Trauma, svullna tarmar/brutna revben
Jag har en katthona som igår röntgades och opererades. Ni kan läsa här om hennes bakgrund:
http://ronnebyshittekatter.se/2012/01/08/halta-sara-med-svullen-mage/
och här om veterinärbesöket och vad som sågs på röntgen och under operation. Skadorna kommer från något sorts allvarligt trauma (t.ex misshandel eller trafikolycka) och revbenen har läkt fel,men verkar inte vara något som hon känner av.
http://ronnebyshittekatter.se/2012/01/10/akut-sara-med-brutna-revben/
Veterinären har aldrig sett något liknande. Hennes skador och symtom hänger inte ihop. Hon är en lite äldre katthona med tanke på pålagringarna på ryggraden. Hon har svullna tarmar, bajsar på sig där hon ligger men helt normalt bajs. Hon hostar ibland och vi misstänkte hjärtat men det var det inte. Ingen fri vätska någonstans, revbensflisor vid felläkta revben kan vara en orsak till hostandet men hon verkar inte ha ont. Hon hade något vajsing med lymfkärlen, men inget som tydde på cancer.
Vad kan ha hänt? Har någon varit med om något liknande innan?
Sara är världens goaste katt och lider absolut inte, men jag vill veta vad som kan vara orsaken och hitta rätt behandling eller låta henne somna om det inte finns något som botar henne. I nuläget ska kortison sättas in om en vecka när operationssåret läkt för att försöka i första åtgärd få ner svullnaden i tarmarna och återfå balansen och kontrollen över bakbenen.
alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot, så Sara får bästa tänkbara möjlighet till rehabilitering och vård 
Bidrag tas tacksamt emot till hennes veterinärvård!
Har hon inte någon skada på nedre delen av ryggraden, eftersom bajseriet och bakbenen inte funkar riktigt som de ska?
nej, ingen synlig skada hittad på ryggraden.
Bajsar hon på sig hela tiden eller är det olika olika gånger? Kan inte påminna mig hört om någon kisse med liknande symtom.
Så fint att hon kom till dig och fick så god vård och omsorg! En mycket snygg dam är det!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Min tanke är att hon om hon har diskbråck i nedre delen av ryggen så kanske hon inte känner att hon blir nödig. Vet att svanslösa katter och katter med knick på svansen nära svansroten, kan ha problem med att kontrollera bajseriet.
#4 Ja det låter ju som en trolig orsak! Så blir de ju faktiskt även med människor och hundar!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#4 Man såg pålagringar på övre ryggraden närmast nacken, men det såg fint ut längre ner. Dock är tarmarna JÄTTEsvullna och hon går konstigt med benen. De röntgade hela ryggen. Vet ej exakt vad de tittade på när hon var öppen.
#3 Det är i omgångar. Sedan jag begränsade hennes boyta ytterliggare går hon oftare på lådan men några gånger om dagen kommer det ut en plupp. Hon verkar inte bajsa som andra katter (en rejäl hög på en gång) utan en plupp då och då…Dock normala pluppar.
Jag tror ju att en kraftig smäll (eller flera) gjort alla dessa multiskador..Men symtomen hänger liksom inte ihop med skadorna..
Äldre katter kan väl få "inkontinens" med bajset också?