Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 5131 ggr
Shadows
0

Kattungen från Sturkö.

Ja nu var det ju över ett dygn sedan hon kom hit, men hon har redan börjar utforska lite.

Tog henne ett bra tag att ta sig ur transportburen över huvudtaget, men väl ute tog hon sig en titt på rummet, och välte det mesta i sin väg. Min tandborste åtefanns under handfatet t.ex. Hon har nu lagt sig under badkaret och undrar vad vi är för ena skumma typer.
Vi har sett ett par stora nyfikna ögon därunder, men det är också allt vi fått se av henne just nu.

Hon har ätit, druckit och varit på lådan nu ikväll, och tagit sig en till titt på rummet. Man vet ju aldrig, kan ju finnas en väg ut från dessa skumma människor ;)

Charlie (min onda hankatt) vet att det finns något i badrummet, men än så länge har han inte fått en chans att ens sniffa på dörren. Vi får se hur det går mellan dem, men han får inte träffa henne ännu, alls.

Vi har valt namnet Roxanne (eller Roxie) just nu, får se om hon får behålla det när vi väl kan se henne :P
Bilder kommer när hon väl låter oss få se henne…

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihi tack för att ni hjälpte henne:)

Nu är hennes mamma hos veterinären och får sitt onda ben undersökt.

Här en bild från en liten Roxie här hos migKyss

Shadows
0

Såg henne precis sittandes vid badkarskanten och stirrade på mig ^^ Så söt! Ville dock inte alls att jag skulle se henne och hon försvann snabbt in under badkaret igen. Men hon äter som en häst och varit på lådan minst tre gånger under natten!
Hoppas att mamman får hjälp med sitt lilla ben och att hon mår bättre snart!

Shadows
0

Inte världens bästa bild… har ställt min webkamera där inne ;) Men hon fastnade efter ett lådbesök när hon undersökte maten :)

Martina747
0

vad fin hon är , hur gammal tror hon är?

Shadows
0

#4 Gissningen just nu är runt 5 månader.

Naquita
0

ja runt 5 månader, hon är inte så stor:)

SKa snart ringa till veterinären o höra hur hennes mamma mår.

Naquita
0

Hur går det med henne?

Det var en storasyster hon hade springandes ute, troligtvis i en kull före henne då hon ser mycket större ut.

Shadows
0

#7 Hon gömmer sig fortfarande när vi kommer in, men hon äter bra och går på lådan. Vi hittade en enorm fästing som vandrade runt på golvet därinne, så vi antar att hon har några till, men hon vill inte direkt att någon tar på henne så vi får vänta och se.
Charlie vet att någon är därinne, men inga visar inget aggressivt beteende än.
Lilla Roxie verkar ha vant sig med badrummet nu i alla fall, vi hörde henne jama inatt också. Vi får se om vi lyckas klappa henne någon dag!

Shadows
0

Dags för en uppdatering om lilla Roxie!

Hon gömmer sig fortfarande när hon hör dörrar öppnas och stängas, men hon kommer längre och längre fram nu när man är inne hos henne. Igår tog jag in Kitty på besök, Roxie verkade nyfiken och Kitty bara fräste och morrade och ville ut. Ligger ju ett monster under badkaret! Roxie själv undrade nog vad hennes problem var.

Man kan nu leka med henne, så länge man sitter eller ligger ner, människor är ju läskigt stora typer. Hon tordes sniffa lite på mig igår kväll, vilket är första gången!

Shadows
0

Måste bara berätta! Fick klappa på lilla Roxie idag! Skrattande Hon var misstänksam först, men tyckte tillslut att det var sååå skönt! Blev nästan lite ledsen när jag var tvungen att suta (armen somnade, låg på badrumsgolvet i taskig position). Tyvärr lyckades Kitty och Charlie ta sig in och Kitty var först ut, fräsande på vägen. Charlie tittade mest på henne (?) Han gjorde inget alls som visade på att han var aggresiv eller så… han förvånade oss mycket.
Roxie törs inte äta när vi är närvarande, men hon gör det tydligt att hon tycker vi ska gå när hon är hungrig med en tydlig suck och menande blick Flört Så hon är nog inte så värst rädd längre. Ska försöka locka ut henne ur badrummet i veckan som kommer och se om hon gillar köket bättre (luktar kanske godare där!)

Får försöka mig på en bild också…

Naquita
0

åh gulliga lilla Roxie, det går ju bra änsålängeKyss

Simson
0

Vilka underbara framsteg!!! =)

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

maggan47
0

underbara framsteg säger jag också, det tar ju ett tag att vänja sig, min Sigrid från Sturkö ca 6 månader då hon infångades, hade också under badkaret som favvoplats, men nu 16 månader senare är hon världens keligaste, men det tog ett tag, ett litet steg i taget, så det kommer

Maggan47

Shadows
0

Ok, den här lilla damen vet precis hur man ska göra för att inte synas på bild. Så några sådana får vi vänta lite med, tyvärr.

Hon börjar bli mycket mer avslappnad och leker med oss riktigt ordentligt nu, inte fullt lika rädd för händer, så länge dem inte ska tafsa på henne för då fräser vi lite fortfarande ;) Badkaret är fortfarande hennes trygghet, och ligger mest därunder om dagarna och leker med oss därifrån. Hon kommer ut i hallen om nätterna och leker, men det är efter vi lagt oss.

Ett stort framsteg dock: Jag skulle göra mig iordning för natten igår, stod vid handfatet och skulle precis hämta tandborsten (Ligger i ett skåp ovanför tvättmaskinen, och framför den står mat och vatten till Roxie). Hör ett par ljud och tittar därför upp i spegeln och får se Roxie som sitter och äter! Hon har hittills bara ätit när vi gått ut ur rummet. Under natten dessutom så lyckades hon komma över rädslan lite till och lekte med husses fötter, när han gick på ett toabesök.

Så hon börjar lugna sig och komma ur skalet. Däremot har Charlie som hittills inte visat sig aggresiv mot henne börjat bli mer aggresiv mot Kitty, han slogs med henne under natten och kan se fram emot att sitta i bur när vi ska introducera Roxie för vardagsrummet när hon verkar redo för det.

Naquita
0
Shadows
0

Tyvärr inga roliga nyheter att komma med. Av någon underlig anledning har Roxie bestämt sig för att ta fyra steg bakåt.
Vi har lekt med henne, hon kommer överens med Kitty, hon började vänja sig med att vi klappar på henne, tills igår morse. Då fräste hon bara man fick syn på henne. Vi flyttade in henne i en bur till vardagsrummet, där kitty huserar om dagarna i hopp om att hon "bara" saknar henne.
Vi kan inte komma på något som kan ha skrämt henne till att ta dessa stegen bakåt. Vi har gjort allt som vanligt, matpåfyllning på morgonen och utflyttning av Kitty, en stund då vi sitter och pratar med henne, inflytt av Kitty och Charlie med lek i ca en timme, ut med charlie, rensa lådan och fylla på vatten/mat och hopp i säng…
Vi kommer inte på något som sagt.
Vi hade hoppats på att kunna ta henne till vet för hälsokoll någon gång i början av februari, men eftersom hon både bet morrade och rev husse på vägen till "nya hemmet" (buren i vardagsrummet) så har vi lagt vet besöket på is.

Någon som har ideer på vad som kan ha fått henne till detta?
Är ganska ledsen, det gick ju så bra för henne, varför gick hon bakåt? Gråter

Ankie
0

åh förstår att ni är ledsna, puttar så nån som kan mer om detta kan svara

ksofia
0

Åh, så tråkigt. Min första tanke är att hon har ont någonstans, inte mår bra. Så har det varit med mina tamisar hemma, de har helt plötsligt blivit aggressiva och morrar, fräser och biter. Då har det varit något fel fysiskt som upptäckts vid vet besök. Det skulle kanske vara bra med ett vet besök?

Shadows
0

Vi upptäckte att Roxie har något i ögat som vi tycker liknar ett sår (el. liknande). Vi gick till vet idag och frågade lite och dem tyckte vi skulle komma in i morgon för en undersökning.
Vi har tid 13.45, hoppas att det inte är något allvarligt bara Rynkar på näsan.

Nu är ju min ekonomi helt usel (arbetslös) så jag hoppas att det inte blir någon dyr historia.

Borde veta mer imorgon, förhoppningsvis kan dem klura ut varför hon blivit så anti mot oss också.

Usch, nu är man ju orolig! Gråter

(nytagen bild, togs igår efter flytten till vardagsrummet).

russin
0

På bilden ser hon lite grumlig ut på båda ögonen - hoppas det inte är nåt större problem, utan att det är lätt åtgärdat.

brutt
0

Lilla kissen då hoppas det har gått bra med Roxie hos veterinären.

susdus
0

håller tummarna att det går bra och hon blir glad igenGlad

Shadows
0

Ja, dem hittade ingen skada å hennes ögon. Det var tydligen "bara" skräp. Dem kunde undersöka henne utan att söva henne och hon fräste bara en gång! *stolt*

Hon hade jättefin päls och ingen skabb (el. liknande), dem tyckte vi skulle försöka avmaska henne och fortsätta som vi gjort för att få henne tam!

Så det var falskt alarm, men hellre ta det säkra före det osäkra.
Hon fick lite manikyr och pedikyr när dem ändå var igång ;)

Just nu ligger hon under våran bänk i hallen och tjurar. Hon ska få sig lite lyxmat ikväll, så kanske vi är förlåtna för besöket hos vet!

Shadows
0

Jahaja, Nu går det framåt med stormsteg för lilla Roxie!
Hon fräser inte åt oss längre, bara om vi lyckas skrämma henne som att i princip ramla över henne :P
Hon tigger nuförtiden gos, även om buren är henne tillhåll under gos stunderna.
Hon äter som en häst och leker som en galning, låter som om man fått hem en skenande hjord elefanter vissa nätter ;)
Hon har lärt sig att Charlie inte går att lita på, Hon undviker honom helst (han har försökt sig på en attack, vilket resulterade i att hon klappade till honom och matte stängde in honom i vardagsrummet på livstid). Kitty leker med henne och verkar tro att det är hennes bebis eller lillasyster :)
Det enda problemet vi har är att hon verkligen inte gillar att människor går på två ben. Hon är rädd för fötterna och håller koll på dem tills dem är borta…

Ska försöka mig på att ta kort på henne när vi leker ikväll!

ksofia
0

Åh, så roligt att läsa om söta lilla Roxies framsteg!

Shadows
0

Det går fortfarande frammåt med Roxie :) Vi kan nu klappa henne under lekstunderna och hon känner sig lite tryggare när vi går förbi (hon darrar inte längre när dem där läskiga fötterna klampar förbi).

Hon har däremot börjat löpa lite grand. Hon ylar lite på kvällarna och vid denna tiden på dygnet. (väcker oss ibland med sin lilla stämma).

Emma: Skriv gärna ett PM till mig, vill prata kastrering ;)

Shadows
0

Uppdateringsdags igen.

Det går nu att klappa Roxie utan problem, hon har vant sig med att vi går på två ben och har nu börjat stryka sig och spinna!
Charlie är fortfarande aggressiv och verkar inte direkt vilja vänja sig heller.
Hon äter fortfarande väldigt bra, och hon har skaffat sig en favorit leksak. En stackars grå liten leksaksmus som just nu saknar det mesta av sin "päls".

Vi väntar fortfarande på pm från Emma om kastrering, men så fort det är avklarat så blir hon kastrerad och ID märkt.

Bilder ska tas idag så blir det liten bildbombning senare (om vi lyckas få henne att fastna på bild)

Shadows
0

Det var tänkt att vi skulle kastrera lilla Roxie helst i förra veckan. Maken och jag planerade att göra det efter hennes löp (mest för att bevisa för oss att hon är redo), men den lilla damen har intek ommit in i något mer löp, alls.
Så i min förvirring här har ju frågan dykt upp: Hur gammal är hon egentligen? När vi fick henne hade hon Bebis-pälsen kvar (Såg så söt ut med spretande päls åt alla håll). Nu är den nästan helt borta och hon har helt kommit ur sitt lilla skal. Men löpet är helt frånvarande, vilket gjort att varken Maken eller jag vet om det är "ok" att kastrera henne?

Vi har dessutom upptäckt att våran egna Kitty blir helt ifrån sig när hon inte hittar Roxie, och springer runt och kallar på henne tills hon dyker upp.
Hon kommer bli helt ifrån sig när Roxie väl flyttar till eget hem =/
(Vi sitter iof och hoppas att Charlie genom något mirakel ska acceptera lillen så vi kan behålla henne… Men det kommer nog aldrig hända)

russin
0

Har hon redan löpt en gång, så är det bara att kastrera bums.

Min ena stödis fick sitt första löp redan som 5 månaders lite fnutt…

Shadows
0

# 29, Det var tidigt! Får springa till vet. imorgon och beställa tid då ;)

Lyckades fånga busen på bild också!

Naquita
0

#0 åh så underbar bild. Får hoppas det går bättre med er hane när hon blivit kastrerad:)

Shadows
0

Då har lilla prinsessan blivit kastrerad. Det blev hon igår och idag skuttar hon runt som om ingenting har hänt.
Hon stör sig lite på bandaget på benet, som vi inte får peta på ännu, men när hon minst anar det ska vi ta bort det ;) Hon blev dessutom ID-märkt.

Skrev till Emma om en lite chock upplevelse jag var med om härom veckan. Det var nämligen så att jag skulle lägga in lite tvätt när jag fick syn på Charlie i sängen och bredvid honom (ett par dm kanske i mellan) ligger Roxie! I min totala förvirring över det hela glömde jag ta en bild :S Men det bådar gott i alla fall. Han har gjort små attacker sedan dess, men han gör bara sånt när mörkret har lagt sig numera. Han kanske har ett litet hjärta där inne någostans mitt lilla monster (Charlie alltså). :)

Shadows
0

Jaha, dags för en uppdatering kanske.
Charlie verkar ha begravt sin stridsyxa, men han är fortfarande för "hårdhänt" när han leker vilket Roxie har lärt sig, så hon säger ifrån om det blir för mycket.
Stygnen är borta och första vaccinet är avklarat.

Problemet för denna gången: Jag har fått provanställning, i Kumla, 40 mil härifrån… Går allt bra kommer vi flytta dit i Augusti. Och vi kan inte bestämma oss för om vi ska behålla lille Roxie eller ej. Hon är i alla fall den första som lyckats "Charmat" Charlie. Vi skulle nog behålla henne om det nu inte var för mina föräldrar (hos vilka jag kommer bo hos i Kumla), Dem tycker att vi ska göra oss av med djuren för att klara ekonomin. Dem förstår inte att kissarna är våra små bebisar ;) Så där ligger problemet, har jag en otrolig tur kanske jag kan hitta en (extremt billig) lägenhet och ta med mig kissarna, i värsta fall får vi låta Roxie hitta ett annat hem och dela på Charlie och Kitty.

Detta kommer dessutom att ske till den 26:e denna månad. Så jag går i valet och kvalet just nu…

Katthemsmatten
0

#33 Ordspråket att 'äpplet inte faller långt från päronträdet' stämmer alldeles tydligt inte in på dig och dina föräldrar. Tycker att de har en tråkigt inställning. Hade jag varit förälder hade jag varit stolt över ditt engagemang och försökt hjälpa dig istället. Hoppas du inte blir gravid - vad ska dina föräldrar då säga om ekonomin Obestämd

Medarbetare Hittekatter iFokus

Shadows
0

#34 Nej vi är inte värst lika varandra. Nu har jag dessutom fått den där lägenheten men den ska rustas och blir klar i mitten på Juni… Och jag fick INTE ha Charlie med mig (mattes kisse ;) ). Så jag kommer bo hos mina far utan katt och internet och ingen make… Jag blir väldigt ensam. Men vi funderar vidare på Roxie, vi har ju till Augusti på oss (innan maken flyttar upp). Jag ska bara komma på ett sätt att överleva utan min make och "mina barn" tills dess Gråter Det är dessutom ett nytt datum för flytten, det blir den 19:e för min del… Stressad!

Och på tal om Roxie så är hon världens gosigaste kisse just nu, hon vet inte om hon ska gosa klart eller leka, så hon gör båda delar. Gosa, jaga leksaken, tillbaka och gosa och sen leksaken igen.  Tungan ute

Shadows
0

Jaha ja, det gick ju bra det här. Har lyckats få ett jobb här uppe i Närke nu. Så en flytt i Juli/Augusti är ett faktum. Maken och jag har mer eller mindre bestämt oss för att adoptera Lilla Roxie Oskyldig Hon har lyckats charma både oss och Charlie!

majvi
0

#26 Toppen

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Naquita
0

#36 vad underbart:D Hör av er för kontraktskrivning och betalning när ni bestämt er 100 %:)

maggan47
0

vet hur ni känner det, har själv en katt från Sturkökolonin, som kom in som halvårskisse, var i stödhem hos en kompis, där jag förälskade mig i henne, och som tur var, hon i mig, så Sigrid duracellkatt, flyttade in, nu drygt 2 år, världens mysigaste,  vilket tur att det ordnade sig för er, och lycka till  med katter och flytt

Maggan47

Shadows
1

Hallo!

Long time no see, som man säger!

Tänkte uppdatera nu när det har gått hela två år (!) sedan jag sist skrev.

Det har varit ett par hektiska år. Jobbet gick i stöpet men jag lyckades komma in på en utbildning på universitetet istället, så vi lever än! Roxie är nu för tiden en mästarinna på att tigga både mat, lek och kel! Hon förföljer Charlie vart han än går.

Tro det eller ej, men dem har blivit bästa vänner sedan vi flyttade! Charlie har blivit en riktig mjukis vad gäller Roxie, han leker med henne och äter tillsammans med henne. Dem sover ihop, leker ihop (tigger mat ihop). Mjauar han för att påminna matte om att maten är fem minter sen, kommer hon rusande och hakar på i "stressa matte"- kören.

Ska även slänga upp lite bilder som vi tagit. Det blir bara 3 dock ;)

Shadows
0

Nästa bild!

Syns inte på bilden men hon ligger alltså mellan mina ben :)

Shadows
0

Bilden som bevisar att Charlie blivit en mjukis! :D

maggan47
1

här en bild på min Sturkö Sigrid, samma färger, men lurvigare, har också favvoplatsen mellan mina ben, som jag ska vinkla rätt, enligt henneKyss

Maggan47

Katthemsmatten
0

Underbara bilder och grattis till att du har fått så fina kissar! Lycka till med studierna.

Medarbetare Hittekatter iFokus