del av dessa "Svenssons" har nuförtiden fått tag på raskorsningar att ha hemma som huskatter. Förr hade de här människorna bondkatter som var mer eller mindre rensrasiga européer. Om det inte fanns raskorsningar att få tag på skulle de ha bondkatter av europétyp, precis som de hade tidigare och alltid har haft och samma problematik med hemlösa katter skulle finnas.
Det skulle alltså, även utan raskattuppfödning, vara samma problem med en stor mängd hemlösa katter. Det går inte att komma åt problemet genom att peka ut raskattuppfödare som oseriösa pga att de ägnar sig åt raskattavel eller pga att de inte kastrerar sina kattungar. Frågan är om det inte finns en viss risk att det t o m kan inverka negativt på kattens status i o m att det som i så hög grad verkat för att ge katten högre status, raskattuppfödningen, pekas ut som oseriös.
#161 Jag tycker det blir fel att se uppfödare som homogen grupp lika lite som hittekattsfolk är en homogen grupp. Alla är vi människor, en del är seriösa, andra inte. En del borde inte ha katter andra är jättebra kattägare. Och en del hittekattsfolk har raskatter och en del uppfödare har köpt en katthemskatt.
Men, och det vet nog alla uppfödare för ni skriver själva på raskattsajter om det, det finns uppfödare som föder upp fler raskatter än det finns en efterfrågan. Priserna sjunker -delvis genom BYBavel. Ni skriver själva att en raskatt över ett år har sjunkit i värdet och på Blocket finns många raskatter till dumpningspriser. Många okastrerade…
Raskattuppfödare är knappast boven i allt huskattelände men en del bidrar till att det blir fler hela tiden just genom alla blandisar. För en blandis är en huskatt+en raskatt, åtminstone enligt Blocketförsäljare.
Vi kräver av Svensson att de kastrerar sina katter innan försäljning men här försvaras att en uppfödare inte vill "åka långa vägar med små kattungar för att få dessa kastrerade". Är raskattungar känsligare mot transporter till veterinären eller vad? Kan en raskattuppfödare inte be vänner/kompisar om hjälp precis som en huskattägare borde göra när man inte har en egen bil?
# 162 Och var kräver du att katthem ska åka långa vägar för att få sina kattungar kastrerade?
Kattungar oavsett ras eller inte betingar ett högre marknadsvärde än en vuxen katt. Så är det bara. Varför ta mer för en kastrerad huskatt än en huskattsunge?
Att det finns uppfödare som du säger "inte blir av med sina kattungar" utan rear ut dem när de gått över 12-veckorsstrecket stämmer inte. Det är betydligt fler huskattsuppfödare som försöker bli av med sina 100-kronorskattungar.
Raskattsuppfödare och raskattsägare är inte bovarna i de hemlösa katternas värld det är alla de som inte kastrerar sina huskatter och sedan låter dem springa fritt. Så många raskatter som springer fritt finns inte.
#161 Men dessa blandrasuppfödare är väl lika mycket ett problem för oss inom Hittekattsbranschen som för er inom Raskattsvärlden. (Om vi nu ska dela upp oss i olika grupper på det här sättet.)
Visst hemlösa katter har varit ett djurskyddsproblem under lång tid. Men situationen har inte direkt blivit bättre för ett denna ljuskygga verksamhet nu förekommer i allt större skala.
Grundproblemet är som jag ser det att många skaffar katt av fel anledning. De vet för lite om katters behov eller har en felaktig uppfattning om vad det innebär att vara kattägare. Blandrasuppfödningen är en företeelse som inriktar sig på målgruppen okunniga kattköpare. Det ligger inte i dessa uppfödares intresse att medverka till att förmedla information och öka kunskaperna hos sina köpare. Det gör faktiskt att de motverkar det arbete vi andra försöker bedriva för att komma framåt i denna hopplösa situation som råder vad gäller hittekatter och vanvårdsärenden.
Vill i egenskap av Sajtvärd och moderator uppmana alla att fortsätta hålla god ton i denna tråd. Det går lite livat till här och där. Än har ingen gått över gränsen, men ni är ett par stycken som balanserar precis på gränsen.
Det är min förhoppning att diskussionen ska kunna fortsätta även om vi har olika syn.
Idag är det ju dessutom alla hjärtans dag! :)
Tröttnat på tråden bara nyfiken hur det blir med "slanten" nu
.

Din inställning gör ju inte att man direkt blir sugen på att skänka pengar om man så säger.

Jag kan förstå att det kan vara svårt för katthem att kastrera ungar innan försäljning. Det är frivillig arbetskraft och är det långt att åka kostar det både tid och pengar som kanske inte finns. En uppfödare får tillbaka utläggen när katten säljs.
Köper man en okastrerad unge från katthem eller uppfödare kan kastrering ingå i priset vid försäljning och ägaren får pengarna tillbaks när kvitto från vet visar att ingreppet är utfört. Vissa kanske redan praktiserar det.
Läste just att en okastrerad ochippad ren rasig perser rymt,så om den sen parar sej med en huskatt därute,så bidrar inte den till fler kattungar???

#169 Det är klart att den bidrar till fler kattungar.
Var läste du detta?
Är lite dåligt insatt i andra förbund än SVERAK, men enligt SVERAKs regler ska alla kattungar som säljs vara chippade, så kanske den från början inte ens kom från en seriös raskattuppfödare?
Oavsett var den kom ifrån så är det oerhört trist. = (
Det kan inte vara en renrasig perser, eftersom seriösa uppfödare chipar sina ungar innan de säljes. Så, det handlar med största sannolikhet bara om en av dessa otaliga låtsasrenrasiga.
Det kan vara en perser från en seriös uppfödare. En perser som föddes upp innan reglerna om ID-märkning av alla kattungar kom och som nu är vuxen och bor hos en icke-uppfödare som inte lånar ut honom för avel eller ställer ut.
Ett annat alternativ är att den fötts upp eller är aktiv i ett annat förbund.
#172 Om man är icke-uppfödare borde man väl ha kastrerat katten? Förstår inte rationalen med att ha en fertil hane om han inte går i aveln. Det finns, så vitt jag vet, kastratklasser om man vill ställa ut men inte avla.
Ni som är seriösa uppfödare, hur gör ni när ni säljer till någon som inte vill ägna sig åt avel? Kastrerar ni före försäljning eller ställer ni som krav att katten ska kastreras vid t ex 6 månader?

Jag vill kunna kastrera mina kattungar innan de flyttar men min veterinärklinik kastrerar tyvärr inte tidigt. Så på grund av detta och andra saker så klart är det viktigt för mig att kattungeköparen har rätt inställning.
Jag för en diskussion med de intressenter som hör av sig, de får svara på många frågor, ibland känns det nästan som jag håller ett regelrätt förhör. :p
De som säger att de är eventuellt intresserade av att ta kull på katten innan den kastreras eller på minsta sätt visar att de inte tänker kastrera katten får ett nej helt enkelt. Hittills har jag haft tur, av de 18 kattungar jag fött upp är i dagsläget 3 okastrerade, de finns alla kvar i mitt hem.
Min uppfattning av de uppfödare jag har nära kontakt med är att de antingen kastrerar tidigt eller så för de en diskussion med de intressenter som hör av sig. De är väldigt måna om vad för hem katten kommer till och de säljer inte till första bästa. Hittar de inte rätt hem lagom till kattungen är 12 veckor ja då väljer de att vänta tills de hittar rätt helt enkelt.
Jag hade en kattunge i höstas som var väldigt eftertraktad, hade jag haft minst 10 st som såg likadana ut hade jag kunnat sälja dem alla rakt av men jag valde att vänta, han flyttade först när han var 5 månader gammal och har fått ett superbra hem.
Jag är lite trött på att bli anklagad för att försöka döva mitt dåliga samvete och mina skuldkänslor genom att skänka pengar till katthem. Jag har inget dåligt samvete över att jag föder upp katter.
Jag har en någorlunda låg takt vad gäller min uppfödning och jag slänger inte mina katter efter vem som helst. Min uppfattning är att de flesta uppfödare är ansvarsfulla och väldigt måna om var deras små telningar hamnar. Självklart finns det undantag men det är en väldigt onyanserad bild ni ger av raskattuppfödare när ni diskuterar här.
Så du menar att det finns uppfödare som du kallar för seriösa, som säljer sina kattungar omärkta?
Hur länge har regeln om ID-märkning funnits?
#175 Jag bedömer om en uppfödare är seriös eller inte utifrån ID-märkning. Jag bedömer det utifrån en mängd olika faktorer. Jag känner till uppfödare som har dåliga erfarenheter av ID-chipning och jag kan då förstå att man låter bli och tex. betalar för tatuering i samband med kastrering.
#174: Jag är inte intresserad av att halshugga någon uppfödare. Jag ställde en nyfiken fråga för att lära mig någonting och du gav ett bra svar utifrån hur du agerar. Hoppas bara att 99% av uppfödarna gör som du och inte 'slänger iväg' kattungarna till första bästa intressent för att bli av med dem. Gör man det så är det ju lika illa som folk som avlar på huskatt. Gagnar vare sig kattens status i stort eller den specifika rasens status.
Att du håller regelrätta förhör med dina köpare tycker jag är bra. Detsamma gör vi på Katthemmet. Vi vill självfallet se till att de katter vi omplacerar får bästa möjliga hem. Att omplacera ett stort antal katter per år är i sig ingen egennytta. Lyckas man få både bra och många köpare är det naturligtvis en önskesits, för därigenom kan vi hjälpa fler katter in från kylan och ifrån misärhem/kattsamlare.
#173 Ja, en sällskapskatt borde vara kastrerad vid vuxen ålder men som vi vet sker det alltid. Och ja, jag kastrerar alla sällskapskatter innan de flyttat. Många uppfödarehar dock inte den möjligheten. I min gamla hemstad fanns ingen som kastrerade tidigt och det var nog en 30 mil iaf till närmsta veterinär som gjorde det.

# 177 - Jag är ledsen att du tolkade det som att det var riktat till dig. Det var en reaktion på tonen tidigare i denna tråden och den attityd som har visats mot raskattuppfödare det senaste året från en del aktiva för hemlösa katter.
Jag kommunicerar mycket med mina spekulanter. Har vi inte samma värderingar får de inte ens komma på besök, vilket innebär att någon sim kommer och tittar i princip blivit godkänd redan, om de inte "gör bort sig". Jag har sålt kattungar som ev får kull, och då har det varit en längre urvalsprocess. Hanen kastrerades utan avkommor, honan får troligen en kull. Det jag tycker är viktigt är att jag finns här och svarar på frågor och hjälper till. Köper någon till sällskap så vet de ändå att skulle de vilja ta kull i framtiden så finns jaghär.
#179 Tog det inte helt personligt, men ville vara säker på att du förstod min avsikt. Håller med dig om tonen i tråden - den kan på sina håll förbättras, vilket skulle föra diskussionen längre än vad regelrätta påhopp gör.
#178 Med 30 mil till närmast vet som kastrerar tidigt har jag förståelse för att man inte åker så ofta. Hoppas det fanns någon vet öht på närmare håll när det fanns behov för vård. Bra att du idag kastrerar sällskapskatterna. Då drar du ditt strå till stacken för att inte öka kattpopulationen i onödan.
#170 Där handlade det om en 6 år gammal okastrerad, omärkt perserhona som inte kom hem, dvs en utekatt. Men hon hade halsband…
Enligt Sverak registrerades bara 2009 över 10 000 nya raskatter. Inget litet antal…
Ja det är som sagt ett aber att det är så få veterinärer som kastrerar tidigt. Men man får hoppas att även Svenska veterinärer tar till sig och utvecklar sig på den punkten. Tänk så mycket problem som kunde förebyggas om det var mer utbrett!
# 182 Och hur många huskattsungar föddes det 2009?
#184 Vad menas med huskattungar i detta fall?Är det kattungar som inte har någon raskattsåbrå ?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

#185 Alla kattungar som inte är stambokförda.
Jag undrar om man är uppfödare kan man då inte ha den dialogen med en veterinär att den kommer hem till personen och undersöker samt märker,kastrerar kattungarna ,om man har 30 mil till närmaste veterinär ???
Har du som uppfödare någon gång fått tillbaks en katt ?Har du någon gång fått information från köpare om att den har bytt hem eller blivit avlivad,eller försvunnit?
Har du någon gång hämtat tillsb en katt ???
Debattia
En veterinär som vägrar kastrera tidigt vägrar ju det oavsett om det skulle ske i hemmet eller på kliniken. Att betala för att få hem en veterinär 30 mil bort kostar nog mer än de flesta av oss har råd med. Dessutom är det vad jag vet bara hankatter som kastreras i hemmet. En buköppning på köksbordet brukar inte rekommenderas.
Ja, jag har fått tillbaks katter. Två stycken och det har handlar om osämja katterna emellan i båda fallen. Jag har även fått veta att omplacering ska ske. Vad jag vet har ingen ännu avlivats (de äldsta är "bara" 9 år) eller försvunnit.
# 189 Som du säger att en buköppning på köskbordet är inte att rekommendera. Varför är det bara raskattsuppfödare som ska kastrera sina ungar när det stora problemet är huskatter?

#190 Det är väl ingen som säger att bara raskattsuppfödare ska kastrera sina ungar. Men för att slippa den s.k blandrasaveln vore det bra.

#191 Av den sk blandras aveln är ytterst få katter raskatter.Det är ofta hittepå raser och nästan raser.
Det är inte fråga om ett måste, men en seriös uppfödare borde vara mer insatt i hur situationen är i dagens kattsverige, än vad vanliga herr Svensson eller fröken Johansson är. Och då föregå med gott exempel. För jag antar att man måste gå en del kurser eller vad man nu gör, för att få kalla sig seriös uppfödare med stamnamn och allt som hör till. Och jag antar att man på dessa kurser även tar upp lite av problematiken bland Sveriges lite mindre lyckligt lottade katter.

Ja, man får tänka på att väldigt många tror att det är som på hundsidan, att det bara finns blandraser och renrasiga och att en bondkatt är som en gathund som har så många olika raser i sig att det inte går att säga säkert vilka.
Sedan tittar de på de drag som stämmer överens med olika raser, blå ja då måste den ju ha russian blue eller korat i sig, svart med gula ögon då är den 25 % Bombay minst, prickig då finns en förfader som är bengal eller ocicat, en slank katt måste ha siames i släktträdet och en knubbig britt, en stor katt Maine coon, en långhårig norsk skogkatt osv.
Det är på den nivån att man såg annonser om blandraser med egyptisk mau innan det fanns en enda registrerad katt av den rasen i Sverige.
Så visst, blandrasavel finns och är ett problem, men man får inte tro att en katt är blandras bara för att ägaren påstår det.
#193 Det krävs ingen utbildning alls för att bli uppfödare och huruvida en uppfödare är seriös eller inte är ju en högst subjektiv bedömning. Allt du behöver göra för att få stamnamn är att öppna plånboken.

#194 bra skrivet. många av dessa "raskorsningar" har inte en endaste procent ras i sig utan de tycker de liknar en ras som finns och skriver därför att det är det för att kunna sälja dem dyrare. En "vanlig" huskatt duger visst inte 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
OK, det förklarar en hel del.
En annons på blocket påstod att katten var en russian blue då den hade blå tunga. Jag mailade och sa att det inte var något kännetecken för denna ras men "uppfödaren" stod på sig.
Jag har också sett att det kan bli lite olika raser beronde på hur kattungarna ser ut. Det kan vara både russian blue och maine coon i samma kull. Allra mest synd tycker jag om dem som faktiskt tror på detta.

Om folk vill tro att dom har en raskatt så låt dom tro det. Det spelar väl ingen roll. Jag förstår faktiskt inte varför många stör sig på det.
#188 TS bor i Eskilstuna och kan knappast ha 30 mil till nästa veterinär…

#199 Så du tycker att det är helt okej att sälja huskatter kalla dem för tex Perser och säga till köparen att h*n kan fixa stamtavla på katten själv .
Jag för min del tycker att det är bedrägeri.
man kanske skulle gå ut i syrummet och sy sig lite Pradaväskor och sälja för ett antal tusenlappar.
Strawberry skrev att hon har 30 mil. Jag har "bara" ett par timmar. Lite less på att du hakar upp dig så på att jag inte kastrerar.
Det är helt ok att du tror att din katt är en raskatt även om den nu inte har stamtavla, men det är inte ok att du säljer den eller dens ungar som raskatt. För då luras du. Medvetet eller omedvetet.
# 201 Bra exempel. Kanske man ka sälja något som Dior eller Chanel också?

# 202 Jag har inte 30 mil till veterinär, det finns flera stycken här i stan där jag bor även om de inte gärna kastrerar tidigt. Dock så känner jag inte för att åka iväg långväga heller för att få dem kastrerade. Inte en enda av mina avkommor har gått i oplanerad avel eller blandrasavel hittills och jag hoppas att det fortsätter så fram till att jag kan kastrera tidigt. = )
Vad jag undrar över:
Om en uppfödare får en kull blir kattungarma vaccinerade och id-märkta. Och en uppfödare beställer? papper för ungarna innan de säljs. Varför finns det raskatter som inte är id-märkta? Är det då planerade sällskapskatter?
Andra frågan: Som jag skrev innan blev över 10 000 nya raskatter registrerade hos Sverak. Som jag har fattat det blir många katter inte registrerade i Sverak utan i en annan raskattsförening?
Av de 10 000 är det teoretiskt 5000 honor som ska få en kull sedan? Hur många går verkligen till avel och hur många blir sällskapskatter? Jag gissar nu bara att av de 10 000 nyregistrerade blir kanske 200 avelskatter, då blir det 9800 sällskapskatter. Och hur många hamnar i seriösa hem där de blir kastrerade?

#201 Jag har aldrig sagt att det är ok att sälja katt som raskatt om den är hus- eller blandraskatt. Men om jag tror att min huskatt är en raskatt behöver ingen annan störas av det.
Jag tycker gott att du kan sy upp lite pradaväskor att dryga ut ekonomin med. Dom kommer att gå åt som smör i solsken. 
#206 Inom min ras som det föds ca 400 av varje år är det kanske 25-30% som går vidare i avel. Om det är representabelt för alla raser vet jag inte men det är ganska rimligt. Då snackar vi 2500 SVERAK-katter vidare i avel av varav kanske 75% är honor dvs. 1875 st honor. Hur många som föds upp utanför vet jag inte men inte alls lika många. Vad vi uppfödare gör som minimum är att regga kullarna, vaccinera och veterinärbesiktiga. Det är enbart inom SVERAK det är krav på ID-märkning (vad jag vet) och så har det varit ett par år. Alla kattungar födda innan kravet kom kan potentiellt vara omärkta (men majoriteten av alla uppfödare har ju ID-märkt ända sedan chipen kom).
# 206 Raskattsägare är lite seriösare än huskattsägaren i gemen. Det är sällan du ser en lösgående raskatt. Är de utomhus så sker det i koppel eller i rastgård.
De är också oftast försäkrade och de vaccineras och kastreras i mycket större utsträckning än vad som sker med huskatter. Undantag är de huskatter där det finns både ras- och huskatter där bägge är försäkrade och vaccinerade samt id-märkta.
Min äldsta britt var endast vaccinerad en gång vid 12 veckors ålder så honom fick jag vaccinera själv en gång till och passade då på att id-märka honom med chip. Vid kastrering så id-märktes han även i örat. Detta var 7 år sedan.
Den andra britten som är 5 år var vaccinerad 2 gånger och id-märkt med chip. Han registrerades också av uppfödaren i SKK. Även han fick en tautering i örat vid kastrering.
Min äldsta huskatt blir 12 år i maj och hon id-märktes tillsammans med sin kull vid 10 veckors ålder. Jag var fodervärd och id-märkte samltiga 6 kattungar och försäkrade dem och skickade sedan med försäkringen till respektive ägare och skrev ett brev till dem.
Kräver inte andra uppfödarringar id-märkning?
#210 WCF vet jag inte men TICA, CFA eller GCCF gör det.

#210 WCF Norden rekomenderar ID-märkning .
GöR det inte skulle det stå.

När jag köpte min två första raskatter 2001 så fick jag chippa dem själv medan min tredje raskatt som jag köpte 2003 redan var chippad. Jag har allergiska syskon och ville ha katter som de inte skulle bli så allergiska mot så valet för på Devon Rex. Jag var och hälsa på lite olika uppfödare men tillslut så hittade jag min två kissar, de valde mig helt enkelt. Alla uppfödare som jag har haft kontakt med har jag uppfattat som mycket seriösa. När jag skaffade min tredje katt så var det uppfödare som frågade mig om jag ville ha henne då den som var tänkt som köpare inte kände hundra.
Min ena hankatt har jag låtit gått i avel, han har två kullar efter sig och så vitt jag vet så är alla kattungar från de kullarna kastrerade. Jag ville hjälpa till att bredda avelsbasen för just Devon och eftersom min två hanar var resultatet av en utparning så kändes det bra att låta en av dem gå vidare i avel. Jag ser inte att detta på något sätt skulle gå stick i stäv med min vilja att hjälpa hemlösa katter. Har varit väldigt engagerad till att försöka höja status på katter hemme i mina föräldras by och har släpat hem kattungar som riskerades att avlivas för att de inte var långhåriga tex. Har också en kolonikatt från KKS hemma som jag var stödhem åt men som fick permanent boende hos mig. Försöker också hjälpa till på mitt lokala katthem med pengar och annat när jag kan.
Tycker att den otroligt otrevliga tonen mot raskattsuppfödare i denna tråd är mycket obehaglig och jag tror inte att den främjar det som vi alla brinner för nämligen katters väl och ve!
Det finns ingen anledning att vara otrevlig i tonen även om man ser olika på sådana här saker. Att hålla god ton i diskussionerna är så oerhört viktigt på en sajt av den här arten.
Vi kan aldrig tvinga vår nästa att se saker på samma sätt som vi själv gör. Det gäller både enskilda och föreningar. Istället får vi respektera att olika syn råder. Både när det gäller avel och andra frågor. Vi måste samtidigt får skriva hur vi själva ser på saken utan att bli halshuggna.
Har gjort en lite mer allmän fråga om det här med Bidrag till hemlösa katter. Här kan ni vara med och tycka till.