Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 4320 ggr
[crisse1]
0

Kritiskt med kattungar i Kävlinge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forts. på denna tråd

Akut med katterna i Kävlinge - 02. Hittekatter i Fokus - Hittekatter iFokus

I morse ringde damen som matar en massa katter i Kävlinge och var helt hystrisk.

Efter att jag hade fått 3 ungar därifrån så var där en kattmamma som flyttade in under damens balkong med 4 små ungar och en av dom små låg livlös på gräsmattan imorse. Vi har haft frost ett par nätter nu så jag vet inte om den hade frusit. Hon hade tagit in den och jag sa till henne att hon var tvungen att försöka få upp värmen på den lille men hon är inte van att hantera små kattungar så hon gjorde nog så gott hon kunde. Jag lovade att jag skulle hämta ungen så fort jag fick tag i någon som kunde köra mig dit. Efter en stund ringde hon igen och sa att där var ytterligare en liten som verkade svag så jag bad henne att ta in den oxå.

Jag hittade ingen som kunde köra förrän på eftermiddagen och hon kom ut och mötte oss med kattungarna i burar. Den lille svarta som låg på gräset var alldeles kall och medvetslös och den andra i lite bättre skick men inte bra. I bilen hem försölte jag hålla liv i den lille genom att massera hela tiden och jag hade blandat mjölkersättning hemma som jag försökte ge stackaren på vägen hem men den dog i bilen.

Den andra ungen en liten tigrerad pojke har jag försökt att mata hela kvällen men den vill inte äta och jag har bara kunnat tvinga i den några ml kattnjölksersättning. Jag ringde damen och berättade vad som hade hänt och frågade då om hon visste hur gamla dessa ungar var och hon trodde dom var 8 veckor. Den lille pojken jag har här nu väger 250 gr så antingen har mamman ingen mjölk till dom små eller så är dom sjuka eller fulla av mask.

Det tråkiga är att där är 2 ungar till som jag inte vet i vilket skick dom är i och jag kan inte ta in fler, dom har visserligen sin mamma men det tycks inte hjälpa.

lillmymlan
0

Så ledsamt Crisse och stackars mamma katt och hennes små! Finns det ingen som kan hjälpa?

Kan inte någon ta in mamma katt och hennes 2 bebbar för att ge dem en chans? De kommer att dö där ute!!!

Någon med mer plats och mindre katter än vad jag har? Snälla!!!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Josefa
1

Stackars små kissar.

Tänk på att aldrig ge mat till nedkylda kattungar. Det förstör mer än det hjälper. Börja med att ge vatten blandat med honung eller druvsocker som tas upp i blodet direkt, och få upp värmen ordentligt på kissen innan något annat ges.

[crisse1]
0

Jag ringde damen nu på morgonen för att höra hur det är med dom 2 små som är kvar där och dom lever ialla fall men hon hade bara tittat som hastigast.

Där finns 5 kattungar som är födda i juni 2 röda 2 tigrerade och 1 svart om någon är intresserad av att ta hand om någon innan vintern kommer på riktigt här. Någon av dessa ungar kan damen klappa så hon säger att dom är halvtama.

[crisse1]
0

Den lille jag har här har ätit lite blötmat själv tillsammans med dom andra katterna. Det är så roligt att se hur dom gjorde plats till honom så att han kom åt maten.

wendel83
0

Är mamman tam till de små? Har ni pratat med kattjouren om dessa?De brukar kunna hjälpa snabbt.

[crisse1]
0

Nej mamman är inte tam.

Damen blev besviken på Kattjouren för några år sedan då dom var och hjälpte till med några av hennes egna katter för hon hade för många. Hon ringde sedan dit många gånger för att höra hur det gick för hennes katter men där var aldrig någon som svarade när hon ringde så hon vill inte ta kontakt med dom igen.

Där går även en vuxen helsvart långhårig katt som var tam när den kom dit men har blivit skygg efter den tiden den har gått ute.

Damen sa igår att hon matar 26 katter.

wendel83
0

oj men går det inte att ordna foto på katterna?

wendel83
0

Det är nog tyvärr ett vanligt problem för ideela kattföreningar då alla är överbelastade med ärenden.Så lätt man glömmer bort samtal som ska ringas osv.Eftersom jag själv nu blivit förmedlare så ser jag hur mkt jobb det ligger bakom hos alla och jag lägger verkligen ner alla mina minuter jag har utöver mitt heltidsjobb ändå hinner man inte med = (

[crisse1]
0

Damen har ingen kamera och tar hon med mobilen och skickar till mig så kan jag inte lägga in dom på datorn

Jourhemmet
4

Jag tycker det låter som att damen ifråga inte kastrerar sina katter. Hur kan hon vara besviken på kattjouren då dom trots allt hjälpte henne med några av hennes egna okastrerade kissar. Allt verkar vara självförvållat.

skrollan
0

Oj vad många katter! Är dem inte alla hennes då?

[crisse1]
0

#10-11#

Det är inte damens katter det handlar om utan det är hemlösa katter hon matar. Hennes egna katter är kastrerade.

Jourhemmet

Hur vet du att dom katter hon fick hjälp med inte var kastrerade ?

wendel83
0

hur har det gått för de små?

[crisse1]
0

Jag har inte hört något sen imorse.

Jag har upptäckt att den lille pojken jag har här inte kan bajsa själv utan jag får hjälpa honom. När jag tog hem honom igår såg jag att han var full av gammalt bajs i baken som hade torkat in så jag fick skölja av honom det och när jag höll på med det så bajsade han. Konstigt att hans mamma inte har tvättat honom. Kanske därför han är så liten för magen har varit full hela tiden och han har inte fått plats till mer. Jag märkte oxå att han verkar öm i baken för om jag tar och håller honom där bak så piper han till.

Josefa
0

Finns mamman kvar då? Jag menar, det har inte hänt henne något?

vildisen
0

Usch fy vad hemskt! Gråter det låter som om de resterande måste in omedelbart och att alla behöver komma till en veterinär..

[crisse1]
0

Ja mamman finns kvar och enligt damen så diar hon sina ungar, hon har kanske ingen mjölk så det är därför ungarna är så magra.

För 10 minuter sedan kollapsade den lille pojken jag har så jag sitter med honom i famnen och det ser inte bra ut. Han hyperventilerar hela tiden så jag förstår att han har ont någonstans.

Camillhe
8

Men sitt då inte vid datorn och skriv inlägg, åk in med honom då!!!

MadameH9
4

Men herregud varför åker NI inte in till veterinären med alla katterna som fanns där??? De måste ju göra något!!

Om du har katten kvar hemma ÅK IN TILL VETERINÄREN omgående! Katten måste ha hjälp!  kram

MadameH9
5

Åker du inte in med honom till veterinär på en gång kan du bli anmäld för djurplågeri. Gör det nu! Vart bor du? Titta i telefonkatalogen eller på nätet efter veterinärer.

Att du ens har mage att låta den pinas! Den ska ha dropp nu - om den ens klarar sig pga att du inte åkte dit på en gång med dem! Men Lycka till nu!!

Josefa
0

Hur har det gått med lillkissen?

Vad har han för symptom? Snorig, diarre, kräks han? Eller är han bara hängig?

Mymlan
0

Ja, hur har det gått?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

bymaruska
5

Jag blir lite irriterad när jag läser här! tycker inte det är på sin plats med så tuffa ord. Ingen av oss har en aning om crisse1 möjligheter att åka till veterinären på stört! Det kanske saknas transportmedel, pengar osv.

Kanske varit bättre med frågan kan du lösa det här själv eller behöver du hjälp med transport och kanske pengar. Här på HKiF ska vi nog hjälpa varann och stötta varann istället det tjänar alla på, framförallt katterna.

Det är hundra gånger bättre med hjälp en stjälp än med ett tufft ordval. Jag för står att panik känslan kommer när man läser om kattungen som mår dåligt. Jag blir också illa berörd och hoppas på att det löser sig för kattungen och resten av familjen osv. 

Visste jag att personen inte gjorde något och förutsättningarna fanns, då jä…r skulle jag inte spara på orden…..

Om jag var crisse1 skulle jag nog inte skriva mer i ärendet!!

M-H

LillaAqvila
0

#20 Åker du inte in med honom till veterinär på en gång kan du bli anmäld för djurplågeri. Gör det nu! Vart bor du? Titta i telefonkatalogen eller på nätet efter veterinärer.

**Att du ens har mage att låta den pinas! Den ska ha dropp nu - om den ens klarar sig pga att du inte åkte dit på en gång med dem! Men Lycka till nu!!
**

Tycker du är väldigt dömmande här, man kan göra så mycket med små medel (och hon kanske som tidigare talaere sa inte hade möjlighet att åka)

troligen piper lillen för att han har förstoppning, har vait jourhem åt 4 kattfamiljer och detta är jätte vanligt, plutten behöver hjälp att kissa och baja ! det görs enklast genom att massera med en ljummen bommuls pad i cikel på bajshålet försiktigt ) - obs ej paper kan skada) samt om det inte går så bra kan man ta ett lagom varmt bad och ta en mjuk tygbit och göra det med rumpan i vattnet går mycket bra, kan ta tid och göras i omgångar man får vänta sig massor av tjut och pip men ingen fara detta är naturligt man härmar mammans slickande och stimulerar troligen har kraken inte toat och alla vet hur hämsk en förstoppning kan vara! men gör detta i omgångar och en stund efter varja matning! en nära vän till mig är veterinär och jag har löst många panik situationer med henne i telefonen och knep hemma som blivit toppen bra ……….. jämfört med när man stressat katten åkt in och inte fått nån vettig hjälp alls! ( ja klat man ska åka till Veterinär OM det behövs men MYCKET kan man göra själv) 

**lycka till! :) 
**

LillaAqvila
0

kan tillägga att det är rekomenderat att ge den lite ljummet honungsvatten i spruta eller flaska i munnen funkar lika bra som att injicera om du bara är säker på att h*n sväljer / lycka till!

*obs om du gör bad tipset så måste du värma och torka kraken så den inte blir kall! :)

Camillhe
9

Jag kan förstå att det inte finns pengar till att rädda livet på tex den här kattungen, men tar man in ett djur så får man se till att man kan bekosta avlivning, annars har man inte möjlighet att ta in upphittade djur.  Att skriva att en kattunge kollapsar, ligger och hyperventilerar och har ont och att det började för tio minuter sedan, det anser jag är riktigt illa.

Kattungen ska inte behöva lida. Och finns inte pengar till undersökning och behandling så är avlivning bättre än att sitta och göra ingenting. Transport till djursjukhuset är inte ett problem då Chrisse bor i samma stad som jag. Jag blir fruktansvärt upprörd över den nonchalans som inlägget visade mot kattungen.

Josefa
0

Hur har det gått med de andra  ungarna. Har de fått hjälp ännu?

skrollan
2

pga av alla inlägg över så håller jag alla tummar att crisse1 vill komma in igen och berätta hur det gick!! Jag höll alla tummar för er utan att dömma. Tror absolut du gjorde ditt bästa.

Liz-arden
0

Hur har det gått? Uppdarera gärna oavsett hur det gått…

Vi här inne vet ju inte alla omständigheter och bör därför vara försiktiga med att döma andra. Crisses inlägg gjordes halv ett på natten. Då är det inte alltid lätt att få tag i en veterinär. I min stad finns ingen veterinär med 24-timmarsöppet tyvärr.

wendel83
0

Hade behövt mer info för att kunna hjälpa.kanske kan leta upp nån som kan fotografera katterna?vart de finns osv.Kanske kan damen börja att skicka mms till mig med bilder på de mest akuta 0733182044

[crisse1]
0

Den lille pojken blev avlivad inatt. Han var medvetslös när jag kom till djursjukhuset och veterinären tyckte det var bäst att låta honom somna in.

Josefa

Han kräktes inte, han hade inte diarré, han var inte snorig och ingen ögoninflammation, det enda man kunde se var att han vägde 250 gr och var 8 veckor och inte kunde bajsa själv.

MadameH9

Om du betalar veterinären och tar hand om dom 2 ungarna som är kvar så åker jag och hämtar dom och lämnar dom till veterinären så har vi delat på jobbet.

Jag pratade med damen i dag och jag frågade hur det var med dom 2 ungarna och då sa hon att en av dom är lika liten som den lille pojken jag hade men den andra är större.Jag har inte hittat någon som kan hjälpa till med dessa och jag tar inte in ungarna för jag har inte råd med fler veterinärbesök. Jag var hos vetten med dom andra 3 som kommer därifrån eftersom pojken rosslade och även dom var små men dom har fördubblat sin vikt på 4 veckor, från 450-500 gr. till 800-900 gr så jag klarar inte fler sådana utgifter.

[crisse1]
0

Wendel

Jag kan be henne skicka bilder till mig så skickar jag dom vidare till dig.

Gullimat
5

Djursjukhuset hum. Vem hade trott att den lille skulle klara sig

Naquita
11

Varför är det alltid sådana pekpinnar när människor höjer rösten och tycker något är fel? Ska man bara följa strömmen och le och bli klappad på axeln vad man än gör?

Tycker inlägget är fruktansvärt..vem sitter vid datorn 10 minuter efter kattungen kollapsade och skriver ett inlägg?!? Är inte det djurplågeri så vet jag inte vad som är! Öppna ögonen gott folk! Hade själv en kattunge som jag hittade dålig iförrgår. två sekunder senare satt jag i bilen, ringde veterinären o sa att JAG KOMMER NU, var där..Ingen tvekan, trots att inga pengar i föreningen finns oftast, de samlar jag ihop. MEN jag har tagit in kattungen, JAG tog ställning redan när jag öppnade min dörr för varje katt som finns här. ALLA ska ha vård, mediciner och omedelbar hjälp annars ska jag bannemej inte ta in någon alls! Har man tagit in en kattunge ska man också kunna hjälpa den.

[crisse1]
0

#34#

Vad jag förstår av ditt inlägg är att om du inte hade haft pengar när du hittade kattungen så hade du inte tagit in den, det om något måste vara djurplågeri.

Jag fick min pension kl.24.00 inatt och kunde därför inte åka med den lille till vetten när jag hämtade den. Jag satte mig vid datorn för att ha något att göra under tiden jag väntade på killen som körde mig inatt, jag har inte turen att ha bil eller körkort.

Naquita
3

#34 nej, det skrev jag inte, jag skulle aldrig kunna åka förbi en nödställd katt utan att hjälpa den, dock har jag bra veterinärkontakter(och ja, det vet jag att alla inte har dygnet runt) ..Jag hittade inte kattungen, det är ett ärende anmält till oss.

jag hade då inte haft ro till att sätta mig vid datorn för att få tiden att gå, jag hade suttit hos kattungen. Men det är jag det:)

annebeate
0

Ni som i denna tråd farit ut i anklagelser mot Crisse utan att veta något om omständigheterna  bör skämmas ögonen ur er.  En ursäkt är på plats!

Naquita
2

kanske ska förklara att kattungen redan var på katthemmet(i karantän) , jag hittade den alltså inte ute.

Kattungen hade inte tid att vänta på din pension, en lidande katt måste ha hjälp och det snabbt!

Naquita
5

#37 varför? Hon skriver ju själv att hon väntade på sin pension istället för att åka iväg med en kollapsad kattunge, och satte sig vid datorn för att ha något att göra medan bilen var påväg istället för att sitta och ge ungen trygghet..Är det godtagbara ursäker för dig?

Jag vet väl att alla gör vad dom kan(många iaf), men man måste kunna ta till sig av kritik när man handlat fel. Eller är det bara jag som tycker det låter hemskt att låta en kollapsad döende kattunge ligga och vänta medan du väntar på pensionen vid datorn? isf blir ja mörkräddFoten i munnen

vildisen
7

#34: Håller med.

Jag blir helt chockad och jätteledsen när jag läser detta här. Man är enligt lag skyldig att ge ett lidande djur vård. Har man inte möjlighet till det så får man försöka hitta nån annan som kan ta in djuret. Hittar man ingen så får man lämna in det upphittade djuret på djursjukhus. Berätta att man nyss hittat det och så får de ta ställning till om de vill avliva direkt eller kanske kontakta katthem el liknande först. Jag vet folk som lämnat in ex trafikskadad katt och de behöver inte betala för att de lämnade djuret.

Jag är ny här och det kändes lite som att få ett slag i magen när jag läste detta + att en del försvarade tillvägagångssättet. För mig finns liksom inga omständigheter som mildrar. Att ligga och plågas till döds utan att få hjälp gör mig så otroligt ledsen. Gråter Och vi som kämpar för hittekatter måste kämpa för en statushöjning för dessa stackars djur. Om tom hittekattsfolk behandlar katterna så så känns det kört. Blir uppriktigt ledsen och hoppas inte många delar den synen härinne för då har jag hamnat helt fel.

bymaruska
1

crisse1 hjälpte faktiskt kattungen efter sin förmåga det är inte lätt utan transportmedel och pengar, Camillhe uppmärksammade hennes inlägg strax efter midnatt erbjöd hon sin hjälp? bor i samma stad.

För mig känns det som det ligger en hel del bakom dom här inläggen som vi andra kanske riktigt förstår……. är det månne en "kattfight" som pågår?

Jätte tråkigt med kattungen hoppas hoppas att det löser sig för resten av familjen.

crisse1 PM mig så ska hjälpa Dig lite på vägen ekonomisk till kattfamiljen som är kvar så inte ekonomin hindrar din hjälp.

Marie-Helene

[crisse1]
0

Du får nog gå tillbaka och läsa vad jag skrev i inlägg 17.

Dom tar inte emot på djursjukhuset om man inte har pengar. Det var inte pensionen jag väntade på vid datorn utan det var killen som skulle köra mig.

Gullimat
5

Haga har jour vid akuta fall och där har du väl konto. Det är så många kattungar som har dött hos dig så du får kanske tänka på varför och göra något åt det.

Mymlan
4

#42 Ta läs vad du skrev i inlägg #35

Jag fick min pension kl.24.00 inatt och kunde därför inte åka med den lille till vetten när jag hämtade den. Jag satte mig vid datorn för att ha något att göra under tiden jag väntade på killen som körde mig inatt, jag har inte turen att ha bil eller körkort.

Tror många med mig kan se att du skrev att du inväntade din pension. Samt att du väntade på bilskjuts..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

vildisen
7

#37 annebeate: Vem ska be kattungen som plågades till döds om ursäkt? Vem plågades i detta fallet och vem försvaras av dig?

Hur i hela friden ska statusen höjas för huskatter/hittekatter om folk i hittekattsvärlden behandlar dem så? Hade det varit en raskattunge som bodde hos en uppfödare så hade katten varit hos veterinären för länge sedan.. Är inte huskatter/hittekatter värda samma vård? Varför har raskatter högre status hos folk? Nej vi måste se till att en ändring på detta blir till.. Skrämmande

vildisen
5

Så för att det inte finns pengar så kan man låta ett djur lida då? Hur gör ni som försvarar detta beteende om era egna katter blir akut sjuka på en oläglig tid? Man är enligt lag skyldig att ge ett behövande djur vård direkt och har man tagit in katter så räknas man som ägare och har ett ansvar. Kan man inte ge djuren vård så ska man inte ha djur punkt slut.

Ärligt talat trodde jag vi kommit längre än såhär. Speciellt på en hittekatter-sida… Jag trodde att man kämpade för hittekatter och deras status här. Finns alltså denna åsikt på detta forum? Att en del tycker det är okej att låta ett djur plågas pga omständigheter? Jag tror helt klart att ett djursjukhus skulle åtminstone ta in och avliva ett så svårt djur som är hittat ute om man står utanför dörren med ett döende lidande djur.. jag blir mörkrädd att en del här tycker ett djur kan få plågas pga omständigheter…

[crisse1]
0

vildisen

Jag åkte faktiskt till veterinären med kattungen och han plågades inte till döds han blev avlivad. Han var inte sjuk när jag tog in honom bara liten. Jag hade haft honom i 1,5 dygn.

vildisen
6

#47 Han plågades in i medvetslöshet och blev avlivad. Känns som sak samma.. Han var liksom redan "borta". Jag tycker inte det spelar någon roll hur länge du haft honom för har du plockat in ett djur så har du ett ansvar att se till att djuret får vård direkt när det visar att något är galet fel. Jag kanske låter hård men om inte vi som kämpar för hittekatter behandlar dem rätt, vem ska då göra det? Hittekatter måste få samma status och omvårdnad som ex raskatter för att ändra på folks syn.

Jag undrar om du har egna katter hemma? Vad gör du om någon blir akut sjuk och inte pengar/färd finns?

Josefa
2

Ok, men hur går det nu för de kvarvarande kattungarna? Har någon erbjudit dem hjälp ännu?

skrollan
0

Jag tycker du gjorde ditt bästa. En veterinär tar väl ändå inte emot dig med ditt djur om du inte kan betala för dig?? Och crisse väntade som sagt på skjuts när hon skrev inlägget?

Dessutom skrev någon här inne om att personen bodde i samma stad, ja, vart fanns du när crisse skrev inlägget då?

Om nu denna historia är så fruktansvärt hemsk kan vi väl skapa en insamling så crisse kan hjälpa dem stackars katterna, som hon redan har försökt påbörja alldeles själv?!

Som sagt, kanske inte ska hänga upp oss på kattungen som nu är i himelen och inte finns mera. Utan resten av katterna som finns ute hos denna kvinna och bara blir fler och fler!!!

skrollan
2

Vildisen - det är väl ändå inte samma sak att ha egna katter hemma "privata" som att rädda hittekatter? Har du "planerade" djur hemma, ja då ser du väl ändå till att dem är försäkrade och har ett sparkonto till just dem om något skulle hända?! Det har iaf vi till våra djur!

[crisse1]
0

vildisen

Jag var på djirsjukhuset 20 minuter efter han blev dålig. Det var rena turen att jag inte hade gått och lagt mig och somnat för då hade han kanske "plågats till döds".

Jag har egna katter men även "extrakatter". Blir dom sjuka mitt i natten då märker jag inte det eftersom jag brukar sova då, på dagtid är det inga problem det är bara att åka iväg med dom för jag har alltid folk som ställer upp för mig då.

Josefa

Ingen har erbjudit sig att ta in dom.

vildisen
4

#51: Nähä så hittekatter är inte lika mkt värda som de katter som lyckligt lever i ett hem? Det är ju just det tänket vi måste ändra på. Jag kallar inte det att "rädda hittekatter" när det går till som i det aktuella fallet. Hoppas verkligen inte att det brukar gå till så hos en del.

Du kan ha djuren försäkrade men måste ju ändå vara beredd på att lägga ut en summa. Har man ett sparkonto till djuren så hade det ju funnits pengar till kissen. Sen undrar jag om man inte kan lösa transport , hur gör man då med sina egna?

skrollan
0

Transport kan inte jag svara för, jag har själv bil och körkort och åker 50 mil enkel resa för mina illrar när dem ska till veterinär.

Självklart är dem alla lika mycket värda, dock har jag inge jourkatter eller sitter i den situationen att jag hjälper katter i nöd som crisse just nu.

Nu tror jag inte att crisse kunde förutse att hon skulle behöva rädda dessa katter, då som pensionär i värsta fall har du så att du själv precis kan överleva.

Hade crisse kunat förutse att hon skulle få rädda en massa katter så tror jag säkerligen att hon sparat ihop pengar.

Som sagt, kan vi alla hjälpa henne med ekonomi så tror jag säkert hon kan hjälpa fler katter. Eftersom hon är den enda som verkar ha möjligheten?!

vildisen
2

Ja och är de lika mkt värda så ska de behandlas lika också. Jag hjälper också hittekatter trots min allergiska astma och skulle aldrig förvägra någon vård. Jag hade som mest 8 st samtidigt här.

Vadå den ende som verkar ha möjligheten? Jag vet hur många som helst som kämpar och sliter dagligen för hittekatter. Kanske är det bättre att försöka få nån annan som kan ta in katterna då crisse verkar ha svårt att lösa även transportbiten.

[crisse1]
0

Skrollan

Du har lite rätt i det du säger när det gäller pengar. Jag lägger alla pengar jag kan på katterna. Jag har ett konto hos veterinären med en skuld på 8000 för katter som har varit akut sjuka under åren jag har hjälpt hemlösa katter. Den sista katten som blev uppsatt på konto där var Gosan som kostade över 5000 men jag fick hjälp med det mesta av några vänliga själar här på hittis. Jag kastrerade 5 katter här på gården i våras då jag inte har kunnat ta in några vuxna skygga katter med risk för att jag inte får ut dom i nya hem.

skrollan
1

Ja som har möjlighet att rädda dessa katter, inte katter i allämenhet!

Kanske det, men crisse verkar vilja hjälpa dem till 100 om det inte vore för "taskig ekonomi" och hennes hjälp är bättre än ingen!

Om du har råd med att kunna hjälpa alla dessa katter och även katter som du skulle stöta på, ja då är det väl bara bra! Tacka gud för en sådan ekonomi, jag skulle göra vad som helst för ett jobb bara!

[crisse1]
0

Jag har aldrig problem att lösa transporten om jag skall till veterinären.

skrollan
3

Jag tycker du gör ett bra jobb crisse! Jag själv har knappt ekonomi till mina djur, har ett konto till illrarna på 20 000 kr för att deras tak på försäkringen är fruktansvärt dålg för deras sjukdomar dem oftast drabbas med.

Fick nu för ca två månader sedan en hittekatt på 5 veckor som jag tog till oss, pga av hans ålder skaffade vi en kompis i brist på surrogatmamma. Sparar fortfarande pengar för att kunna kastera, id märka och vaccinera dem båda. Förra månaden fick pengarna till försäkring.

Som sagt, beundrar er ALLA som hjälper dessa hemlösa katter. Kunde jag skulle ta alla, men då ska man väl som sagt kunna ta alla till veterinär med.

Högsta önskan är att ha ett fast jobb så skulle jag hjälpa alla katthem så mycket jag kunde med ekonomi och jourhem eftersom jag själv inte har möjligeheten att ta flera djur på mitt ansvar.

Lena
0

Det ar ledsamt att den lilla kissen inte klarade sig och fick sluta sina dagar i förtid. Ser att det är mycket upprörda känslor i tråden vilket är förståeligt eftersom sådan har saker berör oss kattälskare på djupet. Ber er ändå att försöka hålla en saklig ton.

Frågan är hur man ska göra/agera för att dylika situationer ska få en bättre lösning. Distriktsveterinärerna brukar t.ex kunna komma på hembesök. Dem behöver man inte betala här och nu, utan via faktura där man har 30 dagar på sig. Då finns det gott som tid att kunna lösa betalningen i efterhand sedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vildisen
1

Du vet faktiskt inget om min ekonomi. En del har jag fått hjälp från katthem, betalat ur egen ficka, gått på knäna osv. Men kan man inte hjälpa så får man aktivt leta andra lösningar. Man kan inte ta in ett djur och sen förvägra det vård när det lider. Jag förstår verkligen inte hur man kan försvara det. Frågan är enkel: är det okej att ett djur plågas för att jag brister i min omvårdnad? Nej det är aldrig det + att det är olagligt. För ja du räknas som ansvarig ägare när du tagit in djuret. Blir djuret så dåligt så får man lämna i det hos vett och berätta att man hittade den ute. Vetten lär inte slänga ut ett döende djur i det fallet. Poliser lämnar ibland in hos veterinär också.

[crisse1]
0

Skrollan jag får ut 9,500 i månaden, jag sparar in på maten till mig själv och nöjen finns det inte råd till bara för att jag skall kunna hjälpa katterna.

Lena
0

#61 Precis - de kan inte neka att avliva sjuka djur. Däremot kan de neka att behandla ett djur som ingen står bakom ekonomiskt.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
1

Det är skrämmande att läsa vissa inlägg här. Helt oresonliga och uppenbarligen vill somliga inte ta sig till vad Crisse skriver och jag får klart uppfattningen vissa tar chansen att angripa Crisse helt allmänt.

Crisse, du har ingen som helst anledning att försvara dig mer. Jag kan inte se att du gjort något fel. Tvärtom försökte du hjälpa en liten kattunge i nöd.

vildisen
1

#64 Tycker du det är okej att ett djur plågas pga att du brister i omvårdnad?

[crisse1]
1

Det spelar ingen roll vad som skrivs här för jag vet att jag inte gjorde fel. Jag åkte till veterinären med den lille när han blev sjuk även om jag fick vänta på skjuts.

skrollan
1

Jag ger mig! Vi har helt klart olika åsikter! Nej jag vet inget om din ekonomi. Men att äga 8 djur, det vet jag att jag aldrig skulle ha råd med. Däremot skulle jag gärna sträcka ut och ge en hjälpande hand på alla andra sett jag kan ex transport eller sätta in en peng när det finns över.

Som sagt, crisses hjälp är så mycket mera värd än att hon skulle skita i dem. Hon är den enda som hjälper dem som sagt.
Sluta hänga upp sig på den stackars kattungen som nu faktiskt fick hjälp. och kanske börja agera på dem andra katterna som finns kvar där ute!!

skrollan
2

Precis! Crisse åkte till veterinär som alla bara spekulerade runt att hon inte gjorde!! Ge upp det nu och agera för dem andra katterna som finns kvar!!

annebeate
0

#65 Du är en av dem som jag åsyftar med mitt inlägg. Oresonlig och tar inte till dig vad Crisse skriver.

vildisen
7

skrollan: Du svarade inte på min fråga; Är det okej att ett djur plågas pga att du brister i din omvårdnad?

Jo klart som sjutton att jag "hänger upp mig på" ett djur som fick lida i onödan. Annars vore jag ingen kattvän.

Redan dagen innan så var kattungen dålig och behövde vård. Han kunde inte bajsa och pep när man tog honom i baken. Redan där behövde han vård. crisse säger att transport aldrig är några problem. Då kunde h*n åkt till vetten med katten redan dagen innan och berättat historian om katten och även berättat att pensionen kommer om några timmar. Jag tror inte det hade varit några problem om katten kunde räddas annars hade de avlivat honom och han hade sluppit plågas. Vi måste förhindra att djur får lida för att vi ska rädda alla. För det är inte att rädda hittekatter när de utsätts för sånt här.

vildisen
0

Nej förlåt skrollan det var inte du som skulle svara på min fråga utan annebeate.. Men du kan också svara om du vill.

vildisen
3

annebeate: varför svarar du inte på min fråga?

Du får gärna kalla mig oresonlig om du vill. Jag kämpar för en ökad status hos hittekatter och är starkt emot djur som plågas. Och jo jag har läst allt som skrivits men det försvarar inte att ett djur fick plågas. Och nej jag har inget emot crisse. Jag är ny här och har inte en aning om vilka folk är här.

annebeate
0

#72 jag har besvarat din fråga med mitt svar. Dina slutsatser har inget stöd i Crisses uppgifter och det finns ingen anledning att betvivla dem om man inte av ilvilja vill göra det.

[crisse1]
0

Han var inte dålig dagen innan, jag skrev han kunde inte bajsa själv utan jag fick hjälpa honom. Det är inte den första kattungen jag har fått in som jag har fått hjälpa att bajsa tills den själv kunde. Att han var öm i baken berodde nog på att bajset som jag fick tvätta bort hade frätt i baken.

vildisen
6

annebeate: Nej det har du inte. Du har bara svävat ut om omständigheter osv. Du borde ju kunna svara ja iom att du tycker att omständigheterna i detta fall var okej för att katten fick lida. Sen betvivlar jag ingenting. Jag har utgått från det crisse skrivit i tråden, gått på den faktan och det förmildrar inte omständigheterna. crisse kunde gjort som jag gav exempel på i inlägg #70. Jag tycker inte att NÅGOT fall är försvar nog. Vet du att det är olagligt?

vildisen
9

#74 Men en katt i det skicket som den ungen var i när du tog hem den behövde kollas av vett. Kvinnan hade tagit in den då den var svag. Du hade svårt att få i den mat och han vägde bara 250 gram. Han hade svårt för att bajsa och pep för att han var öm i baken. Tillslut kollapsar han och hyperventilerar. Han hade ju en massa sjuksymtom långt innan det kritiska då han togs till vett. Snälla tänk efter innan nästa gång.

annebeate
0

#75 När du upprepar frågan till mig är det uppenbart att du inte kan ta till dig vad Crisse skriver eller kanske inte vill. Det sista vill jag självfallet inte tro.Ditt påstående att den lilla kattungen led i onödan har inget  som helst stöd i Crisses uppgifter om händelseförloppet. Jag tänker inte kommentera något ytterligare till dig men mitt råd till dig som ny på forumet är att inte dra förhastade slutsatser och utan grund gå till angrepp på annan medlem på det sätt som du gjort i denna tråd.

[crisse1]
0

Jag hade svårt att få i honom mat den första dagen men igår åt han själv  blötmat och så gav jag honom mjölkersättning 5 gånger under dagen i små mängder för det inte skulle bli för mycket. Jag bajsade honom under dagen och masserade magen och på kvällen bajsade han på parketten.

Så du menar att det hade varit bättre att jag hade lämnat kvar honom där åt sitt öde predis som jag får göra med dom 2 som är kvar.

vildisen
2

#77 Kan du inte se objektivt på "fallet"? Jag ställde en fråga och du kan se bortom att det handlade om just crisse och svara utan något speciellt fall i tanken.

Så du menar att man måste vara med och känna forumare här för att avgöra vad man tycker är rätt och fel? Det är ju rätt sjukt om man inte kan se objektivt på en situation.. Det hade liksom inte spelat nån roll om det var min syster/okänd på forumet/känd på forumet eller självaste kungen. Min åsikt är likadan i vilket fall. Utefter faktan i tråden så borde ungen fått vård/avlivats innan det gick så långt. Då var det liksom redan försent och jag kan inte bara "tänka bort" att nu blev det som det blev. Det skrämmande med detta är ju att en del inte lär sig av det som hände. För att förhindra att det händer igen och det får katterna lida för.

vildisen
3

#78 Nej var har jag skrivit att det hade varit bättre att lämna honom där? Om du backar och läser så ser du att jag gett tips och råd på vad som kunde gjorts.

[crisse1]
2

Jag har gjort vad "som kunde ha gjorts" jag tog honom till veterinären när han blev sjuk.

MadameH9
2

Hej alla & Chrissie

Kanhända gjorde du det DU kunde i dertta fallet så klart. Inte tror jag Chrissie skötte detta dåligt för att hon ville skada katten MEN vad jag tycker är lite konstigt i sammanhanget är att hon inte bad killen att skjutsa henne direkt till en veterinär direkt istället för att ta hem den? Det måste ju funnits en jourhavande vet i närheten det finns ju överallt i alla städer/kommuner.

Sen det andra är att man börjar ju med att värma katten under en värmefilt eller varm lampa i en tjock filt (man plåtar den inte) och sen ger den ersättning i form av druvsocker el socker/saltlösning/smör etc. Massa bra livsmedel som alla borde ha hemma…

Sen säger du Chrissie att du haft mycket kattungar förut, men då har man ju också ett särskilt sparkonto eller buffert för dessa katter eller vet att det finns någon som betalar. Men i detta fallet var det ju så akut så då åker man ju direkt bara iväg till veterinären på vinst och förlust!! Han måste ju ta sig an denna kattunge vilket fall som helst. Och man brukar som Lena sa få en faktura. Särskilt i detta fallet.

Man kan ju se till att man har näringslösning hemma för akutsjukvård (samma som de ger i dropp på djursjukhusen) som finns att köpa på alla apotek osv. Det var lite konstigt att du hade tid att fota katten men inte ge den näring?

Du säger att den inte åt men man drar det på nosen och ger med lillfingret i munnen så slickar de oftast i sig annars får man lov att tvinga i den samtidigt som man gosar med den… Men du kanske gjorde allt i din makt då vad vet jag…sorry om vi sårat dfej men vi var i upplösningstillstånd då kanske andra av oss hade hanterat saken lite annorlunda. På vissa ställen finns det djurambulans!! Jättebra.

Försök att ta till dej råden istället för att bli sårad och avogt inställd till oss andra som skulle agerat på annat vis. Här finns mycket kloka kvinnor (och även någon man) som vill alla katters bästa och det är en ynnest att få delta i andras åsikter och kunskaper om våra älskade katter! Vi vill dig inget illa det vet du men… ta till dig råden du får även om det tar emot -  det är nog det bästa!

skrollan
2

Tycker vi startar en ny tråd om katterna som finns kvar där ute och behöver hjälp!

Josefa
13

Jag har inte orkat läsa alla de sista inläggen, men har kattungarna fått hjälp? Annars kan de få komma hit om någon kan köra hit dem.

bymaruska
4

Håller nog med om att börja om på ny kula. När jag nu på morgonen läser igenom nattens inlägg blir jag bara mer o mer övertygad om att här på HKiF så är det bättre att ljuga eller undanhålla sanningen för att slippa bli utsatt för påhopp och elakheter, eller helt enkelt strunta i att skriva.

Någon nämner att det ska finnas en ekonomisk buffert när man beslutar sig för att arbeta med hemlösa katter, det naturligtvis väldigt bra om man nu har den möjligheten, alla har inte det. Vilket är då bäst? har du ingen buffert öppna inte din dörr för en hemlösing låt den gå utan tak över huvudet istället, det känns inte så lysande.

Jag återkommer igen till att sammarbete är det viktigaste för djurens bästa och ärlighet varar faktiskt längst, så är det!

Jag håller med annebeate att några här ska kliva ner från sina höga hästar och att en ursäkt är på sin plats. Ödmjukhet och empati passar bättre i hittekatternas värld än alla dessa elaka ordväxlingar.

För mig och det är min reflektion. Det ligger det nog en hel del gammalt groll i en del av inläggen ovan vilket vi övriga inte förstår bakgrunden till. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hade crisse återkommit med att det gick så bra för kattungen, ja då hade vi sett en massa rosor och heja på och gud vet vad i inläggen istället.

Men tyvärr allt slutar inte med Happy End!! och det vet vi alla.

Nu får vi alla försöka hjälpa crisse1 med den övriga familjen om hon önskar så.

Josefa
3

Var i Kävlinge befinner sig kattungarna?

skrollan
1

Jätte bra att du kan ställa upp Josefa! Hoppas crisse ser ditt inlägg och att ni kan lösa detta tillsammans! Som sagt, har man inget buffert får man göra sitt bästa. Och katterna måste in nu så att dem inte fryser ihjäl!!

vildisen
6

#85 Tycker det är löjligt att påstå att det ska ligga gammalt groll bakom diskussionen.. Kan man inte ha en åsikt om vad som är rätt/fel utan att man har ett förflutet till medlemmar här? Jag är som sagt ny och det skulle inte falla mig in att "ryggdunka" när jag anser att något gått fel till vare sig jag är ny eller gammal här. Och som sagt det finns faktiskt saker att göra även om man inte har en buffert, det går att läsa ovan. Hur ska statusen höjas för dessa djur om man inte ens kan ta till sig av vad folk skriver? För katternas skull.

#84 Underbart om du kan hjälpa till. Hoppas ni får in övriga i familjen. Jag håller tummarna!

Lena
5

Vädjar till alla här att föra diskussionen på ett objektivt plan! Lägg känslorna för det ena och det andra på hyllan nu istället och ta ett djupt andetag. I tråden finns flera viktiga aspekter, som om vi tar dem utifrån en objektiv synvinkel är både konstruktiva och kloka.

När det händer tråkiga saker runt en sjuk katt här på sajten är det viktigt att vi lär oss av misstagen. Det som hänt kan tyvärr inte göras ogjort, men om vi lär oss av det som hänt kan vi hjälpa andra katter bättre i framtiden. Då har inte kissen dött helt förgäves.

Jag missade tyvärr tråden i dess start då jag jobbat erhört mycket denna veckan och inte suttit vid datorn. När en katt kommer in i ett så dåligt skick är det veterinärvård som gäller. En kattunge som är uttorkad, undernärd och nedkyld har ingen tid att spela med. Det är då alltid väldigt bråttom. Därför skulle den ha behöver omedelbar veterinärvård innan den kolapsar.

Det vi behöver diskutera nu är hur man löser det när man själv hittar en katt och inga medel har för akuta veterinkostnader. Den diskussionen för vi bäst utan att blanda in enskilda personer i den. Alltså på ett neutralt plan.

vildisen
0

#89 Väldigt klokt skrivet. Glad

[crisse1]
0

Lena

Som vanligt ursäktar du dig med att du inte har hunnit läsa tråden men att du ändå drar dina slutsatser. Kattungen var varken uttorkad, nedkyld eller sjuk bara liten.

Detta var det sista jag skriver om katterna i Kävlinge så ni kan låsa tråden.

Svar: Nu missuppfattar du mig. Jag har naturligtvis läst tråden nu när jag väl skriver i den. Jag hade dock inte möjlighet att gå in och skriva i den tidigare i veckan pga arbetstider.

Av det jag tolkar var det kylan som gjorde att den blev dålig (det skrev du själv) undervikten tyder på att den var undernärd och uttorkad. Något som kattungar lätt blir när de är nedkylda och i dålig form. När kylan kommer brukar det bli droppen som får bägaren att rinna över.

//Lena Sajvärd

Josefa
3

Men hur får vi tag på kvinnan som matar katterna?

Josefa
4

Här finns alltså folk som ställer upp och hämtar kattungarna, men de behöver veta var de ska hämtas.

Lena
4

#91 Jag tycker inte vi låser tråden förrän kontakten har förmedlets till #92 som kan ställa upp och hjälpa kvarvarande kattungar. Annars kommer de sannolikt också att dö.

vildisen
5

crisse1: Kattungens syskon dog förmodligen av kylan (den som låg på gräset). Du skrev att katten det nu skrivs om var i lite bättre skick men inte bra. Vidare skriver du att den inte var sjuk men flera saker av det du skrivit tyder på det och tror du verkligen att den knall fall kollapsar och hyperventilerar om den varit frisk innan? Snälla ta kontakt med Josefa som är villig att hjälpa.

bymaruska
2

Så här har jag uppfattat händelseförloppet:

Trådens startade så här och det var inget nytt ärende utan förekommit tidigare i en annan tråd. Så det har funnit massor med tid för många att hjälpa till tidigare. Crisse har klart och tydlig berättat att hennes ekonomi inte räcker för att hjälpa katterna i Kävlinge.

Strax efter midnatt den 17 november skriver crisse om vad som hänt under dagen den 16 november. Om en väldigt svag kattunge som under transporten somnade in. Kattunge nummer 2 var också svag men i betydligt bättre skick.

inlägg #4  kl 10.37 den 17 november. Den lille äter själv lite blötmat positivt eller hur?

inlägg #14 kl 22.16 den 17 november. Crisse skriver att kattungen inte bajsar själv och ömmar och känns svag.

två timmar senare

inlägg #18 kl 00.26 den 18 november. Crisse skriver att kattungen är riktigt dålig och efter det åker hon till veterinären när hennes chafför kommit.

Och sedan bryter hela tråden ut efter inlägg 18, det kommer synpunkter efter synpunkter om vad crisse som skulle gjort istället under det sista dygnet.

Vill även påminna om att på samma plats går flera katter födda under sommaren 2011 dom behöver också hjälp.

Hoppas på en snabb och bra lösning för de unga katterna, mamma katt och de återstående ungarna.

M-H

Lena
9

Det viktiga nu är att lära sig av förloppet. Däremot inte fortsätta att älta om vad den och den skrivit, menar, gjort eller inte.

Utan att fördjupa sig i personliga detaljer finns det vissa fakta bitar i det här fallet som är viktiga att lyfta fram.

En viktig sak är att kattungar är extremt känslig för uttorkning. Om de sedan dessutom bli nedkylda blir det dubbelt så farligt. En undernärd kattunge är som regel alltid även uttorkad. Därför bli uppvätskning nummer ett. Där kan det behövas dropp när det gäller små kattungar.

Här finns goda råd om en katt lider av chock vilket uttorkning ofta leder till. Läs särskilt avsnittet: Om du inte kan ta dig till veterinär.

Gullimat
9

Det handlar inte om gammalt groll, det handlar om behandlingen av alla de katter som tagits in genom åren.

Eftersom ingen vet var katterna finns kan ingen hjälpa till. Josefa har erbjudit sig att ta de andra ungarna

Crisse har ju gått ur som medlem nu, för vilken gång i ordningen vet jag inte.

Lena
2

#98 Ja det hjälper ju föga dessa nödställda kattungar!

annebeate
0

Det är fullt förståligt att Crisse lämnat forumet efter att ha utsatts för osakliga angrepp.Forumet borde hålla sig för god för sådant.

Josefa
14

Att hon har lämnat forumet är ju iofs inte så förvånande, men att hon inte vill meddela var ungarna befinner sig tycker jag är rent galet. Förstår inte riktigt hur hon tänker där. Tycker hon att det är helt i sin ordning att de ligger där ute och självdör? Jag tycker att hon skulle kunna svälja sin stolthet en aning för deras skull.

annebeate
1

Det är dags att inse att allt inte sker via forumet.

Josefa
5

Men vad är det för en stil att starta upp en paniktråd och sedan inte meddela att det hela har löst sig? Uppmärksamhetsbehov?

wendel83
4

Har tidigare också frågat vart katterna finns för att kunna hjälpa..!??

annebeate
1

"103 Vem har sagt att det löst sig? Än en gång felaktiga slutsatser i denna tråd.

vildisen
2

Jag tycker dettta blir konstigare och konstigare. På ett forum kan man inte bara mötas av ryggdunkningar och klappar. Ser folk något de tycker är helt fel måste de ju kunna berätta det för att påverka och förhoppningsvis blir det annorlunda nästa gång. Istället för att vara stolt så kan man ta till sig det folk skriver och lära sig något på köpet. Tycker också det är konstigt att flera erbjudit sig att hjälpa till men det verkar inte tas emot? Att skriva att ingen engagerar sig utan bara en person och att den gjorde vad den kunde för ingen annan ställer upp stämmer ju inte. Varför får inte folk reda på var katterna finns och hur de kan hjälpa?

Lena
4

Efter kontakt via PM från "båda sidor" i den konflikt som utbrutit i den här tråden har jag nu gått igenom den ytterligare en gång och lusläst allt som skrivits i egenskap av Sajtvärd.

Det finns inget i tråden som bryter mot skrivreglerna, även om det blir lite upprörda toner ibland. Det som skrivs har dock att göra med ämnet i tråden - den sjuka kattungen som bokstavligt talat dör under tiden som diskusionen pågår. Det blir med andra ord dramatiskt i överkant.

De som skriver är mycket engagerade och påtalar vikten av snabb veterinärvård med viss skärpa i tonen. Jag kan inte se att detta handlar om några personliga påhopp som vissa vill ha det till. Istället vill man rädda kissen ifråga. Och som någon säger här i tråden kan vi inte bara dunka varandra i ryggen, det är även viktigt på ett sådant här forum att kunna ta upp det som blir fel för att vi ska lära oss av det och undvika misstag till nästa gång.

Eftersom TS tydligen lämnat forumet kommer jag nu att låsa tråden. Jag förutsätter att TS tar ansvaret för de kvarvarande kattungarna som ju har ett jourhem som väntar. Det är katterna som vi måste ha i fokus och då är det viktigt att de nödvändiga kontakterna tas även om det nu inte görs på den här sajten.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer