En Julklapp till Katthemmen!
Hej alla Julglada människor där ute.
Nu är det som så att det bara är 9 dagar kvar till Jul. Varför jag skriver detta är för att iden har inte slagit mig tidigare och nu är det ju tidsbrist. Så detta "projekt" kommer nog inte bli klart innan Jul dessvärre.
Vad är det då jag skriver om? Jo, Julklapparna till katthemmen ska bestå av klösträd. Vanliga söta, stora, korta, olikfärgade klösträd (klösmöbel, kattställning)
Men inga som man köper som kostar skjortan utan faktiskt dom man gör själv. D.v.s att jag gör dom. Men jag behöver lite hjälp!!
Det jag behöver hjälp med är era kontakter.
Fakta: Byggvaruhus runt om i Sverige slänger massor av virke varje år dvs Spilldelar. Det kan handla om spånskrivor, bänkskivor och massa annat trämaterial men det dom flesta byggvaruhus också har är ihåliga runda rör och sen SISAL-rep som katter bara älskar. Jag vet inte exakt hur mycket som slängs men jag kan tänka mig att det är en hel del som bara skulle kunna gå till välgörenhet istället.
Så det som behövs till ett klösträd är:
1. Spånskivor 2. SISAL-rep 3. Runda ihåliga rör (lite stadiga rör såklart)
4. Tyg 5. Skumgummi (eller annan stoppning) och om man vill krånga till det böjlig stål för att kunna göra hängmattor eller liknande i trädet.
Verktygen har jag, men inte många kontakter genom varuhus och sånt. Visst skulle jag kunna göra allt jobb med att ringa runt och skaffa mig kontakter på det sättet också men om flera hjälps åt så kanske det går fortare och jag kan redan påbörja arbetet inom kort.
Så det jag vill att ni gör om ni vill hjläpa till är att checka runt med några som ni vet har dessa grejer eller om ni vill vara med på en slant. Jag menar en skumgummimadrass på IKEA kostar 79 kronor och det är den billigaste.
Ni kanske har en fru eller man som jobbar på ett byggvaruhus eller en tygaffär eller så. Eller om ni själva skulle kunna ställa upp som hjälp för något. Vad vet jag, ni vet bäst hur just ni skulle kunna hjälpa till.
Jag bara VET att alla katthem skulle ÄLSKA dessa julklappar.
Dock dom enda jag vet att jag kan leverera till är just här i Sthlm där jag bor men leverans får man lösa sen. Viktigaste är att påbörja så kanske 1 katthem redan får sin julklapp till Jul.
Och om ni jobbar i en djuraffär eller så kanske ni också kan tänka er hur er affär skulle kunna bli sponsor åt katthemmet på nått sätt.
Många varma Julkramar på er och hoppas att det kommer in lite svar redan idag.
För en okunnig…..vad är SISAL-rep för något?
Dom här rören vad skall dom vara i för material och dimension?
Vad är det för sorts tyg du vill ha?
Hej, det är ett slags rep man använder på bl.a klösträd, man kan linda det runt som runda rören, allt för att få klöseffekt, det är just det repet katter gillar bäst har jag fått höra många gånger. På bilden jag bifogade så är det de sandfärgade där. Dom rör som ska användas kan vara i princip olika dimensioner men det vanligaste är väl tunna 25 cm runt om och de tjockare stadigare 35-40 cm runt om. Sen kan dom vara allt från 1 m till 3 meter långa, jag kommer jobba utifrån det jag får in såklart. Dom brukar vara i hård papp :)
Tyget ska nog vara slitstarkt då jag inte vill att det går sönder direkt.
Detta är också så olika men det katter kanske gillar mest är väl mjuka relativit tjocka material, lite gosigt som teddybjörnar eller bara handduksmaterial, man kan använda i princip vad som helst. Men om dom ska se ut som köpta så använder dom något slags "teddy" tyg. Det kan nog dock vara ganska dyrt tror jag.
Vet nu inte om dimensionen stämmer men när du skrev om hårdpapp kom jag att tänka på rullar som tygaffärerna brukar ha sina tyger upprullade på.
Detta med tyger tror du det skulle funka att använda bilklädslar och det tyget som sitter i dörrar och tak? Måste ju gå att få tag i via skroten
Ja exakt, det mesta kan gå och få tag i gratis. Vet du någon tygaffär?
Ja, det går säkert. Biltaksklädseln är väl ganska mjuk?
Har inga tygaffärer här där jag bor men skall kolla runt när jag är i stan.
Vet att när jag bodde i Bohuslän stickade jag väldigt mycket dukar. Fick sånna rullar från tygaffären som dom hade haft tyg på för att rulla upp dukarna på. Dom var bara glada att bli av med dom så slapp dom själv forsla bort dom för att slängas.
Vet inte riktigt vad det är för kvalite på bilklädslar men skall kolla runt och höra mig för lite bland folk.
Tack Delfinen! Denna tråd har blivit läst 145 gånger varav 20 gånger så är det jag och det är bara du som svarat än sålänge. Det är lite synd att det inte är fler. Jag vet att katthemmen skulle uppskatta denna gest mycket, men framförallt de små kissarna.
Gör ett inlägg på Pyssel i fokus också….dom kanske har tyger, skumgummi eller åtminstonde tipps och råd att ge.
Hej!
Två själar samma tanke.
Fst jag är inte den pyssliga typen då.
Knske kan vi samordna på något sätt.
Mvh Anette
Bezzie…..om jag hittar något ställe i stockholm som kan bidra har du möjligheter att hämta då?
#8 Hej Roslyn. Jag läste din tråd, ja vad roligt.
SJälvklart kan vi samordna. :)
#9 Ja, jag kan hämta,inga problem. Dock kan det nog inte vara allt för långt bort då jag måste åka kommunalt.
*10 Okay skall försöka se till så det inte blir för mycket att bära då *S*
Vet inte riktigt om det kommer att gå i lås men har hittat ett ställe i Stockholm som jag skall försöka övertala att bidra med lite. Vet dock inte i dagsläge vart i Stockholm det ligger men det får jag nog reda på om övertalningen går i lås 
Bra jobbat, jag har också ett varuhus som jag ska åka och kolla lite på imorgon. Får se om man hittar någon ansvarig eller så. :) SKriver imorgon hur det gick.
Tycker det är en jättebra idé om det går att få igång tillverkning av klösträd till katthem och jourhemsverksamhet för hemlösa katter. Sådant behövs det ju alltid plus att det som finns blir nedslitet efter ett tag.
Och det finns ju en hel del katthem bara i Stockholmstrakten:
1.n Stockholms län
- Norrtälje Katthem
- Stockholms Katthem
- Djurhjälpen Vaxholm
- Top Cat Akutgrupp Stockholm
- Solgläntans kattpensionat och katthem, Vallentuna
- Kattstallet i Åkeshov
- Djurfrämjandet Stockholm
- Kattvärnet, Haninge - Stockholm
- Tasseland - Värmdön
- Fisksätra Katthem; Stockholm
- Södertälje Katthem
- Kattluckan Stockholm
- Värmdö Katthem
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Exakt, bara vi blir fler som kan hjälpa åt med material osv. :)