*LÅST* Katthona, Akut!
ANM: Inlägget låses då det bryter mot våra regler på följande två punkter:
- Den här typen av avlivningshot utfärdade av kattens ägare är inte tillåtna på Hittekatter iFokus. Gäller även när hoten framförs av ombud för ägaren.
- Hittekatter iFokus är en sajt för hemlösa katter - omplaceringar av ägda katter hänvisas till Omplacering iFokus och/eller Djurannonser iFokus.
//Lena - Sajtvärd.
Trodde inte att det var tillåtet att använda avlivningshot för att hitta nytt hem för en katt.
Men kan ni inte säga att det är ett "hem" den ska komma till? Det vet väl inte hon.. Ibland måste man göra så med människor som man inte kan resonera med, tyvärr.
Vad är orsaken till så akut behov av nytt hem?
PS: inte min katt ifall om ni har uppfattat fel. Ser ut som mellanhand (ida) respekterar ägaren även jag frågat henne om hon kunde prata med ägaren. Det har varit flera som visat dörren men de har redan katter. Ägaren är beslutsam om saken så man känner sig maktlös..
:(
Ja enda orsaken jag vet är att ägaren har fem katter och orkar inte ha flera så att få mindre antal för det.
Vad har hänt med ägaren då hon inte kan ha den kvar?? Hur kom den dit från början? Hemskt att man måste hota med att avliva om ingen tar hand om den. En ägare till katten måste ju kunna ta hand om den!! Inte avlivar man ett barn om man har för många! Fy så hemskt och vilken söt katt. Synd jag har 4 redan och är sjuk och bor så långt ifrån. Ska kika runt iaf!

Börjar med att säga att jag förstår att detta inte är TS fel, så jag är inte arg på dig.
Men här har man en katt som varit trygg hos ägaren. Och helt plötsligt blir den överflödig.
Men den är inte kastrerad, chippad, vaccinerad eller nåt. Vilket ju gör nytt hem lite svårare.
Dessutom ska den vara ensam katt.
Folk som är inne på den här sidan har passerat stadiet ensamkatter för jag vet inte hur många år sedan.
Och varför vill hon vara ensamkatt om hon bor med andra nu?
Sen om ägaren tycker att hon har för många, hur många sitter inte de flesta med här. Jag har katter från golv till tak.
Har ägaren provat att annonsera? Jag la ut nya annonser igår, en katt flyttade idag och det finns intresse på fyra andra.
Så ingenting är omöjligt men ingenting händer på en kvart. Och speciellt inte om man inte gör någonting åt saken.
Och att avliva en frisk katt för att man känner att man inte klarar av fyra, varför skaffade man dem då från början?
Djurägare har ansvar, ett ord som helt verkar ha fallit bort ur ordlistan de senaste åren. Istället som ett sista tecken på vår dominans över djuren så ska katten avlivas istället för att få en chans i ett jourhem.
Återigen, djur är varelser med känslor och behov. Känner man att man inte klarar av den delen så skaffar man frimärken, bilar, brödröster eller vad fasen som helst som inte har nån puls.
Skillnaden är att när folk tröttnat på sin bil så försöker de faktiskt hitta nya hem till bilen. Det säger väl allt.
Jag är övertygad om att katten inte behöver vara ensamkatt utan när hon är kastrerad så kommer hon att fungera med andra katter.
Om ägaren kastrerar sina katter så kommer det vara lättare att ha dem tillsammans. Antar att katterna är för jobbiga pga att de är fertila.
Jag håller i allafall med er alla ang katten men synd om den skulle avlivas annars. Bra fråga varför ägaren vill denna katten ska bo ensam efter har andra katter. Kanske mobbad eller nåt?
jag är orolig efter katten om den sen ska avlivas om inget händer. Det är som om man vill sätta en liten vit lögn att den person som tar emot katten har eg katt men säger att man inte har det.
SÅ denna katten fick ha sin liv kvar… :-(