Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattmat
Läst 1899 ggr
marieborg
0

Någon som har erfarenhet av Hill´s c/d

Majas urinstenar är nu analyserade och hon ska äta fodret c/d eller likande foder av annan tillverkare.

Är det ngn som har gett sin katt c/d? Har de tyckt om fodret?

Känner ni till ngn liknande foder från annan tillverkare?

Vet ni om det finns små påsar att köpa? Jag har bara sett stora när jag kollat på andra Hills Prescription Diet.

Maja är superkräsen så jag är lite orolig för vad hon kommer att tycka om fodret

Simson
0

Min Simson åt Hills c/d. Det gick mycket bra! Han som var så kräsen, lilla hjärtat! Det fanns då även små påsar. Och blötmat.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

När det gäller HIlls, så får du tillbaka pengarna om katten inte gillar fodret.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Våra tidigare katter har ätit Specifik c/d och det fungerade bra. De älskade det. Om katter har mycket svåra besvär med uringrus/urinsten är mjukfodret bättre. Enda nackdelen med dessa foder är att de kan bli lite feta efter en tid då fodret är ganska fett.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Alla våra katter äter Hills.s c/d.

Det har dom gjort i 12 år.

Bamse fick urinstenar som opererades bort. sedan dess har han varit helt frisk.

Han är 16 år. 

De andra kissrna har nytta av att äta det, förebyggande.

Jenna

Hawknestgrove
0

I samma andetag, så undrar jag då ifall vanliga katter kan äta Hill´s k/d? Arne måste ju ha det, men det vore en väldig lättnad att slippa serva honom 20 ggr/dygn…..

emjon
0

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av urinsten. En av våra tidigare kissar fick vid 8 års ålder totalt urinstopp på grund av massa grus. Snabbt iväg till veterinär där han spolades och skulle äta specialfoder en tid efteråt och kunde sedan äta vanligt foder. Han fick aldrig mer problem med det och blev 18 år.

Däremot vår kisse Bobo fick struvitsten och han åt bara c/d fodret när han varje gång blev sjuk och gick på antibiotika. När han blev bättre ville han inte ha det längre. Det var oerhört problematiskt för han ville inte heller vara innekatt och då gick han och åt mat hos grannarnas katter och blev sjuk.Tonfisk, kokt fisk, rått kött, kokt skinka och räkor som han älskade var strängeligen förbjudet. Allt som han älskade och gjorde livet värt att leva togs ifrån honom och det var oerhört jobbigt. Oftast går det bättre om man bara har en katt eller att katterna kan äta samma foder. Det som är svårast är när man vill bjuda på godsaker.  

Katterna är ju så olika så har man tur så finner de sig i det man kan erbjuda. De mår bra och är lyckliga ändå så jag hoppas att Maja gör det och att allt går bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

marieborg
0

Tack alla! Då borde ju Majsan också kunna få sig sig det fodret men hon är en kräsen dag.

Anne-Marie Nilsson (veterinären) sa att hon behöver mycket vatten så hon ska även få en hel del blötmat och gärna lite utspädd med vatten.

Pga hennes nervskada så har hon lite svårt att tömma blåsan helt och då kan det bli urin kvar och det bildas bakterier men vi ska hålla koll på hennes urin genom urinstickor så att hon har rätt Ph-värde.

Det enda som känns jobbigt just nu är det Gunilla.H skrev dvs det att vi ska ge de andra annat foder. Men de kanske också kan äta c/d men om det är extra fet mat så är det inge bra för Lotus men främst Smokey har fått en liten mage…

#4 Jenna-Gun!  Har de gått upp mycket i vikt av maten? Hur mycket ger du per dag?

Naquita
0

en f.d stödhemskatt Oliver hade prolem med urinsten och åt hills c/d han älskade det!

Lena
0

Generellt sett när det gäller dietfoder är det bästa att inte ge det till de andra katterna som inte behöver äta det. 

Njursviktsdieten K/D är t.ex. inte alls bra att ge till yngre katter eftersom det inte innehåller de beståndsdelar de behöver för att bygga upp sina kroppar. Sedan ökar det risken för njursten hos friska katter eftersom det blir mindre urinmängder. Så har man en katt som haft urinsten/grus bör man inte ge den KD om den nu inte har Njursvikt förståss. (Njurviktande katter dricker mycket pga sjukdomen och får därför inte urinsten så lätt)

C/D kan man ge till alla katter men det finns risk att de utvecklar en annan typ av urinstenar av att gå på den dieten länge. Sedan är det ett fetare foder vilket man också bör tänka på som sagt. Övervikt är väldigt skadligt för katter och kan ge upphov till många olika sjukdomar.

Det bästa när man har katter med dietfoder är att ge vanligt foder till de andra katterna. Jag har ibland haft katter som haft olika krämpor och av den anledningen ätit olika dietfoder allihopa. Då har de fått äta på olika ställen där jag kunnat kontrollera dem så att de ätit rätt foder. Man kan inte ha fodret stå framme hela tiden, men katterna är duktigare än man tror och lär sig snabbt nya rutiner när det kommer till matvanorna. Lönen för mödan är att katterna mår bäst när de får anpassat foder.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gubben
0

Håller med Lena att man inte ska ge den sortens dietfoder till friska katter. Vad beträffar blötfoder Marieborg så antar jag att du menar dietfoder där också eller sa Anne.Marie att du skulle ge henne vanligt blötfoder?

Gunilla: När Ture åt K/D så tog jag bort, satte fram etc etc etc maten i 7 år för att han inte skulle äta de andras mat och för att de inte skulle äta hans och man vänjer sig vid det.

Hawknestgrove
0

Ja, då får jag fortsätta som vanligt då. Tur som väl är, så äter inte Arne av flickornas käk. men hans mat måste fram och tillbaka ca 20 ggr7dygn. Ja, flickorna… Esther är 4 år och Ebba-Pipis är 2…

marieborg
0

Idag köpte jag c/d och Maja gillade det!!!

gubben
0

§12 Vad bra! Det är så roligt att läsa om Majas framsteg och sån tur att du åkte till Södertälje i stället för att lita på Bagarmossen. Heja MajaRäcka ut tungan

marieborg
0

#13 tack gubben! Nu gäller det bara att hålla matvraket Smokey borta från Majsans "goda torrfoder" Flört

En fråga till:

På påsen står det "rekomenmenderad utfodringstid:upp till 6 månader"

Veterinären sa inget om att hon bara kan äta fodret i 6 månader! Varför står det så? Läste i inlägg #4 att Jenna_Guns katter ätit detta i flera år och de mår vad jag förstår bra!    

Vi ska inte ge de andra katterna c/d utan bara Majsan.

Jenna-Gun
0

#7 Ingen av mina katter väger över 5 kg. Det är inte så farligt.

Alla kan äta det även de som inte har urinsten, det är förebyggande för de m. Då alla är kastrater.

Jenna